معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۱:۴۴ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی لهستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفتۀ اول مهر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

  • آسیب سیل به لهستان معادل 1 درصد از تولید ناخالص داخلی

در پی بارش بی وقفه باران و جاری شدن سیل بی سابقه در لهستان در اواسط سپتامبر سال جاری، مناطق جنوب غربی این کشور آسیب بسیاری دید. بنا بر آمارهای رسمی، خسارات وارد شده بر اثر سیل که  بزرگترین آنها به زیرساخت انرژی و حمل و نقل بویژه راه آهن وارد شده است، به 34 میلیارد زلوتی (8 میلیارد یورو) رسیده است که معدل 1 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/powodz-a-gospodarka-ekonomisci-oszacowali-straty-dodatkowy-deficyt-i-wplyw-na-pkb/jwjk1v2

 

  • افزایش 15 درصدی فروش شرکت های لهستانی در پلتفورم آمازون

شرکت آمازون در گزارشی در مورد فروش کالاهای تولیدی کشورهای مختلف از طریق پلتفورم خود اعلام نمود در سال 2023، فروش کالاهای لهستانی 15 درصد افزایش داشته است و مشتریان آمازون بیش از 30 میلیون محصول را از شرکت های کوچک و متوسط لهستانی دریافت کردند.  پر فروشترین محصولات در دسته خانه و آشپزخانه، زیبایی و پوشاک بوده است و کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا، به ترتیب بزرگترین مقصد این کالاها معرفی شده اند. بر مبنای گزارش آمازون، در مجموع 70 درصد محصولات لهستانی به کشورهای اتحادیه اروپا فروخته شده است.

https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/biznes-kosmetyki/eksport-kosmetykow/polskie-firmy-buduja-eksport-przez-e-commerce-msp-z-kategorii-uroda-w-czolowce-sprzedajacych-za-granice-przez-amazon-2519964

 

  • شکایت لهستان از پلتفورم های محبوب فروش کالاهای چینی

لهستان در کنار فرانسه، هلند، اتریش و دانمارک در تاریخ 26 سپتامبر 2024، طی نامه ای به کمیسیون اروپا خواستار اعمل محدودیت در مورد پلت فرم های Temu و Shein شدند. در این نامه آمده است دو شرکت یاد شده به علت عرضه محصولاتی مغایر با آنچه در سایت مربوطه قید شده است، حقوق مصرف کننده را رعایت نمی‌کنند و در عین حال، از لحاظ کیفیتی الزامات اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌کنند. بدین ترتیب، دیگر شرکت ها امکان رقابت ندارد با آن‌ها را ندارند.

https://tvn24.pl/biznes/ze-swiata/szesc-krajow-ue-domaga-sie-dzialan-wobec-platform-temu-i-shein-st8108517

 

  • رد شدن درخواست تجدید نظر لهستان در حکم دادگاه کمیسیون اروپا به گازپروم روسیه

- دیوان دادگستری اتحادیه اروپا 26 سپتامبر 2024 اعلام کرد درخواست تجدید نظر شرکت انرژی لهستانی اورلن در مورد حکم دادگاه کمیسیون اروپا در سال 2018 در مورد دعوای آن با گازپروم روسیه را رد کرده است. اورلن شرکت گاز پروم را متهم کرده بود که در سال های 2011-2015، با سوء استفاده از موقعیت مسلط خود در بازار فروش گاز، محدودیت های ناعادلانه ای را در فروش گاز به کشورهای شرق اروپا شامل بلغارستان، استونی، لهستان، لتونی و لیتوانی اعمال نموده است که منجر به افزایش قیمت برای این مشتریان اروپای شرقی شده است.

https://www.money.pl/gospodarka/orlen-przegral-z-komisja-europejska-przed-tsue-chodzilo-o-sprawe-gazpromu-7075195307850528a.html

 

  • رئیس فولکس واگن لهستان: خطری متوجه ما نیست

در حالیکه اخباری درباره بسته شدن کارخانه فولکس واگن در آلمان به علت زیان ده بودن آن مطرح می‌شود، استفانی هگلز، رئیس فولکس واگن لهستان گفت به زودی تولید مدل های هیبردی خودروی Caddy VW در پوزنان آغاز خواهد شد. مدل Caddy فولکس واگن بیش از 20 سال است که به طور انحصاری در پوزنان تولید می‌شود و از آنجا به بازارهای سراسر جهان ارسال می‌شود. سال گذشته تقریباً 87000 دستگاه از آن تولید شد. این خبر حاکی از آن است که فولکس واگن لهستان فعلا از خطراتی که متوجه این شرکت است، در امان است.

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/vw-w-niemczech-sie-zwija-w-polsce-produkuje-nowy-model/1dnyjew

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما