معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۴:۲۷

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج و کامرون در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

  ساحل عاج

ملاقات وزیر امورخارجه ژاپن با رئیس جمهور ساحل عاج

وزیر امور خارجه ژاپن روز دوشنبه 29 آوریل با الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج دیدار و گفتگو کرد. در این ملاقات، دو طرف در خصوص همکاری دوجانبه میان ساحل عاج و ژاپن بحث و گفتگو نمودند. آقای واتارا در سخنانی از ارتباط دوستی دیرینه ای که از سال 1966 دو کشور را به هم پیوند می دهد، استقبال نمود و از سرمایه گذاری دولت ژاپن در ساحل عاج در زمینه‌های زیر ساخت ها، انرژی، کشاورزی و اجتماعی تشکر و قدردانی کرد.  آقای واتارا با اشاره به حضور حدود بیست شرکت ژاپنی در ساحل عاج، ابراز امیدواری کرد که روند اجرای هر چه سریعتر واحدهای مونتاژ خودروهای برند تویوتا در ساحل عاج تسریع شود. ایشان در پایان ضمن استقبال از کیفیت روابط دوستی و اعتماد میان ژاپن و ساحل عاج و سطح مبادلات تجاری میان دو کشور اعلام کرد پل دوستی ساحل عاج و ژاپن موسوم به "شینزو آبه" که هفتاد درصد آن ساخت شده است، قرار است که در سال آینده افتتاح شود. وزیر خارجه ژاپن نیز از سطح روابط دوستی میان ژاپن و ساحل عاج در دهه اخیر در زمینه همکارهای گوناگون  ابراز رضایت نمود و تاکید کرد که کشورش ساحل عاج را که نرخ رشد اقتصادی بالایی را هر ساله حفظ می‌کند و از یک محیط تجاری باثبات و مطلوب بهره می‌برد، به عنوان دروازه ی پیشرفت در غرب آفریقای فرانسوی زبان می‌شناسد. دو طرف همچنین با برگزاری همایش اقتصادی بخش خصوصی آفریقا و ژاپن در ساحل عاج در ماه دسامبر 2024 به توافق رسیدند.

 

کشف یک معدن طلای بزرگ در شمال ساحل عاج

آقای مارتینو دسیسیو مدیر عامل گروه معدن طلای مونتاژ گولد، روز پنجشنبه دوم می‌ با الحسن واتارا رئیس جمهور ساحل عاج دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار، وی از کشف یک معدن بزرگ طلا در منطقه کانی و دیانرا (در شمال کشور) خبر داد. گفتنی است سرمایه گذاری اولیه 400 میلیارد فرانک سیفا  خواهد بود و این معدن موجب ایجاد 4 هزار و پانصد شغل مستقیم و غیر مستقیم  خواهد شد. به گفته آقای مارتینو، این ذخایر معدنی با برآورد 5 میلیون اونس یا 155.5 تن طلا تا به امروز بزرگترین معدن کشور به شمار می رود. لازم به ذکر است مدت استفاده از این معدن  بیست سال تخمین زده می‌شود. آغاز فعالیت بهره برداری از این معدن در سه ماهه آخر سال 2024 خواهد بود.

اختصاص 15 میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا جهت حمایت از نیروهای مسلح ساحل عاج

اتحادیه اروپا طی بیانیه ای در روز دوشنبه 29 آوریل اعلام کرد به منظور تقویت ظرفیت های عملیاتی نیروهای مسلح ساحل عاج با هدف تضمین امنیت مناطق مرزی و مبارزه با گروه‌های مسلح غیردولتی که ثبات کشور و منطقه  را تهدید می‌کنند، بسته 15 میلیون یورویی را برای حمایت از نیروهای مسلح ساحل عاج تصویب کرده است. گفتنی است اتحادیه اروپا تجهیزات و وسایل نقلیه نظارتی و همچنین آموزش تاکتیکی را به نیروهای مسلح ساحل عاج ارائه خواهد نمود. این حمایت در شرایطی صورت می‌گیرد که حملات تروریستی به‌ ویژه در سه منطقه مرزی (بورکینافاسو،-مالی،-نیجر) و همچنین گسترش به سمت کشورهای ساحلی منطقه افزایش یافته است. بین سال‌های 2020 تا 2021، مرز بین ساحل عاج و بورکینافاسو تحت فشار شدید گروه‌های افراطی خشن قرار گرفت و نزدیک به 20 حمله و حادثه ثبت شد. در مواجهه با این وضعیت، دولت ساحل عاج اصلاحات زیادی را با هدف تقویت عملیات نظامی و امنیتی خود با حمایت شرکای بین المللی خود انجام داده است.

 

گابن

کاهش حجم صادرات نفت خام گابن در سال 2023

بر اساس آمار اداره کل گمرک گابن، صادرات نفت خام این کشور در سال 2023 ، به بیش از 3 هزار و نهصد میلیارد فرانک سیفا رسیده است که نسبت به سال قبل 4.7 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، صادرات نفت 67 درصد از کل حجم صادرات این کشور را تشکیل می دهد و دولت چین همچنان مشتری اصلی گابن در سال 2023 برای نفت خام بوده است گرچه کشورهای دیگری مانند مالزی، توباگو، استرالیا و ایتالیا نیز از جمله مقاصد صادراتی نفت خام گابن بشمار می روند. گفتنی است با وجود کاهش حجم صادرات، تولید نفت گابن در سال 2023 بیش از 11.1 میلیون تن نفت بوده است که نسبت به سال قبل 7.7 درصد افزایش داشته است.

 

 امضای موافقتنامه همکاری کشاورزی و دامداری فی مابین برزیل و گابن

هیئتی از موسسه دانیل فرانکو برزیل متخصص در زمینه فعالیت های کشاورزی و دامداری، روز جمعه 26 آوریل با نخست وزیر گابن دیدار و گفتگو کرد. پس از این دیدار موافقتنامه همکاری کشاورزی و دامداری با هدف ایجاد مرکز تولید گوشت و شیر و ایجاد اشتغال بین دو طرف امضا شد. بر اساس این موافقتنامه قرار است دوره‌های آموزشی جوانان گابنی در برزیل برگزار شود.

کامرون

اختصاص بیش از 3 هزار میلیارد سیفا تامین مالی از سوی بانک توسعه آفریقا به کامرون در طی 60  سال

به گزارش سایت خبری سرمایه گذاری در کامرون به نقل از بانک توسعه آفریقا،  بانک توسعه آفریقا از زمان تاسیس در سال 1964 مبلغ  10 هزار و نهصد و پنجاه میلیارد فرانک سیفا برای کشورهای جامعه اقتصادی و پولی مرکز آفریقا (ایکاس) اختصاص داده است که از این مبلغ حدود سه هزار میلیارد سهم کامرون بوده است. گفته می‌شود تامین مالی بانک توسعه آفریقا برای کامرون در دهه‌های اخیر با راه اندازی پروژه‌های زیربنایی بزرگ در این کشور از سال 2012 شتاب گرفته است. بر اساس گزارش بانک توسعه آفریقا 56.5 درصد از این تامین مالی به اجرای پروژه‌های جاده ای جهت اتصال کامرون به کشورهایی نیجریه، کنگو و چاد اختصاص یافته است.

https://www.investiraucameroun.com/economie/2604-20760-la-bad-affirme-avoir-accorde-pres-de-3-000-milliards-de-fcfa-de-financements-au-cameroun-en-60-ans

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما