معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۲:۲۷ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

مقام‌ایرانی: اتصال قندهار به چابهار اولویت افغانستان است

کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، اتصال قندهار به چابهار از طریق راه‌آهن را از اولویت‌های افغانستان دانسته و افزوده که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان حدود ۵ هزار کیلومتر را‌ه‌آهن جدید طراحی شده است.

"مصطفی رضایی" مدیر عامل این کنسرسیوم می‌گوید: راه‌آهن چابهار به میلک تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ خورشیدی به بهره‌ برداری اولیه سپرده خواهد شد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان افزود: قندهار به میلک خط ریلی است که در خاک افغانستان استاندارد ساخته می‌شود و بخش عظیمی از صادرات افغانستان به غیر از ایران را می‌تواند پوشش دهد.

اتاق صنایع و معادن افغانستان برای وصل افغانستان از طریق راه‌آهن با کشورهای منطقه، بر سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر تاکید می‌ورزد.

"شیرباز کمین‌زاده" رئیس عمومی اتاق صنایع و معادن افغانستان گفت: «خطی که از چابهار ما را وصل می‌کند به قندهار برای همه افغان‌ها یک مژده خوب است. همه افغان‌ها باید در این پروژه سرمایه‌گذاری، کمک و از آن حمایت کنند تا افغانستان از شرایط کنونی بیرون بیاید.»

برخی از آگاهان مسائل اقتصادی تلاش‌ های مسئولان امارت اسلامی را در راستای توسعه راه‌ آهن چابهار - قندهار می‌ستایند و بر تسریع ساخت و ساز این پروژه تأکید می‌ورزند.

"شمس‌الرحمن احمدزی" کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر افغانستان از طریق راه‌آهن به کشورهای دیگر وصل ‌شود، این راه‌آهن به اقتصاد کشور کمک می‌کند و می‌توانیم بیکاری را نیز کاهش دهیم.

بر اساس اعلام وزارت فوائد عامه، هم ‌اکنون در سراسر افغانستان حدود ۲۳۰ کیلومتر راه‌آهن فعال است و همه روزه از این راه ‌ها به کشورهای گوناگون نقل و انتقال کالا انجام می‌شود.

منبع: طلوع نیوز

صادرات خشکبار استان قندهار به کشورهای خارجی

در 4 ماه گذشته ۱۲ هزار تن میوه خشک از استان قندهار به خارج از کشور صادر شده است. "نور الله نوری" مسئول مطبوعاتی اتاق تجارت و سرمایه گذاری قندهار، به خبرگزاری باختر گفت: بخش عمده میوه خشک که از قندهار به کشورهای خارجی صادر شده است، کشمش می‌باشد. وی افزود بیشتر این میوه‌های خشک به کشور هندوستان صادر می‌شود.

منبع: خبرگزاری باختر

طالبان کار استخراج ۷ معدن در استان دایکندی را به مناقصه می‌گذارد

رسانه‌ های نزدیک به طالبان اعلام کرده‌اند: وزارت معادن و پترولیم این گروه، استخراج ۷ معدن در شهرستان میرامور استان دایکندی را به مناقصه خواهد گذاشت.

وزارت معادن و پترولیم طالبان اعلام کرده است: این 7 معدن در روستا‌های برکر، میرغلام و سنگرکیش برگر واقع در شهرستان میرامور استان دایکندی ثبت شده است.

طبق این گزارش، این 7 معدن در مقیاس کوچک شامل سنگ مرمر، تراورتن و فلزات سنگین است.

هدایت‌الله بدری؛ وزیر معادن و پترولیوم طالبان ۱۹ تیر امسال اعلام کرده بود: با استخراج معادن، فشار مالیاتی بر مردم کاهش خواهد یافت.

وی گفت: ما روی یک گنج بزرگ نشسته‌ایم، اما هنوز مردم ما در فقر زندگی می‌کنند. در تیر امسال گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه طالبان در کمتر از 3 سال گذشته، بیش از ۲۰۰ قرارداد استخراج معادن با ۱۵۰ شرکت امضا کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ارزش ذخایر دست‌ نخورده معدنی افغانستان تقریباً یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

منبع: خبرگزاری افق

 بازرگانان زابلی خواهان صادرات میوه‌ خشک به بازارهای جهانی اند

بازرگانان میوه‌ های ‌خشک در استان زابل می‌گویند: باید به جای پاکستان، زمینه‌ صادرات به دیگر کشورهای جهان فراهم شود.

به گفته آنان، پاکستان بیش‌تر وقت‌ها، تعرفه‌های گمرکی را بر صادرات افغانستان افزایش می دهد و این کار، زیان‌های هنگفت مالی را به بار می‌آورد.

یک بازرگان گفت: صادرات میوه خشک تقریباً مسدود است و به همین علت قیمت آن در افغانستان کاهش یافته است.

"نذیر احمد حمزه" رئیس صنعت و تجارت استان زابل نیز می‌گوید: وزارت صنعت و تجارت، با کشورهای مختلف جهان قراردادهای داد و ستد را امضاء کرده و براساس آن، بازرگانان افغان به جای کشورهای همسایه، از تسهیلات بیشتری در زمینه تجارت با کشورهای دیگر جهان نیز برخوردار خواهند شد.

وی گفت: با 4 تا 5 کشور قرارداد امضا شده و کار صادرات به آنها در دست اجرا است، این کشورها وعده دادند که از صادرات ما صددرصد تعرفه آن را نمی‌گیرند.

گفتنی است: پاکستان و هند نزدیک‌ترین بازار میوه ‌های‌ خشک استان ‌های جنوبی افغانستانند که سالیانه صدها تُن میوه‌ خشک، از این مسیر به بازارهای جهانی می‌رسد.

منبع: طلوع نیوز

 پروژه تولید برق خورشیدی با هزینه ۸ میلیون دلار در ارزگان آغاز می‌شود

دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و آب طالبان اعلام کرد؛ به زودی پروژه تولید برق خورشیدی ۳ مگاواتی در ولایت ارزگان آغاز خواهد شد.

مسئولان محلی ارزگان می‌گویند: با تکمیل شدن این پروژه، برق شبانه روزی حدود 3 هزار خانوار از شهروندان این استان تأمین می‌شود.

وزارت انرژی و آب می‌گوید: پروژه 3 مگاواتی برق خورشیدی اختصاص یافته به استان ارزگان با هزینه ۸ میلیون دلار تا یک سال آینده تکمیل می‌شود.

شهروندان استان ارزگان  از پروژه برق خورشیدی خوشحال هستند و می‌گویند: در دسترس بودن برق منجر به رشد و توسعه صنعت می‌شود.

گفتنی است، افغانستان نیاز عمده به برق خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

آغاز فعالیت مجدد کارخانه تولید روغن پنبه دانه"بست" هلمند پس از بازسازی

کارخانه تولیدی روغن پنبه‌ دانه واقع در منطقه بست هلمند پس از بازسازی مجدد فعالیت خود را آغاز کرد.

"دین محمد حنیف" سرپرست وزارت اقتصاد طالبان در مراسم گشایش این کارخانه تولیدی گفت: کارخانه دولتی بست هلمند، چهارمین کارخانه بزرگ است که نقش سازنده‌ ای در تقویت اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

سرپرست وزارت اقتصاد گفت: هر سرمایه‌گذار و تاجر افغان باید در داخل کشور سرمایه‌گذاری کند تا برای این مردم بی‌ بضاعت کار ایجاد شود. هیچ شکی نیست که از این طریق سود هم به دست خواهد آورد.

کارخانه بست هلمند در طول یک شبانه روز، ظرفیت فرآوری و بسته بندی ۱۰۰ تن پنبه را دارد. محلوج، روغن، کنجاله، صابون و پوستین از تولیدات مهم این کارخانه به شمار می‌رود.

به گفته‌ مسئولین، این کارخانه در مدت شش ماه و نیم، دوباره بازسازی و فعال شده است. محمد قاسم ریاض سخن‌گوی استاندار هلمند گفت: برای بازسازی این کارخانه کمیته ویژه ای تشکیل شده بود.

سرمایه‌گذاران در هلمند از امارت اسلامی می‌خواهند که تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران این استان قرار داده و یک منطقه ویژه را برای ساخت شهرک صنعتی مشخص نمایند.

منبع: طلوع نیوز

 آغاز کار بازسازی بخشی از جاده لشکرگاه ـ هرات و یک پل بر روی رودخانه هلمند

(خبرگزاری باختر): کار بازسازی قطعه ای از جاده لشکرگاه – هرات به طول 27.5 کیلومتر و همچنین پل منطقه باباجی هلمند به طول ۳۵۰ متر روز جمعه (5 مرداد) با حضور سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و استاندار هلمند آغاز شد. با ساخت این 2 پروژه، ارتباط میان شهرستان‌های شمالی هلمند و شهر لشکرگاه مرکز استان هلمند با دیگر استان‌های حوزه غرب تسهیل می‌شود.

در مراسم آغاز کار این پروژه‌ها، مولوی "عبدالله روحانی" شهردار لشکرگاه گفت:‌ در گذشته در نتیجه جنگ و نا امنی در این استان، کار پروژه‌های بازسازی متوقف شده بود که الحمدلله پس از پیروزی دوباره امارت اسلامی،‌ شاهد افتتاح کار پروژه‌های مهم بازسازی و توسعه ای ‌در این استان هستیم.

ملا "خیر الله خیرخواه،"سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ نیز در این مراسم گفت: جای خوشحالی است که در هلمند جنگ زده، کار پروژه‌های توسعه ای، ساختمانی و بازسازی آغاز می‌شود.

مولوی "عبدالرحمن مسلم قندوزی" استاندار هلمند نیز‌ در سخنانی گفت:‌ آرزوی بزرگ ما ساخت این جاده بود که به کمک خداوند و تلاش ما،‌ امکانات ساخت آن فراهم شده و آرزو دارم که در آینده شاهد تکمیل کار این پروژه و بهره برداری از آن باشیم. وی افزود: با ساخت این جاده، بین شهرستان‌های شمالی هلمند و استان‌های هرات،‌ فراه، نیمروز و هلمند،‌ در رفت و آمد مردم سهولت های لازم فراهم می‌شود.

منبع: خبرگزاری باختر

افزایش تعرفه گمرکی بر روی میوه‌های تازه صادراتی توسط پاکستان

(خبرگزاری سلام وطندار): برخی از بازرگانان میوه‌ تازه در قندهار، در مورد افزایش تعرفه‌ های گمرکی بر میوه‌ های صادراتی افغانستان از سوی پاکستان، می‌گویند: افزایش تعرفه آنها را متضرر کرده است.

به گفته آنان، تعرفه‌ گمرکی برای یک کامیون حامل میوه تازه صادراتی به پاکستان، از ۳۰۰ هزار روپیه پاکستانی به ۷۰۰ هزار روپیه افزایش یافته است.

"نصیب‌الله خپلواک" و "ظاهرجان" دو تاجر میوه‌ تازه در قندهار می‌گویند: افزایش تعرفه‌ گمرکی بر میوه‌ های تازه از سوی پاکستان، بازرگانان و باغداران در افغانستان را متضرر کرده است.

در همین حال، "عبدالباقی بینا" معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری قندهار، به سلام ‌وطندار گفت: مقامات امارت اسلامی و پاکستان روی کاهش تعرفه بر میوه‌های تازه‌ صادراتی افغانستان گفتگو کرده اند و انتظار می‌رود که این مشکل برطرف شود.

گفتنی است پاکستان همواره در فصل برداشت میوه و سبزی تازه در افغانستان، موانعی مانند افزایش تعرفه‌های گمرکی یا بستن گذرگاه ‌های مرزی به روی رفت و آمد کامیون‌های حامل میوه ایجاد و به بازرگانان افغان زیان وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری سلام وطندار

  گشایش سومین کارخانه تولید آرد افغانستان در استان هلمند

سومین کارخانه خصوصی مجهز تولید آرد در سطح افغانستان در استان هلمند احداث شده است. "میرزا ولی" مدیر این کارخانه می‌گوید: این کارخانه با هزینه 70 میلیون افغانی (حدود یک میلیون دلار) ساخته شده و در ۲۴ ساعت، ظرفیت تولید ۳۰۰ تُن آرد را دارد.

به گفته وی، در این کارخانه حدود ۵۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد مسئولین محلی هلمند، از پشتیبانی و همکاری با کارخانه‌داران در این استان اطمینان می‌دهند.

"فضل محمد فضلی" مسئول شهرک‌ های صنعتی ریاست صنعت و تجارت هلمند گفت: بر اساس اطلاعات ما، در سطح افغانستان این سومین کارخانه تولید آرد است که فعالیت دارد و از یک سال پیش تاکنون کار روی آن جریان داشت تا تکمیل شد.

برخی از شهروندان هلمند، با هدف کاهش بیکاری، از بازرگانان می‌خواهند تا در داخل کشور، سرمایه‌گذاری کنند. ایجاد سرمایه‌گذاری در داخل کشور، از مهاجرت‌های غیرقانونی جوانان به کشورهای خارجی، تا حدی جلوگیری خواهد کرد.

بر اساس گفته مسئولین محلی هلمند، هم ‌اکنون ۱۵۲ کارخانه تولیدی در این استان فعالیت می‌کنند که شامل بسته بندی پنبه، تولید روغن، صابون و دیگر بخش ‌های تولیدی هستند.

منبع: طلوع نیوز

آغاز کار پروژه تعریض جاده دوراهی شهرستان پنجوائی استان قندهار

کار پروژه تعریض جاده دوراهی شهرستان پنجوائی استان قندهار از سوی مسئولین شهرداری این استان آغاز شده  است.

در مراسم افتتاحیه این پروژه مولوی نورالباقی خادم مسئول فنی و بخش خصوصی شهرداری قندهار گفت: این جاده از ابتدای دوراهی شهرستان پنجوائی به طول یک کیلومتر و عرض 40 متر مربع بصورت اساسی احداث و بازسازی خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما