معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۱۰:۱۱ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مصاحبه‌ی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با شبکه‌های خبری ایرانی و ارمنی

مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان،  با دو شبکه خبرگزاری آزادی و دانشجو مصاحبه نمود. یکی از موارد مطروحه در مصاحبه مذکور، پروژه ساخت جاده 32 کیلومتری آگاراک به کاجاران بود که جناب سفیر به تفصیل درمورد آن پرداخت. متعاقب آن، شبکه یک صدا و سیمای ارمنستان که یکی از پر بیننده ترین شبکه‌های تلوزیون این کشور می‌باشد گزارش مستندی در این خصوص پخش نمود.

https://telegram.me/snntv

 

برگزاری مجمع اقتصادی اوراسیا در نیمه اول مهرماه به ریاست ارمنستان در پایتخت این کشور

آندری اسلپنف، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تماس تلفنی با کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد که به عنوان شریک ویژه در مجمع اقتصادی اوراسیا در ایروان شرکت کند.

مجمع اقتصادی اوراسیا در تاریخ ۹ و ۱۰ مهرماه در ایروان، پایتخت ارمنستان به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه برگزار می‌شود و علاوه بر مقامات عالی کشورهای عضو اتحادیه، کارآفرینان و مدیران شرکت‌های بزرگ نیز در آن شرکت خواهند کرد.

اتحادیه اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و شامل ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان می‌باشد. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.

https://telegram.me/araxnews

 

صادرات گاز ایران به ارمنستان

در حال حاضر، روزانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌شود که به زودی دوبرابر خواهدشد.

به گزارش ایسنا،‌ ایران با در اختیار داشتن ۳۳.۹۸۸ تریلیون متر مکعب ذخایر اثبات شده‌ گاز، دومین کشور در فهرست کشورهای دارای مخازن گاز، سومین کشور تولیدکننده‌ گاز طبیعی در جهان در سال ۲۰۲۱ و پانزدهمین کشور صادر کننده‌ی گاز در جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است.

کشورهای ترکیه، عراق، و ارمنستان و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان واردکنندگان گاز از ایران هستند.

صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب بوده است. همچنین در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸.۴۲ میلیارد متر مکعب گاز صادر کرده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش بیش از ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب میزان صادرات گاز ایران طی ۲ سال (از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۱) حدود ۶۲ درصد رشد داشته است. بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، صادرات گاز طبیعی  ایران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی، ۷۹ درصد رشد داشته است.

صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب یک قرارداد تهاتر گاز با برق میان دو کشور انجام می‌شود.

در مردادماه  سال ۱۴۰۲ نیز قراردادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان بین مقام‌های دو کشور به امضا رسید. بر اساس این قرارداد، متناسب با افزایش حجم گاز صادراتی، ضریب تهاتر برق نیز اصلاح می‌شود. همچنین مدت این قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

خوشبختانه چون خط لوله‌ی صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارمنستان را دارد، انجام قرارداد به سهولت ممکن است.

در واقع طی دوره‌ی بهره‌برداری، فقط از حدود یک‌سوم ظرفیت این خط استفاده شده است.

 به گفته‌ی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حال حاظر روزانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌شود که این مقدار براساس تفاهم‌نامه‌ی جدید، دو برابر می‌شود.  به بیان دیگر، هنوز یک سوم از ظرفیت خط لوله آزاد است.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

بازدید وزیر اقتصاد ارمنستان از مناطق مرزی در استان سیونیک

به گزارش کانال تلگرامی وزارت اقتصاد ارمنستان، گئورگ پاپویان وزیر اقتصاد، از چندین روستای مرزی در استان سیونیک (هم مرز با ایران) بازدید و با مسائل و مشکلات اقتصادی مردم از نزدیک آشنا شده است.

در این بازدید که روبرت غوکاسیان، استاندار سیونیک نیز حضور داشت، پاپویان ابتدا در روستای سراشن حضور یافته و در گفتگو با مردم تاکید کرد که دولت همواره در کنار آنان بوده و آماده هرگونه اقداماتی جهت توسعه جوامع روستایی و حفظ ثبات اقتصادی آنان می‌باشد.

شیکاهوغ و جاکاتن، روستاهای بعدی مورد بازدید پاپویان و همراهان وی بودند. در این روستاها وزیر اقتصاد در دیدار با روستائیان از برنامه‌های حمایتی دولت در امر کشاورزی صحبت و به سوالات حضار پاسخ داد.

شایان ذکر است، کلیه موضوعات و پیشنهادات مطرح شده در این بازدیدها، توسط مسئولین وزارت اقتصاد ارمنستان احصا و راه حل‌هایی برای مشکلات موجود ارائه خواهد شد.

https://t.me/iranarmeniachamber

آمار اقتصادی ارمنستان در شش ماه اول سال 2024

به گزارش کانال تلگرامی وزارت اقتصاد ارمنستان، آمار اقتصادی ژانویه تا ژوئن سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، به شرح زیر منتشر شده است:

فعالیت‌های اقتصادی با 10.4 درصد افزایش

تولبدات صنعتی با 18.2 درصد افزایش

حجم خدمات با 4.4 درصد افزایش

حجم تجارت با 22.9 درصد افزایش

ساخت و ساز با 15.7 درصد افزایش

حجم صادرات با 130  درصد افزایش

حجم واردات با 86.5 درصد افزایش

تولیدات کشاوری با 4 درصد افزایش

 

-آمار ماه ژوئن 2024 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته:

فعالیت‌های اقتصادی با 7.1 درصد افزایش

تولبدات صنعتی با 1.4 درصد افزایش

حجم خدمات با 7.8 درصد افزایش

حجم تجارت با 2.16درصد افزایش

ساخت و ساز با 18 درصد افزایش

حجم صادرات با 59.9 درصد افزایش

حجم واردات با 20.6 درصد افزایش

https://t.me/iranarmeniachamber

 

 تخصیص ده میلیون یورو به ارمنستان در دستور کار نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا

موضوع تخصیص ده میلیون یورو به ارمنستان در دستور کار نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا قرار دارد.

تخصیص 10 میلیون یورو از طرف بنیاد صلح اروپا و همچنین موضوع لغو روادید از جمله مسائلی است که در دستور کار نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار دارد. این مبلغ با هدف کمک به تحکیم توان دفاعی ارمنستان صورت می‌گیرد. اتحادیه اروپا محافظت از شهروندان در وضعیت‌های اضطراری را مهم می‌داند و تاکید این کمک بر چنین هزینه‌هایی است. مبلغ مذکور، کمک به هزینه خریداری تسلیحات و مهمات مرگبار و همچنین رزمایش مشترک را شامل نمی‌شود. در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا همچنین قرار است گفتگوی کمیسیون اروپا-ارمنستان در زمینه لغو روادید آغاز شود. ساز و کار اصلی پیشبرد این روند پس از آغاز گفتگو، برنامه لغو روادید است که به مقامات ارمنی ارائه خواهد شد.

https://www.tert.am/am/news/2024/07/21/armenia-eu/4155963

 

وزیر مناطق و زیرساخت‌ها: اختصاص وام 200 میلیون دلاری صندوق حمایت از ثبات و توسعه اوراسیا برای ساخت تونل کاجاران در مسیر کریدور حمل و نقل شمال-جنوب در ارمنستان

وزیر مناطق و زیرساخت‌ها در جلسه دولت ارمنستان اعلام نمود که صندوق حمایت از ثبات و توسعه اوراسیا برای ساخت تونل کاجاران در مسیر کریدور حمل و نقل شمال-جنوب یک وام 200 میلیون دلاری در اختیار ارمنستان قرار خواهد داد.

این تونل 7 کیلومتر داشته که توسط شرکت‌های ایرانی در مسیر گردنه‌ها و گذرگاه‌های کوهستانی باراگوشت ساخته می‌شود. منطقه‌ای که در حال حاضر جاده آن دارای پیچ‌های تند زیادی است.

شایان ذکر است این تونل در مسیر مرز ایران به سمت ایروان قرار داشته و روزانه حدود 300 کامیون ایرانی از این جاده تردد می‌کنند.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

جایگاه ارمنستان در رشد سرانه حجم تولیدات صنعتی در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا

ارمنستان در بازه زمانی اول ژانویه تا پایان ماه مه 2024 (10 دی 1402 لغایت 10 خرداد 1403)، از نظر رشد سرانه حجم تولیدات صنعتی در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جایگاه اول را در اختیار داشته است.

کشورهای بلاروس، روسیه، قزاقستان و قزقیزستان با اختلاف چشمگیری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

https://telegram.me/araxnews

 

 درخواست ارمنستان برای عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای

به گزارش «ایزوستیا»، کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، کامبوج و سریلانکا درخواست‌های خود را برای عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای به دبیرخانه این سازمان ارائه کرده‌اند. این کشورها (به جز بنگلادش) می‌خواهند وضعیت شریک گفت‌وگو را به ناظر تغییر دهند.

مهرداد کیایی، هماهنگ‌کننده جمهوری اسلامی ایران در دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای به «ایزوستیا» گفت: ما در واقع حاضریم این موضوع را بررسی کنیم و در توافق با متقاضیان مربوطه و کشورهای عضو سازمان به نتیجه برسیم. به گفته وی، در ابتدا آن‌ها باید ناظر شوند و تنها پس از آن می‌توانند مشارکت کامل داشته باشند.

هماهنگ کننده ملی ایران در دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای در این باره گفت: حداقل پنج کشور از جمله ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، کامبوج و سریلانکا، برای عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای درخواست داده اند.

وی افزود: این کشورها (به جز بنگلادش) می‌خواهند وضعیت خود را از شریک گفتگو به وضعیت ناظر تغییر دهند. در اصل آمادگی داریم این موضوع را بررسی کنیم و با توافق با متقاضیان مربوطه و کشورهای عضو سازمان به نتیجه برسیم.

به گفته وی، رسیدن به وضعیت ناظر مستلزم رضایت همه اعضای سازمان است.

https://telegram.me/araxnews

 

فرانسه به دنبال توسعه انرژی اتمی در ارمنستان

شورای امنیت ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، دبیر شورای امنیت ارمنستان، با هیاتی از شرکت فرانسوی «فرام آتوم»، که هدفش توسعه و تولید تجهیزات برای نیروگاه‌های هسته‌ای است، دیدار و به اهمیت علاقه فرانسه به توسعه بخش انرژی هسته‌ای در ارمنستان اشاره نموده است.

به گزارش ایسنا، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان در این دیدار با هیات فرانسوی، همچنین درباره سایر موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگو نموده است.

ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نوشت: «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که ارمنستان با برنامه ساخت یک واحد جدید نیروگاه هسته‌ای روبرو است و ایروان در حال مذاکره با شرکای روسیه، ایالات متحده و کره‌جنوبی برای تعیین اینکه کدام پیشنهادها موثرتر خواهند بود می‌باشد.

ارمنستان در حال حاضر یک نیروگاه هسته‌ای مجهز به دو واحد دارد که در نزدیکی شهر «متسامور» در ۳۰ کیلومتری جنوب ایروان واقع شده است.

در برنامه ارمنستان، تمدید عمر عملیاتی تنها واحد عملیاتی نیروگاه تا سال ۲۰۲۶ و همچنین راه‌اندازی تدریجی واحدهای جدید پیش‌بینی شده است.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

روند بازسازی قطعه 32 کیلومتری جاده "کاجاران - آگاراک" توسط شرکت‌های ایرانی

آنچه در جاده کاجاران - آگاراک باید ساخته شود:

جاده 32 کیلومتری،

17 پل به طول کلی 3 کیلومتر،

2 تونل به طول کلی 1 کیلومتر و 5 تقاطع.

https://telegram.me/araxnews

 

برقراری مسیر جدید پروازی رشت-ایروان-رشت

مدیرکل فرودگاه گیلان با اشاره به برقراری مسیر پروازی جدید رشت-ایروان-رشت اذعان داشت: پروازهای شرکت هواپیمایی آساجت در روزهای سه‌شنبه و جمعه به کشور ارمنستان در حال انجام است.

وی افزود، فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت به لحاظ سیستم‌های ناوبری و زیرساخت‌های هوانوردی استعداد بسیار بالایی برای پذیرش پروازهای داخلی و خارجی دارد.

https://irna.ir

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما