معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در نیمه اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گسترش فعالیت بین المللی گروه لجستیک اسیاد با خرید شرکت اماراتی

گروه اسیاد، مهمترین ارائه کننده خدمات لجستیک عمان، شرکت اسکای بریج فریت سولوشنز امارات متحده عربی را که یکی از بزرگترین شرکت های حمل محموله‌های دریایی به شمار می آید، خریداری کرده است. این اولین خرید یک شرکت بزرگ بین المللی حمل کالا توسط شرکت اسیاد به شمار می آید؛ اسیاد با خرید این شرکت دسترسی خود به بازارهای چین، هند، آمریکا و حتی کشورهای شورای همکاری را گسترش می دهد و این گروه به 90 منطقه جهان دسترسی پیدا خواهد کرد. گروه اسیاد که در سال های گذشته بیش از 2 و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و مناطق اقتصادی عمان جذب کرده است، اعلام کرد سود خالص این شرکت در سال گذشته با رشد 43 درصدی نسبت به سال 2022 به بیش از 166 میلیون دلار رسیده است.

منبع: تایمز عمان

وزیر انرژی: قراردادهای کوتاه مدت برای فروش گاز مایع ال.ان.جی

سالم بن ناصر العوفی، وزیر انرژی و معادن عمان گفت با توجه به گذار در بازار انرژی و از آنجایی که کشورها نمی خواهند قراردادهایشان ناتمام بماند، قراردادهای حوزه گاز مایع ال.ان.جی از 15 تا 20 سال به قراردادهای کوتاه مدت تغییر شکل داده است. وی با اشاره به اینکه برخی قراردادهای قدیمی‌با قراردادهایی جدید اصلاح شده است، گفت قراردادهای شرکت عمان ال.ان.جی 10 ساله و قراردادهای قلهات ال.ان.جی 5 ساله می‌باشد.

منبع: عمان آبزرور

برگزاری نشست بی2بی تجار عمان و هند

با همکاری سفارت هند در مسقط، نشست بی2بی میان تجار و بازرگانان هند و عمان با حضور 27 شرکت هندی و 30 شرکت عمانی در حوزه‌های کشاورزی و مواد غذایی برگزار شد. این نشست ارتباط مستقیم میان صادرکنندگان هندی و واردکنندگان عمانی را تسهیل کرد. هند در زمینه مواد غذایی و کشاورزی محصولاتی مانند برنج، طیور و محصولات کشاورزی به عمان صادر می‌کند.

منبع: عمان آبزرور

افزایش تورم در عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد نرخ تورم در ماه ژوئن 2024 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7 دهم درصد رشد داشته است. بر این اساس، بهای مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی 3 ممیر 8 دهم درصد، بهای کالا و خدمات 3 ممیز 3 دهم درصد، بهای خدمات بهداشتی 2 ممیز 4 دهم درصد، بهای امور فرهنگی و تفریحی نیم درصد، بهای رستوران‌ها و هتل ها 4 دهم درصد، بهای انواع دخانیات 2 دهم درصد و بهای پوشاک و کفش یک دهم درصد رشد داشته است.

منبع: تایمز عمان

برگزاری اولین نمایشگاه مالکیت معنوی در عمان

وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان اعلام کرد اولین نمایشگاه ملی مالکیت معنوی در روزهای 18 لغایت 20 نوامبر 2024 در مرکز همایش ها و نمایشگاه‌های بین المللی شهر مسقط برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه راه اندازی پلتفرمی‌برای ثبت و نشان دادن ابتکارات و نوآوری‌ها در حوزه‌های فنی و فناوری اطلاعات اعلام شده است.

هواپیمایی عمان ایر به دنبال بازارهای چین و آفریقا

کان کورفیاتیس، مدیرعامل جدید شرکت هواپیمایی عمان ایر با اشاره به اینکه فعلا برنامه‌های برای بازارهای آمریکا و استرالیا ندارد، گفت این شرکت پس از دستیابی به ثبات مالی، به دنبال بازارهای راهبردی چین و آفریقاست. وی با اشاره به زیان 5 میلیارد و 200 میلیون دلاری این شرکت هواپیمایی از سال 2011 تاکنون گفت این شرکت دستکم در شش تا 12 ماه آینده برنامه ای برای خرید ناوگان جدید هوایی خود ندارد.

منبع: مسقط دیلی

اعطای وام مسکن به بیش از 65 هزار عمانی

بانک مسکن سلطنت عمان اعلام کرد از زمان تاسیس این بانک در سال 1977 و تا پایان سال 2023 بیش از 65 هزار و 778 عمانی در مجموع رقمی حدود 4 میلیارد دلار وام مسکن دریافت کرده اند. این بانک در سال 2023 به 2 هزار و 762 عمانی وام مسکن به ارزش بیش از 300 میلیون دلار پرداخت کرده است.

منبع: تایمز عمان

 سرمایه گذاری حدود 50 میلیون دلاری در شهرک صنعتی البریمی

در نیمه نخست سال 2024 حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در شهرک صنعتی البریمی حدود 50 میلیون دلار اعلام شده است. همچنین از ابتدای راه اندازی این شهرک صنعتی، در مجموع 720 میلیون دلار در این منطقه سرمایه گذاری صورت گرفته است. در این شهرک صنعتی هم اکنون یک هزار و 674 نفر مشغول بکار هستند که 365 نفر از آنان عمانی و یک هزار و 309 نفر خارجی هستند.

منبع: تایمز عمان

ممنوعیت واردات کیسه‌های پلاستیکی به عمان

وزارت تجارت، صنعت و توسعه تجارت عمان با انتشار تصمیم وزارتی اعلام کرد واردات کیسه‌های پلاستیکی به عمان از تاریخ اول سپتامبر 2024 ممنوع می‌شود. این تصمیم در راستای حفاظت از محیط زیست اتخاذ شده است.

منبع: عمان آبزرور

امضای توافقنامه تولید سلول های خورشیدی در صحار

شرکت چینی کیوسان قراردادی با شرکت باکارات عمان در زمینه تولید پنل و سلول های خورشیدی در منطقه آزاد صحار امضا کرده است. کارخانه مشترک عمانی- چینی در صحار ظرفیت پنل و سلول های خورشیدی با ظرفیت 10 گیگاوات را دارند.

منبع: عمان آبزرور

افزایش 22 درصدی مجوز ساخت و ساز در ظفار

دکتر احمد بن محسن الغسانی، استاندار ظفار اعلام کرد با توجه به افزایش گردشگر در این استان و به منظور تامین زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات مورد نیاز، صدور مجوزهای ساخت و ساز در این منطقه در سال 2023 با افزایش 22 درصدی همراه بوده و در سال گذشته میلادی بیش از 3 هزار مجوز برای ساخت و ساز در این استان صادر شده است. وی افزود انتظار می رود تعداد گردشگران بازدید کننده از این استان در فصل خریف نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش داشته باشد. در سال گذشته یک میلیون گردشگر در فصل خریف از ظفار دیدن کرده بودند.

منبع: عمان آبزرور

افزایش تولید گاز مایع ال.ان.جی در عمان

وزارت انرژی و معادن عمان اعلام کرد قصد دارد ظرفیت تولید مجمتع صنعتی قلهات در صور در استان الشرقیه جنوبی را 3 میلیون و 800 هزار تن در سال افزایش دهد که بر این اساس ظرفیت تولید گاز مایع ال.ان.جی این کشور به 15 میلیون و 200 هزار تن در سال خواهد رسید. انتظار می رود روند تکمیل افزایش ظرفیت تولید مجتمع قلهات تا سال 2029 اجرایی شود.

منبع: خبرگزاری عمان

سهام 49 درصدی بی.پی در هیدروژن سبز هایپورت الدقم

شرکت بین المللی انرژی بی.پی در گزارش شش ماهه نخست سال 2024 خود اعلام کرد این شرکت موفق شده است 49 درصد از سهام پروژه تولید هیدروژن و آمونیاک سبز موسوم به‌هایپورت الدقم را به دست آورد. شرکت بی.پی همچنین مسئولیت عملیاتی کردن این پروژه را که انتظار می رود پیش از سال 2030 اجرایی شود، برعهده دارد. پروژه‌هایپورت الدقم که در زمینی به مساحت 150 کیلومتر مربع در حال ساخت می‌باشد، ظرفیت تولید سالانه 57 هزار تن آمونیاک و هیدروژن سبز دارد.

منبع: عمان آبزرور

بازار 6 و نیم میلیارد دلاری تجارت الکترونیک در عمان

معاویه الرواس، مدیرعامل شرکت آی.او.ان عمان گفت بازار تجارت الکترونیک در عمان هم اکنون بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد می‌شود و انتظار می رود این بازار تا سال 2030 به بیش از 6 میلیارد و 570 میلیون دلار برسد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 69 درصد از کل نیروی کار عمان در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، گفت بازار تجارت الکترونیک عمان ظرفیت اشتغالزایی 200 هزار نفری تا سال 2028 دارد.

منبع: عمان آبزرور

افزایش حدود 12 درصدی مسافران فرودگاه‌های عمان

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد ترافیک مسافری در فرودگاه‌های عمان در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 11 ممیز 9 دهم درصدی همراه بوده است. در نیمه اول سال جاری 7 میلیون و 74 هزار مسافر با بیش از 53 هزار پرواز از فرودگاه‌های عمان تردد کرده اند. این رقم در نیمه اول سال گذشته 6 میلیون و 322 هزار نفر گزارش شده است.

منبع : تایمز عمان

تزریق کمک 156 میلیون دلاری به شرکت هواپیمایی عمان ایر

شرکت هواپیمایی عمان ایر که سال هاست شرکتی زیان ده به شمار می آید، در سال 2023 کمک 156 میلیون دلاری از دولت عمان دریافت کرده است. این کمک علاوه بر وام یک میلیارد و 380 میلیون دلاری اعطا شده به این شرکت می‌باشد. شرکت هواپیمایی عمان ایر با اجرای برنامه 4 ساله خود برنامه دارد از سال 2026 به سودآوری برسد.

منبع: عمان آبزرور

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما