معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۳:۴۶

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم مرداد ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن 

بیش از 40٪ از جمعیت دومینیکن در شهر ها زندگی می‌کند

طبق مطالعه ارائه شده توسط آقای دومینگو ماتیاس، معاون برنامه ریزی و توسعه منطقه ای وزارت اقتصاد در حال حاضر جمعیت دومینیکن عمدتاً شهرنشین است و بیش از 40 درصد از ساختمان‌های ساخته شده در مناطق «اوزاما» و «سیبائو نورته» متمرکز هستند . در مراسمی تحت ریاست آقای لوئیس ابینادر رئیس جمهور و آقای پاور عیسی، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و توسعه، آقای ماتیاس گفت که برخی از مشکلاتی که در طول تدوین طرح‌های سازماندهی سرزمینی با آن مواجه می‌شوند این است که تعداد زیادی از سکونت‌گاه‌ های انسانی در مناطق حفاظت ‌شده، در خاک‌های مستعد سیل، مناطق دارای سوابق زمین لرزه و لغزش زمین و مناطق ساحلی قرار می‌گیرند.

https://listindiario.com/economia/20240806/mas-40-poblacion-rd-urbana-esta-concentrada-region-ozama-cibao-norte_820365.html

جمهوری دومینیکن حدود 4 هزار واحد پرورش زنبور دارد

اداره ملی آمار (ONE) اعلام کرد که در سال 2023 تولید عسل به  629 هزار و 817 کیلوگرم رسید. مدیران این بخش معتقدند که در حال حاضر 100 هزار کندو و حدود 4000 زنبوردار و پرورش دهنده در کشور وجود دارد. ایالات متحده، پورتوریکو و سایر جزایر کارائیب، مانند مارتینیک و کوراسائو، بخشی از بازار اصلی صادرات این محصول هستند، اگرچه بخش مزبور سال‌های اخیر تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است. با توجه به این وضعیت، هیات تجارت کشاورزی دومینیکن (JAD) و فدراسیون بین المللی زنبورداری آمریکای لاتین (Filapi) از برگزاری شانزدهمین کنگره زنبورداری آمریکای لاتین (Filapi 2024) خبر دادند که از 13 تا 16 نوامبر 2024 در سانتو دومینگو، جمهوری دومینیکن برپا خواهد شد. در این چارچوب موضوعاتی مانند زیست شناسی زنبور عسل، سلامت زنبور عسل، عسل تقلبی، ترویج محصولات کندو، گرده افشانی زنبور عسل، زنبورداری برای توسعه، اقتصاد زنبور عسل، تکنولوژی و کیفیت زنبور عسل، زنبور درمانی و زنبورهای اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

https://acento.com.do/economia/republica-dominicana-cuenta-con-unos-4-mil-apicultores-9377712.html

اقتصاددانان معتقدند که کشور دومینیکن نیاز به اصلاح قانون مالیاتی خود دارد

نه نفر اقتصاددانی که در مجمع اصلاحات مالیاتی موسسه فناوری سانتو دومینگو (INTEC) شرکت کردند، انجام اصلاحات مالیاتی را ضروری دانستند علیرغم اینکه کشور با بحران اقتصادی مواجه نیست و نه خطر بالای ناپایداری بدهی عمومی وجود دارد. به نظر اقتصاددانان مزبور اصلاحات باید افزایش درآمد حاصل از جمع آوری مالیات با اولویت در کاهش کسری مالی شرکت های توزیع برق (EDES) را دنبال کند زیرا از این طریق منابع زیادی سال به سال به صورت غیر مولد مصرف می‌شوند. فرار مالیاتی نیز باید کاهش یابد.

 https://listindiario.com/economia/20240807/economistas-consideran-pais-necesita-reforma-fiscal_820501.html

وزیر اقتصاد دومینیکن از مردم می خواهد تا از سقوط بازارهای سهام در آمریکا نگران نباشند

آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه در هفته جاری اظهار داشت که «خیلی زود» است برای اینکه نگران تأثیر منفی ناشی از سقوط بازارهای سهام در آمریکا و برخی کشور های دیگر بر اقتصاد جمهوری دومینیکن باشیم. آقای کنترراس تاکید کرد که برخی از محصولات اساسی مرتبط با مواد غذایی و انرژی وجود دارد که ممکن است به طور غیرمستقیم تحت تاثیر قرار گیرد اما تاکنون رفتار طبیعی  را نشان  می دهند. وی همچنین گفت که اعتماد دارد که در روزهای آینده مقامات ایالات متحده اصلاحاتی را در این وضعیت انجام بدهند.

https://listindiario.com/economia/20240807/ministro-economia-pide-alarmarse-caida-bolsas-valores-eeuu_820346.html

دولت دومینیکن 84 میلیون دلار برای زنان، وام های سبز و شرکت های کوچک وام بانکی اختصاص داد 

برنامه ضمانت شرکت توسعه مالی (DFC) پوشش ضمانتی 42 میلیون دلاری را برای حمایت از اعطای وام های تا سقف 84 میلیون دلار به «بانک رزرواس»تسهیل خواهد کرد با هدف اینکه این نهاد بتواند وام ها را به زنان دارای شرکت های متوسط و کوچک بدهد که به آن نیاز دارند.  طی مراسمی‌به رهبری آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور، آقای ساموئل پریرا، رئیس اجرایی «بانک رزرواس»، خانم نیشا بیسوال، معاون مدیر اجرایی DFC و خانم سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه ایالات متحده /USAID، طرفین توافق کردند که به طور خاص زنان از مناطق آسیب پذیر در جنوب کشور از این وام ها برخوردار شوند.

https://listindiario.com/economia/emprendimientos/20240808/gobierno-anuncia-disponibilidad-us-84-millones-mujeres-prestamos-verdes-pequenas-empresas_820531.html

جامائیکا

افزایش 80 درصدی سود نیم ساله در بزرگترین مجتمع تولید سیمان جامائیکا

شرکت سیمان کارائیب یا Carib Cement (CCCL) سود بیشتری را برای شش ماه منتهی به ژوئن 2024 گزارش کرده است که منعکس کننده تقاضای بالاتر در سراسر بخش ساخت و ساز و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری است. با این حال، هوای طوفانی در آینده می‌تواند بر فروش این شرکت تأثیر منفی بر جای گذارد ، زیرا تولید کنندگان به شرایط آب و هوای خشک برای مصرف سیمان نیاز دارند.  شرکت سیمان کاریب 15.3 میلیارد دلار جامائیکائی برای شش ماه منتهی به 30 ژوئن 2024 یا هفت درصد بیشتر از سال 2023 درآمد ایجاد کرد ه و  سود آن پس از کسر مالیات بالغ بر 4.3 میلیارد دلار یا دو سوم بیشتر از 2.45 میلیارد دلار جامائیکائی سال قبل در سه ماهه مشابه بود. بخش عمده ای از رشد در سه ماهه اول اتفاق افتاد زیرا سود در سه ماهه دوم 2.35 میلیون دلار  جامائیکائی در مقایسه با سطوح سال قبل ثابت است.

https://jamaica.loopnews.com/content/carib-cements-half-year-profits-80

بیش از 774 میلیارد دلار تراکنش در ABM ها در سال 2023 پردازش شده است

ارزش تراکنش‌های دلار جامائیکایی پردازش شده در ماشین‌های بانکی خودپرداز  (ABM) متعلق به مؤسسات سپرده‌گیر (DTI) در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۶.۳ درصد افزایش به ۷۷۴.۲ میلیارد دلار  جامائیکائی رسید. در همین زمان، حجم معاملات با ۹ درصد کاهش به 53.8 میلیون رسید. در پایانه‌های فروش (POS)، هم حجم و هم ارزش تراکنش‌ها افزایش یافت، اولی با 31.3 درصد به 66.3 میلیون رسید، در حالی که ارزش تراکنش‌های پردازش شده با 15.0 درصد افزایش به 1001.6 میلیارد دلار جامائیکائی رسید.

https://jamaica.loopnews.com/content/over-774-billion-worth-transactions-processed-abms-2023

سازمان منطقه ویژه اقتصادی جامائیکا به دنبال گسترش ردپای خود است

سازمان منطقه ویژه اقتصادی جامائیکا (JSEZA) به دنبال گسترش ردپای این کشور در بازارهای جهانی است و فرصت های استراتژیک را در کلمبیا، مکزیک و السالوادور هدف قرار می دهد. مدیر عامل این سازمان، کلی-داون همیلتون، که از 17 تا 26 ژوئیه در یک ماموریت تجاری به این کشورهای آمریکای لاتین سفر کرده بود ، گفت که هدف تقویت مشارکت های بین المللی و جذب سرمایه گذاری است که باعث رشد اقتصادی جامائیکا می‌شود. همیلتون خاطرنشان کرد که نقش JSEZA در این ماموریت بسیار مهم است، زیرا آنها از طرف دولت برای نفوذ به بازارهای جدید و پیگیری فرصت‌های استراتژیک هماهنگ می‌شوند.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaica-special-economic-zone-authority-seeks-expand-footprint

هائیتی  

هند کمک های بشردوستانه به‌هائیتی ارسال می‌کند

راندیر جیسوال سخنگوی رسمی وزارت خارجه هند در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که دولت هند کمک های بشردوستانه به‌هائیتی شامل 9 تن تجهیزات پزشکی ارسال کرده است. این دیپلمات هندی گفت که عناصر ضروری برای انتقال خون و معرف های ایمونوهماتولوژی، برای نشان دادن همبستگی با مردم هائیتی ارسال شده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/07/30/india-sends-humanitarian-aid-to-haiti/

کشورهای حوزه کارائیب

گذرنامه‌های کارائیب در فهرست رتبه بندی قوی ترین‌ها در سال 2024 قرار گرفتند

باربادوس همچنان طبق شاخص گذرنامه مؤسسه هنلی در سال ۲۰۲۴ به عنوان قدرتمندترین پاسپورت در منطقه کارائیب در جایگاه اول قرار دارد. بر اساس شاخص گذرنامه هنلی 2024 که در ماه جولای منتشر شد، باربادوس همچنان برترین پاسپورت کارائیب است که در رتبه 20 جهانی قرار دارد. گویان و جامائیکا نیز این بار به لیست 10 کشور برتر راه یافته اند. قدرتمندترین پاسپورت های کارائیب بر اساس رتبه بندی جهانی گذرنامه هنلی در جولای 2024 عبارتند از:

  • باربادوس، رتبه جهانی 20 با دسترسی بدون ویزا به 165 مقصد
  • باهاماس، رتبه جهانی 21 با دسترسی بدون ویزا به 161 مقصد
  • سنت کیتس و نویس، رتبه جهانی 23 با دسترسی بدون ویزا به 157 مقصد
  • سنت وینسنت و گرنادین‌ها، رتبه جهانی 23 با دسترسی بدون ویزا به 157 مقصد
  • آنتیگوا و باربودا، رتبه جهانی 26 با دسترسی بدون ویزا به 153 مقصد
  • ترینیداد و توباگو، رتبه جهانی 27 با دسترسی بدون ویزا به 151 مقصد
  • سنت لوسیا، رتبه جهانی 30 با دسترسی بدون ویزا به 148 مقصد
  • گرانادا، رتبه جهانی 31 با دسترسی بدون ویزا به 147 مقصد
  • دومینیکا، رتبه جهانی 32 با دسترسی بدون ویزا به 143 مقصد
  • بلیز، رتبه جهانی 48 با دسترسی بدون ویزا به 102 مقصد
  • گویان، رتبه جهانی 55 با دسترسی بدون ویزا به 89 مقصد
  • جامائیکا، رتبه جهانی 55 با دسترسی بدون ویزا به 89 مقصد

قدرتمندترین پاسپورت جهان متعلق به سنگاپور است که به 195 مقصد بدون ویزا دسترسی دارد.

https://caribbean.loopnews.com/content/caribbean-passports-improve-rankings-most-powerful-list-2024

چالش های نیروی کار به دلیل شکاف دیجیتال در آمریکای لاتین و کارائیب

سازمان بین‌المللی کار (ILO) اعلام کرد شکاف‌ها در زیرساخت‌های دیجیتال در آمریکای لاتین ( LATAM ) و کارائیب ممکن است مانع از مزایای بالقوه هوش مصنوعی مولد (GAI) برای تغییر مشاغل و افزایش بهره‌وری شود. مطالعه جدید ILO و بانک جهانی (WB) تخمین می‌زند که نیمی از مشاغلی که بهره‌ وری آنها با GAI بهبود می‌یابد (حدود 17 میلیون) به دلیل نارسایی‌های رایج با مشکلاتی روبرو هستند. بر اساس این تحقیق، بین 26 تا 38 درصد از مشاغل در این منطقه می‌تواند تحت تأثیر GAI باشد. با این حال، فناوری بیشتر احتمال دارد مشاغل را افزایش دهد و تغییر دهد تا اینکه به طور کامل آنها را خودکار کند. به طور خاص، 8 تا 14 درصد ممکن است بهره وری خود را بهبود ببخشند، در حالی که تنها 2 تا 5 درصد در معرض خطر اتوماسیون کامل هستند، اگرچه زنان و کارگران جوان تر، تحصیل کرده و شهری در بخش های رسمی‌با تهدیدهای بزرگ تری روبرو می‌باشند. این گزارش تاکید می نماید که این پدیده یعنی شکاف‌ها در زیرساخت‌های دیجیتال ممکن است نابرابری‌های اقتصادی منطقه ای و غیر رسمی را تشدید کند.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/01/labor-challenges-due-to-digital-gap-in-latam-and-caribbean/

نخست وزیر دومینیکا خواهان کاهش محدودیت ها در پذیرش محصولات کشاورزی تولیدی این کشور در حوزه کارائیب شد

نشست افتتاحیه سازمان جوانان کارائیب شرقی (OECS) در دومینیکا با سخنرانی نخست وزیر روزولت اسکریت آغاز شد. وی در مراسم افتتاحیه این رویداد سه روزه گفت که در حالی که از حضور جوانان در سمپوزیوم کشاورزی خوشحال است، اما هنوز موانعی برای واردات مواد غذایی از کشورهای خواهر خود یعنی جامعه کشورهای شرق کارائیب و  جامعه کشورهای حوزه کارائیب ( OECS و CARICOM ) وجود دارد. چرا ما می‌توانیم محصولات خود را از دومینیکا به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بفرستیم و در CARICOM آنها محصولات خاصی را از دومینیکا یا کشورهای OECS نمی‌پذیرند. اسکریت گفت اگر می‌خواهیم واقعاً به تلاش‌های پایداری و امنیت غذایی خود دست یابیم، باید اراده سیاسی در CARICOM و OECS وجود داشته باشد.

https://caribbean.loopnews.com/content/pm-skerrit-wants-easing-restrictions-agri-products

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما