معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۳:۵۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رشد 27 درصدی صادرات اروگوئه در اوت 2024

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در ماه اوت سال جاری به 1261 میلیون دلار بالغ شد و در مقایسه با اوت سال گذشته رشدی به میزان 27 درصد را به ثبت رساند. فروش قابل ملاحظه سویا و سلولز از جمله عوامل تأثیر گذار در رشد صادراتی در ماه گذشته بودند. این درحالی است که صادرات کنستانتره‌های نوشیدنی و برنج  کاهش یافتند. آمارها نشان می دهند که صادرات اروگوئه در هشت ماه ابتدای سال (ژانویه تا اوت 2024)- با احتساب مناطق آزاد تجاری- در مجموع به 8540 میلیون دلار بالغ شد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 14 درصد رشد یافت. اروگوئه شاهد روند صعودی صادرات برای پنجمین ماه متوالی است. چین در اوت سال جاری نخستین مقصد صادراتی اروگوئه بود و 21 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد. صادرات به آن بازار بزرگ آسیایی 263 میلیون دلار محاسبه شد. سویا از جمله اصلی ترین کالای صادراتی به چین در ماه اوت بود. اتحادیه اروپا، برزیل و آمریکا به ترتیب دومین، سومین و چهارمین مقاصد صادراتی اروگوئه بودند. صادارت به بازارهای مذکور به ترتیب 248 میلیون دلار، 219 میلیون دلار و 102 میلیون دلار به ثبت رسید. شایان ذکر است، صادرات به اتحادیه اروپا در مقایسه با اوت سال گذشته به میزان 77 درصد افزایش یافت که عمدتاً ناشی از فروش قابل ملاحظه سلولز (160 میلیون دلار) بود. صادرات به بازار آمریکا نیز رشد 46 درصدی یافت و در رأس فهرست اقلام صادراتی به آن کشور، گوشت گاوی به ارزش 47 میلیون دلار قرار داشت. (وب سایت موسسه اروگوئه 21)

https://www.uruguayxxi.gub.uy/es/

مراسم گشایش بندر جدید ماهی گیری در مونته ویدئو

لوئیس لاکاژه پو رئیس‌ جمهور اروگوئه روز سه ‌شنبه سوم سپتامبر در مراسم گشایش بندر کاپورو، محل انجام فعالیت ‌های ماهیگیری در مونته‌ ویدئو، حضور یافت. سرمایه گذاری برای پروژه زیربنایی مذکور بیش از 110 میلیون دلار عنوان شده است. خوسه فالرو وزیر حمل و نقل و امور عمرانی اروگوئه در اظهاراتی در مراسم یاد شده گفت که گشایش بندر کاپورو و انتقال فعالیت ‌های مربوط به صنعت ماهیگیری به این بندر، موجب رضایت کارگران در این بخش شده و به علاوه امکان کاهش ترافیک در بندر باربری مونته‌ویدئو را نیز میسر می‌سازد. وی با تاکید بر اینکه، ایجاد فضاهای جدید برای دیگر پایانه‌های باربری کشور نیز سود خواهد رساند، تاکید کرد: بندرهای ما باید به عنوان بندرهای مرجع در منطقه شناخته شوند. خوان کوربلو رئیس اداره ملی بندرهای اروگوئه نیز در اظهاراتی خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری در پروژه مذکور از سوی اداره ملی بنادر تأمین مالی شده است. (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/gobierno-invirtio-110000000-dolares-nuevo-puerto-capurro

تصویب نخستین برنامه مشترک همکاری میان پاراگوئه و اکوادور

در چارچوب نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ های فنی بین جمهوری پاراگوئه و جمهوری اکوادور که به تازگی در کیتو برگزار شد، طرفین "اولین برنامه همکاری‌های دوجانبه" را به تصویب رساندند. در برنامه همکاری‌های دو جانبه از سال ۲۰۲۴ لغایت ۲۰۲۶، اجرای چهار پروژه در زمینه‌ های مهم پیش‌بینی شده است که از آن جمله می‌توان به امنیت گردشگری، مدیریت تنش‌های اجتماعی- محیطی و مالکیت زمین، سنجش سرمایه‌گذاری ‌های متقابل در بودجه عمومی و مدیریت و توسعه مراکز تاریخی اشاره کرد. هدف پروژه ‌های مذکور ترویج توسعه پایدار در هر دو کشور همچنین تقویت روابط دوجانبه تحت اصول همکاری جنوب-جنوب اعم از تعامل متقابل و همکاری نزدیک خواهد بود. شایان ذکر است، این نشست به ریاست نیمیا داسیلوا بوسشرت مدیرکل سیاست‌ های چند جانبه وزارت روابط خارجی پاراگوئه و ایزابل آلبورنوس معاون امور اقتصادی و همکاری‌ های بین‌المللی وزارت روابط خارجی اکوادور برگزار شد. (پورتال وزارت خارجه پاراگوئه)

https://www.mre.gov.py/index.php/noticias-de-embajadas-y-consulados/paraguay-y-ecuador-aprueban-primer-programa-de-cooperacion-bilateral

احداث مرکز داده از سوی شرکت گوگل در اروگوئه

شرکت فناوری گوگل یک مرکز داده در اروگوئه با سرمایه‌گذاری بیش از ۸۵۰ میلیون دلار احداث خواهد کرد. مرکز داده‌های گوگل در اروگوئه، دومین مرکز از نوع خود در آمریکای لاتین خواهد بود. معرفی پروژه مذکور پایان اوت سال جاری طی مراسمی‌با حضور لوئیس لاکاژه پو صورت گرفت. عمر پاگانینی وزیر روابط خارجی اروگوئه در مراسم مذکور بر وجود فرصت های پیش روی اروگوئه برای دستیابی به توسعه در صنعت فناوری تاکید کرد و یادآور شد که کشور به دنبال تبدیل شدن به یک قطب نوآوری در منطقه است. شایان ذکر است، این مرکز در پارک علوم و فناوری در استان کانلونس ایجاد خواهد شد و به علاوه اقدام به پشتیبانی از محصولات مختلف گوگل خواهد نمود. (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/google-instalo-piedra-fundamental-centro-datos-construira-parque-ciencias

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما