معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پاکستان در بحبوحه افزایش قیمت ها اوره وارد می‌کند

در بحبوحه افزایش قیمت های داخلی، دولت پاکستان قصد دارد 200000 تن اوره وارد کند تا هزینه‌ها را در فصل پاییز تثبیت کند. این تصمیم که به دلیل افزایش قابل توجه قیمت ها توسط تولیدکنندگان محلی انجام شده است، با هدف رسیدگی به افزایش 3.6 درصدی تقاضای اوره است. این اقدام به دنبال تضمین امنیت غذایی، تثبیت قیمت‌های محلی و رفع نیازهای کشاورزی است.

https://www.dawn.com/news/1829641/govt-plans-urea-imports-to-ensure-price-stability

 رئیس جمهور زرداری به دنبال سرمایه گذاری بیشتر چینی و استرالیایی است

آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان با سرمایه گذاران چینی و استرالیایی برای ارتقای فرصت ها در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، تجارت و زیرساخت ها دیدار کرد. زرداری با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه قوی، بر تعهد پاکستان به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) و بر اهمیت پروژه‌هایی مانند بندر گوادر تاکید کرد. وی به اقدامات ایمنی برای کارگران چینی اطمینان داد و از حمایت چین در توسعه پاکستان تشکر کرد. زرداری همچنین از سرمایه گذاری استرالیا در بخش هایی مانند کشاورزی و معدن استقبال کرد و بر روابط پایدار بین دو کشور تاکید کرد.

https://www.dawn.com/news/1829479/president-zardari-seeks-greater-chinese-australian-investment

 افزایش تولید گندم در پاکستان

کمیته فدرال کشاورزی (FCA) در پاکستان افزایش 5.4 درصدی در تولید گندم برای فصل 2023-24 را گزارش کرد که به 29.69 میلیون تن رسید. تولید گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز رشد داشته است. FCA با تاکید بر تولید پنبه، برنج و ذرت، اهداف تولید را برای محصولات ضروری پاییز برای سال‌های 2024-25 تعیین کرد. وجود آب کافی و پیش بینی‌های بارندگی مورد بحث قرار گرفت و وزیر بر اهمیت افزایش بهره وری کشاورزی برای رشد اقتصادی و امنیت غذایی  نیز تاکید کرد.

https://tribune.com.pk/story/2464004/wheat-production-grows-by-54-in-2023-24

 افزایش چشمگیر واردات تلفن همراه

بر اساس گزارش اداره آمار، پاکستان در 9 ماه اول سال مالی جاری شاهد افزایش قابل توجه واردات تلفن همراه بوده است. هزینه واردات تلفن همراه به 1301 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته 181 درصد افزایش قابل توجهی داشته است. تنها در مارس 2024، 153 میلیون دلار برای واردات تلفن همراه هزینه شده است که نشان دهنده افزایش خیره کننده 931 درصدی نسبت به مارس سال گذشته است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-04-26/2340544

دولت پاکستان کارشناسان فنی را برای اصلاحات اقتصادی استخدام می‌کند

دولت پاکستان در حال استخدام کارشناسان فنی و شرکت‌های مشاوره است که از وزارتخانه‌های کلیدی مانند دارایی و انرژی شروع می‌شود تا حکومت را تقویت کند و سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند. با الهام از پیشنهادهای دکتر عشرت حسین، این حرکت با هدف رسیدگی به چالش هایی است که مانع تصمیم گیری کارآمد می‌شوند. حوزه‌های تمرکز شامل بخش‌های اکتشاف معدنی، نفت، و LNG، با برنامه‌هایی برای همکاری با گروه‌های تجاری است.

https://www.dawn.com/news/1830288/govt-to-appoint-technical-experts-on-special-packages

 نخست وزیر شهباز در دیدار با رئیس صندوق بین المللی پول بر تعهد خود برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر اصلی تاکید کرد

نخست وزیر شهباز شریف در دیدار با کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، بر تعهد پاکستان به اصلاحات اقتصادی تاکید کرد. آنها در مورد برنامه‌های جاری صندوق بین المللی پول و استراتژی‌های اقتصادی آینده بحث کردند. نخست وزیر شریف همچنین در یک میزگرد مجمع جهانی اقتصاد (WEF) بر نابرابری‌های مراقبت های بهداشتی جهانی نیز تاکید کرد. علاوه بر این، وی با محمد سلیمان الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی‌برای تسریع پروژه‌های جاری در پاکستان دیدار کرد. همچنین، نخست‌وزیر شریف از نقش شورای تسهیل سرمایه‌گذاری ویژه در جذب سرمایه‌گذاری سعودی قدردانی کرد و در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در مورد مسائل مربوط به غزه بحث کرد.

https://www.dawn.com/news/1830178/in-meeting-with-imf-chief-pm-shehbaz-reiterates-commitment-to-put-economy-back-on-track

 اصلاح سیاست گندم پاکستان

سیاست گندم پاکستان که با حمایت گرایی، ناکارآمدی و بار مالی سنگین مشخص می‌شود، نیازمند اصلاحات فوری است. اتکا به واردات، ممنوعیت صادرات و تدارکات دولتی منجر به انحراف بازار، فساد و کمبود شده است. برای رسیدگی به این چالش‌ها، دولت باید به رویکرد بازارمحور روی آورد و به بخش خصوصی اجازه مشارکت در تدارکات، ذخیره‌سازی و صادرات را بدهد. این تغییر سرمایه گذاری در تاسیسات ذخیره سازی مدرن را تشویق می‌کند، فساد را مهار می‌کند و ذخایر استراتژیک را تضمین می‌کند و در عین حال فشار مالی را کاهش می دهد.

https://tribune.com.pk/story/2464378/cheap-flour-a-short-glimpse-of-power-of-market

 کاهش 1.10 درصدی تورم هفتگی

شاخص قیمت حساس (SPI) در پاکستان نسبت به هفته گذشته 1.10 درصد کاهش یافت اما نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.94 درصد افزایش یافته است. کاهش قابل توجهی در قیمت گوجه فرنگی، پیاز و مرغ مشاهده شد، در حالی که سیب زمینی و شیرخشک افزایش قابل توجهی داشتند. از 51 قلم کالای ضروری مورد پایش، 15 قلم کالا با افزایش قیمت، 10 قلم کاهش و 26 قلم کالا در هفته ثابت ماندند. قیمت‌ها نسبت به سال قبل به‌طور قابل‌توجهی برای گاز، گوجه‌فرنگی و پیاز افزایش یافت، در حالی که کاهش برای موز و روغن آشپزی مشاهده شد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/04/27/weekly-inflation-drops-by-1-10/

 

ایندوس موتور افزایش سود 38 درصدی را گزارش کرده است

شرکت Indus Motor (IMC) سود قابل توجهی معادل 4.45 میلیارد روپیه برای سه ماهه سوم منتهی به 31 مارس 2024 اعلام کرد که نسبت به سال قبل 38 درصد افزایش داشته است. علیرغم کاهش اندک درآمد، IMC به سود ناخالص 6.96 میلیارد روپیه برای 9 ماه سال مالی 24 دست یافت که نشان دهنده رشد قابل توجه 14.7٪ است. سود قبل از مالیات برای سه ماهه سوم سال مالی 24 به 7.6 میلیارد روپیه رسید که 58 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، در حالی که مالیات در 9 ماه سال مالی 24 تقریباً دو برابر شد.

https://tribune.com.pk/story/2464534/indus-motor-reports-38-profit-surge

 شرکت توسعه نفت و گاز (OGDCL) سود 171 میلیارد روپیه را برای ژوئیه-مارس سال مالی 24 گزارش کرد

شرکت توسعه نفت و گاز (OGDCL) سود پس از مالیات 171.10 میلیارد روپیه و سود هر سهم 39.78 روپیه برای 9 ماه اول سال مالی 24 گزارش کرده است . علیرغم چالش‌هایی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی و محدودیت‌های تولید اوپک، OGDCL به رشد درآمد ۱۳ درصدی و افزایش ۷ درصدی سود دست یافته است. این شرکت در فعالیت های اکتشافی و حفاری با حفاری هشت حلقه چاه شامل سه حلقه چاه اکتشافی و پنج حلقه چاه توسعه ای پیشرفت چشمگیری داشته است.

https://tribune.com.pk/story/2464537/ogdcl-reports-rs171b-profit-for-jul-mar-fy24

 خرید 40 درصد شرکت نفت و گاز پاکستان توسط شرکت آرامکو

کمیسیون رقابت پاکستان (CCP) خرید 40 درصد سهام  شرکت گاز و نفت پاکستان با مسئولیت محدود (GO) توسط شرکت آرامکو را تایید کرد که اولین ورود غول نفتی عربستان به بازار خرده فروشی سوخت پاکستان است.

این شرکت در فروش، بازاریابی، تدارکات، و خدمات مرتبط با تمرکز ، اکتشاف، حفاری، استخراج، پردازش، ساخت، پالایش و بازاریابی مواد هیدروکربنی تخصص دارد.

https://www.dawn.com/news/1830522/saudi-arabia-eyes-cooperation-in-agriculture-sector

ظرفیت های بازار آسیا برای پاکستان

در دنیای امروزی که هزینه‌های تجارت با کشورهای دور در حال افزایش است، پاکستان به وضوح نیاز به تجارت بیشتر با چهار همسایه خود - چین، افغانستان، ایران و هند دارد. متأسفانه مدت زیادی است که تجارت آن با هند و ایران به دلایل سیاسی و دیپلماتیک در مورد اولی و تحریم های آمریکا در مورد دومی عقب مانده است . برای به حداکثر رساندن منافع اقتصادهای تجاری، پاکستان اکنون باید رویکرد "نگاه به آسیا" را دنبال کند و بر همسایگان و شرکای توسعه در شورای همکاری خلیج فارس - کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تمرکز کند. سفر اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به پاکستان، تا حدی با این هدف بود که به دشمنان نشان دهند که تهران و اسلام‌آباد «جدایی‌ناپذیر» هستند. با این حال، هدف اصلی آن کشف راه‌های تجارت، سرمایه گذاری و همکاری دوجانبه در زمینه‌های علم و فناوری بود.

https://www.dawn.com/news/1830172/pakistans-trade-potential-in-asia

 امکان کاهش قیمت گازوئیل و بنزین

دولت ممکن است از 1 می 2024 قیمت بنزین را از 293.94 روپیه پنج روپیه کاهش  و به  288 روپیه در هر لیتر و گازوئیل را 8 روپیه در هر لیتر به 282.38 روپیه از 290.38 روپیه کاهش دهد. این کاهش قیمت به علت کاهش 0.88 درصدی قیمت نفت خام برنت  در بازارهای بین المللی است.

https://e.thenews.com.pk/detail?id=302818

کاهش حواله‌های کارگران و سرمایه گذاری خارجی، چشم انداز ضعیف اقتصادی

هیئت بازرگانان فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت پاکستان (FPCCI) (BMP) گفته است که با افزایش هزینه انرژی، چالش‌های سرمایه‌گذاری جدید همچنان چشم‌انداز اقتصادی ضعیف در این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا جریان ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI) در این کشور طی 9 ماهه اول سال مالی جاری 10 درصد کاهش یافته است در حالی که ورودی حواله‌های کارگران خارج از کشور در فوریه 2024 به 2.25 میلیارد دلار رسیده است که 6.2 درصد کمتر از ماه به ماه است.

https://www.nation.com.pk/29-Apr-2024/weak-economy-facing-challenges-as-fdi-down-10pc-amid-rising-cost-bmp

گرایش مردم به پنل های خورشیدی به علت قیمت بالای برق در پاکستان

سازمان تنظیم مقررات ملی برق (Nepra) از بخش برق خواسته است تا به دولت فدرال اطلاع دهد که مصرف کنندگان به دلیل تعرفه‌های بالا، شبکه ملی را ترک می‌کنند و به برق خورشیدی روی می آورند.

در جلسه علنی دادخواست ارائه شده توسط آژانس مرکزی خرید برق (CPPA-G)، به رگولاتور اطلاع داده شد که مصرف برق در مارس 2024 در مقایسه با اهداف مرجع، 7.5 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش قابل توجه مصرف برق در سراسر کشور است.

https://www.nation.com.pk/27-Apr-2024/consumers-leaving-national-grid-switching-to-solar-owing-to-high-tariff

بررسی چالش ها و فرصت های تجاری ایران و پاکستان توسط سفیر پاکستان در تهران

سفیر پاکستان در ایران، محمد مدسر تیپو، چالش ها و فرصت های تقویت تجارت دوجانبه میان پاکستان و ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی که منتشر شد، وی بر لزوم تقویت بیشتر روابط دوجانبه توسط نهادهای تجاری دو کشور تاکید کرد.

ما در حال کار بر روی نهادینه کردن تجارت مبادله ای با هر دو کشور هستیم. ایران با سایر کشورهای همسایه تجارت دارد و تجارت با پاکستان نیز امکان پذیر است که باید برای آن تلاش های مثبتی انجام دهیم. سرمایه گذاران عمده ایران نیز به دنبال سرمایه گذاری در پاکستان هستند.

او این دیدگاه‌ها را در حالی که در دفتر لاهور اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان به جامعه تجاری سخنرانی می‌کرد، بیان کرد. وی با بیان نکات مهم سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به پاکستان، خاطرنشان کرد: این سفر نشان‌دهنده پیوندهای مستحکم دو ملت و همسویی مقامات دو کشور در ابعاد مختلف است.

https://tribune.com.pk/story/2464530/iranian-investors-eyeing-trade-with-pakistan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما