معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۰۹:۱۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

درخواست رئیس جمهور از دولت برای تدوین و اجرای طرح اضطراری مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی

باسیرو جومای فای دیروز از دولت خواست تا قبل از 15 می 2024، یک طرح اضطراری عملیاتی برای مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی، همراه با اقدامات جسورانه برای کاهش قیمت کالاهای مصرفی روزمره و همچنین برخی خدمات ضروری، تدوین و اجرا کند. وی همچنین از ایجاد سامانه هشدار سریع و نظارت بر قیمت ها در دفتر نخست وزیری خبر داد. مقامات جدید به سمت طرحی برای مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی حرکت می‌کنند. رئیس‌جمهور بر لزوم مشارکت انجمن‌های مصرف‌کننده، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با هدف ایجاد اجماع پایدار در اعمال مؤثر اقدامات جدید با هدف کاهش هزینه‌های زندگی برای خانوارها تأکید کرد. او همچنین بر ضرورت تضمین کنترل دائمی قیمت‌ها در محل و کنترل هرگونه تمایل به سفته‌بازی، به‌ویژه در آستانه تعطیلات بزرگ و رویدادهای مذهبی نیز تاکید نمود. وی خاطر نشان کرد: قیمت های مصوب عمده فروشی و به ویژه خرده فروشی برنج، شکر، روغن، آرد، شیر و نان باید تحت نظارت ویژه و دائمی دولت و دستگاه‌های ذیصلاح کشور باشد. رئیس جمهور همچنین نگرانی شدید همشهریان خود را در خصوص کاهش و ساماندهی هزینه‌های اجاره بها و تسهیل دسترسی به مسکن مناسب به شورای وزیران یادآور شد. رئیس جمهور پس از تحلیل وضعیت کنونی اقتصاد بین المللی و تأثیرات آن بر زندگی مردم، از دولت خواست تا از کمپین بعدی تولید محصولات کشاورزی، دکترین حاکمیت غذایی (Dsa) را در راستای قانون جدید بهمراه سیاست صنعتی سازی، ترویج و مصرف محصولات بومی اجرا کند. وی از نخست وزیر خواست تا در جهت تحقق سیاستهای عمومی‌کشور که هدف آن کاهش قابل توجه هزینه‌های بالای زندگی و حمایت پایدار از بهبود قدرت خرید مردم است با دسترسی به مواد غذایی با کیفیت و محصولات با قیمت های مقرون به صرفه، حرکت کند.

لوکوتیدین  25 آوریل 2024

مبارزه با فساد در بخش استخراج معادن

بخش استخراج معادن به ‌ویژه به دلیل درآمدهای زیادی که تولید می‌کند و وجود انواع بازیگران، همچنین پیچیدگی آن، توسط فساد تهدید می‌شود. اعمال فساد در واقع می‌تواند در سراسر زنجیره ارزش این بخش رخ دهد از اعطای مجوزها گرفته تا هزینه‌های اجتماعی و زیست محیطی، از جمله قراردادها، مالکیت ذینفع، شرکت های دولتی، تجارت مواد خام، جمع آوری و توزیع درآمدها و پرداخت ها. در این راستا موسسه حاکمیت منابع طبیعی (Nrgi)، از طریق برنامه «ردیابی» و با همکاری ابتکار شفافیت در صنایع استخراجی (Itie)، دیروز در Pointe Séréne یک کارگاه آموزشی برای کارمندان دولت و کارگزاران دولتی در مورد مبارزه با فساد، کنترل بودجه و اطلاعات برگزار نمود. هدف موسسه فراهم کردن ابزارهایی برای ماموران دولتی برای کمک به شناسایی، پیشگیری و مدیریت ریسک‌های فساد و همچنین کنترل بودجه، از طریق  آماده‌سازی اجرای الزامات Itie در فرآیند اعتبارسنجی در سنگال است. اداره معدن یکی از آسیب پذیرترین ادارات در زمینه فساد به دلیل مأموریت هایش در جمع آوری عواید بخش معدن است. سیستم کاداستر معادن که در سال 2009 تأسیس شد و امکان اتوماسیون رویه‌ها برای اداره معادن و برقراری ارتباط مؤثر با ذینفعان در بخش معدن به موقع و شفاف را فراهم می‌کند، ابزار مؤثری برای شفافیت و در نتیجه برای مبارزه با فساد است. محمدو ندور، مدیر معادن که ریاست افتتاح این کارگاه را به نمایندگی از وزیر نیرو، نفت و معدن بر عهده داشت تأکید می‌کند که فساد همچنان یک مشکل مبرم برای بسیاری از کشورهای غنی از منابع است. با این حال، سنگال، یک کشور دارای معدن ، نفت و گاز است و در مرحله تولید نفت و گاز تلاش هایی برای مبارزه موثر با فساد به طور کلی و در بخش استخراج معدن به طور خاص دارد

لوکوتیدین  26 آوریل 2024

تعلیق افزایش عوارض صادرات سیمان سنگال به گامبیا

پس از لغو افزایش عوارض ورود سیمان سنگال به گامبیا، اتاق معادن سنگال به سران کشورهای سنگال و گامبیا تبریک گفت. طی یک بیانیه مطبوعاتی، اتاق معادن سنگال (Cmds)از تعلیق افزایش 500 درصدی عوارض ورودی سیمان از سنگال استقبال کرد. پس از آگاهی از این افزایش در هفته گذشته، اتاق مذکور بلافاصله به مقامات سنگالی اطلاع داد که این موضوع در جریان سفر روز شنبه 20 آوریل 2024 رئیس جمهور سنگال به بانجول و در ملاقات با همتای گامبیایی مطرح شده است. عثمان امبایه، رئیس اتاق معادن سنگال و مدیر عامل شرکت  Dagonte Cement Senegal Saاز رئیس جمهور گامبیا، آداما بارو که به گفته آنها توانست راه حل موفقیت آمیزی برای این مشکل بیابد، تشکر کرد. وی با این کار به روح روابط تاریخی و برادرانه دو کشور وفادار می ماند. تولیدکنندگان سیمان سنگالی یادآوری می‌کنند که گامبیا یک بازار مهم برای صادرات سیمان از سنگال است که به تعادل تراز تجاری دو کشور کمک می‌کند.

لوکوتیدین  26 آوریل 2024

اعطای خط اعتباری 46 میلیارد فرانک سیفا از سوی بانک توسعه آفریقای جنوبی به بانک ملی توسعه اقتصادی

بانک ملی توسعه اقتصادی به تازگی یک خط اعتباری مالی از بانک توسعه آفریقای جنوبی (Dbsa) به مبلغ 70 میلیون یورو (  46 میلیارد فرانک CFA ) دریافت کرده است. این امر مایه خرسندی برای مسئولین این مؤسسه بانکی است زیرا آنها را قادر می سازد مأموریت اساسی خود در تأمین مالی اقتصاد سنگال، به ‌ویژه اجرای پروژه‌های ساختاری را انجام دهند.

لوکوتیدین  27 آوریل 2024

سنگال در رتبه اول نظارت بر ایمنی هوانوردی در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا

از نظر نظارت بر ایمنی هوانوردی، سنگال موقعیت خوبی دارد. سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (Oaci) که کار انجام شده توسط آژانس ملی هوانوردی غیرنظامی و هواشناسی (Anacim) را مورد بررسی قرار داد، به این کشور نرخ انطباق 84، 89 درصد اعطا کرد و بدین ترتیب آن را در رتبه اول در غرب آفریقا قرار داد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی همچنین آژانس، در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی (WAEMU) و دومین منطقه در منطقه فرعی غرب و مرکز آفریقا تحت پوشش دفتر منطقه ای ایکائو در داکار، پس از آن غنا نرخ انطباق 88.62 درصد را بدست آورد. این بررسی با نام "مأموریت اعتبارسنجی هماهنگ (Icvm) سیستم هوانوردی غیرنظامی سنگال" در "دوره زمانی 17 تا 24 آوریل 2024" انجام شد و مربوط به حوزه‌های قانونی (پا)، مجوزهای پرسنلی (Pel)، امور فنی ، بهره برداری از هواپیما (Ops)، قابلیت پرواز هواپیما (Air) در فرودگاه‌ها با استفاده از کمک های زمینی (Aga) بوده است.

لوکوتیدین  27 آوریل 2024

راه اندازی پروژه تولید بذر برنج دیم با همکاری آژانس همکاری بین المللی ژاپن (Jica)

اجرای یک پروژه جدید، مجموعه همکاری بین وزارت کشاورزی، حاکمیت غذایی و دامپروری و آژانس همکاری بین المللی ژاپن (Jica) را در بخش برنج گسترش می دهد. این پروژه برای حمایت از تولید بذر برنج دیم گواهی شده (Kr2) است که راه اندازی رسمی آن دیروز در جمنیاجو توسط دبیر کل وزارتخانه مذکور، پاپ مالیک ندائو، و نماینده مقیم جایکا در سنگال، هیرومیچی موریشیتا، انجام شد. در سنگال، کشت برنج دیم پتانسیل بسیار زیادی دارد که می‌تواند آن را در دستیابی به خودکفایی کمک کند. علاوه بر این، دسترسی به نهاده‌های با کیفیت و در دسترس بودن بذرهای گواهی شده یک چالش واقعی برای کشاورزی در سنگال است. دستیابی به خودکفایی در برنج باید مبتنی بر توسعه کشت برنج آبی و همچنین کشت برنج دیم باشد. نماینده جایکا گفت: از طریق پروژه‌هایی مانند پاپریز که در مرحله سوم خود بوده، پروژه وام PPRI در دره رودخانه سنگال و Rprsoc برای کشت برنج دیم کاملاً آماده حمایت فراگیر است. مدیر زراعت وزارتخانه، مکتار ندایی با استقبال از پیشرفت در افزایش تولید برنج از 200 هزار تن در سال 2012 به 1 میلیون و 100 هزار تن در سال 2023، این پروژه را گام بزرگی در حرکت به سمت حاکمیت غذایی می داند. وی با تاکید بر اهمیت بذور گواهی شده در این فرآیند گفت: ما در دوره افزایش تولید هستیم و این امر تنها شامل تامین کود و آب نیست، بلکه نهاده ضروری که بذر است نیز وجود دارد. ما در حال حاضر با در دسترس بودن و استفاده از این دانه‌ها مشکل داریم. بنابراین، این طرح می‌تواند دسترسی به بذر برنج دیم گواهی شده را افزایش دهد و همچنین به حمایت از تولیدکنندگان کمک کند. وی افزود: پروژه Kr2 هشت منطقه را برای مدت 3 سال تحت پوشش قرار می دهد. همچنین تولیدکنندگان منتخب یک بسته فنی برای اجرای پروژه در مناطق مورد نظر در اختیار خواهند داشت.

لوکوتیدین  27 آوریل 2024

جنگل علیو گاگنه ( Allou Kagne)، مهد گردشگری یکپارچه در منطقه تیس

دودو کاگنا دیوپ رئیس سازمان ملی ادغام گردشگری سنگال (ONITS)، گفت: جنگل Allou Kagne، واقع در فلات تیس مملو از منابع طبیعی مهم است که می‌تواند به این اکوسیستم جنگلی اجازه دهد تا یک "مهد گردشگری یکپارچه" در سنگال باشد. به گفته وی احداث هتل های کوچک در این منطقه که بین داکار و تیس واقع شده است، کشاورزی، حمل ‌و نقل، صنایع دستی و غیره را توسعه می‌دهد. وی خاطر نشان کرد که گردشگری یکپارچه می‌تواند مرکزی برای ایجاد ده تا پانزده مسافرخانه و کمپ با داشتن یک تا پنجاه اتاق باشد. او بر تعداد مشاغلی که می‌توان برای جوانان ایجاد کرد تاکید نمود. در مورد پتانسیل ایجاد شغل در بخش گردشگری، آقای دیوپ گفت که یک هتل کوچک در یک منطقه روستایی "حداقل 10 شغل" ایجاد می‌کند. وی گفت: اکوتوریسم منابع طبیعی را کنترل می‌کند و موجب ورود گردشگران بسیار بیشتری می‌شود، همچنین فقر را به ویژه در مناطق روستایی کاهش می دهد. وی از سنگالی‌ها دعوت می‌کند تا از بخش گردشگری برای کاهش بیکاری، حداقل در مناطق روستایی حمایت کنند.

APS   28 آوریل 2024

لزوم ایجاد اکوسیستم "آسمان باز" با تاکید بر حمایت از ایجاد خطوط هوایی "ارزان قیمت" برای توسعه بخش حمل و نقل هوایی سنگال

ثبات سیاسی، چشم‌انداز مثبت اقتصادی با شروع بهره‌برداری از منابع گاز و نفت، وجود زیرساخت‌های فرودگاهی (دو فرودگاه عملیاتی در داکار) و گردشگری (برای گردشگری تجاری) بهمراه موقعیت جغرافیایی سنگال همگی دارایی‌هایی هستند که باید از آن بهره ‌مند شویم. بخش حمل و نقل هوایی با داشتن ظرفیتهای بسیار زیاد،  ما را به این فکر می اندازد که زمان باز کردن آسمان سنگال ("آسمان باز") به روی خطوط هوایی "ارزان قیمت" برای احیای این بخش با ایجاد ارزش افزوده ، تولید شغل بیشتر و کسب درآمد ارزی فرا رسیده است. از نظر ریسک کشور، سنگال یکی از باثبات ترین و مطمئن ترین کشورها برای هر سرمایه گذاری است. آخرین تغییر سیاسی، استحکام پایه‌های کشور را تایید می‌کند. زمینه ای که اغوا و جذب می‌کند و فرصت های سرمایه گذاری بزرگی را در چندین بخش از فعالیت های اقتصادی، از جمله حمل و نقل هوایی، یکی از بخش های نادر اقتصاد سنگال که هنوز توسعه نیافته ارائه می دهد. این مأموریتی است که دولت جدید به وزیر حمل و نقل هوایی، شیخ بامبا دیه (CBD) محول کرده است. این "آسمان باز" مورد حمایت، باید از یک سیاست ملی پیروی کند. باید در فلسفه و رویکردی هم صنعتی و هم اجتماعی- اقتصادی تصور شود. با تقویت ایده تبدیل سنگال به قطب هوایی منطقه، چندین بخش استراتژیک دیگر مانند صنعت هوانوردی و گردشگری، اقتصاد ملی را تقویت خواهد کرد. یک آسمان باز موثر می‌تواند بین 5000 تا 15000 شغل مستقیم و غیرمستقیم در یک دهه ایجاد کند، اگر توسط یک سیاست صنعتی در زمینه هوانوردی پشتیبانی شود. این اکوسیستم از طریق همکاری با سازندگان پیشرو قطعات در زمینه صنایع هوانوردی به نمایندگی از غول‌هایی مانند ایرباس، بوئینگ، بمباردیر، داسو، اسنکما، لابینال، ماتیس، EADS ساخته خواهد شد. در پی این جهت گیری صنعتی جدید، زمینه‌های تخصصی جدیدی نیز با فعالیت های مستقیم و مرتبط پدید خواهد آمد. این امر همچنین بر فعالیت‌های فرودگاهی تأثیر خواهد داشت زیرا بیشتر محصولات حاصل از تولیدات هوانوردی از طریق دریا به بازارهای اروپایی منتقل می‌شوند. «آسمان باز» چه بین سنگال و اتحادیه اروپا و چه با یک جامعه اقتصادی دیگر در جهان، همچنین یک فرصت واقعی برای گردشگری ملی در ابعاد بین المللی و داخلی خواهد بود.

لوژوکو 30 آوریل 2024

صادرات سنگال به گینه بیسائو به ارزش 55.201 میلیارد FCFA در سال 2022

پس از موریتانی و گامبیا، رئیس جمهور، بسیرو جومای فای در 30 آوریل 2024 در گینه بیسائو خواهد بود. این سفر بخشی از تقویت پیوندهای تاریخی، حسن همجواری و اختلاط اجتماعی- فرهنگی بین سنگال و همسایگانش، همچنین نشان دهنده جایگاه برجسته ای است که محور داکار - بیسائو در اولویت های دیپلماتیک رئیس جمهور  فای اشغال کرده است. سنگال و گینه بیسائو روابط عمیق همکاری دارند. مبادلات بین دو کشور برادر عملاً همه زمینه‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد. از امنیت تا فرهنگ و بخش استراتژیک ماهیگیری. داکار و بیسائو همچنان به تحکیم پیوندهای تاریخی بسیار قوی خود که توسط توافق‌های متعدد شکل گرفته است، ادامه می‌دهند. در سطح تجاری، گینه بیسائو یکی از کشورهای مشتری سنگال در آفریقا است که صادرات آن به وزن خالص 108257 تن در سال 2022 یا 55.201 میلیارد FCFA برآورد شده است  که نشان دهنده بهبود 33.5% در مقایسه با سال 2021 است. در میان محصولات صادر شده به بیسائو، بادام زمینی خام بیش از 61.2 درصد از میزان صادرات را در سال 2022 تشکیل می دهد. ماهیگیری همچنان یکی از محورهای اصلی همکاری سنگال و گینه بیسائو است. در واقع از دسامبر 1978، این دو کشور خواهر با توافقنامه ای در زمینه شیلات دریایی به هم مرتبط شده اند. به لطف اثر بخشی مکانیسم‌های مختلف، نتایج قابل توجهی ثبت شده است. به عنوان مثال، صیدهای صنعتی ماهیگیری که توسط کشتی‌های سنگالی تحت پروتکل فعلی انجام می‌شود در سال 2022 حدود 1417 تن بوده است. صید جانبی برنامه ریزی شده توسط بخش های مختلف ماهیگیری (سخت پوستان، سرپایان و کف ماهیان) نیز طبق مفاد آن انجام می‌شود.

لوژوکو 30 آوریل 2024

تسهیل انتشار اوراق قرضه سبز، اجتماعی و پایدار با امضای قرارداد مشارکت بین بورس بروم با موسسه گگی

بورس اوراق بهادار منطقه ای (بروم) و موسسه رشد سبز جهانی (Gggi) یادداشت تفاهمی را با هدف تقویت همکاری بین این دو موسسه امضا کردند. بروم توضیح می دهد که این مشارکت با هدف تقویت ظرفیت های بازیگران در بازار مالی منطقه ای WAEMU و تسهیل انتشار اوراق قرضه سبز، اجتماعی و پایدار (Esg) در کشورهای زیر منطقه انجام می‌شود. این مشارکت شامل هشت کشور اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) است که عبارتند از بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه بیسائو، مالی، نیجر، سنگال و توگو. بروم در بیانیه‌ای اعلام کرد که این امر امکان توسعه برنامه‌های آگاهی‌سازی و آموزشی متناسب با فرصت‌ها و رویکردهای مرتبط با انتشار اوراق قرضه پایدار و سبز را فراهم می‌کند. برنامه‌های آموزشی به ذینفعان، از جمله موسسات مالی، سرمایه‌گذاران، شرکت‌کنندگان در بازار و ناشران بالقوه ارائه خواهد شد تا شیوه‌های تامین مالی پایدار را در فعالیت‌های خود لخاظ کنند. مدیر کل بروم گفت: در مواجهه با چالش های توسعه پایدار، بروم راهبردی را با هدف تشویق در UEMOA به استفاده از ابزارهای مالی مناسب تعریف کرده است. دکتر ادوه کاسی آمنیوئه افزود: اجرای این استراتژی قبلاً منجر به امضای توافقنامه همکاری با بورس اوراق بهادار لوکزامبورگ در سال 2022 شده است. دکتر کیونگ نام شین، معاون مدیر کل Gggi می‌گوید: با همکاری با یکدیگر، ما می‌توانیم تغییرات مثبت را تسریع کنیم و آینده بهتری را برای نسل های آینده ایجاد نماییم. او همچنین خواستار ساختن آینده ای سبزتر، انعطاف پذیرتر و مرفه تر است. این مراسم به ریاست وزیر محیط زیست، توسعه پایدار و گذار زیست محیطی ساحل عاج، ژاک کونان آساهور برگزار شد. وی افزود: این به خوبی نشان می دهد که کار انجام شده برای گسترش و تشدید رشد سبز و تسریع مشارکت ها در حال ثمر بخشی است. او خاطر نشان می‌کند که این یادداشت تفاهم نقطه شروع تمایل کشورهای WAEMU از طریق مشارکت  ملی برای استفاده از منابع مالی مبتکرانه برای رفع نیازهای کشورهای عضو در این زمینه می‌باشد.

 لوژوکو 30 آوریل 2024

دستیابی به حاکمیت غذایی: تولیدکنندگان ذرت منطقه تامبا آماده ایفای نقش خود هستند

تولیدکنندگان ذرت، از طریق رئیس کالج ملی، می‌گویند که آماده اند تا به طور کامل نقش خود را در دستیابی سنگال به حاکمیت غذایی ایفا کنند. سنگال می‌تواند به خودکفایی غذایی برسد. این نظر پاپ باندا جایف رئیس دانشکده ملی تولیدکنندگان ذرت است. وی گفت: ما باید از سازمان‌های تولید کننده و دولت جدید بهتر حمایت کنیم. این امر به ناچار به داشتن دانه‌ها و نهاده‌های با کیفیت نیاز دارد. اما مهمتر از همه، اطمینان از بازاریابی خوب محصولات ضروری خواهد بود. در غیر این صورت، مشکل بذور، کود و بازاریابی همچنان باقی می مانند. او گفت: در این بخش از شرق سنگال ما آب داریم، زمین در دسترس است. ما فقط خواستار حمایت بهتر هستیم تا نقش مهمی در تولید داشته باشیم. در این صورت منطقه می‌تواند 350000 تن پیش بینی شده را به تنهایی تولید کند.

لوکوتیدین 30 آوریل 2024

برگزاری کارگاه بررسی نتایج و برآورد نیازهای پژوهشی و نوآوری با حضور آژانس‌های توسعه تحقیقات ملی چهار کشور آفریقایی در داکار

آژانس های توسعه تحقیقات ملی از بنین، بورکینافاسو، سنگال و توگو در تیس در خصوص بررسی نتایج و نیازهای پژوهشی در سنگال طی برگزاری کارگاهی گرد هم آمدند .هدف از برگزاری این کارگاه به اشتراک گذاشتن و تجمیع نتایج مطالعات در مورد براورد نیازها در تحقیق و نوآوری در سنگال و معرقی پلتفرم منطقه ای VaRRIWA (ارزش دادن به نتایج تحقیقات و نوآوری در غرب آفریقا) بود. به گفته برگزارکنندگان، این پلتفرم به دنبال ایجاد محیطی مناسب برای انتقال فناوری و نوآوری پایدار در کشورهای فرانسوی زبان غرب آفریقا به‌ ویژه در چهار کشور عضو است. کارگاه مزبور با حضور شرکت های مستقر در تیس، دانشگاهیان، فعالان جامعه مدنی و متخصصان برپا شد. شیخ موهامادو مبکه لو، مدیر آژانس توسعه تحقیقات ملی سنگال گفت، هدف پلتفرم کاملاً سازگار با مأموریت محول شده به آژانس ملی تحقیقات علمی‌کاربردی (ANRSA) است که شامل ترویج استفاده از اکتشافات علمی و فناوری‌های نوآورانه در بخش‌های کلیدی اقتصاد سنگال  است. پروژه استفاده از کارشناسان امور تحقیقاتی یکی از توصیه‌های کلیدی مندرج در برنامه نظام ملی تحقیقات در سال 2019 در طول تدوین برنامه توسعه بخشی (PSD)بود. این پروژه زیر منطقه ای به آژانس سنگال این امکان را داد که از کمک مالی جهانی به مبلغ 566.9 میلیون FCFA در چهار سال گذشته بهره مند شود. بودجه ای که برای آموزش محققان در زمینه حقوق مالکیت معنوی و بهره برداری از آنها در سنگال، استفاده شد. پروژه فرعی دیگر نصب یک واحد تولید دارو بر اساس استفاده گیاهان محلی، از طریق پروژه ارزش گذاری داروهای سنتی بهبود یافته برای درمان فشار خون شریانی در سنگال بود که توسط دانشگاه گاستون برگر سنت لوئیس اجرا گردید. علاوه بر این، پروژه حمایت از ایجاد یک مرکز ملی برای تجمیع و تسریع انتقال نتایج تحقیقات کشاورزی توسط موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال (ISRA) در جریان است. هدف دیگر برگزاری این نشست اطلاع دادن به ذینفعان در مورد وضعیت تحقیقات، فرصت ها و نیازهای اولویت دار توسط مقامات محلی، سازمان‌های تولید کننده و جامعه مدنی می‌باشد. پروژه VaRRIWA به مبلغ 3.2 میلیارد FCFA  توسط صندوق نوآوری ACP، یکی از اجزای برنامه تحقیق و نوآوری سازمان کشورهای آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام (OACPS)، با مشارکت اتحادیه اروپا تامین مالی شده است که توسط آژانس ملی تحقیقات علمی‌کاربردی (ANRSA) در سنگال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. موسا سیدیبه، هماهنگ کننده برنامه در ANRSA و مدیر پروژه ملی ابتکار عمل VaRRIWAR، گفت که هزینه بالای ثبت اختراع در غرب آفریقا، علیرغم حمایت نهادهای ذیربط، حفاظت از نتایج تحقیقات در برابر شرکت های چند ملیتی را تضعیف می‌کند. وی افزود: البته سنگال دارای قانون حق ثبت اختراع است، حتی اگر تولید خیلی مهم نباشد، به عنوان مثال تقریباً تمام محصولات کشت شده در سنگال بر اساس پتنت های به دست آمده در بذر توسط موسسه تحقیقات کشاورزی سنگال (ISRA) ثبت شده است. در صنعت کشاورزی و مواد غذایی، موسسه فناوری غذایی (ITA) نیز حق ثبت اختراع را به دست آورده است. سیدیبه خاطر نشان کرد: امر تحقیقات در سنگال به بیش از 50 سال قبل برمی‌گردد ولی هنوز توسعه یافته نیست، از این رو این کارگاه  فراتر از بازیگران، سعی در شناسایی نیازهای شرکت ها و دریافت پیشنهادات از نظر ثبت اختراع در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دارد.

APS  2 می 1402

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما