معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۶:۲۵

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج و کامرون در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

ساحل عاج در صدر اقتصادهای منطقه فرانک سیفا در سال 2024

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که ساحل عاج با تولید ناخالص داخلی 86.9 میلیارد دلار در سال 2024 ، رهبری اقتصادی خود را در منطقه فرانک سیفا حفظ خواهد کرد. به گفته صندوق بین المللی پول، رهبری ساحل عاج به خاطر دو عامل کلیدی از جمله مقاومت در برابر شوک های اقتصادی به لطف اقتصاد متنوع و برخورداری از بخش‌هایی مانند کشاورزی، صنعت و خدمات و اصلاحات ساختاری انجام شده از سوی دولت با هدف تحریک رشد اقتصادی و ارتقای محیطی مناسب برای سرمایه گذاری می‌باشد. گزارش صندوق بین المللی پول همچنین حاکی از این است که کامرون و سنگال به ترتیب با تولید ناخالص داخلی 53.20 میلیارد دلار و 35.45 میلیارد دلار در جایگاه‌های دوم و سوم قرار خواهند گرفت. اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA) همچنین دارای اعضای دیگری است که سهم قابل توجهی در اقتصاد آن دارند. بورکینافاسو، مالی و نیجر با تولید ناخالص داخلی 21.9 میلیارد دلار، 21.66 میلیارد دلار و 18.81 میلیارد دلار به ترتیب به مکان‌های چهارم، پنجم و هشتم در رتبه بندی صعود خواهند کرد. این کشورها اگرچه با سه کشور اول رقابت نمی‌کنند، اما نقش تعیین کننده ای در تعادل اقتصادی منطقه دارند. علاوه بر این کشورها، بازیگران دیگری مانند بنین، گابن، چاد و جمهوری کنگو، 10 اقتصاد اصلی در منطقه فرانک سیفا را تکمیل می‌کنند.

 

کامرون

فلج شدن اقتصاد شمال کامرون بعلت تداوم بسته شدن مرزهای زمینی با نیجریه 

به گزارش مطبوعات کامرون، از زمان بحران کووید 19، مرز زمینی بین کامرون و نیجریه همچنان بسته است و مأموران مهاجرت حاضر در مرز برای اتباع کامرونی و نیجریه ای ویزا صادر نمی‌کنند در نتیجه این مساله نه تنها موجب یک نوع فلج اقتصادی در مناطق شمال کامرون شده بلکه زمینه باجگیری و قاچاق کالا از سوی ماموران مهاجرت، پلیس و ماموران نظامی و انتظامی مستقر در مرزها را فراهم نموده است و ماموران برای انجام خدمات به اتباع مبلغ 2 هزار فرانک سیفا دریافت می‌کنند. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما