معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۷:۲۱

اخبار اقتصادی پرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری پرو در فروردین ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های فنی میان پرو و اکوادور

روز ۲۷ مارس ۲۰۲۴ دومین نشست کمیسیون مشترک میان مقامات وزارت خارجه پرو و اکوادور برگزار شد که طی آن یک توافق دوجانبه همکاری‌های فنی دوسالانه (۲۰۲۶-۲۰۲۴) میان دو طرف به امضا رسید. این توافق در قالب طرح های همکاری جنوب - جنوب عمدتا بر پروژه‌های بخش گردشگری، نوآوری و فناوری متمرکز خواهد بود و در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی شهروندان دو کشور به ویژه در مناطق مرزی بسیار تاثیرگذار است.  

منبع: توییتر وزارت خارجه پرو

شرکت چینی درخواست دولت پرو را موجب تضعیف ثبات حقوقی سرمایه گذار خارجی ذکر کرد

پس از مطرح شدن درخواست وزارت حمل و نقل پرو از مقامات بندری این کشور مبنی بر خاتمه توافق محرمانگی میان نهادهای بندری پرو و شرکت چینی کوسکو شیپینگ که مسئول اجرای پروژه عظیم احداث بندر چانکای است، این شرکت چینی روز ۲۶ مارس ۲۰۲۴ در پاسخ با انتشار بیانیه ای اظهار داشته است که چنین اقدامی از سوی دولت پرو موجب تضعیف ثبات حقوقی برای سرمایه گذاران خارجی خواهد شد. وزارت حمل و نقل پرو افزایش سطح شفافیت در عملکرد نهادهای دولتی و اعطای پاره ای امتیازات احتمالی به شرکت چینی که مغایر با قانون اساسی کشور است را دلیل مطرح کردن درخواست خود ذکر کرده است.شرکت کوسکو شیپینگ در بیانیه خود یادآور شده است که حصول توافق دوجانبه با توجه به چارچوب حقوقی پیچیده پرو با موفقیت در سال ۲۰۲۱ انجام شد و علی رغم مشارکت سهامداران بخش خصوصی در این بندر کل مردم پرو از مزایای عمومی این پروژه بهره مند خواهند شد. این شرکت اعلام کرده است که تاثیرات اقدامات اخیر دولت پرو را در عملکرد اقتصادی خود در قالب اجرای پروژه ارزیابی خواهد کرد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

دولت پرو طرح استقراض از بانک بین آمریکایی توسعه را تصویب کرد

دولت دینا بولوارته با صدور یک فرمان حکومتی در روز ۲۸ مارس ۲۰۲۴ منطبق با قانون استقراض بخش دولتی برای سال مالی ۲۰۲۳ با طرح دریافت وام ۳۰۰ میلیون دلاری از بانک بین امریکایی توسعه موافقت کرد. به گفته منابع دولتی، وام دریافتی صرف اجرای برنامه زیرساخت های جاده ای در مناطق و استان‌ها می‌شود که در همکاری میان دولت های محلی و وزارت حمل و نقل و ارتباطات انجام می‌گیرد. بازپرداخت وام طی ۲۰ سال از زمان امضای قرارداد صورت می‌گیرد که با توجه به مهلت ۶ ساله آغاز بازپرداخت و سود سالانه ۰.۷۵ درصد شرایط آن مطلوب به شمار می رود. همچنین بازپرداخت ها طی اقساط شش ماهه صورت می‌گیرد. با در نظر داشتن پروژه‌های جدید بندری پرو همچون طرح احداث بنادر چانکای، کوریو و مارکونا که وابسته به پروژه‌های معدنی و تجاری است پرو نیازمند تقویت زیرساخت های جاده ای ضعیف و توسعه نیافته خود به ویژه در شهرستان‌های دور افتاده و محروم است.

منبع: روزنامه‌های لارپوبلیکا و ال کومرسیو

نقش دفتر وزارت خارجه در منطقه پیورا در توسعه همکاری‌های بین المللی در جریان سفر سفیر ایران

طبق هماهنگی‌های صورت گرفته توسط نمایندگی وزارت خارجه پرو در منطقه پیورا آقای احمد پابرجا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کیتو و سفیر اکردیته این کشور در پرو روز ۴ مارس ۲۰۲۴ با لوئیز نِیرا، فرماندار پیورا ملاقات کرد که طی آن دو طرف در ارتباط با فرصت های همکاری بین المللی و تجاری میان ایران و منطقه پیورا به گفتگو پرداخته و نمایندگان وزارت خانه‌های مربوطه به معرفی توانمندی‌های خود در زمینه‌های مختلف پرداختند. سفیر ایران در این جلسه توانمندی کشورش در زمینه‌های متعدد به ویژه تولید دستگاه‌های درمان سرطان و داروهای خاص را به منصه ظهور گذاشت. وی همچنین با مسئولان فنی پالایشگاه تالارا و مقامات اتاق بازرگانی دیدار و تبادل اطلاعات کرد.

منبع: سایت وزارت خارجه پرو

پتروپرو عملیات پالایشگاهی در تالارا را به حالت تعلیق درآورد

شرکت ملی نفت پرو (پتروپرو) روز ۲ آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد که فعالیت واحد تولید کُک پالایشگاه جدید تالارا از روز ۳۰ مارس تا مدت ۹۰ روز برای انجام عملیات تعمیرات و نگهداری متوقف خواهد شد. در بیانیه این شرکت آمده است که از ۸ فوریه مشکلات فنی در این واحد گزارش شده بود. همچنین به سبب قطع گسترده برق در شبکه جامع برق رسانی کشور که در روز اول مارس رخ داد کل فعالیت های مجتمع پالایشگاهی به حالت تعلیق درآمد. با این وجود در این بیانیه آمده است که عملیات تعمیرات و نگهداری بر واحدهای تولیدکننده سوخت توربو A-1، گازوئیل، بنزین و گاز مایع اثرگذار نخواهد بود و واحدهای تولیدی پالایشگاه تالارا با ۷۶ درصد ظرفیت خود به کار ادامه خواهد داد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو

تاکید رئیس جدید شورای وزیران در تقویت مناسبات تجاری با کشورهای دیگر

رئیس شورای وزیران پرو در جریان مراسم دریافت رای اعتماد از صحن علنی کنگره از فرصت استفاده کرده و بر ادامه و تقویت روند مذاکرات تجاری با کشورهای مختلف تاکید کرد. گوستاوُ آدریانسین اظهار داشت که در سال ۲۰۲۴ دولت در نظر دارد مذاکرات برای بهبود شرایط توافق تجاری آزاد با چین و گفتگوها برای حصول توافق تجاری با هند را به نتیجه رسانده و روند مذاکرات تجاری با اندونزی را نیز آغاز کند. وی همچنین از امارات متحده عربی به عنوان شریک اقتصادی مهم در خاورمیانه و بازاری ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری با درآمد سرانه ۵۲ هزار دلار یاد کرد و مذاکرات برای عقد توافقی تجاری با این کشور نیز در اولویت کاری تجارت خارجی پرو قرار دارد. آدریانسن در ارتباط با سیاست های پرو در قالب ریاست دوره ای سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک (اپک) اظهار داشت که سیاستی جامع را با نگاهی تازه به مناطق آزاد تجاری آسیا در حوزه اقیانوس آرام به عنوان اولویت اصلی خود دنبال خواهد کرد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو

رشد ۲ درصدی صادرات پرو در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴

مؤسسه تحقیقات و توسعه تجارت خارجی (ایدکسکام) وابسته به اتاق بازرگانی پرو اعلام کرد که صادرات پرو در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد نشان داد و به مرز ۱۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار رسید. افزایش صادرات محصولات غیر سنتی شامل میوه و محصولات زراعی به امریکا در کنار افزایش بهای مس از جمله دلایل افزایش درآمدهای حاصل صادرات برای پرو در این مدت بوده است. در سه ماهه نخست صادرات پرو به امریکا ۱.۵ درصد افزایش یافت. صادرات محصولات معدنی به دلیل نیازمندی چین به فلزات ۴ درصد افزایش داشت و به حدود ۹ میلیارد دلار رسید. بخش غیر سنتی شامل نساجی، شیلات و محصولات کشاورزی به میزان ۱.۵۴ درصد در سه ماهه اخیر رشد داشت و به ۴ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار رسید.

منبع: روزنامه ال کومرسیو

رئیس جدید اتاق بازرگانی لیما انتخاب شد

اتاق بازرگانی لیما با تشکیل نشست فوق العاده مجمع عمومی در روز ۱۱ آوریل ۲۰۲۴ روبرتو دلاتوره را به عنوان رئیس جدید این نهاد مهم تجاری پرو برای دوره ۲۰۲۵ – ۲۰۲۴ انتخاب کرد. وی جایگزین روسا بوئنو می‌شود که برای دو دوره پیاپی ریاست اتاق بازرگانی لیما را عهده دار بود. رئیس منتخب اتاق بازرگانی لیما از روز ۱۸ آوریل فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند. وی دارای مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه لیما و کارشناسی ارشد از دانشگاه ملی گمرک است و طی دو دوره سمت معاون اتاق بازرگانی را عهده دار بوده است. آقای دلاتوره همچنین سابقه تدریس و عضویت در دانشکده مدیریت دانشگاه پیورا را نیز دارد. 

منبع: روزنامه ال کومرسیو  

علاقمندی شرکت های امریکایی و برزیلی برای فعالیت در حوزه ۱۰ نفتی تالارا

کنیسرسیوم امریکایی دی جونگ کاپیتال علاقمند به شرکت در پروژه استخراج حوزه ۱۰ نفتی تالارا است. کنسرسیوم امریکایی پیش از این نیز اقدام به خرید شرکت ساویا کرده بود که تا نیمه سال گذشته میلادی در حال استخراج حوزه Z-2B بوده است. شرکت ملی اکتشاف و استخراج پرو (پروپترو) پیشنهاد کنسرسیوم برزیلی متشکل از دو شرکت جی اند اف اینوستیمِنتوس و شرکت آپلند اویل اند گاز را به دلیل تکمیل نبودن مدارک و وجود شبهاتی در صحت اسناد ارائه شده از سوی ایشان مردود دانسته است. شرکت امریکایی در صورت حصول توافق نهایی با پروپترو موظف به حفر ۱۱۱۴ چاه جدید و افزایش دو برابری تولید حوزه ۱۰ تالار ظرف ۱۰ سال است که در حال حاضر از تولید روزانه کمتر از ۹ هزار بشکه برخوردار است. به گفته کارشناسان نفتی ظرفیت این حوزه نفتی طی سال های گذشته بین روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار بشکه در نوسان بوده و در ماه مارس گذشته تولید آن افزون بر روزانه ۸ هزار بشکه بوده است. عملیات استخراجی حوزه ۱۰ تالارا در حال حاضر در دست شرکت ملی نفت چین است که قرارداد آن در ۱۹ مِی آینده منقضی خواهد شد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

ارائه تسهیلات دولت پرو به صادرکنندگان محصولات کشاورزی

دولت دینا بولوارته تصمیم به ارائه تسهیلات ویژه ای به صادرکنندگان محصولات کشاورزی گرفته است که بر اساس آن طرحی پیشنهادی را مبنی بر کاهش مالیات بر درآمد صادرکنندگان محصولات زراعی تا ۱۵ درصد تعیین کرده است. این در حالی است که بقیه بخش های تولیدی کشور که اقدام به صادرات می‌کنند موظف به پرداخت ۲۹.۵ درصد مالیات بر درآمدند. آنخل مورنو، وزیر توسعه کشاورزی و آبیاری اعلام کرد که زمان اصلاح پاره ای قوانین برای تقویت بخش کشاورزی فرا رسیده است و این اقدام در راستای تامین منافع صادرکنندگان این محصولات است. خوزه آریستا،‌وزیر اقتصاد و دارایی نیز پیشنهاد اخیر دولت را با هدف رسمیت بخشیدن به فعالیت های اقتصادی در بخش کشاورزی بر می‌شمرد.

منبع: روزنامه لارپوبلیکا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما