معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۱۲:۴۰

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رتبه اول دانمارک در خرید آنلاین

مطالعه Ubuy.dk در بیش از 50 کشور نشان می‌دهد که دانمارک رتبه اول را در خرید آنلاین دارد و به طور متوسط هر خریدار سالانه 3426 دلار هزینه می‌کند. ایالات متحده با میانگین هزینه آنلاین 3389 دلار برای هر خریدار در رتبه دوم قرار دارد و کره‌جنوبی رتبه سوم را از آن خود کرده است. سوئیس نیز در بین این کشورها، کمترین هزینه آنلاین سرانه را دارد. (chainstoreage.com)

رونق فروش خودروهای برقی

فروش خودروهای الکتریکی تسلا در دانمارک رونق گرفته است. روزنامه مالی بورسن گزارش می‌دهد که پس از تصمیم این شرکت آمریکایی برای کاهش قیمت چند مدل، درآمد کل بیش از 400 درصد افزایش یافت و به 8.1 میلیارد کرون (1.17 میلیارد دلار) در سال گذشته رسید. این رقم برای سال 2022 تنها 1.6 میلیارد کرون (232 میلیون دلار) بود. تسلا سال گذشته 22512 خودرو در دانمارک تحویل مشتریان داد که 18 هزار دستگاه آن از مدل محبوب Y بود که شاهد کاهش قیمت عمده بود. این شرکت گفت که این رشد به دلیل شرایط مطلوب بازار، افزایش آگاهی از برند و تاثیر کاهش قیمت در طول سال ایجاد شده است. (بی تی)

افزایش درآمد شرکت داروسازی لوندبک

درآمد شرکت داروسازی جهانی لوندبک (Lundbeck) در سه ماهه اول سال بسیار فراتر از انتظارات گزارش شده است. این شرکت در این مدت، 5.3 میلیارد کرون (778 میلیون دلار) فروش داشته که سود عاید از این میزان فروش، حدود 1 میلیارد کرون (140 میلیون دلار) گزارش شده است. انتظار می‌رود درآمد این شرکت در سال جاری تا 10 درصد افزایش یابد. (www.euroinvestor.dk)

نتایج افزایش نرخ حمل‌ونقل برای شرکت مرسک

بر اساس اطلاعیه بورسی مرسک، این شرکت پیش‌بینی خود را برای سود عملیاتی به میزان سه میلیارد دلار افزایش داد. این تعدیل صعودی به این دلیل صورت می‌گیرد که نرخ حمل‌ونقل در نیمۀ اول سال 2024 گاهی به شدت افزایش یافته است. مرسک در این اطلاعیه آورده است: این روند به تدریج در حال شکل‌گیری است و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال 2024 به نتیجه مالی بهتر کمک کند. شرکت اکنون انتظار دارد که سود عملیاتی بین یک تا سه میلیارد دلار باشد. پیش از این، رسیدن به سود صفر بهترین سناریوی ممکن برای این شرکت بود. افزایش نرخ حمل‌ونقل عمدتا نتیجه حملات به کشتی‌های کانتینری در دریای سرخ است که باعث شده تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل مسیر خود را تغییر دهند تا اکنون از جنوب آفریقا حرکت کنند. در نتیجۀ این امر، نرخ حمل‌ونقل شروع به افزایش کرد و تأثیر مثبتی بر درآمد صنعت حمل‌ونقل داشت. (TV2)

افزایش هزینه برای شهروندان آینده

دولت دانمارک پیشنهاد کرده هزینه درخواست حق شهروندی دانمارکی برای اتباع خارجی با 50 درصد رشد، از 4 هزار کرون (583 دلار) به 6 هزار کرون (875 دلار) افزایش یابد. کسانی که درخواست تابعیت آنها رد شده و طبق قانون کنونی نیاز به پرداخت دوباره هزینه نیستند در آینده ملزم به پرداخت 3 هزار کرون خواهند شد. کاره دوب ولُ بک، وزیر مهاجرت و همگرایی، از این افزایش استقبال کرد چون به گفته وی قیمت‌های جدید هزینه‌های واقعی متحمل شده توسط دولت را بهتر انعکاس می‌دهند. خارجی‌های مقیم دانمارک که قصد دارند به زودی برای شهروندی درخواست دهند، می‌توانند طبق قوانین فعلی این کار را انجام دهند، زیرا تا زمانی که پارلمان پیشنهاد دولت را تصویب نکرده، افزایش قیمت اعمال نمی‌شود. (uim.dk)

عدم نیاز به حساب بانکی برای نیروی کار خارجی جویای کار دردانمارک

پس از تصویب قانون جدید پارلمان، کارکنان بین‌المللی در این کشور دیگر ملزم به افتتاح حساب بانکی دانمارکی برای پرداخت حقوق خود نخواهند بود. کاره دوب ول بک، وزیر مهاجرت و همگرایی، ادعا کرد که اصلاحیه جدید، استخدام نیروی کار خارجی را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند و روند جابجایی را تسهیل می‌نماید. کارکنان بین‌المللی شرکت‌های دانمارکی از سال 2017 ملزم به داشتن حساب بانکی دانمارکی هستند، اما تغییر در این قانون که قرار است از اول ژوئیه لازم‌الاجرا شود، به این معناست که این تقاضا دیگر برای محققان خارجی یا افرادی که از طریق طرح مسیر سریع برای مهاجران ماهر مجوز کار دریافت کرده‌اند اعمال نخواهد شد. پلیس ملی، واحد اطلاعات مالی (FIU)، همچنین دبیرخانه پولشویی سرویس اطلاعات دانمارک (پت) و واحد ملی جرایم تخصصی در نوشته‌ای مشترک به پارلمان هشدار دادند که قانون جدید می‌تواند راه را برای پولشویی و تامین مالی بیشتر برای گروه‌های تروریستی هموار کند. علیرغم بازخوردهای منفی، قانون جدید مورد استقبال استین نیلسن، معاون مدیر کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI) قرار گرفت. نیروی انسانی خارجی سهم بزرگی در رشد اقتصادی دانمارک در سال گذشته داشته است و مطالعه اخیر اتاق بازرگانی دانمارک (DCC) نشان داد که در سال 2023 نیروی کار خارجی 322 میلیارد کرون (46 میلیارد یورو) به اقتصاد این کشورکمک کرده است که به معنای رشد 11.6 درصدی اقتصاد می‌باشد. (تی وی۲)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما