معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۴۱

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساحل عاج

صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ساحل عاج را در سال 2024 بیش از 6 درصد ارزیابی کرد.

در حاشیه کنفرانس چشم انداز اقتصادی کشورهای جنوب صحرای آفریقا که در تاریخ 30 آوریل در ابیجان برگزار شد، خانم "آمینتا توره" نماینده صندوق بین المللی پول در ساحل عاج در کنفرانس خبری از احتمال رشد اقتصادی 6.5 درصدی ساحل عاج در سال 2024 خبر داد و گفت: «طبق مطالعات ما، رشد اقتصادی ساحل عاج در سال 2024 حدود 6.5 درصد پیش بینی می‌شود و این عملکرد ناشی از پویایی بخش کشاورزی ساحل عاج و درآمد حاصل از بهره برداری از میدان نفتی بالِن خواهد بود.»

ساحل عاج در بین ده اقتصاد برتر آفریقا

آمادو کولیبالی وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت ساحل عاج روز چهارشنبه 8 می 2024 پس از جلسه شورای وزیران در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد در بین ده اقتصاد برتر آفریقا، ساحل عاج در رتبه نهم قرار دارد. وی افزود در بین کشورهای فرانسوی زبان، ساحل عاج پس از الجزایر و مراکش در رتبه سوم و در غرب آفریقا پس از نیجریه در رتبه دوم قرار دارد.

موافقت ساحل عاج برای عضویت در بانک اروپایی بازسازی و توسعه  

آمادو کولیبالی وزیر ارتباطات و سخنگوی دولت ساحل عاج روز چهارشنبه 17 آوریل از موافقت هیات دولت ساحل عاج برای عضویت در بانک اروپایی بازسازی و توسعه خبر داد. گفتنی است در آخرین نشست سالانه بانک اروپایی بازسازی و توسعه که در ماه می 2023 برگزار شده بود، مدیر کل این بانک از گسترش فعالیت این بانک در شش کشور در جنوب صحرای آفریقا طی دوره 2025 لغایت 2030 خبر داد. شایان ذکر است بانک اروپایی بازسازی و توسعه  در سال 1990 جهت حمایت از انتقال به سمت بازار اقتصادی  در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی ایجاد شد، از آن زمان حوزه‌های فعالیت خود را به آسیای مرکزی و بخش جنوبی و شرقی مدیترانه گسترش داده است.

 ممنوعیت موقت صدور بادام هندی در ساحل عاج

وزارت کشاورزی ساحل عاج طی بیانیه ای از متوقف شدن موقت صادرات بادام هندی با هدف تامین واحدها و کارخانه‌های فرآوری این محصول در کشور و در چارچوب سیاست ملی برای توسعه و ارتقای صنعت کشاورزی خبر داد. به گفته مطبوعات ساحل عاج از سال 2021 تاکنون 9 کارخانه فرآوری بادام هندی به دلیل عدم تامین مواد خام به مقدار کافی برای بهره برداری از ظرفیت های فرآوری، تعطیل شده اند. شایان ذکر است نزدیک به 80 درصد از بادام هندی تولیدی به صورت خام صادر می‌شود و ساحل عاج قصد دارد میزان فرآوری این محصول را در سال 2024 به 320 هزار تن برساند. در حال حاضر این کشور با تولید یک میلیون و 100 هزار تن، اولین تولید کننده بادام هندی در جهان می‌باشد.

 

کامرون

حمایت 800 میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی از کامرون

وزارت اقتصاد و برنامه‌ ریزی کامرون طی بیانیه ای در تاریخ 29 آوریل 2024 از اختصاص 800 میلیون دلار از سوی شرکت اسلامی‌بین ‌المللی تامین مالی و تجارت، نهاد زیر مجموعه گروه بانک توسعه اسلامی‌به این کشور خبر داد و اعلام کرد قرارداد تخصیص این وام در حاشیه چهل و نهمین اجلاس سالانه شورای سران گروه بانک توسعه اسلامی‌که از 27 آوریل لغایت 30 در ریاض برگزار شده بود، بین وزیر اقتصاد کامرون و مدیرکل شرکت اسلامی‌بین ‌المللی تامین مالی تجارت امضا شد. به گفته وزیر اقتصاد کامرون، این تامین مالی در قالب وام طی یک دوره سه ساله (2027-2024) پرداخت خواهد شد و قرار است این مبلغ برای تأمین مالی در زمینه‌های تجاری سازی محصولات کشاورزی مانند پنبه، در دسترس بودن نهاده‌های کشاورزی و محصولات اساسی انرژی ( نفت، آلومنیوم، برق)، ارائه خطوط فاینانس و تایید اعتبارات اسنادی به بانک های داخلی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و ...  هزینه شود.

 

گابن

افزایش ۷۶ درصدی تولید منگنز در گابن

شرکت معدنی فرانسوی موسوم به «ایرامیت» در گابن در گزارشی در تاریخ 25 آوریل، از ثبت رکورد تولید منگنز در این کشور خبر داد. در بخشی از این گزارش آمده است: تولید منگنز در پایان سه ماهه اول سال جاری 76 % درصد افزایش داشته و به  1.9 میلیون تُن رسیده است و این میزان تولید، گابن را به تولیدکننده اصلی منگنز در جهان تبدیل نموده است.

گابن خواستار وام 33 میلیارد فرانک سیفایی از دو بانک انگلیسی و اسپانیایی شد.

به گزارش مطبوعات گابن، دولت این کشور خواستار وام 33 میلیارد فرانکی از بانک های "اکسپورت فاینانس" انگلیس و "بانکو سانتاند" اسپانیا بمنظور بازسازی 80 کیلومتر جاده در لیبرویل و اجرای طرح های ترافیکی این شهر شده است. شایان ذکر است گابن در سال 2019 بیش از 48 میلیارد فرانک سیفا برای فاز اول این پروژه را از این دو بانک دریافت کرده بود. به گزارش برنامه توسعه ملی گابن، دولت قصد دارد بین سال‌ های 2024 تا 2026، مبلغ  هزار و سیصد وسی و سه  (1333)  میلیارد فرانک سیفا را به پروژه‌های زیربنایی جاده ای اختصاص دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما