معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۱:۱۴

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش ۴۱ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

از ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۲ تا ۳ اردیبهشت سال جاری، صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان نسبت به زمان مشابه یک سال قبل از آن ۴۱ درصد افزایش یافته است. حسین روستایی، مسئول بخش تجارت ایران با افغانستان گزارش داده که حجم صادات غیرنفتی این کشور در بیشتر از دو ماه گذشته به افغانستان به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است. روستایی افزوده است: «صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به افغانستان در دو ماه نخست سال جاری با افزایش ۱۰۲ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد افزایش داشته است.» به گفته وی، افغانستان ششمین بازار هدف صادراتی ایران است. این صادارت شامل مواد غذایی و غیرغذایی، از جمله، فراورده‌های نفتی، آهن، فولاد، هیدروکربن‌های سبک‌و سنگین، سبزیجات و میوه‌های تازه می‌شود. روستایی تصریح کرده که ایران در این مدت ۱۸۱ هزار تُن کالای غیرنفتی به افغانستان صادر کرده است. همچنین ایران از ۱۹ مارس تا ۲۲ می ۲۰۲۴ به ارزش بیش از هفت میلیون دلار کالا از افغانستان وارد کرده است. طبق این گزارش، ایران در سال گذشته به ارزش بیش از ۱.۸ میلیارد دلار محصولات غیرنفتی به افغانستان صادر کرده است. افزایش تعداد هیأت‌های تجاری و بازرگانی، تسهیل فعالیت در گذرگاه‌های مرزی، افزایش ساعات کار در گمرکات، برگزاری جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و طالبان، برگزاری نشست‌های تجاری در کابل، هرات، تهران و مشهد از مهم‌ترین عوامل افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی این کشور به افغانستان عنوان شده است. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/605533

 صادرات 7.5 میلیون دلار فرش در ۵ ماه اخیر

 وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد که افغانستان در پنج ماه گذشته 7.5 میلیون دلار فرش دست‌بافت به کشورهای پاکستان، ازبکستان، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده امریکا، هند، آلمان، امارات متحده عربی، چین و ..... صادر کرده است. بازرگانان افغان در روند صدور ویزا و ایجاد کریدورهای هوایی دچار چالش هستند. اتحادیه فرش افغانستان از  افزایش هفت درصدی فروش فرش در خارج از کشور نسبت به سال گذشته خبر داده است. (خبرگزاری طلوع نیوز)

https://tolonews.com/fa/business-189354

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما