معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

داده‌های جدید تولید ناخالص داخلی مجارستان

شاخص تولید ناخالص داخلی مجارستان بهتر از حد انتظار در سه ماهه اول سال 2024 عمل کرد. اداره مرکزی آمار در دومین قرائت داده‌ها اعلام کرد تولید ناخالص داخلی مجارستان در سه ماهه اول سال 2024، به میزان 1.1 درصد رشد داشته است. با تعدیل اثرات سال تقویم، تولید ناخالص داخلی سالانه 1.7 درصد در سه ماهه اول افزایش یافت. همچنین تولید ناخالص داخلی در سه ماهه به سه ماهه با تعدیل اثرات فصلی و سال تقویمی 0.8 درصد افزایش یافت. عملکرد کلی صنعتی نسبت به سال قبل نیز 4.2 درصد کاهش یافت و صنایع تولیدی 4.8 درصد کاهش یافت. ارزش افزوده بخش ساخت‌وساز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد و بخش کشاورزی 0.4 درصد افزایش یافته است.

https://dailynewshungary.com/a-pleasant-surprise-the-new-gdp-data-for-hungary-are-encouraging/

سرمایه‌گذاری خودروساز ژاپنی در مجارستان

ژاپن یک سرمایه‌گذاری 26 میلیارد فورینتی (معادل 17 میلیون یورو) در غرب مجارستان انجام می‌دهد و به ایجاد 250 شغل جدید کمک خواهد کرد. وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان گفت: ما مفتخریم که یکی از بزرگترین شرکت‌های الکترونیکی جهان محصولاتی را در اینجا تولید خواهد کرد که هنوز در اروپا تولید نشده‌اند. حسگرهایی تولید خواهند شد که برای خودروهای مختلف در اختیار خودروسازان سراسر جهان قرار خواهد گرفت.» این یک سرمایه‌گذاری از اهمیت بین‌المللی برخوردار می‌باشد. وی پیشتاز بودن مجارستان در ساخت خودرو در منطقه مرکزی و شرق اروپا را نتیجه موقعیت جغرافیایی و نقطه تلاقی بودن این کشور دانست. وی تاکید کرد مجارستان علاوه بر سه برند برتر خودروی آلمانی، میزبان پنج تولیدکننده بزرگ باتری الکتریکی در جهان نیز هست.

https://hungarytoday.hu/japanese-tdks-automotive-investment-creates-250-new-jobs-in-szombathely/

کشف چاه نفت جدید در مجارستان

شرکت نفت و گاز مجارستان (مول) از کشف موفقیت‌آمیز یک چاه در یک میدان نفتی در حومه بوداپست خبر داد. این کشف اخیر 1300 بشکه دیگر به تولید روزانه میدان نفتی اضافه می‌کند. این چاه جدید به همراه دو چاه دیگری که در حومه بوداپست کشف شده‌اند بیش از یک چهارم تولید نفت مجارستان را تشکیل می‌دهند. آرچیبالد شوبرت، مدیر عامل اکتشاف و تولید در شرکت در مول مجارستان گفت: این شرکت قصد دارد در سه سال آینده نزدیک به 100 میلیارد فورینت در فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی در مجارستان سرمایه‌گذاری کند.

https://dailynewshungary.com/mol-announces-oil-discovery-in-hungary-again

خرید سهام میدان گاز طبیعی آذربایجان توسط مجارستان

 پتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان اعلام کرد که توافق مجارستان و آذربایجان بر سر خرید سهام یکی از بزرگترین میادین گاز طبیعی جهان به دست آمده است که به طور قابل توجهی امنیت انرژی مجارستان را افزایش می‌دهد. وی افزود: میدان شاه دنیز با تولید سالانه نزدیک به 30 میلیارد متر مکعب، بخش قابل توجهی از گاز خود را از طریق کریدور گاز جنوبی به اروپا منتقل می‌کند. بر اساس این توافق، مجارستان سهام مالکیت این میدان گازی را به دست خواهد آورد که گامی متحول کننده برای امنیت انرژی کشور است. این توسعه بعد جدیدی را به امنیت عرضه گاز مجارستان وارد می‌کند. در اصل، مجارستان مالک بخش قابل توجهی از گاز طبیعی مورد نیاز خود خواهد بود.

https://hungarytoday.hu/hungary-secures-stake-in-azerbaijani-natural-gas-field

افتتاح نیروگاه هیبریدی برای ذخیره برق

یک نیروگاه هیبریدی با قابلیت ذخیره الکتریسیته در اوسکو، شهرستان وزپرم در غرب مجارستان افتتاح شد که می‌تواند انرژی خورشیدی را به مدت 6 ساعت ذخیره کند. آتیلا اشتاینر، وزیر امور خارجه در امور انرژی و سیاست آب و هوا، تاکید کرد که این نیروگاه به خوبی با سیاست انرژی دولت تطابق دارد. تولید هر چه بیشتر انرژی سبز و ذخیره آن تا زمانی که ممکن است، هدف این نیروگاه هیبریدی است که در اروپای مرکزی بی‌نظیر است. وزیر امور خارجه یادآور شد که وزارت نوآوری و فناوری سال‌ها پیش، هدف 6 هزار مگاوات تولید برق خورشیدی را تا سال 2030 تعیین کرده بود، اما در سال جاری به این هدف رسیده است و هدف را به 12 هزار مگاوات رسانده است.

https://hungarytoday.hu/hybrid-power-plant-for-electricity-storage-unique-in-central-europe-inaugurated

افزایش طرفداران تغییر واحد پولی به یورو در مجارستان

بنا به نظرسنجی موسسه آماری زاوچ از آخرین برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا تا کنون شمار شهروندان مجاری که خواهان تغییر واحد پولی کشور به یورو هستند دو برابر شده است. سال 2019، نرخ طرفداران اتحادیه و عضویت مجارستان در منطقۀ پولی یورو، 38 درصد بوده که این رقم اکنون به 68 درصد افزایش پیدا کرده و شمار مخالفین (اعمال واحد پولی یورو) از 49 درصد به تنها 25 درصد رسیده است. لازم به ذکر است این نتایج حاصل از سه نظرسنجی مختلف از گروه‌های مختلف اجتماعی می‌باشد.

https://telex.hu/belfold/2024/06/04/kozvelemeny-kutatas-zavecz-euro-europai-unio

رکورد مجارستان در تجارت خارجی

داده‌های تجارت خارجی مجارستان، هر ماه به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد و این بار، مازاد تراز تجاری 1.4 میلیارد یورویی در ماه آوریل نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد روند کلی اقتصاد مجارستان تقویت می‌شود در ماه آوریل، صادرات بر حسب یورو 8.8 درصد بیشتر و واردات 3.5 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. بر اساس اولین برآورد اداره مرکزی آمار مجارستان تراز تجارت خارجی با 1.391 میلیارد یورو بهبود یافته و به 1.766 میلیارد یورو رسیده است.

https://hungarytoday.hu/record-volume-of-foreign-trade-surprises-analysts

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما