معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آمادگی پاکستان برای آغاز «تجارت ترجیحی» با افغانستان و آذربایجان

شهباز شریف؛ نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت از آمادگی اسلام‌آباد در زمینه بحث و بررسی «تجارت ترجیحی» با افغانستان و آذربایجان خبر داد. شریف گفت که رأیزنی با آذربایجان، افغانستان و دیگر کشورهای ذینفع در مورد موافقتنامه‌های بازرگانی ترجیحی جریان دارد. مقام‌های پاکستانی جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده‌اند. در همین حال، در این نشست به «نظارت دقیق» بر تجارت ترانزیتی با افغانستان نیز تأکید شده است. پیش از این، طالبان اعلام کرده بودند که در گفتگوهای تجاری با هیأت پاکستانی در کابل به توافقاتی در زمینه تسهیل تجارت و حمل و نقل کالا بین دو کشور دست یافته‌اند. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/233512

 انعقاد قرارداد 33 میلیون دلاری استخراج معادن هرات و کابل

وزارت معادن و نفت طالبان از امضای دو قرارداد به ارزش ۳۳ میلیون دلار با هدف استخراج معادن باریت هرات و یاقوت جگدلک سروبی خبر داد. این قراردادها از سوی شهاب‌الدین دلاور؛ وزیر معادن و نفت و مسئولان شرکت‌های آریانا هایلند و وحدت نیازی امضا شده‌است. وزیر معادن طالبان در مراسم امضای این قراردادها گفته‌است که براساس توافق با این شرکت‌های قراردادی، کار استخراج معادن صد درصد در داخل کشور انجام خواهد شد و درصورت تخلف، قرارداد با این شرکت‌ها فسخ می‌شود. او افزوده که امضای این قراردادها برای صدها نفر از شهروندان افغانستان و مهاجران برگشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه کار فراهم خواهد شد. برپایه اعلامیه این وزارت مدت اجرای این دو قرارداد ۱۵ سال تعیین شده است که به‌طور سهمیه‌ای قرارداد شده که سهم طالبان از معدن جگدلک ۴۴ درصد و از معدن باریت هرات ۵۰ درصد است. معدن باریت در هرات ۵.۷۵ کیلومترمربع مساحت دارد که به ارزش ۵.۹ میلیون دلار قرارداد شده است. مساحت استخراج معدن معادن یاقوت جگدلک در کابل هم ۶.۸ کیلومترمربع به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار گفته شده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/233575

 رایزنی ایران و طالبان درباره «حذف دلار و استفاده از ریال»

محسن کریمی؛ معاون بین الملل بانک مرکزی ایران گفته‌است که استفاده از ریال با هدف حمایت از بخش خصوصی این کشور انجام می‌شود و افزوده که حذف دلار تحریم‌ها علیه ایران را «بی‌اثر» خواهد کرد. موضوع جایگزینی «ریال برون‌مرزی» ایران با روسیه، افغانستان و عراق در حال پیگیری است که با روسیه به نتیجه رسیده و به زودی «عملیاتی و روبل و ریال بین بانک‌های دو کشور مبادله خواهد شد» بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان تا کنون درباره گفتگو با ایران در مورد حذف دلار از معاملات تجاری چیزی نگفته است. پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، محدودیت‌های شدید مالی از سوی کشورها به بانک‌های افغانستان وضع شد و این وضعیت برای مدتی منجر به افزایش بی‌رویه نرخ دلار در بازارهای افغانستان شد. هرچند این محدودیت‌ها هنوز ادامه دارد اما به گفته کارشناسان، ارزش افغانی را در برابر دلار بالا برده است. در حال حاضر معاملات تجاری بین افغانستان و ایران و شماری دیگر از کشورها با دلار امریکایی صورت می‌گیرد. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/233831

 10.3 میلیارد دلار؛ ارزش صادرات و واردات سال گذشته افغانستان

اداره ملی آمار و اطلاعات گروه طالبان اعلام کرده که ارزش صادرات و واردات سال گذشته به 10.3 میلیارد دلار رسیده است. ارزش صادرات به یک میلیارد و 777 میلیون و 900 هزار دلار در جایگاه چهارم قراردارد. سال گذشته مواد نفتی و روغنیات در میان اقلام وارداتی کشور بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده که ارزش جمعی آن به یک میلیارد و 377 میلیون و 900 هزار دلار می‌رسد و به همین ترتیب ماشین‌آلات، وسایط ترانسپورتی و قطعات با یک میلیارد و 15 میلیون و 900 هزار دلار در جایگاه دوم و منسوجات و فلزات و محصولات فلزی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/172216/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما