معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۴:۴۹

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صادرات لیمو از آفریقا و ترکیه به گرجستان

در ماه آگوست 2024، لیمو در میان 10 محصول غذایی گران قیمت در گرجستان قرار داشت. بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در ماه آگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قیمت این محصول 18.4 درصد افزایش یافت.

با توجه به اعلام اداره ملی آمار ، گرجستان در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال جاری مقدار 2063 تن لیمو به ارزش 1.446 میلیون دلار خریداری کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظرکمیت کاهش یافته است، اما از نظر ارزش افزایش یافت. به ویژه اینکه در 7 ماه سال 2023، گرجستان 994.5 هزار دلار برای 2206 تن لیمو پرداخت کرده بود، مشخص می‌شود که قیمت یک کیلوگرم لیموی وارداتی در سال گذشته 45 سنت بوده است و در سال جاری70 سنت شده است (توجه: قیمت بر اساس میانگین داده‌ها بدون احتساب مالیات محاسبه می‌شود). در رابطه با کشورها، 65 درصد از لیمو  وارداتی در سال جاری از ترکیه است و پس از آن، آفریقای جنوبی با 22 درصد قرار دارد. به طور دقیق تر، در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال 2024 لیمو از کشورهای زیر به گرجستان وارد شد:

ترکیه - 1347 تن (522.2 هزار دلار آمریکا) - 1 کیلوگرم به طور متوسط 39 سنت;

آفریقای جنوبی - 456.8 تن (396.2 هزار دلار آمریکا) - در هر کیلوگرم به طور متوسط 87 سنت.

هلند - 154.2 تن (448.8 هزار دلار آمریکا) - 1 کیلوگرم به طور متوسط 2.9 دلار آمریکا؛

مصر - 103.7 تن (76.8 هزار دلار آمریکا) - 1 کیلوگرم به طور متوسط 74 سنت.

همچنین مقادیر کمی از کشورهای پرو، امارات متحده عربی و چین وارد شده است.

https://www.bpn.ge/article/129480-sakartveloshi-limoni-aprikidan-da-turketidan-shemodis-ra-jdeba-produkti

افزایش هزینه ساخت و ساز در گرجستان

بر اساس گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در ژوئیه 2024، شاخص هزینه ساخت و ساز نسبت به ماه گذشته 0.9 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، تغییر مذکور عمدتاً ناشی از افزایش 5.4 درصدی میانگین حقوق اسمی ماهانه شاغلین در صنعت ساختمان بوده که 1.06 درصد در تغییر شاخص کل مشارکت داشته است. شاخص هزینه ساخت نسبت به ماه مشابه سال گذشته 7.8 درصد رشد داشته است.

 به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، افزایش این شاخص بیشتر ناشی از افزایش 24.5 درصدی متوسط حقوق اسمی ماهانه شاغلین در صنعت ساختمان و افزایش 3.3 درصدی قیمت مصالح ساختمانی بوده است.که به ترتیب 4.65 و 1.95 واحد درصد به تغییر شاخص کل کمک کردند. همچنین بر اساس گزارش اداره ملی   آمار گرجستان، شاخص بهای تمام شده ساخت و ساز نسبت به ماه فوریه سال 2022 معادل ۱۸.۳ درصد افزایش داشته است.

https://www.bpn.ge/article/129470-mshenebloba-isev-zvirdeba-gamomcvevi-mizezebi/

حجم تولید محصولات غذایی در گرجستان

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، نرخ خودکفایی در گرجستان در سال گذشته که تضمین کننده امنیت غذایی است، تقریباً برای همه محصولات غذایی کاهش یافته است. اما تولید برخی از محصولات داخلی افزایش یافت. بر اساس داده‌های اعلامی، ارقام تولید محصولات غذایی عمده تا سال 2023 به شرح زیر است: تولید داخلی گندم در سال 2023 نسبت به سال گذشته  از 157 هزار تن به 147 هزار تن کاهش یافته است. با توجه به اینکه مصرف مواد غذایی 559 هزار تن است، میزان خودکفایی محصول مذکور 22 درصد است.

طبق آمار، تولید سیب زمینی از 199 هزار تن به 197 تن کاهش یافت.

اگرچه میزان خودکفایی انگور بسیار بالا بوده و از 201 درصد به 236 درصد در سال گذشته رسیده است، اما میزان تولید آن کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار ، تولید داخلی تره بار و سبزیجات نیز افزایش یافته است. همچنین تولید گوشت نیز افزایش یافته است. بر اساس همین آمار، تولید شیر و فرآورده‌های شیری نیز از 565 هزار تن به 584 تن افزایش یافت. این در حالی است که مصرف مواد غذایی از 715 هزار تن به 756 هزار تن افزایش یافت، بنابراین میزان خودکفایی از 77 درصد به 75 درصد کاهش یافت. در مورد تولید تخم مرغ نیز از 655 میلیون واحد به 653 میلیون واحد کاهش یافت.

https://www.bpn.ge/article/129418-ra-moculobis-sakvebi-produktebi-icarmoeba-sakartveloshi/

 اهمیت کابل برق زیر دریای سیاه برای گرجستان

معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، لوان داویتاشویلی در نشست خبری که در بخارست در چارچوب توافقنامه " مشارکت استراتژیک در زمینه توسعه و انتقال انرژی سبز" برگزار شد، اظهار داشت:" در روند ادغام با اتحادیه اروپا، پروژه کابل برق زیر آب دریای سیاه برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چهار کشور گرد هم آمده اند تا این پروژه را اجرا کنند - این به امنیت انرژی اروپا و نه تنها اروپا، بلکه قفقاز جنوبی و کل منطقه کمک خواهد کرد." لازم به ذکر است، این اجلاس برای هشتمین بار با حضور گرجستان، آذربایجان، رومانی و مجارستان برگزار شد و در چارچوب آن، طرف های شرکت کننده در این پروژه توافق نامه ای برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های انرژی خود منعقد کردند. دراجلاس فوق، شرکت مشاوره ایتالیایی CESI نیز تحقیقات فنی و اقتصادی انجام شده در کریدور انرژی سبز را ارائه داد.

همچنین در این نشست  توافقنامه ای به امضا رسید که بر اساس آن ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک توسط اپراتورهای سیستم انتقال 4 کشور (JSC "سیستم برق دولتی گرجستان"، "آذرانرژی" شرکت برق آذربایجان، شرکت شبکه برق ملی رومانی Transelectrica S.A و شرکت برق مجارستان"MVM" در نظر گرفته شده است.

https://commersant.ge/news/economic/evrokavshirtan-integratsiis-protsesshi-shavi-zghvis-tsyalqvesha-eleqtro-kabelis-proeqts-chventvis-gansakutrebuli-datvirtva-aqvs-levan-davitashvili

https://commersant.ge/news/economic/shavi-zghvis-tsyalqvesha-kabelis-proeqti-teqnikurad-da-ekonomikurad-gankhortsielebadia-levan-davitashvili

سرمایه گذاری مشترک توسط ج.آذربایجان، گرجستان، رومانی و مجارستان

پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان اعلام کرد، که  کشور، گرجستان، رومانی و مجارستان یک سرمایه گذاری مشترک در کریدور انرژی سبز ایجاد کرده اند. نشست بخارست درباره ایجاد کریدور انرژی سبز بین آذربایجان، گرجستان، رومانی و مجارستان با نتایج قابل توجهی به پایان رسید. این کشورها به ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک رسیدند وتوافق کردند که رهبری شرکت انرژی JV-Green Energy Corridor، به عنوان آژانس مسئول انجام مطالعات امکان سنجی، باید بر اساس چرخش باشد - همچنین توافق نمودند که قبل از جلسه بعدی یک برنامه عملیاتی برای سرعت بخشیدن به فرآیندها ایجاد کنند. آقای پرویز شهبازوف خاطرنشان کرد که طرفین همچنین توافق کردند که مطالعه امکان سنجی باید شامل وظایف مربوط به خط کابل فیبر نوری و مسائل مربوط به ادغام بلغارستان باشد.

https://commersant.ge/news/economic/mtsvane-energetikuli-derefani-azerbaijanma-saqartvelom-ruminetma-da-ungretma-ertoblivi-satsarmo-daafudznes

ساخت اولین نیروگاه خورشیدی صنعتی در گرجستان

اولین نیروگاه خورشیدی صنعتی در گرجستان در حال ساخت است. این پروژه توسط Green Energy اجرا می‌شود. داویت شوانگیرادزه، موسس این شرکت، عنوان کرد که ظرفیت نصب شده نیروگاه خورشیدی صنعتی 2.3 مگاوات خواهد شد و به شبکه " Energy Pro Georgia" متصل خواهد شد. انرژی تولید شده  را شرکت «دا-تنه» که توسط Green Energy تأسیس شده است، خریداری می‌کند که شارژرهای سریع خودروهای برقی را نصب کرده و از انرژی خریداری شده استفاده می‌کند. لازم به ذکر است، این پروژه قرار است تا پایان اکتبر سال جاری به بهره برداری برسد.

https://www.bpn.ge/article/129367-sakartveloshi-pirveli-industriuli-mzis-elektrosadguri-shendeba-rodis-sheva-ekspluataciashi/

میزبانی روز جهانی گردشگری  توسط گرجستان

بر اساس تصمیم سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گرجستان میزبان روز جهانی گردشگری در سال 2024 خواهد بود.  گرجستان برای اولین بار میزبان روز گردشگری سازمان جهانی گردشگری ملل متحد در 27 سپتامبر خواهد بود. موضوع این رویداد هر ساله تغییر می‌کند و به یکی از مشکلات گردشگری جهان اختصاص دارد. موضوع اصلی رویداد برنامه ریزی شده برای سال 2024 "گردشگری و صلح" است.

وضعیت کشور میزبان در روز جهانی گردشگری، سال گذشته به گرجستان اعطا شد. این ابتکار توسط 38 کشور عضو کمیسیون اروپا در شصت و هشتمین نشست سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل که در صوفیا بلغارستان برگزار شد، به تصویب رسید. همه اعضای کمیسیون به اتفاق آرا از پیشنهاد هیئت گرجی حمایت کردند. برای شرکت در رویدادهای بزرگ روز جهانی گردشگری که شامل برگزاری رویدادهای فرهنگی، پنل های موضوعی و همچنین بازدید از اماکن مختلف گردشگری گرجستان است، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان و برخی مهمانان دیگر به گرجستان سفر خواهند کرد.

https://sputnik-georgia.com/20240927-seqtembers-saqartvelo-msoplio-turizmis-dges-umaspinzlebs-289679341/

ساده شدن روندهای سرمایه گذاری در منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در گرجستان

به گزارش وزارت  اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، توسعه بخش انرژی و تضمین استقلال انرژی یکی از اولویت های مهم دولت گرجستان است. در بیانیه مربوطه آمده است: ذینفعان طرح حمایت از منابع انرژی تجدیدپذیر می‌توانند از طریق مذاکره مستقیم با دولت گرجستان توافقنامه ای را برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی امضا کنند که به ترغیب سرمایه گذاران در این بخش کمک می‌کند و علاقه به آن را افزایش دهد. در این راستا، طرح حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین شده است که طی سه سال آینده امکان ارتقای ساخت نیروگاه‌هایی با ظرفیت کل 1.5 هزار مگاوات را فراهم می‌کند. این نوآوری براساس اصلاحیه ای در مصوبه دولت گرجستان "در مورد تصویب طرح حمایت از تولید و استفاده از انرژی از منابع تجدید پذیر و قوانین فروش برق" ارائه شده است.

https://sputnik-georgia.com/20240903/ganaxlebadi-energiis-wyaroebshi-investirebis-procedurebi-gamartivda-289696629.html

جشنواره بین المللی خلاقیت 2024 دریای سیاه

هشتمین جشنواره بین المللی خلاقیت دریای سیاه در باتومی‌برگزار گردید. افراد فعال در حوزه تبلیغات و بازاریابی به مدت سه روز فرصت حضور در سخنرانی‌ها، میزگردها، کارگاه‌های آموزشی، مهمانی‌ها و مراسم اهدای جوایز توسط رهبران صنعت تبلیغات جهان را داشتند. آثار شرکت کنندگان توسط 29 نفر از اعضای هیئت داوران، دعوت شده از 20 کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و برندگان معرفی شدند.

https://rustavi2.ge/ka/news/291626

شرکت گرجستان در نمایشگاه گردشگری پاریس

 به گزارش اداره ملی گردشگری گرجستان، این اداره در نمایشگاه تاپ ریزا فرانسه 2024، یکی از تاثیرگذارترین نمایشگاه‌های گردشگری جهان شرکت می‌کند. از گرجستان 10 شرکت خصوصی، دپارتمان گردشگری آجارا و سازمان مدیریت مقصد ایمرتی (دپارتمان گردشگری ایمرتی)، به همراه اداره ملی گردشگری در نمایشگاه شرکت دارند. رئیس بخش توسعه برند اداره ملی گردشگری گرجستان،  خانم آنا ککلیا در اینخصوص اظهار داشت که اداره ملی گردشگری سال هاست در پاریس و در نمایشگاه بین المللی این شهر شرکت می‌کند. زیرا این پلت فرم به جذب گردشگران بیشتر از اروپا -از جمله فرانسه- کمک می‌کند.

در چارچوب این نمایشگاه، سازمان ملی گردشگری با شرکت‌های گردشگری بین‌المللی و سازمان‌های رسانه‌ای به منظور توسعه همکاری‌ها، جلساتی را برگزار می‌کند.

 1400 شرکت از 170 کشور جهان در نمایشگاه فرانسه حضور دارند و بیش از 30 هزار متخصص گردشگری از نمایشگاه پاریس بازدید می‌کنند.

https://agenda.ge/en/news/2024/40647#gsc.tab=0

https://www.interpressnews.ge/ka/article/812623-sakartvelos-turistul-potencials-parizis-gamopenaze-iftm-top-resa-2024-ecnobian/

افزایش  تولید ناخالص داخلی گرجستان در سه ماهه دوم سال 2024

 به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سه ماهه دوم سال 2024، حجم تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری معادل 22.1 میلیارد لاری بوده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 9.6 درصد بوده است. با توجه به این منبع ، درصد تغییر تورم‌ساز تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2024 معادل 2.5 درصد تعیین شد.

در سه ماهه دوم سال 2024، بخش های زیر سهم قابل توجهی در رشد داشتند:

تجارت عمده و خرده فروشی؛ تعمیر خودرو و موتور سیکلت (8.4 درصد)، فعالیت های اقامتی(هتلدای) و خدمات غذایی (35.7 درصد)، آموزش (21.3 درصد)، تولید (11.0 درصد)، ساخت و ساز (13.0 درصد)، حمل و نقل و انبارداری (16.1 درصد). همچنین؛ کاهش در بخش‌های تامین برق، تامین گاز، بخار و هوای مطبوع (6.3- درصد)، سایر خدمات (-1.4 درصد) مشاهده شد.

تجارت (15.0 درصد) و فعالیت های مرتبط با املاک و مستغلات (9.8 درصد) بیشترین سهم را در ساختار بخشی تولید ناخالص داخلی دارند. پس از آن، تولید (9.1 درصد)، ساخت و ساز (8.4 درصد)، دولت (7.4 درصد)، کشاورزی، جنگلداری و شیلات (7.2 درصد)، آموزش (6.0 درصد)، و حمل و نقل و انبارداری (5.9 درصد) قرار دارند.

https://bm.ge/news/mtliani-shida-produqtis-motsuloba-96-it-gaizarda-saqstati

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما