معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۶:۴۱

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش ارزش کرون نروژ در صورت برقراری مالیات دلاری بر صنعت نفت

وزیر دارایی نروژ، به منظور جلوگیری از تضعیف کرون، اجازه نمی‌دهد مالیات از صنعت نفت به صورت دلاری اخذ گردد. این موضوع را وزیر دارایی در پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس نروژ اعلام کرد. این نماینده در مورد امکان اجازه دادن به صنعت نفت و گاز برای پرداخت مالیات به دلار سوال کرده بود و اینکه در آمدهای حاصله به صندوق بازنشستگی (نفت) واریز گردند. وزیر دارایی استدلال می‌کند که اجازه پرداخت مالیات به ارزهای دیگر به جز کرون می‌تواند اهمیت کرون به عنوان واحد پول نروژ را تضعیف کند. او همچنین خاطرنشان می‌کند که خرید کرون از سوی صنعت نفت برای پرداخت مالیات به جبران فروش کرون بانک مرکزی کمک می‌کند.

لارس مولند، یکی از استراتژیست‌های نرخ بهره، از موضع وزیر دارایی حمایت کرده و هشدار می‌دهد که کاهش معاملات به کرون می‌تواند نقدینگی بازار را کاهش دهد. وی معتقد است که عواملی غیر از فروش کرون بانک مرکزی، مانند حفظ کرون ضعیف با حداقل پس‌انداز نیز در ضعف آن نقش داشته است. او همچنین تاکید می‌کند که نرخ‌های بهره داخلی بالا در گذشته به حفظ ارزش کرون کمک کرده است، عاملی که دیگر اعمال نمی‌شود و ممکن است این ارز را بیشتر تضعیف کرده باشد.

https://e24.no/boers-og-finans/i/rPAl2A/nei-til-oljeskatt-i-dollar-kan-gjoere-at-kronen-mister-sin-betydning

تهدید کارآفرینی توسط نظام مالیاتی نروژ

سیاست مالیاتی کنونی نروژ، از جمله مالیات بر ثروت و مالیات بر خروج از کشور، سرمایه و استعدادهای کارآفرینی را از کشور خارج می‌کند و خطر زوال اقتصادی را به دنبال دارد. به گزارش Finansavisen، 64 کارآفرین به منظور اجتناب از مالیات بر خروج که قرار است توسط دولت وضع شود در حال بررسی خروج هستند. بازگشت یکی از کارآفرینان به نام Wouter Merkestein به هلند این موضوع را برجسته می‌کند، همان طور که بازخورد سایر سرمایه‌گذاران و کارآفرینانی که قصد خروج را دارند نیز وجود همین وضعیت را نشان می‌دهد. این مالیات‌ها مانع کارآفرینی و نوآوری نروژی می‌شود و نه تنها بر بنیان‌گذاران، بلکه بر سرمایه‌گذاران و کلیت جامعه تجاری نیز تأثیر می‌گذارد.

در واقع نروژ با یک انتخاب حیاتی روبرو است: یا سیاست‌های مالیاتی شدید که منجر به رکود می‌شود را ادامه دهد یا اصلاح سیستم مالیاتی برای تقویت نوآوری و رشد را در دستور کار قرار دهد. این اصلاح باید سرمایه در گردش را از مالیات معاف کند و به کسب‌و‌کارها اجازه دهد در سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی مجدد سرمایه‌گذاری کنند. وزیر دارایی پیشین سوئد، آندرس بورگ، که نقشی کلیدی در لغو مالیات بر ثروت سوئد داشت، از رویکردی عمل‌گرایانه حمایت می‌کند. سیاستمداران نروژی نیز باید این وخامت این وضعیت را بپذیرند و اصلاحات مالیاتی را برای حمایت و (نه ممانعت) از کارآفرینی و نوآوری اجرا کنند.

https://www.finansavisen.no/politikk/2024/05/13/8129134/norsk-entreprenorskap-trues-av-skattesystemet

تولید نفت در میدان جدید در قطب شمال

نروژ در حال آماده شدن برای راه‌اندازی کشتی تولیدی یوهان کاستبرگ است که به جدیدترین میدان نفتی این کشور در دریای بارنتس می‌رسد و گامی مهم در اکتشاف نفت قطب شمال خواهد برداشت. مدیر عامل اکوینور (Equinor)، پتانسیل این میدان را برای تبدیل شدن به قطبی برای اکتشافات جدید، تبیین کرده و تسهیل تلاش‌های استخراج نفت در آینده را برجسته نموده است. لازم به ذکر است دولت نروژ با تمرکز بر منطقه عمدتا ناشناخته قطب شمال که بیش از 60 درصد از منابع هیدروکربنی کشف نشده این کشور را در خود جای داده است، قصد دارد جایگاه خود را به عنوان یک تامین کننده کلیدی انرژی در اروپا حفظ کند.

علیرغم انتقادات در رابطه با مسئولیت‌های آب‌وهوایی و کارزارهای قانونی شکست خورده، فعالان نروژی به پیگیری‌های حود در زمینه استخراج نفت در قطب شمال که به منظور تامین انرژی اروپا به ویژه پس از بحران اوکراین صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهند. نروژ که 30 درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کند، بیش از 654 میلیون بشکه نفت در سال 2023 تولید کرد. شناور یوهان کاستبرگ که می‌تواند تا 1.1 میلیون بشکه نفت را در خود جای دهد، در نهایت قبل از شروع تولید در سه ماهه چهارم، بررسی‌های نهایی را انجام خواهد داد و تولید خود را به حدود 220 هزار بشکه در روز خواهد رساند. تخمین زده می‌شود که میدان یوهان کستبرگ که در 240 کیلومتری شمال غربی‌هامرفست واقع شده است حاوی 450 میلیون تا 650 میلیون بشکه نفت باشد.

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2024/05/13/norways-new-arctic-oil-field-nears-production

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما