معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۴:۱۷ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در نیمۀ اول تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف- فنلاند

قیمت ها در فنلاند 24 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است

 طبق آمار فنلاند، سطح قیمت مصرف خصوصی در فنلاند هفتمین بالاترین سطح در اروپا بود که 24 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا در سال 2023 بود. تفاوت های عمده ای بین کشورهای اروپایی در قیمت مصرف کننده وجود دارد. سوئیس گران ترین قیمت مصرف کننده در اروپا و ترکیه پایین ترین قیمت مصرف کننده را داشت. این داده‌ها بر اساس مقایسه قیمت 36 کشور است که توسط  Eurostat، اداره آمار اتحادیه اروپا هماهنگ شده است. داده‌های قیمت مربوط به فنلاند توسط آمار فنلاند گردآوری شده است.  فنلاند در مقایسه با اروپا در سال 2023 سطح قیمت بالایی داشت.

https://www.dailyfinland.fi/business/38275/Prices-in-Finland-24-higher-than-EU-average

نوکیا از خرید 2.3 میلیارد دلاری در ایالات متحده خبر داد

مخابرات |پکا لوندمارک، مدیرعامل نوکیا تخمین می‌زند که به دلیل این معامله، نوکیا این فرصت را دارد که درآمد هر سهم خود را حداقل ده درصد افزایش دهد.

نوکیا، که تجهیزات شبکه تولید می‌کند ، اعلام کرد که شرکت نیمه‌هادی آمریکایی Infinera را به مبلغ 2.3 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. نوکیا تخمین می زند که این معامله سودآوری آن را بهبود می‌بخشد و موقعیت آن را در بازار در شبکه‌های نوری، به ویژه در آمریکای شمالی تقویت می‌کند. 60 درصد از فروش Infinera از آمریکای شمالی است. گردش مالی این شرکت در سال گذشته 1.6 میلیارد دلار بوده است.

پکا لوندمارک، مدیرعامل نوکیا در بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: ما معتقدیم که اکنون زمان مناسبی برای افزایش مقیاس تجارت نوری از طریق خرید یک شرکت است. ما سرمایه گذاری در تجارت شبکه‌های نوری خود را از سال 2021 افزایش داده ایم تا رقابت پذیری خود را بهبود بخشیم. ما شناخت خود را در بین مشتریان افزایش داده ایم، فروش خود را افزایش داده و سودآوری خود را بهبود بخشیده ایم. 

 به گفته وی، کسب و کار شرکت ها از نظر مشتری، بازار و فناوری با یکدیگر سازگار بوده و مکمل یکدیگر هستند. لوندمارک در بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: از طریق این معامله، ما این فرصت را داریم که حداقل 10 درصد در سود قابل مقایسه هر سهم خود بهبود پیدا کنیم و ارزش افزوده قابل‌توجهی برای سهامداران خود ایجاد کنیم.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010528231.html

انجمن برق بادی: نیروی باد امسال در تولید برق از نیروی آبی پیشی خواهد گرفت

انرژی |ساخت ظرفیت نیروی بادی در فنلاند به شدت ادامه دارد. به گفته انجمن صنعت، امسال نیروی باد به بزرگترین شکل تولید برق تجدیدپذیر فنلاند تبدیل خواهد شد.

انجمن انرژی باد فنلاند تخمین می زند که امسال، نیروی باد به بزرگترین شکل تولید برق تجدیدپذیر فنلاند تبدیل خواهد شد. طبق گزارش انجمن نیروی بادی، انرژی باد در سال گذشته کمی‌بیش از 18 درصد از مصرف برق فنلاند را پوشش داد. در آن زمان نیروی بادی از نظر تولید برق کمی از نیروگاه آبی عقب بود. انجمن نیروی بادی تخمین می زند که با ظرفیت انرژی بادی که سال گذشته تکمیل شد و امسال تکمیل می‌شود، برق بادی در تولید برق امسال از نیروی برق آبی پیشی خواهد گرفت.

طبق اعلام انجمن نیروی بادی، در مجموع حدود 1100 مگاوات ظرفیت جدید برق بادی در فنلاند در سال جاری تکمیل می‌شود و انتظار می رود ظرفیت کل تولید نیروگاه‌های بادی این کشور به بیش از 8000 مگاوات افزایش یابد. انتظار می رود در سال 2025، نیروگاه بادی با ظرفیت تولیدی حتی بالاتر از امسال، حدود 1400 مگاوات تکمیل شود. طبق اعلام انجمن نیروی بادی، در پایان ماه ژوئن، در مجموع 1660 توربین بادی در فنلاند وجود داشت. توان ترکیبی نیروگاه‌ها 7322 مگاوات است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010536347.html

نظرسنجی: اعتماد مالی فنلاندی‌ها به پایین ترین حد خود رسید

 بر اساس نظرسنجی Financial Peace of Mind 2024 که به سفارش دانسکه بانک انجام شده است، اعتماد مالی مردم در فنلاند برخلاف سایر کشورهای شمال اروپا در پایین ترین حد خود قرار دارد.

شاخص کلی اعتماد اقتصادی در فنلاند، که از 9 سوال به دست آمده است، 5.9 (از 10) است که 10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد.  Danske Bank، بزرگترین بانک و گروه مالی دانمارک، در وب سایت فنلاندی خود اعلام کرد که این پایین ترین امتیاز ثبت شده از زمان شروع نظرسنجی در سال 2018 است.

در میان کشورهای شمال اروپا، دانمارک با بالاترین شاخص اعتماد اقتصادی با 6.6، نروژ با 6.3 و سوئد با 6.1 در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سال گذشته امتیاز سوئد با فنلاند برابری کرد.

دلیل اصلی پایین بودن سطح اطمینان مالی فنلاند نگرانی در مورد داشتن بودجه کافی برای پوشش هزینه‌های اولیه زندگی است. حدود 59 درصد از فنلاندی‌ها نگران داشتن پول کافی برای نیازهای ضروری در هر ماه هستند، در حالی که این رقم در سایر کشورهای شمال اروپا 34 تا 40 درصد است.

https://www.dailyfinland.fi/business/38298/Finns-financial-confidence-hits-record-low-survey

مالک کشتی سازی تورکو در مشکلات مالی بزرگی است - "چیزی برای گزارش نیست"، خود کارخانه کشتی سازی تصدیق کرد.

شرکت ها |هزاران شغل فنلاند به فعالیت کارخانه کشتی سازی تورکو متعلق به خانواده مایر آلمان بستگی دارد. ضمانت های دولت به مشتریان کشتی سازی نیز به بیش از 11 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. مشکلات مالی شرکت آلمانی مایر چه نتیجه ای می‌تواند داشته باشد؟

خانواده مالک آلمانی کارخانه کشتی سازی تورکو یا مایر تورکو با مشکلات مالی زیادی روبرو هستند. به گفته شرکت کشتی سازی تا سال 2027 به 2.7 میلیارد یورو بودجه نیاز دارد تا فعالیت های خود را تضمین کند. بسته کمکی هم اکنون با ایالت نیدرزاکسن و دولت فدرال در حال مذاکره است.

کارخانه کشتی سازی تورکو با پیمانکاران فرعی خود حدود 10000 نفر را در فنلاند در استخدام دارد و منبع بزرگی از درآمد صادراتی است. کشتی سازی همچنین با خطر بزرگی مستقیماً برای خزانه دولت همراه است. بنابراین، وضعیت در کارخانه کشتی سازی توسط دولت فنلاند به دقت زیر نظر گرفته شده است.

تورکو یکی از چهار مرکز ساخت کشتی‌های کروز اروپا است. بقیه در ایتالیا، فرانسه و آلمان واقع شده اند. حدود 600 میلیون یورو برای هر کشتی تفریحی به ارزش یک میلیارد یورو در فنلاند باقی می ماند.کشتی سازی تورکو قطعاً مهمترین مشتری پیمانکاران فرعی در فنلاند است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010541533.html

نوکیا کابل های زیردریایی خود را به قیمت 350 میلیون یورو می فروشد

شرکت سازنده تجهیزات شبکه نوکیا اعلام کرد که قراردادی را برای فروش سیستم های کابلی زیردریایی به دولت فرانسه امضا کرده است. ارزش این قرارداد 350 میلیون یورو است.

پکا لوندمارک ، مدیر عامل شرکت ، این معامله را گامی مهم به جلو می‌داند، زیرا نوکیا دائماً در تلاش است تا محدوده محصولات خود را توسعه دهد. لوندمارک در بیانیه مطبوعاتی می‌گوید: با فروش، سبد محصولات گروه تجاری زیرساخت شبکه شفاف‌تر می‌شود و می‌تواند بر رشد و تقویت رهبری فناوری تمرکز کند.

به گفته وی، دولت فرانسه مالک مناسبی برای کابل های زیردریایی است، زیرا تداوم سرمایه گذاری‌ها و حفاظت از دانش فنی در این "صنعت حیاتی" را تضمین می‌کند. این معامله منوط به تایید مقامات و اتحادیه‌های کارگری فرانسه است. کابل های زیردریایی در فنلاند و عمدتاً در فرانسه کارمند ندارند.

گردش مالی این واحد در سال گذشته 1.1 میلیارد یورو بوده و 2500 کارمند در آن مشغول به کار هستند. در مجموع بیش از 800000 کیلومتر کابل زیردریایی نوری ساخت نوکیا نصب شده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010526021.html

نظرسنجی: بسیاری از فنلاندی‌ها به دلیل هزینه‌های بالا قصد دارند استفاده از خودرو را کاهش دهند

نظرسنجی انجام شده توسط Fintraffic نشان می دهد که تقریباً نیمی از فنلاندی‌ها قصد دارند در طول تعطیلات تابستانی خود به دلیل افزایش قیمت مصرف کننده کمتر رانندگی کنند. پیا جولین، مدیر اجرایی  Fintraffic،  به YLE گفت، فنلاند یک کشور اتومبیل‌رانی است و محبوب‌ترین نوع حمل ‌و نقل در اینجا است. علی‌رغم آن، سهم بزرگی از مالکان خودرو برنامه‌ریزی کرده‌اند تا تابستان امسال کمتر از حد معمول با ماشین سفر کنند.

 سهم پاسخ دهندگانی که افزایش قیمت ها را دلیل کاهش استفاده از خودرو ذکر کرده اند 44 درصد بوده است. با این حال، افزایش قیمت ها تأثیر گسترده تری بر عادات حرکتی در فنلاند نیز دارد. تقریباً یک سوم یا 31 درصد از پاسخ دهندگان تخمین زدند که افزایش و وضعیت کلی اقتصادی بر انتخاب های تحرک روزانه آنها تأثیر می‌گذارد.

جولین گفت: «تقریباً یک سوم پاسخ دهندگان مستقیماً گفتند که هزینه‌های بالاتر این تأثیر را دارد که سعی می‌کنند از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و در صورت نیاز به جابه‌جایی و سفر با دقت بیشتری در نظر بگیرند. دانشجویان و به ویژه بیکاران احساس فشار می‌کنند، به طوری که 45 درصد از دانشجویان و 49 درصد از پاسخ دهندگان بیکار می‌گویند که قیمت های بالاتر بر انتخاب های حرکتی روزمره آنها تأثیر می‌گذارد.


https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25373-survey-many-finns-plan-to-reduce-car-use-due-to-high-costs.html

فنلاند در خدمات عمومی دیجیتال برای شهروندان و مشاغل در اتحادیه اروپا پیشرو است

گزارش اخیر کمیسیون اروپا بر جایگاه برتر فنلاند در خدمات عمومی دیجیتال در اتحادیه اروپا تاکید کرده است. گزارش سالانه وضعیت دهه دیجیتال، مهارت‌های دیجیتالی جامع فنلاند و سطح بالای دیجیتالی‌سازی در کسب ‌وکارهای کوچک و متوسط را به عنوان نقاط قوت اصلی برجسته می‌کند. اعتماد اجتماعی قوی فنلاند و صلاحیت گسترده دیجیتالی در هدایت انتقال دیجیتالی بسیار مهم است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که 82 درصد از فنلاندی‌ها دارای مهارت‌های پایه دیجیتال هستند که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا با 55.6% است. کمیسیون فنلاند را به دلیل مشارکت قوی خود در اهداف دهه دیجیتال اتحادیه اروپا، که شامل ارتقای رقابت پذیری، انعطاف پذیری، حاکمیت، ارزش های اروپایی و اقدام اقلیمی است، ستایش می‌کند. در سال 2023، فنلاند گام های قابل توجهی در استقرار اتصالات پهن باند ثابت یک گیگابیتی برداشت، اگرچه پوشش شبکه سراسری همچنان یک چالش است.

تعالی در خدمات عمومی دیجیتال - فنلاند رتبه برتر خود را در خدمات عمومی دیجیتال هم برای شهروندان و هم برای مشاغل در اتحادیه اروپا حفظ کرده است. با این حال، این گزارش حاکی از آن است که هنوز پتانسیلی برای ارتقای خدمات سلامت الکترونیک و تضمین بالاترین دسترسی ممکن به تمام خدمات عمومی دیجیتال وجود دارد.

  همسویی اهداف ملی با اهداف اتحادیه اروپا -    برنامه دهه دیجیتال اتحادیه اروپا 2030، کشورهای عضو را ملزم می‌کند تا نقشه راه ملی برای دیجیتالی شدن را تهیه کنند. گزارش کشور فنلاند که اخیراً منتشر شده است بر اساس تحلیل کمیسیون و نقشه راه ارائه شده توسط فنلاند در ماه دسامبر است. این نقشه راه که برگرفته از قطب نمای دیجیتال ملی فنلاند است، با اهداف 2030 اتحادیه اروپا همسو می‌شود. قطب نمای دیجیتال ملی فنلاند اهداف بلندپروازانه و سرمایه گذاری‌های قابل توجهی را برای دستیابی به اهداف دهه دیجیتال تعیین می‌کند. اهداف را در چهار حوزه بیان می‌کند: مهارت ها، خدمات عمومی دیجیتال، دیجیتالی سازی کسب و کار و زیرساخت های دیجیتال. هدف این ابزار ساده‌سازی زندگی مردم و پشتیبانی از عملیات تجاری از طریق دیجیتالی‌سازی است.

  پیشرفت کیف پول دیجیتالی اروپایی - این گزارش از کشورهای عضو می خواهد که توسعه کیف پول دیجیتال اروپایی را در اولویت قرار دهند. در فنلاند، وزارت دارایی در بهار 2024 پروژه ای را برای توسعه راه حل کیف پول ملی راه اندازی کرد. فنلاند همچنین در چندین آزمایش کیف پول برون مرزی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند. یک مقررات اصلاح شده اتحادیه اروپا موظف است که کشورهای عضو تا سال 2026 یک کیف پول دیجیتالی ارائه دهند که الزامات خاصی را برآورده می‌کند. مشارکت فعال فنلاند در این ابتکار بر تعهد آن به پیشبرد راه حل های هویت دیجیتال در راستای اهداف اتحادیه اروپا تأکید می‌کند. از آنجایی که فنلاند همچنان در خدمات و زیرساخت های عمومی دیجیتال پیشتاز است، معیاری را برای سایر کشورهای اتحادیه اروپا در سفر تحول دیجیتال تعیین می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25394-finland-leads-eu-in-digital-public-services-for-citizens-and-businesses.html

بانک مرکزی اروپا درباره بار بدهی منطقه یورو هشدار داد

مالیه عمومی |پیری جمعیت، افزایش هزینه‌های دفاعی، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و دیجیتالی شدن هزینه‌های مالی عمومی را برای چندین دهه افزایش می دهد.

بانک مرکزی اروپا در بررسی منتشر شده به منطقه یورو در مورد افزایش بار بدهی مالی عمومی هشدار داد. پیری جمعیت، افزایش هزینه‌های دفاعی، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و دیجیتالی شدن هزینه‌های مالی عمومی را برای چندین دهه افزایش می دهد. بنابراین، به ویژه کشورهای یورو بدهکار سنگین باید به بدهی خود در حال حاضر توجه کنند.

به گفته اقتصاددانان بانک مرکزی، برای تضمین پایداری بدهی، باید کسری بودجه عمومی منطقه یورو تا سال 2070 به میزان پنج درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. این بدان معناست که هزینه‌های مالی عمومی‌باید کاهش یابد یا درآمدها باید 720 میلیارد یورو نسبت به سطح فعلی افزایش یابد.

 بر اساس گزارش یورواستات، مرجع آماری اتحادیه اروپا ، بدهی مالی عمومی منطقه یورو در رابطه با تولید ناخالص داخلی در پایان سال گذشته 89 درصد بوده است. کشورهای یونان، ایتالیا و فرانسه بیشترین بدهی را دارند.در یونان نسبت بدهی 162 درصد، در ایتالیا 137 درصد و در فرانسه 111 درصد بود.

 نسبت بدهی فنلاند در پایان سال 76 درصد بود، اما وزارت دارایی پیش بینی می‌کند که این نسبت در سال جاری به 81 درصد افزایش یابد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010512515.html

ب- استونی

اقتصاددان: قیمت مواد غذایی استونی از بالاترین قیمت در اروپا است

پیتر راودسپ، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی استونی (Eesti konjunktuuriinstituut) گفت که استونی هنوز برخی از بالاترین افزایش قیمت مواد غذایی در اروپا را دارد.

 راودسپ گفت استونی از نظر رشد قیمت مواد غذایی در خط مقدم اروپا قرار دارد. این اقتصاددان گفت: اگر میانگین سطح قیمت در اتحادیه اروپا 100 باشد، ما در حال حاضر 109 درصد از آن هستیم. ما عملاً در همان گروه قیمتی فنلاند هستیم و از سوئد گران‌تر هستیم. امروز با قیمت مواد غذایی جزو 10 کشور برتر اتحادیه اروپا هستیم.

 از نظر قیمت پوشاک و منسوجات، استونی جزو پنج کشور گران اروپاست. راودسپ گفت: در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا، ما حدود 117 درصد هستیم.

https://news.err.ee/1609388387/economist-estonia-s-food-prices-among-highest-in-europe

تایید رسمی: دولت امسال اوراق قرضه را به مردم استونی ارائه خواهد کرد

 امسال، برای اولین بار، دولت استونی قصد دارد اوراق قرضه ای را برای مردم استونی منتشر کند که به سرمایه گذاران کوچک نرخ بهره ثابت و فرصتی برای تجارت در بورس تالین ارائه می دهد.

ERR          هفته گذشته نوشت که امسال وزارت دارایی قصد دارد اوراق قرضه تا سقف 200 میلیون یورو با دوره بازخرید حداکثر پنج ساله با هدف سرمایه گذاران خرده استونی منتشر کند. سود اوراق بهادار بر اساس بازار خواهد بود و آنها در بورس اوراق بهادار تالین فهرست می‌شوند.

جانو لورمیس، رئیس اداره خزانه داری وزارت دارایی گفت که سند چارچوب لازم برای انتشار چنین اوراق قرضه تهیه شده است و بسته به تحولات بازارهای مالی برنامه ریزی شده است که به اولین انتشار برسد.

لورمیس گفت: "کارشناسان مختلف تقاضای سرمایه گذاران کوچک استونیایی برای چنین اوراق قرضه را از چند ده تا چند صد میلیون یورو تخمین زده اند. پول مربوط به بودجه دولتی از جمله برای پوشش افزایش هزینه‌های دفاع ملی و سایر سرمایه گذاری‌ها خواهد بود." .

بار بدهی استونی در سال 2023، 7.3 میلیارد یورو یا 19.6 درصد تولید ناخالص داخلی بود. حجم سپرده‌های خانوارهای استونیایی در ماه می سال جاری به رکورد ۱۲.۳ میلیارد یورو رسید، سپرده‌های مدت دار بیش از چهار میلیارد یورو است.

https://www.err.ee/1609387499/ametlik-kinnitus-riik-pakub-tanavu-eesti-inimestele-volakirju

دیوان محاسبات از آمادگی اتحادیه اروپا برای بحران گاز بعدی انتقاد می‌کند

گزارش اخیر دیوان محاسبات اروپا هشدار می دهد که مقابله با بحران عرضه گاز اتحادیه اروپا همچنان نیازمند کار است. اتحادیه اروپا همچنین باید با خطرات جدیدی مانند افزایش وابستگی به گاز طبیعی مایع وارداتی (LNG) مقابله کند.

Keit Pentus-Rosimannus، یکی از اعضای دیوان محاسبات گفت: "تقریباً تمام گاز مورد استفاده در اتحادیه اروپا وارد می‌شود، بخشی از آن هنوز از روسیه است و بنابراین ما هم از نظر امنیت عرضه و هم از نظر قیمت آسیب پذیر هستیم." پنتوس-روسیمانوس افزود: اتحادیه اروپا با اقدامات سریع و صحیح به استفاده از تسلیحات گازی روسیه واکنش نشان داد، اما رهایی از وابستگی طولانی مدت همچنان در حال انجام است.

در سال 2021، میزان گاز وارداتی از روسیه که قبلاً 45 درصد از کل واردات گاز اتحادیه اروپا را تشکیل می داد، به شدت کاهش یافت. کاهش شدید، بحران عرضه در سال 2022 را ایجاد کرد که به نوبه خود باعث افزایش شدید قیمت ها شد. در طول این بحران، اتحادیه اروپا به هدف خود برای کاهش مصرف گاز تا 15 درصد دست یافت، اما علاوه بر اقدامات بحران، قیمت بالای گاز و زمستان گرم احتمالاً به این امر کمک کرده است. همچنین نمی‌توان ارزیابی کرد که سقف قیمت گاز اتحادیه اروپا چقدر موثر بوده است، زیرا قیمت ها از زمان معرفی آن کمتر از سقف تعیین شده باقی مانده است. طبق اعلام پنتوس-روسیمانوس ، از هدف پر کردن ذخیره‌سازی گاز در سراسر اتحادیه اروپا 90 درصد نیز فراتر رفت، اما این سطح مطابق با پر کردن معمول انبارها قبل از بحران است.

علاوه بر این، پلتفرم AggregateEU برای ارائه یک کانال جایگزین برای تجارت گاز، از جمله از طریق خرید جمعی، راه اندازی شد. به گفته پنتوس-روسیمانوس ، حسابرسان اتحادیه اروپا همچنین نتوانسته اند تعیین کنند که آیا این پلت فرم ارزش افزوده را در مقایسه با روش های تجاری موجود ارائه می دهد یا خیر، زیرا تفاوت قیمت گاز بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل بحران قبلاً تا زمان AggregateEU به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. معرفی شد.

با نگاهی به آینده، دیوان محاسبات اروپا معتقد است که اتحادیه اروپا باید توسعه چارچوب قیمت گاز را تکمیل و قوانین مرتبط را تقویت کند. حسابرسان بهینه سازی روند گزارشگری امنیت عرضه گاز در کشورهای عضو و بهبود شفافیت اجرای پروژه‌های مورد علاقه مشترک را توصیه می‌کنند. آنها همچنین هشدار می دهند که بسیاری از کشورهای عضو هنوز تمایلی به امضای توافق نامه‌های همبستگی متقابل ندارند. برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتی در شرایط اضطراری قطع گاز به کشور همسایه خود را در نظر خواهند گرفت.

اروپایی‌ها از گاز زیاد استفاده می‌کنند. در آخرین سال قبل از جنگ در اوکراین (در سال 2021)، اتحادیه اروپا 421 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرده است که 24 درصد از کل انرژی مصرف شده است. گاز 21 درصد برق اروپا و 38 درصد گرما را برای خانه‌ها و صنایع تولید می‌کند.

https://www.err.ee/1609386374/kontrollikoda-kritiseerib-el-i-valmisolekut-jargmiseks-gaasikriisiks

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما