معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۵- ۱۲:۴۵ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در نیمه اول تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

35 مورد اکتشاف جدید در حوزه نفت و گاز الجزایر در دو سال اخیر

شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) در دو سال اخیر 35 مورد اکتشاف جدید در حوزه نفت و گاز داشته است که 34 مورد آن توسط خود این شرکت صورت گرفته است. یکی از مهمترین این اکتشافات، کشف چاه نفتی در منطقه ادرار است که از 28 سال پیش تاکنون شاهد هیچ اکتشافی نبوده است. ارزیابی‌های اولیه حاکی از وجود 150 میلیون بشکه نفت در این چاه است. اکتشاف دیگر مربوط به یک چاه گازی می‌شود که میزان ذخایر آن تا 340 میلیارد متر مکعب برآورده شده است و گفته شده است یکی از بزرگترین اکتشافات ذخایر گازی طی 20 سال گذشته است. به این ترتیب، با این اکتشافات سوناطراک می‌تواند به یکی از مهمترین منابع تامین گاز در جهان تبدیل شود. کارشناسان معتقدند که این اکتشافات شاخص مثبتی برای اقتصاد وابسته به صادرات هیدروکربور الجزایر است. با این حال، آنها اهمیت تنوع بخشی به اقتصاد الجزایر و سرمایه گذاری در سایر بخش ها برای کاهش وابستگی بیش از حد به هیدروکربور را خاطر نشان می‌کنند.

تسهیلات مالی جدید دولت الجزایر برای متقاضیان دریافت مسکن حمایتی دولتی

سومین مرحله ثبت نام برای دریافت مسکن‌های حمایتی دولتی در الجزایر از روز 5 ژوئیه آغاز می‌شود. بنا بر اعلام وزارت مسکن الجزایر، در این مرحله، ثبت نام کنندگان آورده‌های خود را به جای چهار مرحله، در پنج مرحله واریز خواهند کرد و بازپرداخت وام مربوطه نیز به جای 25 سال، بر اساس درآمد فرد طی 30 تا 35 سال انجام خواهد شد. دو مرحله قبلی ثبت نام مسکن‌های حمایتی دولتی در سالهای 2001 و 2013 انجام شده بود. مسکن‌های حمایتی دولتی در الجزایر نقش قابل توجهی در کنترل قیمت اجاره بها و مسکن و خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف الجزایر دارد.

آغاز مجدد تولید شرکت خودروسازی رنو فرانسه در الجزایر

علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر اعلام کرد فعالیت کارخانه رنو الجزایر در استان وهران به زودی از سر گرفته خواهد شد. وی در بازدید از نمایشگاه بین المللی الجزایر خواستار پیوستن تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو به سیاست ملی توسعه صنعت خودرو در الجزایر و برقراری ارتباط بین آنها و شرکت های خودروساز فیات، رنو و جک شد. روز سه شنبه 25 ژوئن 2024، مدیرکل رنو الجزایر اعلام کرده بود که با وجود اقدامات صورت گرفته در سال 2023 برای تطابق دادن کارخانه این شرکت با مقررات جدید خودروسازی در الجزایر، این کارخانه هنوز مجوز وزارت صنعت الجزایر را برای از سرگیری فعالیت هایش دریافت نکرده است. تغییر مقررات خودروسازی در الجزایر شرکت های خودروسازی را واردار کرده است نحوه تولید خود در این کشور را تغییر دهند. از سال 2020، کارخانه رنو در الجزایر تولید چندانی نداشته است به طوری که در سال گذشته فقط 2500 دستگاه خودرو سیمبول در این کارخانه تولید شد و این تنها خودرو رنو است که در الجزایر تولید می‌شود. این درحالی است که در سال 2018، این کارخانه 70 هزار دستگاه تولید می‌کرد و برای فروش سالیانه 75 هزار دستگاه خودرو هدف گذاری شده بود. این کارخانه که در سال 2014 در زمینی به مساحت 150 هکتار افتتاح شده بود در سال 2017 به ظرفیت تولید 72 هزار دستگاه از انواع کلیو، سیمبول و داسیا ساندرو رسید. اما به دنبال تعلیق واردات کیت های SKD-CKD در سال 2020 تولید آن متوقف شد. تولید این شرکت در سال 2021 به دنبال ترخیص کیت هایی برای تولید حدود 5 هزار دستگاه از سر گرفته شد اما بار دیگر تولید این کارخانه متوقف شد.

وزیر بهداشت الجزایر: با افتتاح بیمارستان الجزایری-قطری-آلمانی، اعزام بیماران به خارج متوقف خواهد شد

عبدالحق سایحی وزیر بهداشت الجزایر اعلام کرد با عملیاتی شدن بیمارستان آموزشی قلب الجزایری-قطری-آلمانی اعزام بیماران به خارج به طور کامل متوقف خواهد شد. احداث این بیمارستان از ماه می‌گذشته با تاسیس شرکتی مشترک که 60 درصد آن در اختیار صندوق قطری الگانسیا و 40 درصد آن در اختیار صندوق ملی سرمایه گذاری الجزایر است آغاز شد. این بیمارستان 300 تخت خوابی که در غرب الجزایر در حال احداث است پاسخگوی نیاز بیماران قلبی، اعصاب و سرطان خون خواهد بود. قرار است این بیمارستان در سال آینده میلادی آغاز به کار کند. یک موسسه آموزشی نیز در کنار این بیمارستان برای تامین کادر درمانی آن احداث می‌شود.

ارسال پول از طرف الجزایری‌های مقیم خارج به کشور افزایش یافت

ارسال پول از طرف الجزایری‌های مقیم خارج در سال 2023  با رشدی 163 میلیون دلاری در مقایسه با سال 2022، به رقم 1 میلیارد و 868 میلیون دلار رسید. بالاترین مبلغ ارسالی از طرف الجزایری‌های مقیم خارج به کشور به سال 2014 باز می‌گردد که میزان آن 2 میلیارد و 452 میلیون دلار بود.

وزیر کشاورزی الجزایر: الجزایر در سال 2027 به خودکفایی گندم خواهد رسید

یوسف شرفه وزیر کشاورزی و توسعه روستایی الجزایر اعلام کرد این کشور در قالب طرح ملی توسعه کشت های راهبردی، تا سال 2027 در زمینه تولید گندم به خودکفایی خواهد رسید. وزیر کشاورزی الجزایر همچنین اعلام کرد وزارتخانه تحت مدیریت وی هفته آینده بر آغاز احداث سی واحد سیلوی ذخیره سازی غلات نظارت خواهد کرد. شرفه به قانون سرمایه گذاری جدید الجزایر اشاره کرد که راه را به روی شراکت با شرکت های خارجی باز و امکان بهره مندی از تجارب و فناوری‌های آنها برای بهبود بهره وری در زمینه کشت های راهبردی را فراهم کرده است. وزیر کشاورزی الجزایر ضرورت تبدیل مزارع پایلوت به واحدهای تولیدی را خاطر نشان و تاکید کرد که در فصل جاری در حدود سه هزار هکتار زمین درختان ارگان کاشته خواهند شد و به این ترتیب الجزایر به کشور تولید کننده روغن ارگان در آینده تبدیل خواهد شد.

ارتقای وضعیت الجزایر در گزارش جدید بانک جهانی

بر اساس اعلام وزارت دارایی الجزایر، بانک جهانی همچون صندوق بین المللی پول وضعیت الجزایر در زمینه اقتصادی در سال 2025 را مثبت ارزیابی کرده است. بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه، الجزایر بر اساس ارزیابی‌های جدید بانک جهانی، الجزایر از کشوری با درآمد متوسط پایین به کشوری با درآمد متوسط بالا تبدیل شده است. در واقع، بر اساس معیارهای بانک جهانی در سال 2024، الجزایر در رده کشورهای با درآمد متوسط بالا قرار گرفته است که درآمد سرانه ملی شان بین 4466 تا 13845 دلار است. بر اساس گزارش مذکور، درآمد سرانه ملی الجزایر از رقم 3900 دلار از اول ژوئیه 2022 تا 30 ژوئن 2023 به 4960 دلار از اول ژوئیه 2023 تا 30 ژوئن 2024 رسیده است.

کالاهای با بالاترین مالیات گمرکی برای صادرات به الجزایر

الجزایر در سالهای اخیر با هدف ترغیب تولید داخلی، حفظ ذخایر ارزی و مبارزه را فساد در واردات، تدابیری را برای تنظیم و منطقی سازی واردات انجام داده است. به این ترتیب، کالاهایی که به اندازه کافی در داخل الجزایر تولید می‌شوند مالیات گمرکی بسیار  بالایی دارند. محدودیت های اعمال شده از سوی الجزایر برای واردات بار دیگر اخیرا پس از اینکه کمیسیون اروپا از آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات علیه الجزایر خبر داد مطرح شده است. کمیسیون اروپا اعلام کرده است محدودیت های در نظر گرفته شده از سوی دولت الجزایر در واقع آثاری مشابه ممنوعیت واردات داشته است. طیب زیتونی وزیر تجارت الجزایر نیز در پاسخ به کمیسیون اروپا اعلام کرده است این کشور آنچه را که در داخل تولید می‌کند وارد نخواهد کرد. بر اساس تصمیمات دولت الجزایر، هر کالایی به نسبت میزان تولید آن در داخل کشور مالیات گمرکی بالاتری دارد. بر اساس گزارش منتشر شده در سایت خبری ت اس آ الجزایر، میوه و سبزیجاتی که به وفور در الجزایر تولید می‌شوند و رب گوجه فرنگی، مالیات گمرکی 30 درصدی و مالیات اضافی موقت 120 درصدی دارند. مایع ظرفشویی مالیات گمرکی 30 درصدی و مالیات اضافی موقت 60 درصدی دارد. تلویزیون مالیات مصرف انرژی سی درصدی، مالیات اضافی موقت 60 درصدی و حق گمرکی 30 درصدی دارد. انواع سس مالیات گمرکی 30 درصدی و مالیات اضافی موقت 70 درصدی دارد. به همه این مالیات ها، مالیات بر ارزش افزوده 19 درصدی افزوده می‌شود که در زمان خروج کالا از بندر پرداخت می‌شود. الجزایر در سال 2023 به میزان 49 میلیون دلار سس، ماکارونی، نوشیدنی و بیسکویت صادر کرد و این درحالی است که در گذشته واردات این کالاها به الجزایر سالانه 700 میلیون دلار بود.

شمار مسافران فرودگاه بین المللی الجزیره در سال 2024 به رقم 10 میلیون نفر خواهد رسید.

مختار سعید مدیونی مدیرعامل فرودگاه الجزیره اعلام کرد تعداد مسافران جابجا شده از طریق این فرودگاه بین المللی در سال جاری میلادی به ده میلیون نفر خواهد رسید که فراتر از پیش بینی‌های قبلی است. وی طرح های تخفیفی اعلام شده برای مسافران الجزایری را از دلایل این افزایش اعلام کرد. وی اعلام کرد علاوه بر تلاش های انجام شده برای تبدیل کردن الجزیره به‌هاب رفت و آمدهایی هوایی منطقه، طرح هایی همچون "خانواده" اجرا شده است که انتظار می رود با این اقدامات شمار مسافران این فرودگاه تا پایان سال 2024 به ده میلیون نفر و حتی بیشتر برسد. فرودگاه الجزایر در حال برنامه ریزی برای پایانه شرقی اش است که قرار است به سه پایانه فعلی این فرودگاه افزوده شود. کار ساخت پایانه شرقی که از لحاظ فناوری پیشرفته خواهد بود قرار است از سال 2025 آغاز شود.

سرشماری دو سوم بهره برداری‌های کشاورزی در الجزایر

بر اساس اعلام مدیر آمار و دیجیتال سازی وزارت کشاورزی و توسعه روستایی الجزایر، از 19 می 2024 که سرشماری عمومی‌کشاورزی در الجزایر آغاز شد، تاکنون 63% کل بهره برداری‌های کشاورزی که رقم آن به 800 هزار مورد بهره برداری می رسد سرشماری و اطلاعات مربوط به آنها جمع آوری شده است. این سرشماری ساز و کاری اساسی برای شناخت ظرفیت های ملی و شناسایی نیازها برای اتخاذ تصمیمات مناسب بر اساس داده‌های علمی دقیق است. بیش از هفت هزار مامور سرشماری، 1300 بازرس، 120 ناظر استانی و 29 ناظر ملی در این سرشماری فعالیت دارند. در ماه فوریه، سرشماری به صورت پایلوت در برخی مناطق الجزایر انجام شده بود. قبل از این در سالهای 1973 و 2001 سرشماری کشاورزی در الجزایر انجام شده بود. در سومین سرشماری کشاورزی اطلاعات مربوط به دام ها نیز جمع آوری می‌شود. کشاورزی الجزایر از پویایی جدیدی برخوردار شده است که نمونه آن برداشت های خوب در جنوب این کشور بویژه در حوزه غلات و میوه جات و علاقمندی بیش از پیش الجزایری‌ها و خارجی‌ها به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی الجزایر است. در این راستا وجود پایگاه داده ای به روز و معتبر می‌تواند به تقویت این پویایی کمک کند.

الجزایر و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی توافقنامه مقابله با فرار مالیاتی امضا کردند

الجزایر و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی توافقنامه ای را برای مقابله با فرار مالیاتی امضا کردند. این توافقنامه در پاریس به امضای لعزیز فاید وزیر دارایی الجزایر و فابریزیا لاپکورلا معاون دبیرکل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و امل عبداللطیف مدیرکل مالیات ها به امضا رسید. بنا بر اعلام وزارت دارایی الجزایر، این توافقنامه با هدف مبارزه موثر با فرارهای مالیاتی بین المللی بویژه از طرف شرکت های چند ملیتی با سوء استفاده از توافقات مالیاتی به امضا رسید. این توافق همچنین به توافقات مالیاتی دوجانبه امضا شده از سوی الجزایر نیز اعمال می‌شود. الجزایر علاوه بر تقویت قوانین حقوقی اش علیه تقلب و فرار مالیاتی بین المللی، از طریق این توافقنامه برای بهبود فضای کسب و کار خود تلاش می‌کند

ملاقات وزیر خارجه الجزایر با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

احمد عطاف در سفر به وین با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ملاقات کرد. در این ملاقات در خصوص استفاده از انرژی اتمی‌گفتگو شد و عطاف بر حمایت الجزایر از گروسی تاکید کرد. عطاف همچنین حمایت دائمی الجزایر از آژانس و تلاش های مدیرکلش در قبال کشورهای عضو برای استفاده از انرژی و فناوری‌های هسته ای برای اهداف صلح آمیز، تکرار کرد. در این ملاقات، وضعیت همکاری الجزایر و آژانس در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و کاربردهای آن برای اهداف توسعه پایدار مطرح و چشم اندازهای تقویت این همکاری بویژه در قالب اجرای توافق امضا شده در سال 2023 بررسی شد. عبدالمجید تبون در اظهاراتی خواستار تسریع در توسعه استفاده از انرژی هسته ای در زمینه‌های سلامت بویژه مبارزه با سرطان، پزشکی هسته ای و پرتو درمانی شده بود. الجزایر در 22 نوامبر گذشته با ژانس برنامه ملی همکاری با آژانس را برای دوره 2024-2029 امضا کرده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما