معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۵۱

اخبار اقتصادی کامبوج

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کامبوج در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود اقتصاد کامبوج در 2024

بخش‌های کلیدی اقتصادی کامبوج در سال 2024 بهبود می‌یابند، اما احتمال تعدیل در سال 2025 وجود دارد.

آخرین گزارش بانک توسعه آسیایی رشد  اقتصاد این کشور را در بخش‌های کلیدی مانند پوشاک، کفش و کالاها و خدمات مسافرتی را نشان می‌دهد، اما انتظار می‌رود در سال 2025 در برخی از بخش‌ها کاهش اتفاق افتد.

انتظار می‌رود رشد بخش صنعتی که هشت درصد پیش‌بینی می‌شود، از رشد اقتصادی در سال جاری حمایت کند و در سال 2025 به 8.4 درصد افزایش یابد و صادرات کلیدی پوشاک، کفش و کالاهای مسافرتی (GFT) کامبوج در نیمه اول سال 2024 بهبود یابد.

مدیر بانک توسعه آسیایی برای کامبوج، پس از انتشار گزارش چشم انداز توسعه آسیایی این بانک اعلام کردکه بهبود در بخش تولید، به ویژه GFT، به رشد اقتصادی کامبوج کمک می‌کند.

همچنین کشاورزی و گردشگری به طور پیوسته در حال رشد است و  ادامه جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) به شتاب اقتصادی  این کشور می‌تواند کمک نماید. جمیع این شرایط با هم زمینه را برای سال 2024 امیدوارکننده و موقعیت کامبوج  را برای رشد قوی در سال 2025 و پس از آن فراهم می‌کنند.

در این میان، صادرات محصولات غیر GFT به 1.3 درصد در مقایسه با 21.2 درصد در سال گذشته کاهش یافت. سرمایه گذاری در زیرساخت های عمومی‌باعث شد واردات مصالح ساختمانی و تجهیزات ساختمانی در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 23.3 درصد افزایش یابد.

این گزارش خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی همچنان ادامه دارد، اگرچه تا حدودی کاهش یافته و تا اواسط سال 2024 به 2 میلیارد دلار رسیده است( از 2.1 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته) سرمایه‌گذاری در بخش مالی نیز به دلیل کاهش سود بانکی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

بانک توسعه آسیایی پیش بینی تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را در 5.8 درصد برای سال 2024 و شش درصد برای سال 2025 حفظ کرد اما پیش بینی تورم قبلی برای سال 2024 از دو درصد به 0.5 درصد کاهش یافت که منعکس کننده روند آهسته افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش قیمت سوخت در کشور است.

در همین حال، بانک توسعه آسیایی اعلام کرد ، بخش خدمات انتظار می رود در سال 2024  رشدی به میزان 5.4 درصد داشته باشد. گردشگری با افزایش 22.7 درصدی در نیمه اول سال 2024، به 94.8 درصد از سطح قبل از همه گیری در سال 2019 رسیده است . با این حال، سهم ورودی‌های هوایی کمتر از ورودی‌های زمینی است که نشان دهنده تعداد گردشگران منطقه ای با الگوهای هزینه کمتر است.

بانک توسعه آسیایی همچنین خطرات بالقوه چشم انداز اقتصادی کامبوج را که شامل رشد ضعیف تر در اقتصادهای بزرگ مانند چین، اروپا و ایالات متحده، بدهی بالا، قیمت های بی ثبات جهانی سوخت و تاثیر شدید ناشی از رویدادهای شدید آب و هوایی می‌شود، اعلام کرد.

https://kiripost.com/stories/cambodias-key-economic-sectors-improve-in-2024-but-moderation-likely-in-2025

طرح کامبوج برای ایجاد کانال Funan Techo

طرح کامبوج برای ایجادیک کانال عظیم که مکونگ را به بندری در ساحل خود در خلیج تایلند متصل می‌کند، هشداری را ایجاد می‌کند که این پروژه می‌تواند سیستم های سیل طبیعی رودخانه را ویران کند، خشکسالی را بدتر کند و کشاورزان را در دلتای غنی از مواد مغذی سیلت که ویتنام را به سومین صادرکننده بزرگ برنج در جهان تبدیل کرده است.محروم کند. رودخانه مکونگ راه نجاتی برای میلیون‌ها نفر در شش کشوری است که در مسیر خود از سرچشمه تا دریا طی می‌کند و بزرگترین  فضای ماهیگیری داخلی و شالیزارهای برنج فراوان در دلتای مکونگ ویتنام را ایجاد می‌کند.

کامبوج امیدوار است که ساخت کانال 1.7 میلیارد دلاریFunanTecho با کمک چین ، از جاه طلبی آن‌ها برای صادرات مستقیم از کارخانه‌های کنار مکونگ بدون اتکا به ویتنام حمایت کند و پایتخت پنوم پن را به استان کپ در سواحل جنوبی کامبوج متصل کند.

نخست وزیر کامبوج، در مراسم افتتاحیه در 5 اوت گفت که این کانال "بدون توجه به هزینه" ساخته خواهد شد. او گفت که با کاهش هزینه‌های حمل و نقل به تنها بندر اعماق دریای کامبوج، در سیهانوکویل، این کانال باعث ارتقای اعتبار ملی، تمامیت ارضی و توسعه کامبوج خواهد شد.

رودخانه مکونگ از چین از طریق میانمار، تایلند، لائوس، کامبوج و ویتنام می‌گذرد و به گفته صندوق جهانی 15 درصد از صید داخلی جهان را تشکیل می دهد، که سالانه بیش از 11 میلیارد دلار ارزش دارد. بارش ها در طول فصل مرطوب، دلتای مکونگ را به یکی از پربارترین مناطق کشاورزی جهان تبدیل کرده است.

برایان ایلر، مدیر برنامه آسیای جنوب شرقی مرکز استیمسون مستقر در واشنگتن، هشدار می دهد که خاکریزهای بلند در امتداد کانال از جاری شدن آب سیل مملو از گل و لای به پایین دست جلوگیری می‌کند و  می‌تواند خشکسالی را در ویتنام و دشت های سیلابی کامبوج، منطقه ای به وسعت 1300 کیلومتر مربع (501 مایل مربع) بدتر کند.

خشکی دلتای مکونگ ، نگرانی بخش کشاورزی ویتنام است که 12 درصد اقتصاد این کشور را تامین می‌کند. استان‌های جنوب غربیAn Giang و KienGiang احتمالا بیشترین تاثیر را خواهند داشت.

نگوین ون نهات، مدیر شرکت صادرات برنج هوانگ مین نات، گفت که آب رودخانه نه تنها برای بیش از 100 میلیون نفر جمعیت ویتنام بلکه برای امنیت غذایی جهانی نیز "ضروری" است.

صادرات 8.3 میلیون تن  برنج ویتنام در سال 2023، 15 درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده است که بیشتر در دلتای مکونگ کاشت می‌شود. مقامات کامبوج اثرات بالقوه زیست محیطی این پروژه را کم اهمیت جلوه می دهند.

این کانال قرار است به طور مشترک توسط غول ساخت و ساز دولتی چین،China Road and Bridge Corporation و شرکت های کامبوجی ساخته شود و با کاهش وابستگی کامبوج به ویتنام، "فرصتی برای تنفس" را فراهم می‌کند. ویتنام از انتقاد آشکار از همسایه خود اجتناب کرده است، در عوض نگرانی‌های خود را بی سر و صدا بیان می‌کند. فام تو هانگ، سخنگوی وزارت خارجه ویتنام، در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه مه گفت که‌هانوی از کامبوج خواسته است تا اطلاعات را به اشتراک بگذارد و اثرات زیست محیطی این پروژه را ارزیابی کند تا تضمین کننده منافع کشورهای مکونگ باشد.

https://kiripost.com/stories/cambodia-hopes-a-new-canal-will-boost-trade

درخواست از چین برای سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی در کامبوج

کامبوج از بازرگانان چینی خواسته است تا در تاسیسات فرآوری محصولات کشاورزی کامبوج سرمایه گذاری کنند تا این کشور بتواند قیمت های بالاتری برای محصولات خود به دست آورد.

طی جلسه ای در 25 سپتامبر، چی ووتی، دبیر کل هیات سرمایه گذاری شورای توسعه کامبوج (CDC)، این درخواست را به هیاتی از شرکت های سرمایه گذاری از استان یوننان، چین، به رهبری لیو جی، ارائه کرد.

این هیات، سرمایه گذاری در انرژی، فناوری دیجیتال، تجارت الکترونیک، کشاورزی و صنایع کشاورزی، تولید مواد غذایی و خدمات مشاوره سرمایه گذاری را پیگیری می‌کند. جی گفت که هدف از این سفر ترویج و جذب سرمایه گذاران چینی به ویژه از یوننان به کامبوج است.

پردازش محصولات کشاورزی نقطه ضعف کامبوج است و افزایش سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی به نفع این کشور خواهد بود. این کار فرصت های شغلی را برای مردم افزایش می دهد و ارزش محصولات کشاورزی کامبوج را افزایش می دهد.  در حال حاضر کامبوج با صادرات محصولات کشاورزی خام نظیر بادام هندی خام، لاستیک خام، برنج و انبه تازه به ویتنام و تایلند به کشورهای همسایه متکی است.

این یک ضرر قابل توجه است. اگر محصولات کشاورزی کمی فرآوری شود، می‌توان آن‌ها را به بازارهای بین‌المللی صادر کرد و با قیمت بالاتری فروخت.  به همین دلیل سرمایه گذاری در فرآوری محصولات کشاورزی برای اقتصاد و بخش کشاورزی کامبوج مهم است.

این به کشاورزان کمک می‌کند تا محصولات کشاورزی را با قیمت بالاتری بفروشند. همچنین می‌توانیم آن را با قیمت بالا به بازارهای بین‌المللی بفروشند که بهتر از خام فروشی محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه است.

کارشناسان از دولت خواسته اند تا سرمایه‌گذاران کامبوج را تشویق کند تا مستقیماً در فرآوری کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند تا به نفع همه سهامداران از جمله تولیدکنندگان، پردازش‌کنندگان و فروشندگان باشد.

https://kiripost.com/stories/china-urged-to-invest-in-agro-processing-in-cambodia

برقراری پرواز مستقیم  چند خط هوایی جدید به کامبوج تا پایان سال

دبیرخانه دولتی هوانوردی غیرنظامی (SSCA) اعلام کرد با توجه به محبوبیت روزافزون این کشور به عنوان یک مقصد گردشگری و یک مرکز تجاری، پنج یا شش خط هوایی جدید، پروازهای مستقیم خود به فرودگاه‌های بین المللی کامبوج را برقرار خواهند کرد.

تعدادی از خطوط هوایی در حال مذاکره برای فعالیت در کامبوج هستند و اگر چیزی تغییر نکند، پنج یا شش شرکت هواپیمایی تا پایان سال پروازهای خود را مستقیماً به کامبوج آغاز خواهند کرد. این امر باعث رونق گردشگری و رشد اقتصادی خواهد شد.

اگر خطوط هوایی بیشتری به کامبوج خدمات رسانی‌کنند، مسافران طیف وسیع‌تری از گزینه‌های پرواز را خواهند داشت که به طور بالقوه منجر به کاهش نرخ کرایه و افزایش دسترسی خواهد شد.

تلاش‌های این کشور برای مدرن‌سازی فرودگاه‌ها و بهبود زیرساخت‌ها نقش مهمی در جذب خطوط هوایی جدید و رونق گردشگری داشته است. در حال حاضر سه فرودگاه بین المللی وجود دارد فرودگاه بین المللی پنوم پن، فرودگاه بین المللی سیهانوکویل و فرودگاه بین المللیSiem Reap Angkor

گزارشSSCA نشان می دهد که در نیمه اول سال 2024، سه فرودگاه بین المللی این کشور مجموعاً 3.03 میلیون مسافر هوایی را از ژانویه تا ژوئن جابجا کرده اند که 22 درصد نسبت به 2.48 میلیون ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

ساخت فاز اول 1.5 میلیارد دلاری فرودگاه جدید بین المللی تکو (TIA) اکنون 78 درصد تکمیل شده است و قرار است در نیمه اول سال 2025 به بهره برداری کامل برسد.

پس از راه اندازی، این فرودگاه 4 طبقه می‌تواند سالانه 13 میلیون مسافر را جابه جا کند.

https://www.khmertimeskh.com/501565923/six-new-airlines-expected-to-connect-kingdom-by-year-end

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما