معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۴:۴۷ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم تیر ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

جمهوری دومینیکن از افراد آواره و خسارت به تاسیسات اقتصادی پس از طوفان بریل خبر می دهد

مرکز عملیات اضطراری (COE) جمهوری دومینیکن گزارش داد که حداقل 89 نفر پس از عبور طوفان بریل از این کشور از خانه‌های خود تخلیه شدند. COE اولین بولتن خسارات اولیه ناشی از طوفان را منتشر کرده است. در این گزارش به تفصیل آمده است که 57 رشته کانال آب زیرزمینی در چند استان کشور به دلیل تغییر رنگ و سیاه شدن بالای آب از مدار خارج شده اند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که خسارات ناشی از امواج شدید، بادهای تند و باران، خدمات رسانی را در کیلومتر 42 بزرگراه لاس آمریکا و بزرگراه 30 de Mayo در سانتو دومینگو قطع کرده است. از سوی دیگر، دفتر شهردار شهرداری بوکا چیکا گزارش داد که چندین کسب و کار در منطقه ساحلی به دلیل امواج شدید تحت تأثیر قرار گرفته اند. در رابطه با سیستم برق، وزارت نیرو و معادن گزارش داد که به دلیل وزش بادهای شدید و امواج ناشی از بریل، زیرساخت های برق تحت تاثیر قرار گرفته اند.

https://www.plenglish.com/news/2024/07/03/dominican-republic-reports-displaced-people-and-several-damages/

وزیر اقتصاد دومینیکن بر توسعه بخش انرژی کشور تاکید کرد

آقای پاول ایسا کنتراس، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه، در رابطه با آینده بخش انرژی کشور، گفت که گرایش جهانی به سوی بازدهی بیشتر است و تاکید کرد که بین سال های 1990 تا 2020، جمهوری دومینیکن بازده انرژی خود را دو برابر کرد، به این معنی که این کشور 50 درصد انرژی کمتری برای تولید یک دلار از تولید ناخالص داخلی (GDP) مصرف می‌کند. "آمارها نشان می دهد که بخش انرژی دومینیکن به سمت چشم انداز بلند مدت تعیین شده حرکت می نماید." 

https://acento.com.do/economia/pavel-isa-contreras-explica-vinculos-entre-la-planificacion-economica-energetica-y-ambiental-9363491.html

صندوق بین المللی پول عملکرد و سیاست های پولی و مالی دومینیکن را مورد تایید قرار داد

آقای امیلیو فرناندز-کوروگدو، رئیس ماموریت صندوق بین المللی پول (IMF) در جمهوری دومینیکن بر عملکرد "قابل توجه" جمهوری دومینیکن در دهه‌های اخیر به لطف اقدامات پولی و مالی اجرا شده تاکید نمود. وی در این راستا گفت که مهمترین چالش در سال گذشته حل شد و آن کاهش تورم بود که در ماه ژوئن به 3.46 درصد رسید. 

https://acento.com.do/economia/jefe-de-mision-fmi-destaca-la-estibilidad-macroeconomica-de-republica-dominicana-9363921.html

وزارت کشاورزی به صدها تولید کننده کمک می‌کند

وزارت کشاورزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که به  846 تولیدکننده با زمین‌های کشاورزی دارای موز، قهوه، لوبیا قرمز و سیاه، ذرت، نخود ، کاساوا ( نوعی سیب زمینی شیرین ) و آووکادو که تحت تأثیر باران‌های طوفان بریل قرار گرفته اند کمک کرده است. وزارت مذکور با اعزام نیروی کار و ماشین آلات برای کار کردن در کانال های آبیاری، تحویل مواد کاشت و نهاده‌های کشاورزی به آسیب دیدگان بخش کشاورزی کمک کرده است. به همین ترتیب، جهت ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر در روش‌های پرداخت، وام‌های تولید کنندگان نزد بانک کشاورزی مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد گرفت .

https://acento.com.do/economia/agricultura-afirma-que-auxilia-a-centenares-de-productores-afectados-por-el-huracan-beryl-9362022.html

تقریباً نیم میلیون نفر در جمهوری دومینیکن در نتیجه طوفان بریل بدون آب ماندند

بر اساس گزارش اولیه خسارات ناشی از طوفان بریل، تقریبا نیم میلیون نفر در جمهوری دومینیکن به دلیل اثرات این پدیده آب و هوائی بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم هستند. بارندگی‌های ناشی از طوفان که سه شنبه شب کشور را ترک کرد و اکنون به سمت جامائیکا می رود، 57 شبکه آبرسانی را تحت تاثیر قرار داد و 487 هزار و 20  مشترک بدون خدمات ماندند. بر اساس گزارش مرکز ملی طوفان ایالات متحده (NHC)، اولین طوفان فصل اقیانوس اطلس همچنان یک سیستم خطرناک با حداکثر بادهای پایدار 230 کیلومتر در ساعت است. 

https://acento.com.do/actualidad/beryl-deja-a-casi-medio-millon-de-personas-sin-agua-en-republica-dominicana-9361206.html

قانون مبارزه با جنگل زدایی جهانی اتحادیه اروپا ، فرصتی برای تولید کنندگان کاکائو  در جمهوری دومینیکن است

با توجه به قانون مبارزه با جنگل زدایی جهانی، مصوب شده در  پارلمان اروپا، جمهوری دومینیکن باید خود را برای رقابت با دیگر تولید کنندگان آماده  کند . بر اساس قانون مذکور تامین کنندگان محصولات کشاورزی جهت کسب رضایت اتحادیه اروپا باید گواهی داشته باشند که نشان دهد محصولات آنها از زمین‌هایی که ناشی از جنگل‌زدایی باشند تولید نمی‌گردند یا این که در زمین‌هایی که محصولاتی مانند کاکائو، قهوه، روغن نخل، سویا، چوب، زغال چوب ... تولید و حتی دام پرورش می یابد  آسیبی به جنگل‌ها وارد نمی‌شود. با این حال، این قانون فرصتی برای تولیدکنندگان کاکائو ارگانیک در جمهوری دومینیکن است. جمهوری دومینیکن ده‌ها سال است که کاکائو ارگانیک و در مزارع با سیستم های اگروفارستری توسط تولیدکنندگان بزرگ، متوسط و کوچک تولید می‌کند. این قانون جدید با طبقه‌بندی کشورها به دسته‌هایی مانند ریسک‌های زیست ‌محیطی بالا، متوسط و پایین، بازارها را کنترل می‌کند. کاکائو بیشترین مزیت را دارد که به عنوان محصولی که از جنگل ها و حیات وحش محافظت می‌کند، ارزیابی و شناخته شود. 

https://acento.com.do/ecologia/una-ventana-de-oportunidad-para-r-d-9363176.html

شرکت دومینیکنی بیمارستان‌هایی را در کشور پرو خواهد ساخت

شرکت IBT Health LLC، متعلق به خوزه رامون برا تاجر دومینیکنی ، در هفته گذشته در لیما (پرو) قراردادی را امضا کرد که شرکت مزبور را متعهد به ساخت دو بیمارستان تخصصی در شهرهای پیوراو شیمبوته در پرو می‌کند.  برای اجرای آن پروژه سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری مورد نیاز است. بیش از 1.6 میلیون بیمه شدگان در منطقه شمالی پرو در مرز با اکوادور از این دو مرکز بهداشتی بهره مند خواهند شد. 

https://acento.com.do/economia/empresa-de-dominicano-firma-contrato-para-dos-hospitales-en-peru-con-inversion-de-us-400-millones-9361432.html

جامائیکا :

جامائیکایی‌ها می‌توانند در 2 سال بانک خود را تغییر دهند

ظرف دو سال، جامائیکایی‌ها می‌توانند حساب‌های خود را تحت یک سیستم الکترونیکی متمرکز «مشتری خود را بشناسید» (eKYC) از یک مؤسسه مالی به مؤسسه دیگر منتقل کنند. این ابتکار که توسط بانک جامائیکا (BOJ) هدایت می‌شود، توسط وزیر دارایی دکتر نایجل کلارک در طی بیانیه وزیران در مجلس نمایندگان اعلام شد. کلارک گفت که این سیستم به چندین هدف دست خواهد یافت. با توانمندسازی صاحبان حساب، رقابت در بخش بانکی افزایش می‌یابد، اهداف ضروری دیجیتالی و مالی ملی را تحقق می‌بخشد و در عین حال سیستم نظارتی را مدرن می‌کند. وی افزود این ساده‌سازی همچنین موجب افزایش انطباق با قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی (AML) و مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) و مقررات در سراسر بخش مالی خواهد شد. برای بانک‌های تجاری نیز مزایایی دارد، زیرا برای آنها کاهش قابل توجهی در هزینه‌های عملیاتی و اداری مربوط به مدیریت انطباق بهمراه خواهد داشت.

https://jamaica.loopnews.com/content/jamaicans-can-switch-banks-2-years-clarke

خسارت بیش از یک میلیارد دلاری به بخش کشاورزی جامائیکا پس از طوفان بریل

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که بخش کشاورزی جزیره به دلیل عبور طوفان بریل بیش از یک میلیارد دلار خسارت وارد شده است. وزیر کشاورزی، شیلات و معدن، فلوید گرین، این را در جریان یک تور ارزیابی از مزارع در بخش‌هایی از سنت الیزابت افشا کرد. وی گفت به تمام خطوط زراعی خسارت وارد شده است. وی خاطرنشان کرد خسارات زیادی به درختان میوه و کشاورزان گلخانه ای ما وارد شده است. وزیر گرین گفت که قصد دارد روز 9 ژوئیه پارلمان را در مورد میزان خسارت به روز کند . وی با تشریح خسارت به کشاورزان گلخانه ای، گفت که حدود 90 درصد از تولیدکنندگان در سرتاسر محله‌های جنوبی کلارندون، منچستر و سنت الیزابت تحت تأثیر قرار گرفتند و تعدادی از آنها محصولات و زیربناهای تولیدی خود را از دست داده اند.

https://jamaica.loopnews.com/content/over-1-billion-damage-agriculture-sector

بانک جامائیکا تلاش می‌کند تا خدمات بانکی را پس از وقوع طوفان بریل در کشور از سر بگیرد

بانک جامائیکا اعلام کرد که از نزدیک با بانک های محلی همکاری می‌کند تا از سرگیری خدمات بانکی عادی پس از طوفان بریل اطمینان حاصل کند. بانک مرکزی از طریق یک بیانیه اعلام کرد که مسائل مربوط به برق در سراسر جزیره و در دسترس نبودن کارکنان به دلیل جابجایی آنها بر سرعت بازگرداندن خدمات به حالت عادی تأثیر منفی خواهد گذاشت. این مشکلات در مناطق روستایی به ویژه در محله‌های جنوبی و غربی بدتر است. روز گذشته بانک توسعه کارائیب (CDB) اعلام کرد که آماده است به کشورهای عضو آسیب دیده از طوفان بریل کمک کند. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/boj-working-with-banks-to-restore-normality-after-hurricane-beryl

در پی طوفان بریل ، شرکت‌های فرآوری کشاورزی جامائیکا فرآیند بازسازی و بازیابی محصولات را آغاز کرد

شرکت‌های فرآوری کشاورزی که مزارع بزرگی را در کشور اداره می‌کنند، در پی طوفان بریل خسارت زیادی به محصولات خود گزارش داده اند. شرکت «Jamaica Producers» بزرگترین صادرکننده موز در کارائیب انگلیسی زبان که مزارع در جامائیکا و جمهوری دومینیکن را در اختیار دارد، اعلام کرد که بیشتر گیاهان موز خود را از دست داده و نسبت به کمبود این میوه در ماه‌های آینده هشدار داد. آقای جفری‌هال، مدیر عامل  «Jamaica Producers» گفت: "این یک فاجعه برای کل صنعت است." از سوی دیگر شرکت «Trade Winds Citrus» تولیدکننده آب میوه Tru-Juice که دارای مزارع زیادی است، گفت که در یکی از مزارع خود حدود 20 میلیون دلار خسارت دیده است. در این راستا این شرکت اعلام داشته که تقریباً بین 30 هزار تا 40 هزار گیاه آناناس نیز از بین رفته است.

https://www.jamaicaobserver.com/2024/07/05/agro-processors-start-rebuild-recover/

جامائیکا به 16.3 میلیون دلار کمک مالی دسترسی خواهد داشت

 جامائیکا به حدود 16.3 میلیون دلار کمک مالی از صندوق بیمه خطر بلایای کارائیب (CCRIF) دسترسی پیدا خواهد کرد . با توجه به عبور طوفان بریل، آقای دکتر نایجل کلارک، وزیر دارایی گفت که این پرداخت پس از دریافت گزارش خسارت اولیه انجام خواهد شد. به همین ترتیب، این کشور از بودجه حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی خود در مجموع به میزان 4.5 میلیارد دلار جامائیکائی استفاده خواهد کرد. 

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-set-to-participate-in-trade-policy-review-in-geneva

جامائیکا در بررسی سیاست تجاری ژنو شرکت خواهد نمود

جامائیکا از  هفته جاری در پنجمین دور بررسی سیاست های تجاری خود ( TPR ) در سازمان تجارت جهانی در ژنو شرکت خواهد کرد. TPR یک بررسی اجباری است که به دنبال ارزیابی تحول سیاست تجاری ملی جامائیکا از سال 2017 تا 2022 است.

https://radiojamaicanewsonline.com/business/jamaica-set-to-participate-in-trade-policy-review-in-geneva

هائیتی :

سیتی بانک پس از 50 سال ،  فعالیت های بانکی خود در هائیتی را متوقف می‌کند

بانک سیتی گروپ با اشاره به تقاضای ناکافی مشتریان سازمانی و کاهش فعالیت بانکی بین المللی، پایان فعالیت سیتی بانک در هائیتی را اعلام کرد. این اقدام به بیش از پنج دهه حضور این بانک در کشور پایان می دهد. بر اساس اطلاعات موجود، از زمانی که جین فریزر در سال 2021 به عنوان مدیرعامل انتخاب شد، سیتی گروپ از چندین بازار خارج شده است. این حرکت با هدف ارتقای سودآوری بانک با تمرکز بر سودآورترین فعالیت ها انجام شده است. علاوه بر این سیتی بانک قصد دارد از واحد خدمات مصرف کننده خود در مکزیک نیز در سال ۲۰۲۵ خارج شود. بر اساس این بیانیه، سیتی گروپ مجوز بانکداری خود را در هائیتی با تایید بانک جمهوری‌هائیتی لغو خواهد کرد و در عین حال خدمات بانکی بین المللی را برای مشتریان فعلی حفظ می‌کند . با خروج قریب الوقوع سیتی بانک، هائیتی دیگر هیچ بانک بین المللی نخواهد داشت. بانک سلطنتی کانادا، بانک بوستون، بانک شیکاگو، بانک ملی پاریس و بانک اسکوشیا قبلا کشور را ترک کرده اند.

https://haiti.loopnews.com/content/citigroup-met-fin-ses-operations-en-haiti-apres-plus-de-50-ans

هائیتی صادرات انبه به ایالات متحده را از سر خواهد گرفت

آقای دنیس هانکینز، سفیر ایالات متحده در هائیتی و آقای ورنت جوزف، وزیر کشاورزی، منابع طبیعی و توسعه روستایی با ضرورت تسریع تلاش ها به نفع از سرگیری صادرات انبه به ایالات متحده موافقت کردند. صادرات انبه سالانه بین 10 تا 15 میلیون دلار درآمد دارد که در ماه‌های اخیر متوقف شد زیرا صدور گواهینامه صادرات با توجه به این که بازرسان وزارت کشاورزی ایالات متحده به دلیل ناامنی نمی‌توانستند به‌هائیتی سفر کنند عملا غیر ممکن بود.

https://lenouvelliste.com/article/249069/pour-relancer-lexportation-des-mangues-vers-les-usa

نرخ تورم هائیتی افزایش می یابد

موسسه آمار واطلاعات هائیتی اعلام کرد که این کشور افزایش تورم ماهانه را تجربه کرده است. این نهاد در آخرین بولتن خود، که ماه می را ارزیابی می‌کرد، یادآور شد که شاخص عمومی قیمت مصرف‌کننده (CPI) بین سال‌های 2017 و 2018 به میزان 100 بوده است. این گزارش تصریح کرد که در آوریل 2024 این شاخص به 398.2 و در پنجمین ماه سال به 404.9 رسید و به این ترتیب رشد ماهانه 1.8 درصدی را به ثبت رساند. این سند خاطرنشان کرد افزایش تورم ماهانه CPI مشاهده شده نتیجه تقریباً همه عملکردهای بخش مصرف کننده است. قیمت محصولات داخلی برای چهارمین بار متوالی 28.9 درصد و محصولات وارداتی 27.3 درصد افزایش یافت. گزارش موسسه آمار و اطلاعات هائیتی عنوان می دارد که شاخص کل کشور بر اساس تابع مصرف دارای شاخص کلی 1.7 درصدی در ماه مه 2024 و 28.3 در شاخص سال به سال بوده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/07/03/haitis-inflation-rate-ramps-up/

اولین دور نمایشگاه منطقه ای کارآفرینی زنان در هائیتی برگزار شد

اتاق بازرگانی زنان حرفه ای جنوب (CCFEPS) اولین دور نمایشگاه منطقه ای فناوری و کارآفرینی زنان را در «لس کیس»، در جنوب هائیتی با شعار: "زنان نوآور، ساختن آینده فناوری و کارآفرینی زنان.» برگزار کردند. این رویداد از 28 تا 29 ژوئن 2024 برگزار شد و بیش از 300 جوان و بزرگسال از جامعه جنوبی را گرد هم آورد. 

https://lenouvelliste.com/article/248926/la-premiere-edition-du-salon-regional-de-la-technologie-et-de-lentrepreneuriat-feminin-tenue-aux-cayes

کشورهای حوزه کارائیب :

اولین کنفرانس هوش مصنوعی کارائیب

از 8 تا 10 جولای 2024، دانشگاه وست ایندیز (UWI) میزبان اولین کنفرانس هوش مصنوعی کارائیب خواهد بود. این دانشگاه منطقه ای درخشان ترین ذهن‌ها را از منطقه و فراتر از آن گرد هم می آورد تا در پتانسیل تحول آفرین هوش مصنوعی (AI) و فرصت ها و چالش های تحول دیجیتال برای دریای کارائیب تحقیق کنند. این رویداد برجسته با مضمون «تصور مجدد تحول دیجیتال کارائیب در عصر هوش مصنوعی احیاکننده و انقلاب صنعتی پنجم»، در پردیس UWI در  کشور آنتیگوا و باربودا برگزار می‌شود و گزینه‌های حضور فیزیکی و مشارکت مجازی را ارائه می‌دهد. هدف این کنفرانس بررسی استراتژی‌های پذیرش، خطرات و ملاحظات اخلاقی مرتبط با هوش مصنوعی، به ویژه در زمینه کارائیب است. شرکت کنندگان پیش بینی شده شامل کارشناسان هوش مصنوعی، سیاست گذاران، مقامات دولتی، دانشگاهیان و رهبران تجاری هستند. مجموعه ای چشمگیر از 80 سخنران بین المللی و منطقه ای، 40 ارائه مقاله آکادمیک و بیش از 20 جلسه شامل دانشگاهیان UWI و کارشناسان موضوعی، رهبران و مدیران کسب و کار منطقه ای و وابستگان جهانی از متا، گوگل، یونسکو گلکسو اسمیت کلاین‌هاروارد، IBM و غیره است.

https://caribbean.loopnews.com/content/uwi-gathers-best-brightest-ai-caribbeans-first-ai-conference-0

گرانادا مهلت متقاضیان را برای برنامه CBI خود تمدید می‌کند

گرانادا مهلت متقاضیان برنامه اخذ شهروندی در قبال سرمایه گذاری خود را که تحت تأثیر طوفان بریل قرار گرفته بود، تمدید کرد. بر اساس برنامه CBI، به سرمایه گذاران خارجی در ازای مشارکت قابل توجه در توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور تابعیت گرانادا اعطا می‌شود. آژانس مهاجرت سرمایه‌گذاری گرانادا خاطرنشان ساخته که از اول جولای سال جاری، قرار بود ساختار قیمت‌گذاری اصلاح‌ و اجرایی شود. گرانادا با امضای یادداشت تفاهمی‌با سایر کشورهای عضو سازمان کشورهای حوزه کارائیب شرقی (آنتیگوا و باربودا، دومینیکا، سنت کیتس و نویس و سنت لوسیا) پذیرفته است که با دریافت حداقل سرمایه گذاری از اتباع خارجی به میزان 200 هزار دلار ، به برنامه CBI به پیوندد .

https://radiojamaicanewsonline.com/business/grenada-extends-deadline-for-applicants-to-its-cbi-programme 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما