معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی تنگیز

   TCO  عملیات اجرایی تاسیسات پروژه مدیریت فشار چاه میدان نفتی تنگیز را با موفقیت آغاز کرد. این یک نقطه عطف کلیدی در پروژه کلی برای توسعه تولید در تنگیز است. فرایند به گونه‌ای طراحی شده که کارخانه‌های فرآوری موجود در تنگیز، با ظرفیت کامل (تقریباً 28 میلیون تن در سال) با کاهش فشار سر چاه و سپس افزایش آن در کارخانه‌های موجود، فعالیت نمایند. فاز نهایی پروژه رشد آینده TCO، معروف به FGP، قرار است در نیمه اول سال 2025 تکمیل شود. این به TCO اجازه می دهد تا تولید نفت خام در تنگیز را تا 12میلیون تن دیگر در سال (260000 بشکه در روز) افزایش دهد. تا به امروز، TCO بیش از 18 میلیارد دلار در تهیه کالاها و خدمات قزاقستان تحت FGP-WPMP سرمایه گذاری کرده است.

    TCO یک شراکت قزاقستانی است که نفت خام، گاز مایع، گاز خشک و گوگرد را توسعه، تولید و به فروش می‌رساند. در آوریل 1993، TCO بین جمهوری قزاقستان و شرکت شورون تشکیل شد. شرکای این شرکت شورون - 50٪، NC KazMunayGas JSC - 20٪، ExxonMobil Kazakhstan Ventures Inc. - 25٪ و Lukoil - 5٪ هستند.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/tsho-zapustil-v-rabotu-obekty-puud-na-tengize

 

بررسی ساخت خط لوله نفت در دریای خزر توسط دولت قزاقستان

     وزارت انرژی قزاقستان گزارش داد که قزاقستان ساخت یک خط لوله نفت در دریای خزر را مورد بررسی خواهد کرد. وزارت انرژی قزاقستان در پاسخ به پرسش ها گفت که این کشور همچنین در حال بررسی ساخت یک خط لوله نفتی دیگر از آتیرائو به کوریک در میان مدت می‌باشد. این وزارت خانه اعلام نمود که این کشور می‌تواند محموله‌های نفتی از خزر را برای مطابقت با ظرفیت بندر آکتائو افزایش دهد.

     قزاقستان صادرات نفت خام خود را در سال گذشته افزایش داده و انتظار دارد در سال 2024 نیز به افزایش صادرات خود ادامه دهد. اکثر صادرات نفت خام قزاقستان در حال حاضر توسط شبکه کنسرسیوم خط لوله خزر    (CPC)  انجام می‌شود. خط لوله CPC از سواحل خزر در شمال غربی قزاقستان تا بندر نووروسیسک در سواحل دریای سیاه روسیه کشیده شده و 80 درصد از صادرات نفت خام قزاقستان را حمل می‌کند. وزارت انرژی این کشور آخر هفته گفت که قزاقستان 131 هزار بشکه در روز از سهمیه اوپک پلاس خود در ماه مارس، فراتر رفته است. در اوایل ماه آوریل 2024، کمیته نظارت مشترک وزیران (JMMC) اوپک پلاس که بر تحولات بازار نفت و کاهش تولید این گروه نظارت می‌کند، اعلام کرد هیچ تغییری در سیاست تولید را توصیه نکرده اما تاکید نمود که اعضا باید از سیاست کاهش تولید، تبعیت نمایند.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Kazakhstan-to-Consider-Building-Oil-Pipeline-in-the-Caspian-Sea.html

برآورد میادین نفتی جمهوری قزاقستان

     بیشترین حجم نفت قزاقستان در منطقه آتیرائو قرار دارد. وزارت صنعت و ساخت و ساز قزاقستان اعلام کرد: از  1ژانویه 2023، بر اساس منابع ذخایر زمین شناسی و رده بندی A+B+C1، 11.4 میلیارد تن نفت در قزاقستان موجود می‌باشد که ذخایر قابل استحصال 2.9 میلیارد تن برآورد شده است. حجم اصلی نفت در دو منطقه آتیرائو و آکتوبه متمرکز شده که مطابق با طبقه بندی A+B+C1 زمین شناسی، منطقه آتیرائو دارای 6.2 میلیارد تن ذخایر و حجم قابل بازیافت 2.1 میلیارد تن می‌باشد. با توجه به طبقه بندی C2، ذخایر زمین شناسی 2.8 میلیارد تن و ذخایر قابل بازیافت 1.1 میلیارد تن است. در آکتوبه بر اساس رده‌های A+B+C1 ذخایر زمین شناسی به 1.2 میلیارد تن و ذخایر قابل بازیافت 194.4 میلیون تن و براساس دسته بندی C2 ذخایر 852.1 میلیون تن و قابل استحصال 161.2 میلیون تن می‌باشد. پیش از این، وزارت خانه مذکور گزارش داده بود که 289 میدان هیدروکربنی در قزاقستان وجود دارد.

https://azh.kz/ru/news/view/101245

مشارکت قزاقستان در ساخت راه آهن ترانس-افغان

     سریک جومانگارین معاون نخست وزیر در دیدار 24 آوریل با عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر افغانستان در جریان سفر خود به افغانستان گفت که قزاقستان آماده مشارکت در پروژه‌های توسعه دهلیز بین الافغانی است. قزاقستان آمادگی دارد تا در ساخت راه آهن ترمز  مزار شریف  کابل  پیشاور و هرات  قندهار  سپین بولدک مشارکت کند. انتظار می رود این پروژه زمان تحویل کالا بین کشورها را نزدیک به ده برابر کاهش دهد و هزینه‌های حمل و نقل کالا را کاهش دهد.

     طی سه سال گذشته، قزاقستان شاهد رشد مداوم حمل‌ونقل صادراتی به افغانستان بوده، به طوری که حجم حمل‌ونقل ریلی با افزایش 14 درصدی از شاخص سال 2021 به 2.7 میلیون تن در سال 2023، رسیده که از این مقدار 1.5 میلیون تن آرد و غلات بوده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 40 درصدی صادرات در سال‌های آینده است و انتظار می رود رشد ترافیک تا سال 2030 سه برابر شود.

     علاوه بر این، قزاقستان پیشنهاد کرده است که ظرفیت ترمینال Beineu خود را برای افزایش عرضه غلات و آرد قزاق به افغانستان در نظر بگیرد. این ترمینال در منطقه مانگیستائو دارای زیرساخت کافی برای خدمت به عنوان یک پایانه ذخیره سازی حمل و نقل زمینی برای صادرات محصولات است. با دسترسی مستقیم به مرز قزاقستان و ترکمنستان، ظرفیت این ترمینال به آن اجازه می دهد تا 100000 تن غلات، 12000 تن آرد و حداکثر 3000 تن خوراک در ماه حمل شود.

https://astanatimes.com/?p=83861

امضای توافقنامه تاریخی میان دو جمهوری قزاقستان و قرقیزستان

     رییس جمهور قزاقستان و جمهوری قرقیزستان توافقنامه ای تاریخی درباره تعمیق و گسترش روابط متحد امضا کردند که فرصت های گسترده ای را برای پیشرفت تعامل باز کرده و به طور کامل منافع دو کشور را برآورده و به حفظ پیوندهای دیرینه برادری کمک می‌کند. توکایف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدیر جپاروف در 19 آوریل 2024 در آستانه بر تعهد هر دو کشور برای رساندن تجارت متقابل به 2 میلیارد دلار تاکید و آمادگی قزاقستان را برای افزایش صادرات 195 کالا به ارزش 260 میلیون دلار به جمهوری قرقیزستان اعلام نمود. توکایف با صحبت از بخش کشت و صنعت که در سال گذشته 10 درصد افزایش گردش مالی را تجربه و به 300 میلیون دلار رسیده تأکید کرد که هر دو دولت قصد دارند تا یک نقشه راه برای افزایش حجم تولید، ایجاد سرمایه گذاری‌های مشترک و تسهیل ارتباطات تهیه نمایند.

https://astanatimes.com/?p=83619

همکاری دانشگاه یسه نوف با شرکت Kongsberg Digital

     دانشگاه یسه نوف و هیات نروژی شرکت Kongsberg Digital AS توافق نامه ای را در مورد تامین تجهیزات و برنامه‌های آموزشی برای آکادمی دریایی دانشگاه امضا کردند. Kongsberg Digital رهبر بلامنازع جهانی در تولید شبیه سازهای دریایی و برنامه‌های حمل و نقل دریایی است. فناوری‌ها و راه‌حل‌های طراحی Kongsberg به حل وظایف توسعه فناوری‌های دیجیتال برای بهینه‌سازی مدیریت عملیات دریایی و زیرساخت‌های بندری، ارزیابی کارایی انرژی و خطرات زیست‌محیطی مرتبط با فعالیت‌های دریایی و بندری، با تأکید بر کاهش تأثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای بر محیط‌زیست کمک می‌کند.

     دانشگاه یسه نوف به طور فعال در حال تهیه توصیه‌های روش شناختی علمی در مورد استفاده از فناوری‌های نوآورانه در زمینه مدیریت دریایی و انرژی‌های تجدید پذیر است. این به دانشگاه امکان می دهد تا در توسعه فناوری‌های صرفه جویی در انرژی و مسیرهای بهینه برای حمل کالا از طریق دریا، افزایش ایمنی زیست محیطی و بهره وری اقتصادی عملیات دریایی در بخش قزاقستانی دریای خزر، در منطقه خزر پیشرو شود.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/kompaniya_%E2%80%9Ckongsberg_digital%E2%80%9D_postavit_trenazheri_dlya_morskoy_akademii

 برگزاری کنفرانس بین المللی Green Hydrogen Aktau Dialogue درآکتائو

     کنفرانس گفتگوی Green Hydrogen Aktau که به موضوع هیدروژن سبز اختصاص دارد به ابتکار مؤسسه مهندسی پایدار قزاقستان-آلمانKINI و دانشگاه یسه نوف در 26 آوریل 2024 در آکتائو برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این کنفرانس به اشتراک گذاری دانش و ایجاد تعامل و فرآیندهای کاری موثر بین نمایندگان سیاست، تجارت و علم به منظور حمایت از توسعه موفقیت آمیز اقتصاد هیدروژن سبز در قزاقستان است و متعاقبا، این کنفرانس به صورت سالانه برگزار می‌شود. نمایندگان وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان، وزارت انرژی جمهوری قزاقستان، نمایندگان رسمی اتحادیه اروپا، نمایندگان شریک آلمانی و دیپلمات های مقیم در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

     موسسه مهندسی پایدار قزاقستان-آلمان KINI به طور مشترک توسط دانشگاه فنی و مهندسی یسه نوف و دانشگاه قزاقستان-آلمانی DKU  ایجاد شده است. این موسسه هم اکنون دو برنامه آموزشی "مهندسی انرژی و محیط زیست" و "لجستیک" را  راه اندازی کرده که هدف آن‌ها آموزش متخصصان برای تولید هیدروژن سبز در مانگیستائو و حمایت از توسعه لجستیک برای کریدور حمل و نقل میانی از چین به اروپا از طریق دریای خزر می‌باشد.

https://mitsidi.com/ru/o-que-voce-precisa-saber-sobre-o-hidrogenio-verde/

 بررسی دانشمند هلندی از وضعیت سیل و پیامدهای آن در قزاقستان

فردریک هوتوف، دانشیار مهندسی هیدرولیک در موسسه آموزش آب IHE Delft آمستردام که به درخواست سفارت قزاقستان در هلند برای بررسی وضعیت سیل وارد قزاقستان شد، میزان سیل را یک چالش واقعا بزرگ دانست. او گفت: اولین چیزی که می‌توانیم به آن کمک کنیم این است که مطمئن شویم کاری که انجام می‌شود درست است. وی خاطرنشان کرد که بسیاری از سازه‌های حفاظت از سیل در قزاقستان از مدت ها پیش ساخته شده اند. جهان، آب و هوا و جمعیت تغییر کرده است، اما این ساختارها تغییر نکرده اند؛ ما باید یاد بگیریم، سازگار شویم و با تغییرات دنیای اطرافمان حرکت کنیم تا برای سناریوهای فاجعه بعدی آماده شویم

      هاتوف همچنین عامل اصلی ایجاد سیل در قزاقستان را نام برد. به گفته این کارشناس: در آغاز زمستان برفی نیامد، این وضعیت منجر به یخ زدن خاک شد. سپس به دلیل برفی که به صورت مداوم در آخر فصل زمستان آمد، پوشش یخی روی آن تشکیل شد که دوباره آب شد و یخ زد و سپس چندین بار دیگر برف روی آن بارید؛ بنابراین، همانطور که معمولاً اتفاق می‌افتد، آب نمی‌توانست به سطح زمین رسیده و به داخل آن نفوذ کند. او افزود: تجربه جهانی نشان می دهد که مکان‌هایی که مدت طولانی تری خشک می مانند، سیل شدیدتری را تجربه می‌کنند و این متخصص هشدار داد که قزاقستان به احتمال زیاد ممکن است دوباره با این وضعیت مواجه شود.

https://astanatimes.com/?p=83547

برنامه پلیس آکتائو برای جلوگیری از صید غیر قانونی

به منظور جلوگیری و سرکوب صید غیرقانونی منابع ماهی و سایر آبزیان در زمان تخم ریزی و تکثیر آنها، از اول آوریل تا 31 ژوئن، رویداد عملیاتی و پیشگیرانه "Sturgeon-2024" در آکتائو در حال برگزاری می‌باشد. این رویداد برای حفاظت از منابع ماهی و حیوانات آبزی طراحی شده است. به عنوان بخشی از این رویداد، افسران پلیس کار نظارت پیشگیرانه در مخازن را تقویت خواهند کرد. نگهبانان خواستار احترام به طبیعت و رعایت قوانین تعیین شده ماهیگیری هستند. علاوه بر این، وظیفه آنها یادآوری مسئولیت به شهروندان در مورد نقض این ممنوعیت می‌باشد. در صورت تخطی ماهیگیران، مجازات های اداری و کیفری در نظر گرفته شده است.

https://www.inaktau.kz/news/3765305/rejdy-na-pobereze-v-aktau-provodat-policejskie

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما