معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۰:۰۹

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

 اعلام خاتمه وبا در زیمبابوه ه توسط دولت

 بنا به گفته مقامات دولتی زیمبابوه بیماری وبا که از هجده ماه پیش در این کشور شیوع یافته بود خاتمه پیدا کرده است. در مجموع این دوران ۳۵۰۰۰ نفر به بیماری مبتلا شدند که از این میان ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. اولین مورد در فوریه ۲۰۲۳ گزارش شد و آخرین مورد در ژوئن ۲۰۲۴. به این ترتیب با گذشته یه ماه از مشاهده آخرین نمونه ابتلا به وبا در این کشور، مقامات زیمبابوه‌ای خاتمه این بیماری در کشور را اعلام نمودند.

 اصلی‌ترین عوامل شیوع این بیماری در زیمبابوه فقدان دسترسی به آب آشامیدنی سالم و زیرساخت‌های لازم برای تصفیه آب در تمام نقاط کشور ارزیابی شده است. به همین سازمان جهانی بهداشت تمرکز هر چه سریع‌تر دولت بر بهبود تأمین آب آشامیدنی سالم را از دولت تقاضا کرده است.

جیره بندی آب در بولاوایو زیمبابوه

 با کاهش سطح آب سدهای استان بولاوایو از سال گذشته تا کنون شورای شهر بولاوایو هشدارهای متعددی برای کاهش مصرف آب صادر کرده بود. طبق قوانین استانی آب سدها باید برای مصرف ۲۱ ماه کفایت کنند، در غیر این صورت هشدارهای مصرفی صادر و جیره بندی انجام می‌شود. با توجه به استمرار وضعیت خشکسالی بنا به تصمیمات شورای شهر در سال گذشته برای دسته بندی مناطق شهری، جیره هر منطقه نزدیک به صد روز در لیتر کاهش یافته است.

 ذخیر آب سدهای بولاوایو در سال جاری ۳۳ درصد شده است که نسبت به ۵۴ درصد سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. بر اساس نظر شورای شهر صرف نظر از این که در فصل بارش چه اتفاقی رخ خواهد داد، ممکن است وضع از این بدتر شود که باید آمادگی لازم برای این وضع را داشت. مقامات شهری معتقدند این وضعیت حتی در صد ساله گذشته بی سابقه است و ضروری است مردم به طور جدی در مصرف آب صرفه جویی کنند.

زامبیا

بازگشایی مرز زامبیا و کنگو

به دنبال محدود کردن واردات برخی محصولات از کنگو به زامبیا در ماه گذشته، زامبیا با ادعای وجود خطر برای رانندگان زامبیایی مرز خود با کنگو را به صورت یکطرفه بسته بود.

این در حالی رخ می‌دهد که کشورهای آفریقایی اخیراً در مواردی جهت حمایت از تولید داخلی محدودیت‌هایی بر واردات محصولات به ویژه گیاهی ایجاد کرده‌اند. با وجود این، با توجه به واردات محصولات کلیدی از کنگو به زامبیا و نیاز این کشور به زامبیا بستن مرز توسط زامبیا آثار جدی‌تری برای کنگو بهم همراه داشته است. محدودیت‌های طرف کنگویی و بستن مرز توسط زامبیا به ویژه مردم مرز نشین دو کشور که در روابط نزدیک با یکدیگر هستند را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وزرای تجارت دو کشور در طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند دو مرز دو کشور به زودی بازگشایی می‌شود و کالا و مردم آزادانه می‌توانند تردد داشته باشند. طرف کنگویی اظهار امیدواری کرد نتیجه توافقات دو طرف‌ها برای بازگشایی مرز مفید و مؤثر باشد.

بوتسوانا

سرمایه گذاری کنسرسیوم چینی در بخش برق بوتسوانا

شرکت برق بوتسوانا با شرکت چینی سینوتسوانا قرارداد خرید برق امضا کرد. این قرارداد شامل آغاز پروژه نیروگاه برق فتوولتائیک خورشیدی در بوتسواناست. این قرارداد شامل مهندسی، تدارکات و ساخت و البته نگه داری مجموعه به مدت ۲۵ سال می‌باشد. این قرارداد در چارچوب سیاست‌های کلی بوتسوانا برای استفاده ۵۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۶ است.

آقای ماسیسی رئیس جمهور بوتسوانا در مراسم امضای این قرارداد شرکت کرد. وی بیان کرد این قرارداد در راستای سیاست‌های کشور برای توسعه پایدار و آسان سازی دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر برای همگان است. وی همچنین تاکید کرد گذار از این مرحله انرژی برای مقابله با آثار تغییرات اقلیمی ضروری است. به علاوه کربن زدایی صنعت معدن کشور برای رسیدن به مرحله صادرات انرژی و برق ضرورت دارد. انتظار می‌رود این پروژه تا انتهای سال ۲۰۲۵ به مرحله اجرایی برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما