معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۱:۵۸

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خشکسالی گسترده ناشی از پدیده ال‌نینو

Dailymaverick

در پی بروز خشکسالی گسترده ناشی از پدیده ال‌نینو، برداشت محصول ذرت در زیمبابوه نسبت به فصل تولید 23-2022 با 60% کاهش در سطح 637 هزار تن اعلام شده که پایین‌ترین میزان از سال زراعی 16-2015 به این سو می‌باشد. در حالی که مصرف داخلی ذرت این کشور معمولاً حدود دو میلیون تن در سال اعلام شده، کاهش آشکار در تولید به این معنی است که نیازهای وارداتی آن به شدت افزایش خواهد یافت. تحلیلگران وزارت کشاورزی آمریکا مستقر در پرتوریا تخمین می‌زنند که زیمبابوه ممکن است نیاز به واردات حجم بالایی از آن در سال زراعی 24-2023 داشته باشد. واردات 637 هزار تنی این محصول، تماماً از آفریقای جنوبی تأمین خواهد شد. برخلاف سال بازاریابی 24-2023 که صادرات کلی ذرت آفریقای جنوبی 3.4 میلیون تن بود، در سال بازاریابی 25-2024 صادرات این محصول احتمالاً به 1.85 میلیون تن کاهش خواهد یافت که ناشی از برداشت پایین داخلی است. برداشت ذرت آفریقای جنوبی 13.34 میلیون تن برآورد شده که به دلیل خشکسالی اواسط تابستان، با کاهش 19% نسبت به فصل برداشت قبل روبرو شده است. حجم برداشت ذرت سفید حدود 6.35 میلیون تن و ذرت زرد 6.99 میلیون تن است که هر کدام به ترتیب با کاهش 26% و 12% روبرو بوده است. الیسا ماگوسی، دبیر اجرایی  SADC خواستار دریافت فوری کمک‌های بشردوستانه شده و گزارش می‌دهد که ۶۸ میلیون نفر در سراسر منطقه در معرض خطر گرسنگی هستند. وی تاکید دارد بحران به ویژه در مالاوی، زامبیا و زیمبابوه که به طور سنتی عرضه کننده مواد غذایی، به ویژه ذرت به شرق آفریقا هستند، شدیدتر است.

صنعت برق آفریقای جنوبی

Businesstech

رئیس جمهور سیریل رامافوزا قانون تنظیم مقررات برق را که اصلاحات گسترده‌ای در صنعت برق آفریقای جنوبی از جمله ایجاد بازار رقابتی برق را اعمال می‌کند امضا کرد. رئیس‌جمهور گفت امضای این قانون با هدف تقویت رقابت بیشتر و کاهش هزینه‌های انرژی، به واقعیت‌های فعلی در بخش برق پرداخته و سرمایه‌گذاری در ظرفیت تولید جدید برای دستیابی به امنیت انرژی را افزایش می‌دهد. همچنین یک شرکت توزیع را به عنوان متولی شبکه ملی تأسیس می‌کند و در آن برای وارد کنندگان خسارات و خرابکاری در زیرساخت‌ها مجازات‌های شدیدی پیش‌بینی شده است. وی افزود این قانون یک سکوی بازار آزاد برای خرید و فروش برق به صورت عمده یا خرده فروشی را را فراهم می‌کند و در مورد اصولی که برای تعیین یا تصویب قیمت‌ها، هزینه‌ها و تعرفه‌ها اعمال می‌شود، توضیحات جزیی ارائه می‌دهد. آقای رامافوزا پیش‌بینی کرد تنوع عرضه و ارتقای انرژی‌های تجدیدپذیر، منجر به تحریک تقاضا برای مهارت‌ها، نوآوری و فناوری جدید در بخش برق شود که به نوبه خود، باعث تشویق فعالیت‌های صنعتی جدید و مآلاً کاهش بیکاری خواهد شد. این قانون جریمه‌هایی تا سقف 50 هزار یورو یا پنج سال حبس، یا هر دو را برای افرادی که هر گونه کابل، تجهیزات یا زیرساخت انتقال، توزیع، یا شبکه را آسیب زده، حذف یا تخریب کنند، در نظر می‌گیرد.

فولکس واگن مدل جدیدی از مدل پولو ویوو را در سپتامبر 2024 در آفریقای جنوبی عرضه خواهد کرد

Businesstech

این مدل از زمان معرفی اولیه در سال 2010، با فروش بیش از 425 هزار دستگاه در سراسر آفریقای جنوبی و جنوب آفریقا، پرفروش‌ترین مدل سواری در این کشور بوده است. از ویژگی‌های این مدل، طراحی جلو پنجره جدید و تزئینات داخلی و مختصات ایمنی پیشرفته از جمله کیسه هوا و دوربین دید پشتی است. طیف جدید Polo Vivos در موتورهای بنزینی 1.4 و 1.6 MPI چهار سیلندر و سه سیلندر 1.0 TSI عرضه می‌شود و توان خروجی موتور چهار سیلندر از 55 تا 77 kw متغیر است. موتورهای استاندارد با جعبه دنده 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند. بهای مدل‌های عرضه شده با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و مالیات گازهای گلخانه‌ای بین 13 هزار و 300 تا 18 هزار یورو اعلام شده است. VW Polo Vivo با ضمانت 3 ساله یا 120 هزار کیلومتر و 6 سال ضمانت ارائه می‌شود.

اولین محموله حاوی 10 هزار دوز واکسن mpox هفته آینده به آفریقا می‌رسد

رویترز

کندی توزیع این واکسن‌ها که پیش از این در بیش از 70 کشور خارج از قاره آفریقا در دسترس قرار گرفته‌اند نشان داد که درس‌های آموخته شده از همه گیری کووید-19 در مورد نابرابری‌های مراقبت‌های بهداشتی جهانی به کندی تغییر کرده است. از جمله موانع اجرایی ارسال این واکسن‌ها می‌توان به رفتار سازمان جهانی بهداشت (WHO) اشاره کرد که تا ماه جاری به طور رسمی روند مورد نیاز برای دسترسی آسان کشورهای فقیر به مقادیر زیادی واکسن از طریق آژانس‌های بین‌المللی را آغاز نکرده بود. تنها در 14 آگوست پس از اینکه سویه جدید معروف به کلاد Ib شروع به تکثیر از جمهوری دموکراتیک کنگو به کشورهای همسایه کرد WHO وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی را اعلام کرد. در حالی که خرید مستقیم واکسن‌های گران قیمت برای بسیاری از کشورهای کم درآمد دور از دسترس است، انتظار طولانی برای تأیید موضوع توسط سازمان جهانی بهداشت، دولت‌های آفریقایی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا (CDC) را مجبور کرده از کشورهای ثروتمند، درخواست اهدای واکسن کنند.

کمک 4.57 میلیارد یورویی به اقتصاد آفریقای جنوبی

Dailymaverick

برپایه برآوردهای Naspers و Mistra تجارت الکترونیک می‌تواند تا سال 2035 حدود 4.57 میلیارد یورو به اقتصاد آفریقای جنوبی کمک کند. در گزارشی با عنوان "افق دیجیتال ما: فرصت اقتصادی کسب و کار سکوهای دیجیتال" ابراز امیدواری شده تأثیر اقتصادی این بخش در تولید ناخالص داخلی از 0.02% در سال 2022 به 1.38% تا سال 2035 افزایش یابد که ناشی از پایداری اقتصاد کلان، عمومیت یافتن استفاده از تلفن‌های هوشمند، پهنای باند ثابت و پذیرش رو به رشد تراکنش‌های برخط خواهد بود. با این حال، آفریقای جنوبی با وجود ظهور استارتاپ‌های دیجیتال در زیرشاخه‌ها و فناوری‌های مختلف در سال‌های اخیر، هنوز به طور کامل از مزایای اقتصاد دیجیتال بهره نبرده است. این کشور در کنار کنیا و نیجریه، یک بازار پلتفرم دیجیتال پیشرو در آفریقا است که به عنوان قطبی برای نوآوران و سرمایه‌گذاران و همچنین درگاهی به این قاره برای بازیگران عمده جهانی عمل می‌کند. با وجود عقب ماندن از سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه زیرساخت‌های دیجیتال، آفریقای جنوبی شاهد افزایش فعالیت سکوهایی بوده که توسط مشتریان علاقمند و عوامل پشتیبانی کننده، تقویت شده ولی به دلیل عوامل محدود کننده‌ای همچون درآمد محدود، شکاف مهارت‌ها و حجم پایین سرمایه‌گذاری، قادر به بهره‌برداری کامل از ظرفیت خود نیست. ناسپرز که مالک Takealot بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین کشور است می‌گوید که زیرمجموعه‌های آن در آفریقای جنوبی تاکنون با تولید بیش از 560 میلیون یورو ارزش اقتصادی، عامل ایجاد کمک 75 میلیون یورویی به درآمد خانوارها بوده‌اند. وزیر تجارت، صنعت و رقابت با استقبال از انتشار این گزارش از آن به عنوان سکوی پرش تقویت مبادلات و همکاری‌های لازم بین بخش‌های دولتی و خصوصی که برای استخراج حداکثر ارزش اقتصاد دیجیتال برای کشور مورد نیاز است، یاد کرد. وی با یادآوری این که اقتصاد دیجیتال، محرک مهم جهانی برای رشد اقتصادی، نوآوری و ارائه خدمات بهبود یافته است گفت در حال حاضر حدود 17% از صادرات خدمات و نزدیک به 3% از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود. آقای تائو با استناد به داده‌های بانک جهانی تاکید کرد که تا سال 2026 سهم اقتصاد دیجیتال، یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان خو اهد بود. در گزارش منتشره تاکید شده بازار جهانی تجارت الکترونیک قرار است در سال 2024 به درآمد 4117 میلیارد دلاری رسیده و ابراز امیدواری شده تا سال 2029 با نرخ رشد سالانه 9.49% به 6478 میلیارد دلار برسد. این گزارش با تاکید بر این که میانگین درآمد هر کاربر 1620 دلار است، می‌افزاید چین با درآمد پیش‌بینی شده 1469 میلیارد دلاری در سال جاری، پیشتاز این بازار است. انتظار می‌رود شمار کاربران، با ضریب نفوذ 40.5٪ در سال 2024 در سال 2029 به 3.6 میلیارد نفر کاربر با ضریب نفوذ 49.1٪ افزایش یابد.

ممنوعیت استفاده از آفت کش ها در آفریقای جنوبی

 Groundup 

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد استفاده از آفت‌کش‌ها در آفریقا با اشاره به ممنوعیت استفاده از برخی از این اقلام در اتحادیه اروپا و سایر کشورها، به دلیل پیامدهای جدی آنها برای سلامتی، خواستار اقدام سخت‌تر در مورد آفت‌کش‌ها در آفریقای جنوبی شده است. مارکوس اورلانا تاکید دارد برپایه مطالعات بعمل آمده، این آفت‌کش‌ها در محیط زیست باقی می‌مانند و باقیمانده آنها در تمام طول سال در سه حوضه رودخانه‌ای در کیپ غربی یافت شده است. وی توصیه کرده که تمام آفت‌کش‌های خطرناکی که در کشورهای مبدأ خود ممنوع شده‌اند باید در آفریقای جنوبی نیز ممنوع شوند. اورلانا گفت شواهد نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها با اثرات جدی روی پوست، چشم‌ها، کبد و کلیه‌ها و همچنین سیستم‌های قلبی عروقی، غدد درون‌ریز و عصبی و کودکان و زنان به‌ویژه آسیب‌پذیر مشاهده شده است. از جمله توصیه‌های این کارشناس به دولت آفریقای جنوبی می‌توان به ممنوعیت سمپاشی هوایی، ترویج شیوه‌های کشاورزی پایدار و کشاورزی کوچک و ارائه آموزش به کارگران مزرعه در مورد حقوق قانونی و خطرات استفاده نادرست از آفت‌کش‌ها، حمل و نقل ایمن و نحوه خواندن برچسب‌ها اشاره کرد.

نرخ تورم سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی

Dailymaverick

بر اساس آخرین گزارش اداره سیاست‌های غذایی و کشاورزی که روز سه‌شنبه منتشر شد، نرخ تورم سالانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در ماه جولای 4.5% بود که نسبت به رقم اعلامی 4.6% ماه ژوئن، کاهش داشته است. نرخ تورم مواد غذایی در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود از سپتامبر 2020 به این سو که در سطح 3.8٪ بود، قرار دارد. بر پایه این گزارش، کاهش تورم مواد غذایی ناشی از کاهش قیمت محصولات کشاورزی، افزایش ارزش برابری رند، کاهش قابل انتظار قیمت سوخت و ضعف تقاضای مصرف کننده است. شاخص قیمت مصرف کننده جولای 2024 نشان داد در حالی که تورم کلی مواد غذایی کاهش یافته، ولی قیمت نان و غلات افزایش یافته و با این وجود، بسیاری از افراد هنوز نمی‌توانند از عهده تأمین غذای خانواده خود برآیند. در ماه آگوست، متوسط هزینه سبد غذایی خانوار تقریباً معادل 260 یورو بوده است. گزارش منتشره به این نتیجه رسیده که حداقل دستمزد ملی در آگوست 2024 (1.4 یورو در ساعت و حدود 11 یورو برای یک روز هشت ساعته) برای تغذیه متوسط خانواده چهار نفره کافی نیست. سقف حداقل دستمزد ملی برای 21 روز کاری در ماه، حداکثر حدود 232 یورو می‌باشد.

 مدل های مقرون به صرفه خودرو

Dailyinvestor

بسیاری از مصرف‌کنندگان آفریقای جنوبی که تحت فشار مالی شدیدی قرار دارند، به گزینه خرید خودروهای مقرون به صرفه‌تر، به ویژه برندهای چینی، روی آورده‌اند. گزارش محافل تجاری ذیربط حاکی است در نیمه نخست 2024 سهم بازار برای مدل‌های مقرون به‌صرفه‌تر در حال افزایش بوده و فروش خودروهای لوکس، روند کاهشی دارد. کاهش فروش خودروهای لوکس نشان می‌دهد که ثروتمندان آفریقای جنوبی نیز فشار مالی زیادی را احساس می‌کنند. این روند بر برندهای مشهور آلمانی مانند BMW، مرسدس و آئودی تأثیر منفی گذاشته و فروش آنها در دهه گذشته کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، 172668 دستگاه خودروی دست دوم تا پایان ژوئن 2024 به فروش رسیده که نسبت به سال 2023 افزایش 2.2 درصدی داشته است. فروش خودروهای جدید تا نیمه نخست سال 2024 به 161981 دستگاه رسید که با کاهش 6.9% به نسبت مدت مشابه سال پیش روبرو بوده است. بر پایه گزارش نشریه AutoTrader به دلیل افزایش مشهود قیمت خودروها، گرایش به استفاده از برندهای چینی به جای خودروهای دست دوم رو به فزونی است و بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود سهم برندهای چینی تا پایان سال جاری به حدود 20% بازار برسد. فروش برندهای چینی از سال 2013 به این سو رشد باورنکردنی داشته و به عنوان مثال، فروش GWM مالک هاوال از 1004 دستگاه در سال 2014 به 14284 دستگاه در سال 2023 افزایش یافته است. چری نیز مسیر رشد مشابهی را تجربه کرده و در سال 2023 بیش از 16 هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانده که در مقایسه با 1297 دستگاه در سال 2014 رشد چشمگیری دارد.

بهبورد عملکرد نیروگاه‌های زغال سنگ

 Dailyinvestor

در آخرین گزارش منتشره از سوی اسکوم که به بهبود عملکرد نیروگاه‌های زغال‌سنگ و ابراز امیدواری نسبت به عدم قطعی برق تا هفت ماه آینده اشاره شده، نشانه‌هایی از بهبود عملکرد این شرکت مشاهده گردید. در این گزارش تاکید شده در بدترین حالت در تابستان پیش رو، قطعی برق حداکثر به شکل مرحله 2 اجرا خواهد شد. با این وجود، مدیریت اسکوم به دلیل بدهی قابل توجه پرداخت نشده و مطالبات 4 میلیارد یورویی از شهرداری‌ها همچنان احساس نگرانی دارد. در عین حال، عملکرد ضعیف شرکت، منجر به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید برق شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده توسط بانک مرکزی حاکی است افزایش قیمت برق تا حد زیادی ناشی از سوء مدیریت و تخصیص ضعیف سرمایه است. این شرکت با وجود هزینه کرد حدود 34 میلیارد یورویی طی سال‌های 2007 تا 2021 نتایج ضعیف و عملکرد نامناسبی داشت. نیاتی، رئیس هیات مدیره اسکوم در جلسه توجیهی با هدف تشریح چشم‌انداز تابستانی شرکت گفت که هزینه بالای تولید برق همچنان یک خطر سیستماتیک برای اسکوم است و علیرغم افزایش بیش از 500 درصدی تعرفه‌ها از سال 2010 به این سو، هنوز تأمین هزینه‌ها برای تولید برق میسر نیست. این بدان معناست که شرکت برق باید به افزایش تعرفه‌ها ادامه دهد تا هزینه‌های فزاینده را پوشش دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما