معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۶- ۰۸:۰۰

گردش مالی فرودگاه بین المللی بلز جیانی داکار طی هفت سال گذشته

فرودگاه بین المللی بلز جیانی داکار بین سال های 2017 تا سال 2023 گردش مالی به ارزش 150 میلیارد فرانک سیفا داشته است.همچنین طی سال‌ های 2022 تا 2023 این فرودگاه بهترین فرودگاه آفریقا با تعداد رو به رشد مسافران و پرواز به مقاصد جدید نیز بوده است. فرودگاه مذکور با شبکه ای متشکل از 45 مقصد پروازی و 28 شرکت هواپیمایی همکاری دارد.
  • فرودگاه بین المللی بلز جیانی ( کد یاتا : DSS)  در بخش دیاس ناحیه امبور در 47  کیلومتری جنوب شرقی داکار پایتخت سنگال در نزدیکی Petite - Côte واقع شده است . محوطه کل فرودگاه 4500  هکتار می‌باشد. در فاز اول 2500 هکتار مورد بهره برداری قرار گرفت. مسیر فرودگاه مستقیماً از طریق بزرگراهی که از طریق شهر جدید جمنیاجو می‌گذرد به مرکز داکار متصل می‌شود. همچنین از سال 2022 این مسیر از طریق قطار سریع السیر بین شهری  (  TER ) نیز به داکار متصل است.
  • نام فرودگاه مذکور برای ادای احترام به بلز جیانی (1872 تا 1934 ) معاون وزیر امور خارجه در امور مستعمرات جمهوری فرانسه و شهردار داکار انتخاب شد. در سال 1914 او اولین معاون سیاهپوست فرانسوی از قاره آفریقا بود. در واقع تا آن زمان، نمایندگان سیاه پوست قبلی فرانسوی همگی از هند غربی بودند. در طول جنگ جهانی اول او به عنوان کمیسر عالی دولت برای استخدام نیروهای سیاهپوست در غرب آفریقا و آفریقای استوایی فرانسه منصوب شد. او سپس در جهت احقاق حقوق سیاه پوستان آفریقایی در ارتش فرانسه تلاش نمود.
  • اولین سنگ بنای احداث این فرودگاه در 4 آوریل 2007 توسط رئیس جمهور اسبق سنگال عبدالله واد گذاشته شد .در شروع اجرای پروژه هزینه تخمینی 200 میلیارد فرانک CFA  ( معادل 305 میلیون یورو) بود. ده سال بعد میزان سرمایه گذاری‌ها بیش از دو برابر شد و به 424 میلیارد فرانک سی اف ای ( معادل 646 میلیون یورو) رسید. مدت کار در ابتدا 30 ماه تخمین زده شد ولی با این حال در آوریل 2015 مقامات سنگال راه اندازی فرودگاه را برای دسامبر 2015 اعلام کردند. در آگوست 2015 گروه سعودی بن‌لادین بعنوان مسئول ساخت فرودگاه درخواست مبلغ 63.62 میلیارد فرانک CFA نمود که دولت سنگال آنرا رد کرد. در نتیجه کلیه فعالیتهای ساخت فرودگاه با 90 درصد انجام کار، متوقف گردید. به دنبال این اختلاف، در سال 2015 مدیریت پروژه به گروه ترکی Summa-Limak سپرده شد. سرانجام فاز اول فرودگاه در تاریخ 7 دسامبر 2017 توسط رئیس جمهور سابق، مکی سال پس از 10 سال فعالیت و بیش از 600 میلیون یورو سرمایه گذاری  افتتاح گردید. فرودگاه قدیمی داکار بنام لئو پولد سدار سنگور نیز با بستن پروازهای غیرنظامی‌ به یک فرودگاه نظامی تبدیل شد .
  • دولت سنگال قصد دارد فرودگاه بلز جیانی داکار را طی سال های اینده بیشتر توسعه دهد و آنرا به « اولین مرکز هوایی در غرب آفریقا » تبدیل کند. ظرفیت کنونی آن سالانه دو میلیون مسافر است که آن را با رقیب اصلی خود، فرودگاه بین المللی Félix-Houphouët-Boigny در ابیجان ساحل عاج (1.9 میلیون مسافر سالانه) در یک سطح قرار می دهد . قرار است پایانه‌های جدید و باند دوم این فرودگاه ایجاد شود تا به هدف ده میلیون مسافر تا سال 2035 دست یابد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما