معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۴:۴۱

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اشتغال در کرواسی

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار، در پایان ماه ژوئن، 1722892 نفر در کرواسی شاغل بوده‌اند که دو درصد یا 34306 نفر بیشتر از ماه قبل و 2.2 درصد بیشتر از ژوئن سال گذشته بوده است. در پایان ژوئن امسال 228 هزار و 133 نفر شاغل در مشاغل آزاد و حرفه‌ای بودند که نسبت به ماه می امسال، 9 هزار و 117 نفر معادل 4.2 درصد افزایش داشته است. تعداد کشاورزان شاغل نیز که در پایان ژوئن 17940 نفر بودند، در سطح ماهانه 0.7 درصد و در سطح سالانه 2.4 درصد کاهش داشته است. تعداد شاغلان در بخش معدن با 0.1 درصد کاهش به 3766 نفر و در فعالیت‌های مالی و بیمه‌ای نیز با 0.1 درصد کاهش به 35941 نفر رسیده است.

بیشترین رشد قابل توجه تعداد شاغلان مربوط به فعالیت ارائه خدمات اقامتی و تهیه غذا یعنی پذیرایی و گردشگری با 13 درصد افرایش معادل 103 هزار و 845 نفر و نیز در بخش ساخت‌وساز 123611 نفر یا 6 درصد افرایش یافته‌اند. بیشترین کاهش هم با 0.9 درصد مربوط به بخش‌های تولیدی، تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع و همچنین فعالیت‌های مالی و بیمه‌ای بوده است. بر اساس گزارش این دفتر، در پایان ژوئن 2024، 84 هزار و 841 نفر بیکار ثبت شده‌اند که نسبت به ماه می امسال، 3 هزار و 486 نفر یا 3.9 درصد کاهش داشته است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/rast-zaposlenosti-na-godisnjoj-razini-158211

https://www.seebiz.eu/ekonomija/u-hrvatskoj-porasla-zaposlenost/307832

گزارش مالی یاناف

در نیمه اول سال جاری، خط لوله نفت آدریاتیک (JANAF) درآمد کل و سود خالص کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است و مجموع درآمدهای آن 67.4 میلیون یورو بود، در حالی که سال قبل این رقم 73.4 میلیون یورو در شش ماهه اول بوده است. سود خالص این مجموعه نیز از 31.6 میلیون یورو به 25 میلیون یورو کاهش داشته است. درآمد حاصل از تجارت اصلی این شرکت یعنی حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی نزدیک به 63 میلیون یورو بوده است. در مجمع عمومی عادی سالیانه، سهامداران یاناف تصمیم گرفتند به ازای هر سهم 30.95 یورو سود به میزان قابل توجهی بیشتر از سال گذشته (11.52 یورو) و در مجموع 31.19 میلیون یورو پرداخت کنند. پرداخت سود بیشتر به حساب مؤسسه بیمه بازنشستگی کرواسی ختم می‌شود که 37.26 درصد از سهام را در اختیار دارد، بنابراین این موسسه، 11.7 میلیون یورو دریافت خواهد کرد. پس از آن مرکز بازسازی و فروش با 26.28 درصد سهام و 8.2 میلیون یورو سود سهام و وزارت دارایی با 14.97 درصد سهام و سود 4.7 میلیون یورویی قرار دارند.

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/63407/janaf-prvih-sest-mjeseci-zavrsio-s-manjom-dobiti/news/

https://www.energetika-net.com/energetsko-gospodarstvo/neto-dobit-janaf-a-veca-od-25-milijuna-eura

https://www.poslovni.hr/burze/janaf-isplacuje-31-miliijun-eura-dividende-4450269

https://forbes.n1info.hr/aktualno/janaf-dijeli-dividendu-drzavi-priskrbio-skoro-30-milijuna-eura

https://www.nacional.hr/janaf-poslovanje-u-prvoj-polovici-godine-obiljezila-prva-akvizicija-u-obnovljive-izvore-energije/

https://www.seebiz.eu/energetika/skupstina-dionicara-janafa-donijela-odluku-o-isplati-dividende/307936/

رشد بخش گردشگری کرواسی

بر اساس داده‌ها، از اول ژانویه تا 20 ژوئیه، بیش از 10 میلیون ورود و 45.8 میلیون اقامت در کرواسی به دست آمده است که در مقایسه با سال گذشته 4 درصد رشد در ورود و یک درصد رشد در اقامت را نشان می‌دهد. بیشترین اقامت شبانه در ایستریا، شهرستان اسپلیت-دالماسی و کوارنر به دست آمده است. بیشتر گردشگران از آلمان، کرواسی، اسلوونی، اتریش و لهستان آمده‌اند. پربازدیدترین مقاصد دوبرونیک، رووینج، اسپلیت، پورچ، اوماگ و زاگرب بوده‌اند. اگرچه کرواسی در حال حاضر در اوج فصل گردشگری قرار دارد، اما امسال نتوانسته گردشگران ثروتمندتری را جذب کند. رزرو ویلاها و سایر اقامتگاه‌های لوکس کاهش یافته است و یکی از بزرگترین مشکلات آن قیمت بالای اجاره است. به گفته دوجو میوچیچ، مدیر آژانس مسافرتی که املاک و مستغلات لوکس در دریای آدریاتیک را اجاره می‌دهد، قیمت‌ها 30 درصد افزایش داشته است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/sezona-na-vrhuncu-a-interes-elitnih-gostiju-se-topi-4450441

https://www.seebiz.eu/trzista/hrvatski-turizam-profitiraju-regije-koje-su-naglasenije-posvecene-avio-gostima/307946

افزایش بدهی عمومی‌کرواسی

بر اساس گزارش اداره آمار اروپا، بدهی عمومی‌کرواسی به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی کمتر از میانگین اروپا در سه ماهه اول باقی مانده است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته 1.4 واحد درصد و در اتحادیه اروپا 0.8 درصد کاهش یافته است. در حدود نیمی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بدهی عمومی‌به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی بالاتر از سقف تعیین شده 60 درصدی در پایان ماه مارس بوده است. بالاترین میزان دوباره در یونان بود، جایی که تولید ناخالص داخلی آن حدود 60 درصد فراتر از سقف تعیین شده است. پس از آن ایتالیا با 37.7 درصد و فرانسه، اسپانیا و بلژیک با حدود 10 درصد بیشتر از حد مجاز قرار دارند. در کرواسی، بدهی عمومی تلفیقی دولت در پایان ماه مارس به 49.52 میلیارد یورو رسید و 1.27 میلیارد یورو بیشتر از پایان سال گذشته بود و به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی، از 63.1 درصد در پایان دسامبر به 63.3 درصد در پایان مارس افزایش یافت.

https://www.seebiz.eu/ekonomija/udio-hrvatskog-javnog-duga-u-bdp-u-ispod-europskog-prosjeka/307850/

https://www.nacional.hr/uz-bok-njemackoj-udio-hrvatskog-javnog-duga-u-bdp-u-ispod-europskog-prosjeka/

چالش‌های تقویت رقابت‌پذیری

کرواسی مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا با چالش‌های زیادی مانند سطح پایین سرمایه‌گذاری مواجه است، اما دارای ویژگی‌های خاصی مانند پتانسیل ارائه شده توسط گردشگری پایدار است. کرواسی سطح پایین سرمایه‌گذاری در مولدترین بخش‌ها را ثبت می‌کند. سرمایه‌گذاری خالص در کرواسی بسیار پایین‌تر از سطح قبل از بحران مالی جهانی است. کرواسی همچنین از نظر سرمایه‌گذاری در بخش فناوری پیشرفته عقب مانده است. اقتصاد دیجیتال، توسعه پایدار و گردشگری برخی از ویژگی‌هایی هستند که کرواسی می‌تواند اقتصاد خود را با آنها تقویت کرده و آن را در برابر اختلالات آینده مقاوم‌تر کند. Tomislav Brezinščak، مدیر McKinsey & Co. Adriatic تخمین می‌زند تا سال 2030، کرواسی می‌تواند به میانگین سالانه نرخ رشد اقتصاد دیجیتال حدود 12 درصد دست یابد.

کرواسی سهم بالایی از شرکت‌های کوچک و متوسط دارد که ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند، اما اغلب ظرفیت‌های محدودی برای سرمایه‌گذاری در نوآوری و فناوری دارند. افزایش در دسترس بودن سرمایه خزانه، مانند سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سهام خصوصی، می‌تواند به طور قابل توجهی رشد آنها را تقویت کند. از آنجایی که کرواسی با چالش جمعیت سالخورده خود مواجه است، سرمایه‌گذاری در آموزش و مهارت مجدد نیروی کار ضروری است تا بتواند با نیازهای بازار جدید سازگار شود.

https://lidermedia.hr/tvrtke-i-trzista/mckinsey-hrvatska-za-jacanje-konkurentnosti-treba-investicije-odrzivi-turizam-i-digitalnu-ekonomiju-158240

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما