معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم مرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وعده وزیر برنامه ریزی شهری، مقامات محلی و برنامه ریزی منطقه‌ای در مورد بکار گیری افراد ماهر برای مدیریت پروژه‌ها توسط مقامات محلی

بالا موسی فوفانا، وزیر برنامه ریزی شهری، مقامات محلی و برنامه ریزی منطقه‌ای گفت: شهرداری‌ها با بکار گیری پرسنل کارآزموده و واجد شرایط برای مدیریت پروژه‌ها تقویت خواهند شد، زیرا دولت جدید می‌خواهد نقش مقامات محلی را در مدیریت پروژه‌های توسعه‌ای افزایش دهد. وی این سخنان را در پایان نشست نظارت بر فعالیت‌های طرح توسعه اقتصادی کازامانس (Pdec) با حضور شهرداران شهرداری‌های ذینفع این پروژه و تعدادی از کارکنان فنی بیان نمود. وی افزود: در جهت اجرای پروژه در سطح شهرداری‌ها، ما به پرسنلی نیازمندیم که در زمینه مدیریت پروژه، مهندسی شهرسازی و توسعه روستایی واجد شرایط لازم باشند. همچنین به نیروهایی نیاز داریم که توان نظارت بر اجرای پروژه‌ها را داشته باشند و در صورت مشاهده مشکلات و چالش‌ها سریعاً اقدام نمایند. آقای فوفانا خاطر نشان کرد: هدف این بود که با شهرداران منتفع از Pdec گفتگو کنیم و ببینیم که چه اقداماتی را باید سریع انجام دهیم تا سطح اجرای این برنامه را تقویت کنیم که رضایتمندی زیادی را به همراه داشته باشد. به گفته وزیر، تحقق این امر باعث تسریع در کار نظارتی و مدیریتی می‌شود. نرخ پیشرفت Pdec در سطح سایر شهرداری‌های کازامانس 60 درصد و در زیگنشور کمتر از 40 درصد است. به عنوان بازیگران اصلی در اجرای طرح مذکور، شهرداران این پروژه‌ها را انجام می‌دهند و باید آنها را به ثمر برسانند. با این حال وزیر خاطر نشان کرد که در فرآیندهای گزینش افراد هنوز چالش‌هایی وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد.

لوکوتیدین 12 آگوست 2024

ارائه روش‌های جایگزین برای حل و فصل اختلافات اقتصادی در تامباکوندا و کدوگو

پس از زیگنشور، سن لوئی و کائولاک، تامباکوندا میزبان نشست بررسی اطلاعات عمومی (Rpi) در مورد روش‌های جایگزین حل اختلافات اقتصادی (Mard) بود. رصد خانه کیفیت خدمات مالی (Oqsf) و شرکت گرانت تورنتون، روز شنبه بازیگران اقتصادی تامباکوندا و کدوگو را گرد هم آوردند تا آگاهی آنها را در مورد موضوعات میانجیگری، مصالحه و داوری افزایش دهند. هدف این است که این افراد اختلافات اقتصادی خود را به طور دوستانه حل کنند. رصد خانه در دو حوزه فعالیت دارد، یکی در زمینه بانک و تأمین مالی خرد و دیگری در زمینه بیمه.

لوکوتیدین 12 آگوست 2024

ایجاد یک پلتفرم یکپارچه برای دیاسپورای سنگال در جهت ترویج سرمایه گذاری در کشور

آمادو شریف دیوف، وزیر امور سنگالی‌های خارج از کشور گفت: دولت سنگال قصد دارد به زودی یک پلتفرم یکپارچه برای دیاسپورا در جهت ترویج سرمایه گذاری در کشور راه اندازی کند. او روز پنجشنبه در سالی طی برگزاری یک کارگاه آموزشی اعلام کرد: ما تصمیم گرفتیم یک پلت فرم دیجیتالی راه اندازی کنیم تا بتوانیم خدمات بهتری به سنگالی‌های دیاسپورا در خارج کشور ارائه کنیم. آمادو شریف دیوف گفت: از طریق این پلتفرم، سنگالی‌های دیاسپورا می‌توانند به تمام اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در کشور دسترسی داشته باشند. به گفته ماری رز فی، مدیرکل آژانس توسعه و نظارت بر بنگاه‌های کوچک و متوسط (ADEPME)، سکوی فروشگاهی یکپارچه به بهبود کارایی در حمایت از هموطنان دیاسپورا کمک می‌کند. او تصریح کرد: ایده این است که کل دیاسپورای سنگالی بتواند از طریق این پلتفرم به اطلاعات دسترسی داشته باشند و مانند هموطنان ما در کشور از خدمات مختلف ارائه شده توسط ساختارهای دولتی که برای این منظور ایجاد شده است بهره مند شوند. باکاری سگا باتیلی، مدیر کل آژانس سرمایه گذاری و کارهای عمده (APIX-SA) نیز اطمینان داد: ما با بخش خدمات پشتیبانی بخش‌های خصوصی و دولتی کار می‌کنیم تا اطلاعاتی را در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری ارائه شده توسط دولت سنگال به آنها ارائه دهیم. او خاطر نشان می‌کند که با رقم 1700 میلیارد (FCFA) نقل و انتقالات پولی، دیاسپورای سنگالی از نظر سرمایه گذاری در داخل کشور موقعیت خوبی دارد و تاکید کرد که هدف از این ابتکار ارائه چارچوبی است که هدایت این سرمایه گذاری‌ها را برای اجرای پروژه‌ها در بخش‌هایی مانند کشاورزی، ماهیگیری، دامپروری و صنعت ممکن می‌کند.

APS 9 آگوست 1402

نیاز استراتژی جدید صنعتی شدن دولت به زیر ساخت ملی با کیفیت، کارآمد و شناخته شده بین‌المللی

سرگین گویه جوپ، وزیر صنعت و بازرگانی، اعلام کرد که استراتژی جدید صنعتی سازی دولت سنگال به یک زیر ساخت ملی با کیفیت، کارآمد و شناخته شده بین‌المللی نیاز دارد. او در مراسم اختتامیه نشست بررسی سیاست ملی کیفیت که توسط انجمن استاندارد سازی سنگال (ASN) برگزار گردید صحبت کرد. وی یادآور شد که استراتژی صنعتی سازی ملی دولت شامل برنامه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی یا قطب‌های کشاورزی است که توسط دولت در اولویت دارند می‌باشد. وزیر تاکید کرد که استاندارد سازی با تضمین هماهنگی رویه‌ها، کیفیت محصولات و خدمات، سازگاری و نوآوری نقش حیاتی در توسعه اقتصادی پایدار ایفا می‌کند. او توضیح داد: از این نظر است که تصمیم گرفتم یک بخش کیفی را در داخل وزارتخانه راه اندازی کنم تا فرهنگ عملکرد و تعالی، حکمرانی خوب و شفافیت را از طریق فرآیندهای روشن تقویت کند. وی توضیح داد: زیر ساخت کیفیت حول یک سیستم استاندارد سازی خوب با ارزیابی انطباق قابل اعتماد، مقررات فنی مناسب، نظارت مؤثر بر بازار، اندازه شناسی منطبق با سیستم بین‌المللی و ارتقای فرهنگ کیفیت بوجود می‌آید. او معتقد است که استاندارد سازی تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند، موانع فنی را کاهش می‌دهد، پایداری زیست محیطی و اجتماعی را ارتقا می‌دهد و اعتماد مصرف‌کننده را ایجاد می‌کند. وی تاکید کرد: استاندارد سازی با تشویق کارآیی و رقابت پذیری مشاغل به رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست و بهبود شرایط زندگی کمک خواهد کرد.

APS 9 آگوست 1402

امضای تفاهمنامه همکاری بین دو وزارتخانه اقتصادی برای گذار به سمت توسعه صنعتی فراگیر و پایدار

وزیر دارایی‌های خرد و اقتصاد اجتماعی و همبستگی، آلیون دیون و وزیر صنعت و تجارت، سرین گی دیوپ، تفاهمنامه ای را بعد از ظهر جمعه در جمنیاجو برای گذار به توسعه صنعتی فراگیر و پایدار در راستای اجرای برنامه اقتصاد اجتماعی و همبستگی (DIID/ESS) امضا کردند. وزیر دارایی‌های خرد گفت: سندی که امضا کردیم نقطه شروع توسعه صنعتی خواهد بود که ثمرات آن از طریق همبستگی ناشی تحقق از اقتصاد اجتماعی و عادلانه بین کارآفرینان و کارگران تقسیم خواهد شد. وی افزود: خوشبختی ما از این واقعیت ناشی می‌شود که این دو وزارتخانه ارتباط تنگاتنگی با ارتقای توسعه انسانی فراگیر و پایدار دارند. سرین گی دیوپ، وزیر صنعت و بازرگانی نیز گفت: اجرای این پروتکل همچنین مستلزم رایزنی‌های مستمر، ائتلاف‌های استراتژیک و مشارکت‌های متنوع چه در سطح مرکزی و چه در سطح نهادهای غیر متمرکز است. وی اطمینان داد که اثر بخشی و عملیاتی شدن این پروتکل نیازمند رایزنی و هم افزایی بیشتر بین کمیسیون‌های فنی مشترک بین دو وزارتخانه است که به زودی تشکیل می‌شود. وی توضیح داد که انتقال موفقیت آمیز به سمت ارتقای کارآمدی امور بازرگانی و نیز توسعه صنعتی درون زا و فراگیر از طریق اقتصاد اجتماعی و همبستگی امکان پذیر بوده و روشی نوآورانه برای تأمین مالی پروژه‌های هدف به نفع جوانان و زنان است. به گفته وی اقدامات مشترکی که در این چارچوب انجام خواهد شد، این امکان را فراهم می‌کند تا نیروهای خود را جهت بررسی موضوعات اساسی در این حوزه‌ها و اصلاح دستور العمل‌های ناکار آمد گذشته گرد هم آوریم.

APS 10 آگوست 1402

تأمین مالی بیش از 500 زن برای راه اندازی فعالیت‌های درآمد زا در لوگا

گروه اقتصادی (EIG) "Bousso Bally Jappal ma Japp international" با اعطای کمک‌های مالی به بیش از 500 زن کمک کرده است تا فعالیت‌های درآمدزایی را در زمینه‌های مختلف راه اندازی کنند. تینا خوله، رئیس GIE گفت: ما در حال حاضر بیش از 500 زن را مورد حمایت قرار داده‌ایم و به هر گروه تا 300000 فرانک سیفا برای راه اندازی فعالیت‌های درآمدزا در زمینه‌های مختلف مانند خیاطی، فرآوری میوه و سبزیجات، تولید غلات و سایر بخش‌های ضروری اقتصادی کمک مالی کرده‌ایم. به گفته وی این تشکل در ابتدا کار خود را با بودجه‌ای بین 200000 تا 300000 FCFA آغاز کرد. وی افزود: هدف این سازمان که در سال 2020 ایجاد شد نه تنها ارائه مهارت‌های حرفه‌ای به زنان، بلکه تقویت استقلال مالی آنها است. او می‌گوید: ما قویاً معتقدیم که خود اتکائی زنان یک راه حل کلیدی برای اصلاح شکاف جنسیتی در کشور ما است.

از نظر او گروه مذکور با ایجاد فرصت‌های شغلی و تقویت استقلال اقتصادی زنان به طور مستقیم به کاهش مهاجرت‌ها نیز کمک می‌کند. ندیه ماریم تیام، عضو GIE نیز خاطر نشان کرد که علیرغم این روند موفقیت آمیز، مسیر همچنان پر از مشکلات است. او از دولت می‌خواهد که تأثیر کار آنها را بشناسد و کمک‌های لازم را به آنان ارائه دهد.

APS 11 آگوست 1402

توصیه یک فعال صنعت گردشگری برای تقویت استعدادهای جوان سنگالی از طریق تدریس خصوصی در زمینه گردشگری

دودو گناگنا جوپ، مروج گردشگری و رئیس جدید هیئت مدیره شرکت توسعه پتی-کوت (SAPCO)، استفاده از یک سیستم آموزشی در حوزه گردشگری سنگال را توصیه می‌کند تا به بازیگران جوان اجازه دهد تا از تجربیات دیگران استفاده کنند. وی گفت: من از استعدادهای جوان کشور از طریق تربیت مربی حمایت می‌کنم. او گفت که در زمینه تدریس خصوصی گردشگری در کشورهای فرانسه، مراکش، آفریقای جنوبی و سایر نقاط جهان فعالیت می‌کند. او روز شنبه توسط باشگاه گردشگری دانشگاه ایبا در تیام تیس (UIDT) دعوت شد تا ایده جدید خود را با عنوان «سنگال، گردشگری دیگر» معرفی کند. بنیانگذار مدرسه گردشگری نخبگان (EEHT)، مستقر در تیس خاطر نشان می‌کند که گردشگری بخش پیچیده‌ای است که نیاز به عمل گرایی و رفتار عقلایی دارد. دیوپ از مقامات دولتی می‌خواهد این بخش را در جهت بهبود فعالیت‌های اقتصادی سوق دهند و می‌گوید: گردشگری یک تجارت است، زیرا عموماً به دو بازیگر مربوط می‌شود، یکی بازدید کننده و دیگری مکان مورد بازدید.. رئیس هتل منطقه انگوئن گفت: در همه کشورهای توریستی، صنعت گردشگری جایگاه مهمی در اقتصاد محلی دارد زیرا این صنعت با ترویج محصولات محلی، کاهش بیکاری و رفع مشکلات جوانان را بدنبال دارد. به گفته وی، گردشگری مردم را با فرهنگ‌های محلی آشنا می‌کند و ابزار حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و ساختمان‌های تاریخی است.

APS 11 آگوست 1402

افزایش 1.3 درصدی تولید ناخالص داخلی سنگال در ده سال اول اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (ZLECAF)

بر اساس مطالعه و ارزیابی اداره اداره کل برنامه ریزی و سیاست‌های اقتصادی (DPEE)، وزارت اقتصاد، برنامه و همکاری نشان می‌دهد که تأثیر اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (ZLECAF) می‌تواند منجر به افزایش 1.3 درصدی در تولید ناخالص داخلی سنگال در طی ده سال اول آن شود. ایجاد این منطقه یکی از ابتکارات شاخص اتحادیه آفریقا برای ادغام همه 55 کشور آفریقایی در یک منطقه آزاد تجاری است. بر اساس مطالعه DPEE، اجرای مؤثر آن به طور متوسط منجر به افزایش 27.3 درصدی در تولید در بخش پالایشگاهی، 3.2 درصدی در فعالیت‌های استخراجی و 1.5 درصدی فعالیت‌های بخش ساخت و ساز در سنگال خواهد شد. کارشناسان اقتصادی افزایش مورد انتظار در این بخش‌ها را با افزایش 8.1 درصدی صادرات سنگال به کشورهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) و 1.4 درصد به سایر کشورهای این قاره پیش بینی می‌کنند. با این حال آنها کاهش حدود 1.3 درصدی تولید در سایر شاخه‌های تولیدی و همچنین کاهش متوسط 3.3 درصدی صادرات در بلند مدت را نیز پیش بینی کردند. با احتساب جهت گیری مجدد تجارت به ضرر شرکای دیگر قاره‌ها، این مطالعه پیش بینی می‌کند که میزان کل واردات سنگال در بلند مدت به طور متوسط افزایش 4.2 درصدی داشته باشد. کارشناسان DPEE تخمین می‌زنند که این وضعیت می‌تواند نتیجه افزایش 11.8 درصدی واردات از کشورهای آفریقایی باشد. در عین حال، آنها به مقامات سنگال توصیه می‌کنند که انجام اصلاحات مشخص شده در استراتژی اجرای ملی AfCFTA و برنامه توسعه ملی این کشور را تسریع کنند تا از فرصت‌های پروژه تجارت آزاد برای دستیابی به هدف رشد 46 درصدی صادرات به کشورهای آفریقایی نهایت استفاده را ببرند.

APS 12 آگوست 1402

اعطای گواهینامه‌های آموزشی به گروه‌های ذینفع اقتصادی برای تقویت اقتصاد محلی در استان سجو

یازده گروه ذینفع اقتصادی (EIGs) از استان سجو پس از طی یک دوره آموزشی گواهینامه‌های مربوط به فرآوری غلات، تولید مواد شوینده و توسعه طرح‌های تجاری را با هدف تقویت اقتصاد محلی دریافت کردند. این دوره در چارچوب ابتکارات توسعه‌ای در منطقه کازامانس تحت برنامه کارآفرینی و سرمایه گذاری آژانس ایالات متحده برای توسعه بین المللی (USAID) برگزار گردید. خدیدیاتو سانه، عضو تیم فنی SowRanch، توضیح داد: این گواهینامه‌ها گامی مهم در جهت توسعه اقتصادی منطقه است و به این گروه‌ها مهارت‌های لازم را در زمینه‌های مذکور ارائه می‌دهد. او گفت که منطقه سجو به دلیل داشتن زمین‌های حاصلخیز برای کشت برنج و تولید محصولات محلی شناخته شده است. خدیدیاتو سانه تاکید می‌کند که هدف از این ابتکار ترویج و تقویت توسعه پایدار و فراگیر در منطقه سجو است. گروه‌هایی که از این آموزش‌ها بهره می‌برند با توجه به توانایی آنها در اجرای پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شوند. خانم سانه تاکید کرد که اکنون گروه‌های ذینفع اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌هایی که مستقیماً به نفع جوامع محلی است، مجهزتر شده‌اند. او می‌افزاید که آموزش‌هایی که این افراد دریافت کرده‌اند باید آنها را قادر سازد تا فعالیت‌های اقتصادی خود را افزایش دهند، مدیریت منابع را بهبود بخشند و مشاغل پایدار ایجاد کنند. وی اطمینان داد که SowRanch و شرکای آن به همکاری با یکدیگر برای ارائه پشتیبانی مداوم به این گروه‌ها به ویژه از طریق آموزش‌های تکمیلی و دسترسی به منابع مالی ادامه می‌دهند. خدیدیاتو سانه گفت که هدفی که دنبال می‌شود در نهایت ایجاد محیطی مساعد برای نوآوری و رشد اقتصادی در سراسر منطقه را به همراه دارد. سینابو هایدارا، عضو یکی از گروه‌های مربوطه گفت: ما اکنون آماده‌ایم تا ایده‌های خود را به پروژه‌های ملموس تبدیل کنیم که به نفع کل جامعه خواهد بود.

APS 12 آگوست 1402

توزیع بوته‌های اصلاح شده درخت انبه و بادام هندی بین 3074 تولیدکننده در منطقه کازامانس

طی مراسمی در بخش سندیان بیش از 410 هزار اصله بوته اصلاح شده انبه و بادام هندی توسط برنامه ملی آگروپول سنگال در اختیار بیش از 3 هزار تولید کننده در منطقه کازامانس قرار گرفت. خادی سونکو معاون بخشدار سندیان گفت: ارزش کلی این بوته‌ها بالغ بر 485 میلیون و 325 هزار و 220 فرانک سیفا برآورد شده و تعداد ذینفعان شامل 3074 تولیدکننده است که در 88 شهرداری قرار دارند. همچنین مساحتی بالغ بر 1600 هکتار برای درختان انبه و 2500 هکتار برای درختان بادام هندی در نظر گرفته شده است. اوسینو کوناته هماهنگ کننده Agropole Sud توضیح می‌دهد که 40 درصد درخواستها برای کاشت 160000 بوته درخت انبه در منطقه زیگنشور وجود دارد. وی دلیل آن را تلاش برای مبارزه با کشت‌های غیر مجاز جهت ایجاد فرصتی برای اشتغال قانونی جوانان است. همچنین 25 فعال بخش خصوصی در این فعالیت از طریق موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال (Isra) بسیج شده‌اند تا این بوته‌ها در این منطقه کاشته شوند. معاون بخشدار سندیان می‌گوید: این اقدام مسئولیت مشترک ما در قبال محیط زیست و نسل‌های آینده را یادآوری می‌کند.

APS 12 آگوست 1402

اجرای یک پروژه مشترک برای مدیریت آب در کشورهای مالی، موریتانی و سنگال

مسئولین پروژه‌ای که به مدیریت آب، امنیت آب و هوا و تحکیم صلح در مناطق مرزی کشورهای مالی، موریتانی و سنگال اختصاص داده شده است، تدوین سندی را که با این ابتکار بین المللی اجرا خواهد شد از روز چهارشنبه در داکار آغاز کردند. آنها طی برگزاری یک کارگاه آموزشی اعلام کردند که تدوین این سند در روز چهارشنبه 21 آگوست به پایان می‌رسد. این نشست امکان بحث و بررسی در مورد جهت گیری‌های استراتژیک اجرای پروژه سرمایه گذاری فرامرزی حول مدیریت آب، امنیت آب و هوا و تحکیم صلح در مناطق مرزی مالی، موریتانی و سنگال را فراهم کرد. صندوق کودکان سازمان ملل متحد و سازمان بین المللی در اجرای این طرح مشارکت خواهند داشت. هدف کلی برگزاری این کارگاه ارائه نظرات در مورد پروژه و نهایی کردن سند خواهد بود. آب همچنان یک موضوع حیاتی در مناطق مرزی سه کشور است و لذا چالش‌هایی را از نظر مدیریت و دسترسی پایدار، فراگیر و صلح آمیز به منابع آبی در شرایطی که این چالشها با تأثیرات تغییرات آب و هوایی تشدید شده است بهمراه دارد. نویسندگان این طرح خاطر نشان می‌کنند که رایزنی‌هایی که توسط مقامات عالی این کشورها با یکدیگر در ماه مه 2024 صورت گرفت، به سه کشور اجازه داد تا چشم انداز مشترکی از چالش‌های فرامرزی در این زمینه‌ها داشته باشند. بر اساس سند مزبور، این پروژه بیست و چهار ماهه تاب آوری جوامعی را که با تغییرات آب و هوایی در این سه کشور مواجه هستند، تقویت خواهد کرد.

APS 14 آگوست 1402

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما