معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

اقتصاد دریا محور آرژانتین

آرژانتین با 3 میلیون و 761274 کیلومتر مربع در رتبه هفتم جهان و چهاردهم در قاره آمریکا از نظر مساحت قرار دارد. دشت ها، دریاها، رودها و یخچال های دائمی همچنین ذخایر عظیم آب شیرین برخی از ثروت های ذاتی تنوع اقلیمی و جغرافیای استثنایی این کشور را تشکیل می دهند.

اقتصاد دریا محور آرژانتین

در حال حاضر دریا و آبراه‌ها در آرژانتین یک بازیگر مهم اقتصاد است و 26 درصد انرژی نیز از منابع برق آبی تولید می‌گردد. بیش از 50 درصد فعالیت های صنعتی کشور به اقتصاد دریایی وابسته است و 84 درصد صادرات و واردات نیز از طریق دریایی صورت می‌گیرد.

منابع دریایی آرژانتین به لطف خط ساحلی گسترده آن در اقیانوس اطلس و گستردگی وسیع فلات قاره آرژانتین، با تنوع زیستی بالا که زیستگاه گونه‌های متعدد با ارزش تجاری بالایی هستند فرصت های اقتصادی بالایی برای فعالیت های اقتصادی دریا محور مانند ماهیگیری، آبزی پروری، استخراج منابع هیدروکربنی،  مواد معدنی، ارائه خدمات بین المللی بنادر، و صنعت گردشگری، بدست آوردن انرژی فراهم می نماید، هرچند تاکنون بخش کوچکی از این پتانسیل مورد بهره برداری قرار گرفته است. در حال حاضر صید سخت پوستان مانند خرچنگ، میگو، گوش ماهی، شاه ماهی از نظر حجم و ارزش بر دیگر محصولات برتری دارد. نزدیک به 90 درصد از تولید ماهیگیری محصول کار بیش از 1200 کشتی در اندازه‌های مختلف است که یکصد کشور دنیا از جمله اسپانیا، چین، آمریکا و ایتالیا صادر می‌شود.

در چندین سال در دهه اخیر، صادرات شیلات آرژانتین خیلی مهم تر از گوشت گاو بوده است. در سال 2023 صادرات ماهی و محصولات زیر مجموعه آن، به 1میلیارد 757میلیون دلار در مقابل صادرات 2 میلیارد و 735 میلیون دلاری گوشت رسید. رشد صید میگو از 30 هزار تن در سال 2003 به 215 هزار تن در سال 2023و گاهی تا 250 هزار تن ارتقاء یافته است. این رقم رشد 7 برابری طی 19 سال اخیر داشته که یک میلیارد درآمد ایجاد کرده است.

 این در حالی که شبکه شیلات آرژانتین متشکل از 200 شرکت صنعتی، 316 شرکت بازرگانی 34 شرکت حمل و نقل می‌باشد و 146 تاسیسات در خشکی دارد. در این بخش 46هزار نیروی کار بطور مستقیم و غیر مستقیم فعال هستند و این بخش سالانه 130 میلیون دلار مالیات به دولت پرداخت می نماید.

ماسه و سنگریزه از دیگر منابع غنی سواحل دریای آرژانتین است که بصورت گسترده برای مصارف بخش ساختمان، صنایع شیشه و الکترونیک مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در همین ارتباط سکوی ماسه بوئنوس آیرس به تنهایی با مساحت 170 هزار کیلومتر مربع با ضخامت 10 تا 15 متر،  حجمی‌بیش از 2000 کیلومتر مکعب از مواد بالقوه مفید برای کاربرد در صنعت دارد.

 سایر منابع غیر زنده دریایی شامل هیدروکربن‌ها، هیدرات های متان و گازهای بیوژنیک می‌باشند. اگرچه تلاشهایی تاکنون به حوزه هیدروکربنها اختصاص یافته است اما دهه‌ها حوزه نفتی دریایی شناخته شده وجود دارد که هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

از دیگر منافع اقتصادی دریا برای آرژانتین، استفاده از انرژی موج است. سواحل آرژانتین بدلیل وجود امواج با ارتفاع متوسط بیش از یک الی 1.25 متر، منبع تولید برق نهفته نام گرفته و روزانه می‌تواند میان 30 تا 100 کیلو وات برق از آن استحصال کرد. انرژی باد دریایی در جنوب آرژانتین، جایی که مزارع بادی درمناطق پاتاگونیا در حال حاضر فعال هستند مورد بهره برداری قرار دارند.

اصلی ترین کشتی سازها و گارگاههای دریایی آرژانتین :

Astilleros Corrientes از 1958 با تخصص در ساخت، تعمیر و تحول در فعالیت های دریایی در ساحل رود پرانا در استان Corrientes تاسیس گردید. سطح کارگاه آن 140 هزار متر مربع است و که یک کارگاه بزرگ با ماشین‌های با تکنولوژی بالا است.

Astilleros Mestrina کارگاه ساخت و تعمیرکشتی در ساحل رود لوخان در منطقه Tigre، در استان بوئنوس آیرس با  سطح 70 هزار متر مربع با یک بارانداز مجدا کننده 130 متری.

مجتمع صنعتی دریایی آرژانتین که در جنوب شهر بوئنوس آیرس که از اتحاد دو کشتی سازی قدیمی‌شکل گرفته است. این مجتمع دارای یک بارانداز 1800 متری و یک کارخانه 270 هزار متری و منطقه صنعتی 34 هزار متر مربعی تشکیل شده است

کشتی سازی Rio Santiago در منطقه Ensenada در حاشیه رود Homonimo در استان بوئنوس آیرس با یک استخر خشک 160 متری با یک بارانداز تعمیرات 1000متری .

   کشتی سازی Federico Contessicia قدیمی ترین کشتی سازی مستقر در بندر ماردل پلاتا که در ساخت کشتی‌های ماهیگیری تخصص دارد.

کشتی سازی Conserena در بندر Deseado در منطقه پاتاگونیا در جنوب آرژانتین با تاسیسات برای نگهداری و تعمیر کشتی تا طول 90 متر.

بنادر مهم مختص ماهیگیری شامل بندر MADRYN ، بندرRawson هستند. از سال 2020 تا کنون کارخانه‌های کشتی سازی آرژانتین 32 کشتی تولید نموده اند که نتیجه رشد و توسعه فعالیت ماهیگیری در دریای آرژانتین تلقی می‌گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما