معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۰۹:۵۵ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش 39 درصدی حجم سرمایه گذاری  مستقیم خارجی در قرقیزستان در شش ماهه اول سال 2024

براساس گزارش منتشره از سازمان سرمایه گذاری قرقیزستان، حجم  سرمایه گذاری‌های خارجی مستقیم در قرقیزستان در شش ماهه اول سال 2024 میلادی در مقایسه با شش ماهه اول سال 2023 میلادی 39 درصد افزایش داشته است و به 1 میلیارد و 622،1 میلیون صوم رسید.

در مقایسه با شش ماهه اول سال 2023 میلادی افزایش ورود سرمایه گذاری‌های خارجی در همه مناطق کشور غیر از استان‌های ایسیکول و تالاس افزایش داشته است.

https://www.tazabek.kg/news:2137166/?from=portal&place=last

 

قرقیزستان وامی‌به مبلغ 31 میلیون دلار جهت تامین مالی طرح CASA-1000 دریافت می‌کند

براساس توافقنامه‌های امضاء شده میان قرقیزستان و نهادهای مالی بین المللی، اعتباری در دو فقره مجموعا به میزان 31 میلیون دلار جهت تامین مالی طرح  CASA-1000 در اختیار قرقیزستان قرار می‌گیرد.

1- توافقنامه تامین مالی بین جمهوری قرقیزستان و انجمن توسعه بین المللی در مورد تامین مالی اضافی برای پروژه انتقال و تجارت برق بین کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا CASA-1000  . طبق مفاد این توافقنامه، انجمن توسعه بین المللی به طرف قرقیزستان وامی‌به مبلغ 18.3 میلیون دلار با نرخ بهره 0% در سال به مدت 50 سال با احتساب مهلت 10 ساله ارائه می‌کند.

2- قرارداد وام بین جمهوری قرقیزستان و بانک توسعه اسلامی در مورد تامین مالی اضافی برای پروژه انتقال و تجارت برق بین کشورهای آسیای مرکزی و جنوب آسیا CASA-1000 .   بر اساس مفاد این قرارداد ، بانک توسعه اسلامی‌به طرف قرقیزستان به مدت 25 سال اعتباری به مبلغ 13.0 میلیون دلار با نرخ سود 1.5 درصد در سال با احتساب مهلت 7 ساله ارائه می‌کند.

https://kabar.kg/news/sadyr-zhaparov-ratifitciroval-kreditnye-soglasheniia-po-finansirovaniiu-casa-1000-s-mar-i-ibr-na-31-3-mln/

 

 قرقیزستان زمین در اختیار سرمایه گذاران جهت ساخت نیروگاه‌های برق آبی قرار می دهد

نورلان صادق اف، مدیر کل شرکت سهامی عام "چاکان" قرقیزستان روز 24 جولای 2024 اعلام کرد قرقیزستان آماده ارائه زمین برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی به سرمایه گذاران است. به گفته وی قرقیزستان زمین‌های‌های مناسبی برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی دارد و آماده همکاری با سرمایه گذاران است.

صادق اف خاطرنشان کرد که در شرایط اضطراری در بخش انرژی، مقامات محلی و منابع اداری تابع وزارت انرژی قرقیزستان هستند. در صورت ابراز علاقه مندی از سوی سرمایه گذاران، وزارت انرژی امکان سنجی پروژه، مزایای اقتصادی، بحثهای تامین مالی و اعتبارات مورد نیاز اجرای طرحها را بررسی می‌کند. وی تصریح کرد: سرمایه گذاران باید اقدامات خود را با سازمان‌های دولتی هماهنگ کنند و پس از آن تفاهم نامه همکاری امضا شود.  صادق اف ادامه داد: "ما با هر سرمایه گذار به صورت جداگانه کار می‌کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می دهیم. همچنین مکان‌های مناسبی برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی در کشورمان وجود دارد که آماده ایم آنها را با هماهنگی با مقامات ایالتی و محلی در اختیار سرمایه گزاران قرار دهیم.

https://www.tazabek.kg/news:2137307?from=portal&place=last

 

آخرین آمار بدهی خارجی قرقیزستان

 تا تاریخ 30 آوریل 2024، بدهی عمومی قرقیزستان به 6 میلیارد و 347.5 میلیون دلار آمریکا یا 556 میلیارد و 683.1 میلیون صوم رسیده است که از این میزان بدهی خارجی 4 میلیارد و 540.8 میلیون دلار (398 میلیارد و 231.9 میلیون صوم) و بدهی داخلی 1 میلیارد و 806.7 میلیون دلار آمریکا (158 میلیارد و 451.1 میلیون تومان) را تشکیل می دهد.

https://kabar.kg/news/na-obsluzhivanie-gosdolga-v-i-polugodii-2024-goda-vydeleno-bolee-27-mlrd-somov-minfin-kr/

 

مذاکره برای ایجاد صندوق توسعه میان قرقیزستان و ترکمنستان

ششمین نشست کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و ترکمنستان در زمینه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و بشردوستانه در شهر چولپون آتا در تاریخ 24 تا 25 جولای برگزار شد. به گزارش وزارت اقتصاد قرقیزستان این نشست به ریاست توروبایف معاون رئیس کابینه وزیران و وزیر انرژی ترکمنستان برگزار شد.

در این دیدار وضعیت کنونی همکاری ‌های تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و زمینه‌ های تعامل دارای چشم انداز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  طرفین مذاکراتی را در مورد ایجاد پیوندهای حمل و نقل، ایجاد شرایط برای حمل و نقل بار و ترانزیت، همکاری در زمینه انرژی، صنایع سبک، گردشگری، فرهنگ و ورزش انجام دادند. همچنین طرفین توافق کردند که مذاکرات در مورد ایجاد صندوق توسعه قرقیزستان-ترکمنستان، افتتاح خانه‌های تجاری و همچنین پروژه ای برای ساخت یک مجتمع اقامتی- تفریحی در ایسیک کول قرقیزستان را ادامه دهند. همچنین در این نشست همکاری در زمینه‌های بهداشتی، آموزشی و مخابراتی برنامه ریزی شده است. در پایان توافقاتی در مورد توسعه بیشتر چارچوب حقوقی قرارداد حاصل شد که شامل تصویب پیش نویس موافقت نامه‌ها در مورد ترویج و حمایت از سرمایه گذاری‌ها، در زمینه گردشگری، ایمنی دامپزشکی، قرنطینه و حفاظت از گیاهان، و در مورد به رسمیت شناختن متقابل اسناد آموزشی است.

https://kabar.kg/news/kyrgyzstan-i-turkmenistan-aktiviziruiut-peregovory-po-sozdaniiu-fonda-razvitiia-i-stroitel-stvu-kurorta-na-issyk-kule/

 

انجام 100 سفر ریلی در مسیر چندوجهی "چین - قرقیزستان - ازبکستان

گروه راه آهن چین ارومچی (China Railway Urumqi Group) در 29 جولای گزارش داد که قطارها از ابتدای سال 100 سفر ریلی در مسیر چندوجهی "چین - قرقیزستان - ازبکستان" انجام داده اند. بر اساس این گزارش، در 26 ژوئیه، قطار حمل و نقل چند وجهی چین - قرقیزستان - ازبکستان به ایستگاه شمالی کاشغر در سین کیانگ جمهوری خلق چین رسید. این قطار حامل پارچه، لوازم برقی و یراق آلات مبلمان بود. کالاها پس از تخلیه با کامیون از طریق ایست بازرسی ایرکشتم حمل و به تاشکند ارسال شدند. این صدمین قطار حمل‌ونقل چندوجهی چین، قرقیزستان و ازبکستان در سال جاری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 103.94 درصد افزایش داشته است. با توجه به ترویج فعال پروژه چینی "یک کمربند - یک جاده"، تقاضا برای تجارت واردات و صادرات به طور پیوسته در حال رشد است. از تیرماه، حجم کالاهای حمل و نقل ریلی به کاشغر برای ترانشیپ رو به افزایش بوده است. به گفته این شرکت روزانه به طور متوسط دو قطار به ایستگاه شمالی کاشغر می رسد.

https://www.tazabek.kg/news:2139207?from=portal&place=last

 

بانک توسعه اورآسیا:  قرقیزستان فعالانه در حال برنامه ریزی برای بهره برداری از ظرفیت رودخانه‌های کوچک در حوزه تامین انرژی است

انرژی رودخانه‌های کوچک در قرقیزستان عملاً ظرفیت پایان ناپذیری دارد. ظرفیت های آبی و رودهای متعدد، امکان ساخت صدها نیروگاه برق آبی کوچک را در قرقیزستان فراهم می‌کند که قادرند نه تنها نیازهای داخلی را برآورده کنند، بلکه ذخایر انرژی لازم برای پیشرفت اقتصادی و توسعه صنعتی ایجاد کنند. در حال حاضر ده‌ها ایستگاه در سراسر کشور ساخته می‌شود. آرمان آخونبایف، رئیس مرکز تحلیل صنعتی اداره تحلیل اطلاعات بانک توسعه اوراسیا  در گفت و گو با خبرگزاری خبر درباره انرژی در مقیاس کوچک و چشم انداز این بخش گفت:  قرقیزستان ظرفیت بالایی برای منابع انرژی تجدیدپذیر دارد. این ظرفیت، طبق برآورد کمیته دولتی صنعت، انرژی و استفاده از خاک زیرین جمهوری قرقیزستان، معادل بیش از 840 میلیون تن سوخت در سال است. از جمله انواع اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان به انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی زمین گرمایی اشاره کرد. در عین حال، پتانسیل اقتصادی انرژی آبی به طور قابل توجهی از ظرفیت سایر منابع انرژی تجدیدپذیر در مجموع فراتر می رود.

بر اساس برآورد بانک توسعه آسیا، 252 رودخانه بزرگ و متوسط در کشور وجود دارد که پتانسیل آنها 18.5 میلیون کیلووات نیرو (ظرفیت) و بیش از 140 تا 160 میلیارد کیلووات ساعت برق تخمین زده می‌شود که در حال حاضر کمتر از 10 درصد از آن استفاده می‌شود. پتانسیل برق آبی تقریباً همه رودخانه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. رودخانه‌های نارین، ساری جاز، کوکومرن، چاتکال، تار، چو، کارا دریا و نارین بزرگ دارای ذخایر زیادی از منابع انرژی آبی هستند که میانگین شیب آنها از 5 تا 20 متر در هر کیلومتر طول و میانگین توان ویژه متغیر است. بین 2227 تا 5322 کیلووات بر کیلومتر است.

بر اساس مطالعات بانک توسعه اورآسیا، پتانسیل رودخانه‌های کوچک و جریان‌های آبی در قرقیزستان 1.6 میلیون کیلووات نیرو برآورد شده است و میزان تولید می‌تواند حدود 5 تا 8 میلیارد کیلووات ساعت در سال باشد. حدود 90 درصد از مسیرهای آب کوچک در بخش‌های بالایی و میانی بستر رودخانه‌های کشور متمرکز شده‌اند که مصرف‌کنندگانی که بیشترین کمبود برق را تجربه می‌کنند در مناطق روستایی و کوهستانی قرار دارند. بر این اساس، ساخت نیروگاه‌های برق آبی کوچک، چشم اندازهای وسیعی برای توسعه در قرقیزستان دارد. ساخت آنها یک راه حل فنی جامع است که با نیازهای خاص اقتصاد قرقیزستان سازگار شده است.

یکی از پروژه‌های مهم بانک توسعه اوراسیا در قرقیزستان تامین مالی ساخت و بهره برداری از نیروگاه برق آبی کولاناک با ظرفیت 100 مگاوات است. هدف از این پروژه ۱۲۸ میلیون دلاری ایجاد یک نیروگاه برق آبی است که سالانه ۴۳۵ میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد. این امر موقعیت قرقیزستان را در بازار برق آسیای مرکزی تقویت می‌کند و کسری انرژی منطقه را کاهش می دهد. انتظار می رود با اجرای این طرح بتوان از انتشار 346.4 هزار تن گازهای گلخانه ای در سال جلوگیری کرد و سطح اراضی آبی منطقه را با 1.5 برابر افزایش به 6769 هکتار رساند.

https://kabar.kg/news/eabr-kyrgyzstan-provodit-aktivnuiu-rabotu-po-raskrytiiu-potentciala-malykh-rek/

 

ساخت نیروگاه برق آبی Kara-Kul به مبلغ 17.5 میلیون دلار با تامین مالی توسط DemirBank

DemirBank به عنوان بخشی از اجرای پروژه‌های انرژی اولویت دار برای کشور، وام سرمایه گذاری به مبلغ 17.5 میلیون دلار برای ساخت نیروگاه برق آبی کارا کول اعطا کرد. این بانک همچنین با صندوق مالی و اعتباری وزارت دارایی قراردادی تضمینی منعقد کرد که بر اساس آن صندوق مذکور در حدود مبلغ فوق، به عنوان ضامن پرداخت برای وام سرمایه گذاری عمل می‌کند. مراسم امضای قرارداد در تاریخ 26 ژوئیه در حضور مدیر کل DemirBank  و رئیس صندوق مالی و اعتباری وزارت دارایی برگزار شد. به گفته مدیر کل DemirBank ، این یک پروژه بسیار مهم برای بانک است که اجرای آن گام دیگری در جهت استقلال انرژی قرقیزستان خواهد بود.

وی گفت: "امروز توافق نامه ای را در مورد یک پروژه بسیار بزرگ به مبلغ 17.5 میلیون دلار امضا کردیم. با شرایط فعلی کمبود انرژی در کشور و مصرف رو به رشد برق، حمایت از این پروژه را بسیار ارزشمند می دانیم. قرقیزستان دارای منابع طبیعی غنی و ظرفیت بسیار خوبی است و موجب افتخار ماست که در اجرای چنین پروژه مهمی‌برای کشور مانند ساخت نیروگاه برق آبی کارا کول مشارکت می‌کنیم."

وی خاطرنشان کرد که DemirBank  اولین بانک تجاری است که چنین قراردادی را با صندوق مالی و اعتباری امضا کرده است. بانک به نوبه خود فعالانه از استراتژی توسعه دولتی که با هدف تضمین رشد اقتصادی و استقلال انرژی است حمایت می‌کند.

https://economist.kg/novosti-kompanii/2024/07/30/demirbank-profinansiruiet-stroitielstvo-kara-kulskoi-ges-na-17-5-mln-2/

 

قرقیزستان به 14 کشور جهان عسل صادر می نماید

کمیته آمار ملی کشور اعلام کرد که قرقیزستان به 14 کشور جهان عسل صادر می نماید. در ماه‌های ژانویه الی می سال جاری حجم صادرات آن 144،4 تن بالغ بر 68 میلیون و 405 هزار صوم می‌گردد. بخش عمده عسل به کویت (32،1 تن به مبلغ 7 میلیون و 740،1 هزار صوم)، آمریکا (27،8 تن به مبلغ 25 میلیون و 254،1 هزار صوم)، چین (26،7 تن به مبلغ 7 میلیون و 995،3 هزار صوم) و امارات متحده عربی (25،7 تن به مبلغ 8 میلیون 653،3 هزار صوم) صادر شده است. و حجم کمتری از آن  به قزاقستان (8 تن)، ژاپن (6،5 تن)، مالزی (5،8 تن)، قطر (3،2 تن) و کره جنوبی (2،9 تن) صادر شده است. صادرات کوچک به بحرین، هند، اردن، عربستان سعودی و بریتانیا بوده است.

https://24.kg/ekonomika/300492_kyirgyizstan_eksportiruet_med_v14stran_mira

 

وزارت حوادث غیر مترقبه قرقیزستان تجهیزات ویژه جدیدی برای بخش آتش نشانی و نجات دریافت کرد

دفتر مطبوعاتی وزارت حوادث غیر مترقبه قرقیزستان گزارش داد: وزارت حوادث غیر مترقبه جمهوری قرقیزستان تجهیزات ویژه جدیدی برای واحد آتش نشانی و نجات دریافت کرد.  در شهرک مسکونی آک - آرگا در بخش آتش نشانی و نجات وزارت حوادث غیر مترقبه شهر بیشکک مراسم رسمی انتقال تجهیزات آتش نشانی و نجات - خودروی نجات، ماشین آتش نشانی و نردبان ۵۴ متری برگزار شد. در این مراسم عظمت مامبتوف معاون اول این وزارت، نمایندگان آژانس همکاری بین المللی کره و همچنین کارکنان بخش آتش نشانی و نجات حضور داشتند. عظمت مامبتوف در سخنان خود از نمایندگان آژانس همکاری بین المللی کره برای کمک های رایگان ارائه شده قدردانی کرد و گفت که این واحد آتش نشانی و نجات یکی از چهار واحدی است که به طور مشترک توسط این وزارتخانه، آژانس همکاری بین المللی کره و برنامه توسعه سازمان ملل ساخته شده است. این پروژه با در نظر گرفتن اولویت ها و منافع ملی تهیه شده و با هدف افزایش سطح ایمنی مردم در برابر آتش سوزی با تقویت ظرفیت خدمات آتش نشانی و نجات در قرقیزستان اجرا شده است.

https://kabar.kg/news/mchs-kyrgyzstana-poluchilo-novuiu-spetctekhniku-dlia-pozharno-spasatel-noi-chasti/

 

پرواز از بیشکک به دهلی در سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود

امان مامایف مدیر بازرگانی فرودگاه بین المللی ماناس در کنفرانس مطبوعاتی گزارش داد: فرودگاه بین المللی ماناس پرواز بین المللی جدید را بین بیشکک و دهلی راه اندازی می‌کند.  مسیر پرواز جدید دهلی - بیشکک - دهلی توسط شرکت هواپیمایی ارزان قیمت داخلی هند InterGlobe Aviation Limited (IndiGo) از تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۲۵ هر روز انجام خواهد شد.

https://24.kg/ekonomika/300623_izbishkeka_aviareysyi_vdeli_zapustyat_v2025_godu_/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما