معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۴:۰۴

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدار نخست وزیر ازبکستان با معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی نخست وزیر ازبکستان، آقای عبدالله عارف‎اف، نخست وزیر جمهوری ازبکستان با آقای محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شورای رؤسای دولت اتحادیه اقتصادی اورآسیا دیدار نمود. در این دیدار امور مهمی چون تحکیم بیش از پیش همکاری‎های حمل و نقل چند وجهی که قبلا توسط رؤسای جمهور توافق شده بود مورد تاکید قرار گرفت. همچنین بر موضوعات آمادگی کامل جهت برگزاری اجلاس بعدی کمیسیون مشترک و همایش تجاری در حاشیه آن همچنین، بر اجرای‎سازی پروژه‎های صنعتی در زمینه‎‌های مختلف توجه ویژه شد.

شایان ذکر است که هیئتی به سرپرستی آقای عبدالله عارف‎اف، نخست وزیر ازبکستان به منظور شرکت در اجلاس شورای رؤسای دولت اتحادیه اقتصادی اورآسیا به عنوان کشور ناظر به شهر ایروان سفر کرده است. نخست وزیر ازبکستان در سخنرانی خود در این اجلاس تاکید نمود اصلاحات اقتصادی که تحت رهبری آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان در حال اجراست، ثمرات قابل توجهی خود را نشان می دهد. در پایان این نشست برنامه رویدادهای مشترک اتحادیه اقتصادی اورآسیا و ازبکستان برای سال‎های 2024 و 2026 به امضا رسید.  

https://kun.uz/news/2024/10/01/abdulla-aripov-yerevanda-eron-birinchi-vitse-prezidenti-bilan-uchrashuv-otkazdi

بررسی فرصت‎های توسعه همکاری صنعتی با ترکیه

آقای اکرم علی‎اف، معاون وزیر سرمایه‎گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان در تاریخ 30 سپتامبر سال 2024 با آقای مصطفی توزچی، معاون وزیر تجارت ترکیه دیدار کرد. طی گفت‎وگوی صورت گرفته وضعیت فعلی همکاری‎های تجاری و اقتصادی بین ازبکستان و ترکیه و زمینه‎های آینده‎دار توسعه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به منظور افزایش میزان مبادلات کالا بین دو کشور تا سقف 5 میلیارد دلار فرصت‎های گسترش لیست اقلام در حاشیه موافقتنامه تجارت ترجحی امضا شده بین کشورها، لغو محدودیت کالاها، تسهیل مقررات تجارت و توسعه تعاون صنعتی بررسی شد. بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت سرمایه‎گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان، در نهایی دیدار توافق در مورد ایجاد کار گروهی مشترک متشکل از کارشناسان دو کشور برای تدوین پیشنهادات دقیق در زمینه گسترش تجارت و توسعه تجارت الکترونیکی بین ازبکستان و ترکیه حاصل شد.

 https://yuz.uz/uz/news/turkiya-bilan-sanoat-kooperatsiyasini-rivojlantirish-imkoniyatlari-muhokama-etildi

افزایش میزان ترانزیت نفت از روسیه به مقصد ازبکستان

در ماه‎های ژانویه الی اوت سال 2024 میزان ترانزیت نفت روسیه از قزاقستان به مقصد ازبکستان نسبت به سال 2023 م. 30 درصد افزایش یافت. درباره این موارد پاول سوراکین، معاون اول وزیر انرژی روسیه اعلام نمود. وی جهت رویکرد سازنده در این راستا از همکاران قزاقستانی خود تشکر کرد. قبل از این گزارش شده بود، حجم ترانزیت نفت از روسیه به ازبکستان در سال 2023 م. 154.3 هزار تن رقم خورد. در نظر است میزان انتقال نفت به ازبکستان تا آخر سال 2024 از 500 هزار تن فراتر رود. 

 https://kun.uz/news/2024/10/02/rossiyadan-ozbekistonga-neft-tranziti-miqdori-oshdi

احداث بنادر خشکی در ازبکستان با مشارکت کرۀ جنوبی
بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان، برنامه فنی اقتصادی احداث بندر خشکی در سیردریا و جیزک با مشارکت کرۀ جنوبی تدوین خواهد شد. دیدار بین نمایندگان مرکز بررسی مشکلات توسعه حمل و نقل و لجستیک وابسته به وزارت حمل و نقل ازبکستان و اداره سرمایه‎گذاری بندری وزارت اقیانوس‎ها و شیلات کرۀ جنوبی برگزاری گردید. در این دیدار جنبه‎های مربوط به توسعه همکاری در زمینه احداث و نوسازی زیرساخت لجستیک مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت. موضوعات تدوین برنامه فنی اقتصادی احداث بندر خشکی و باراندازها در استان‎های سیردریا و جیزک بررسی شد. پروژه‎ای که در تاریخ 9 اوت سال 2024 آغاز شد، مدت احداث آن 13 ماه می‌باشد و در تاریخ 12 سپتامبر سال 2025 به پایین خواهد رسید. هدف از اجرایی این پروژه توسعه بندر خشکی در مناطق یاد شده می‌باشد و این جهت بهبودسازی زیرساخت لجستیکی کشور کمک خواهد کرد. ایجاد ترمینال‎های داخلی در مسیر افزایش استقلال لجستیک ازبکستان و تحکیم نقش کشور به عنوان مرکزی اصلی لجستیک در آسیای مرکزی گام مهمی خواهد بود. ازبکستان در سال 2021 به موافقتنامه «بنادر خشکی» کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام سازمان ملل متحد الحاق شده است. هدف اصلی این سند که در تاریخ 1 می سال 2013 در بانکوک به امضا رسیده است، شامل هماهنگ سازی سیاست توسعه بخش «بنادر خشکی» دارای اهمیت بین‎المللی کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام می‌باشد.      

 https://daryo.uz/2024/10/02/ozbekistonda-janubiy-koreya-bilan-hamkorlikda-quruqlik-portlari-quriladi

همایش تجاری ازبکستان و هند

در حاشیه همایش تجاری ازبکستان و هند که در شهر تاشکند برگزار شد، قرارداد سرمایه‎گذاری دوجانبه توسط آقای جمشید خواجه‎یف، معاون نخست وزیر جمهوری ازبکستان و نیرمالا سیتهرمن، وزیر دارای جمهوری هند به امضا رسید. این سند در حاشیه عملیات بین‎الملل حمایت مناسب از سرمایه‎داران ازبکستانی در هند و سرمایه‎گذاران هندی در ازبکستان را تضمین می‌کند. قرارداد یاد شده سطح تسهیلات فعالیت سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد، اعتماد سرمایه‎داران را تقویت می‌کند، احترام متقابل را افزایش می دهد همچنین، اختلافاتی که احتمال دارد به وجود آید، از طریق دادگاه حل و فصل می‌کند. امضای قرارداد سرمایه‎گذاری دوجانبه تعهدات مشترک ازبکستان و هند در زمینه تحکیم همکاری‎های تجاری و اقتصادی و ایجاد فضایی سرمایه‎گذاری بیش از پیش امن و پایدار را ایفا می‌کند.

 https://kun.uz/news/2024/09/28/ozbekiston-va-hindiston-ikki-tomonlama-  investitsiya-shartnomasi-imzoladi

همایش تجاری ازبکستان و لهستان در شهر اورگنچ

در حاشیه هفته همکاری ازبکستان و لهستان سفر هیئت به سرپرستی تدوش تروسکولسکی، شهردار بلاستوک و ویتولد کرچوسکی، معاون اول رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لهستان به استان خوارزم تنظیم شد. در حاشیه سفر هیئت یاد شده در شهر اورگنچ همایش تجاری ازبکستان و لهستان برگزار گردید. در این رویداد وضعیت فعلی همکاری‎های دوجانبه در زمینه‎های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه‎گذاری، حمل و نقل، ارتباطات، فرهنگی، انسانی و چشم‎اندازهای توسعه بیش از پیش آن مورد بحث و بررسی همچنین، موضوعات مورد علاقه طرفین مورد تبادل نظر قرار گرفت. گزارش در مورد ظرفیت سرمایه‌گذاری استان خوارزم و شاخصات رقم خورده در سال‎های اخیر در زمینه‎های تجاری و اقتصادی بین کشورها جهت اطلاع حاضران ارائه گردید. به خصوص، طبق پایین سال 2023، گردش تجارت استان خوارزم با لهستان 8 میلیون دلار رقم خورد. تاکید شد، در سال 2023 بیش از 6 هزار گردشگر و در 8 ماه اول سال جاری میلادی 8 هزار گردشگر لهستانی وارد استان خوارزم شده است. اشاره شد که این افزایش نشانگر بالا رفتن علاقه اتباع لهستان به منطقه من جمله، به ازبکستان می‌باشد. در نهایی همایش موافقتنامه برقراری همکاری بین منطقه‎ای به منظور توسعه روابط نفع متقابل در زمینه‎های مختلف بین بنیاد رجب‌اف، شهردار اورگنچ و تدوش تروسکولسکی، شهردار بلاستوک و تفاهم‎نامه‌ها همکاری بین اتاق‎های بازرگانی و صنایع استان خوارزم و استان پادلیسک به امضا رسید. بعد از قسمت رسمی رویداد به منظور آشنایی با فعالیت کارخانه‎های بزرگ بومی‌تولیدات و برقراری روابط همکاری در زمینه‎های مبل، مهندسی برقی، صنعت اگرو، شیلات، احداث جادۀ، حمل و نقل و لجستیک ملاقات‎های بی تو بی تنظیم شد.

 https://kun.uz/news/2024/09/28/urganchda-ozbekiston-polsha-biznes-forumi-otkazildi

ازبکستان در 8 ماه اول سال جاری میلادی به 15 کشور پلی اتیلن صادر کرده است

بنا به داده‌های آژانس آمار، ازبکستان طی ماه‌های ژانویه الی اوت سال 2024 م. 174.1 هزار تن پلی اتیلن به ارزش 141.1 میلیون دلاری صادر کرده است. در مدت زمان یاد شده ازبکستان به 15 کشور جهان پلی اتیلن فروخت. کشورهای که در 8 ماه اول سال جاری میلادی ازبکستان به آنها بیشترین میزان پلی اتیلن صادر کرده است، به شرح ذیل می‌باشد:

ترکیه – 80.2 هزار تن؛

لتونی – 27.4 هزار تن؛

روسیه – 23.5 هزار تن؛

چین – 20.1 هزار تن؛

قزاقستان – 16.2 هزار تن؛

گرجستان – 2.9 هزار تن.

https://yuz.uz/uz/news/ozbekiston-8-oyda-15-ta-davlatga-polietilen-eksport-qilgan

 وزیر انرژی ازبکستان: تقاضایی نیروی برق در ازبکستان سالانه 7.5 درصد بالا می رود

در ازبکستان تا سال 2030 تقاضا نسبت نیروی برق سالانه 7.5 درصد افزایش خواهد یافت. درباره این موارد آقای جورابیک میرزامحموداف، وزیر انرژی ازبکستان در هفته انرژی روسیه اعلام نمود. وی گفت: «ما افزایش تقاضا 7.5 درصد به نیروی برق سالانه تا سال 2030 را پیشبینی می‌کنیم. الان این شاخص 7-8 درصد می‌باشد». به نظر وزیر انرژی، در این وضعیت وضع منابع نسل جدید تقاضا می‌شود. بدین منظر در ازبکستان برنامه احداث نیروگاه‎های خورشیدی و بادی 20 گیگاوات تا سال 2030 تایید شده است. میرزامحموداف گفت: «ما در نظر داریم سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در کل منابع انرژی کشور را تا 40 درصد برسانیم. در عین حال سهم انرژی تجدیدپذیر در کل میزان تولید انرژی به 10 درصد رسید و تا اخیر سال این شاخص را به 15 درصد خواهیم رساند. لذا سالانه حدود 2.5 الی 3.5 گیگاوات منابع انرژی تجدیدپذیر وضع می‌شود». وزیر انرژی تاکید کرد، اجرایی برنامه یاد شده همزمان با نوسازی و احداث نیروگاه‎های برق آبی، حرارتی انجام می‌گردد. «اگر تا آخر سال جاری میلادی ظرفیت نیروگاه‎های حرارتی به 14 گیگاوات رسد، تا آخر سال 2030 این ظرفیت را به 18.5 درصد خواهیم رساند. ما با توجه به توسعه تمام منابع انرژی تلاش می‌کنیم. بیش از 300 روز خورشیدی و جریان خوب باد را داریم. عدم استفاده از اینها گناه می‌باشد» گفت وزیر. علاوه بر این در ازبکستان سیستم‎های نگهداری نیروی برق در باتری لیتیوم یون در دست تدوین است. «سال جاری میلادی در نظر داریم نخستین سیستم نگهداری انرژی به ظرفیت 300 میگاوات را راه‎اندازی کنیم. در نظر است تا سال 2030 ظرفیت‎های سیستم‎های نگهداری انرژی تا 4.2 گیگاوات افزایش یابد. فارغ از این در نظر است پروژه احداث نیروگاه‎های انباشته آبی اجرایی شود. به طور ویژه می خواستم تاکید کنم، 100 درصد پروژه‎ها در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر به ازای سرمایه‎های مستقیم خارجی اجرایی می‌شود» گفت وزیر انرژی ازبکستان. قبل از این اطلاعات مربوط به تولید نیروی برق توسط کارخانه‎های بزرگ و کوچک ازبکستان توسط آژانس آمار اعلام گردید. طبق آن، میزان کل تولیدات نیروی برق در ماه‎های ژانویه الی اوت سال جاری میلادی 4.1 درصد یا از 52.3 میلیارد کیلوات ساعت تا 54.43 کیلوات ساعت افزایش یافته است. در ماه اوت سال 2024 تولیدات انرژی در کارخانه‌های بزرگ که اکثر آنها با گاز (همچنین با زغال سنگ) کار می‌کند، تا 5.84 کیلوات ساعت کاهش یافته است. این نسبت به ماه اوت سال گذشته (6.5 میلیارد) 625.4 میلیون کیلوات یا 9.7 درصد کمتر می‌باشد.

 https://www.gazeta.uz/oz/2024/09/29/jurabek-mirzamakhmudov/

عرضه فرآورده‎های ازبکستان از طریق بخش‎های تجاری کویت

بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، در نظر است فرآورده‎های ازبکستان از طریق بخش‎های تجاری در کویت عرضه شود. نمایندگان سفارت ازبکستان در کویت با مسئولین دفتر نمایندگی شرکت Lulu Group International در کویت دیدار و گقت‎وگو کردند. در این دیدار موضوعات همکاری در زمینه افزایش بیش از پیش حجم صادرات فرآورده‎های کشت و تولید شده در ازبکستان به کشورهای خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نمایندگان سفارت ازبکستان در مورد امتیازات ارائه شده برای صادرات فرآورده‎های ازبک و تسهیلات ایجاد شده برای واردکنندگان خارجی گزارش دادند. نمایندگان شرکت مذکور جهت راه‎اندازی صادرات میوه و سبزیجات از ازبکستان به مقصد کویت ابراز علاقه نمودند. طبق طرف کویت، در نظر است فرآورده‎های ازبکستان از طریق 16 بخش تجاری شرکت Lulu Hypermarket در کویت عرضه شود. طرفین در مورد مسیرهای حمل و نقلی و لجستیکی انتقال محصولات ازبکستان به کویت نیز تبادل نظر داشتند. اشاره شد که در روزهای نزدیک 3 تن میوه با کمک سفارت از ازبکستان به مقصد کویت ارسال می‌شود. فارغ از این اعلام گردید، در تاریخ 16 الی 21 اکتبر سال 2024 در شهر تاشکند، استان‎های فرغانه و سیردریا همایش‎های تجاری ازبکستان و کویت برگزار می‌شود. از نمایندگان شرکت یاد شده جهت حضور در این همایش‎های تجاری دعوت به عمل آمد.  

https://oz.sputniknews.uz/20240930/uzbekistan-kuwait-mahsulot-savdo-45897845.html 

 صادرات بادام زمینی ازبکستان

بنا به گزارش آژانس آمار، ازبکستان طی ماه‎های ژانویه و اوت سال جاری میلادی 5.5 هزار تن بادام زمینی به ارزش 7.4 میلیون دلاری صادر کرد. قیمت صادرات بادام زمینی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 73.7 درصد افایش یافته است. کشورهای که ازبکستان در 8 ماه اول سال جاری میلادی به آنها بیشترین میزان صادرات بادام زمینی را داشت، به شرح ذیل می‌باشد:

آذربایجان – 1 هزار تن؛

روسیه – 892 تن؛

قزاقستان – 707 تن؛

قرقیزستان – 558 تن؛

پاکستان – 455 تن؛

ترکمنستان – 347 تن؛

آلمان – 330 تن؛ 

چین – 288 تن.

https://oz.sputniknews.uz/20240929/uzbekistan-eryongoq-eksport-45892237.html

برقراری روابط همکاری بین مناطق ازبکستان و چین

روابط بین منطقه‎ای میان استان‎‏های ازبکستان و منطقه خود مختار گونسی-چجون چین برقرار خواهد شد. بنا به گزارش خبرگزاری دنیا، دیپلمات‎های سر کنسولگری ازبکستان در شهر هانگژو به منظور گسترش همکاری بین منطقه‎ای و ترویج گسترده ظرفیت سرمایه‎گذاری، صادراتی و گردشگری کشور به منطقه خود مختار گونسی-چجون سفر کردند. در حاشیه سفر در همایش تحت عنوان «ابتکار کمربند و جاده، همکاری اقتصادی و تجاری بین کشورها» ارائه اعمال شده به ظرفیت سرمایه‎گذاری و گردشگری ازبکستان برای اطلاع شرکت‌های گونسی برگزار شد. در گفت‎وگو با کمیته کمک به تجارت خارجی گونسی همچنین، در دیدار با رؤسای شرکت‎های بزرگ منطقه موضوعات تسریع اجرایی توافقات اعمال شده به نتایج عملی همکاری بین منطقه‎ای با استان خوارزم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فارغ از این به منظور افزایش میزان صادرات توافق با وارد کنندکان و مجموعه‎های تجاری چین در مورد تحویل پای مرغ صورت گرفت.       

 https://oz.sputniknews.uz/20241001/ozbekiston-xitoy-45926427.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما