معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حفظ رتبه اعتباری یونان توسط استاندارد اند پورز

موسسه «استاندارد اند پورز» رتبه یونان را بدون تغییر در سطح -BBB، که پایین‎ترین سطح درجه سرمایه گذاری می‌باشد، نگه داشت، اما چشم انداز آنرا از "باثبات" به "مثبت" ارتقا بخشید. یادآوری می‌شود که موسسه مذکور در 20 اکتبر 2023 به یونان درجه سرمایه گذاری داده بود. استاندارد اند پورز معتقد است که دولت یونان طیف گسترده ای از اصلاحات ساختاری به اجرا گذاشته و علیرغم افت برخی از شاخص‎های اقتصادی، دارای میزان رشد اقتصادی بیشتر از میانگین حوزه یورو بوده و خواهد بود. موسسه مذکور ارزیابی می‌کند چنانچه انضباط مالی حفظ شده و پیش بینی در مورد افزایش تولید ناخالص داخلی ادامه یابد، روند کاهش بدهی ادامه خواهد یافت.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/local/562990186/s-amp-p-anavathmise-to-outlook-tis-elladas-se-thetiko-apo-stathero/

 

یونان در رتبه دوم اروپا از نظر تورم مواد خوراکی

به نقل از گزارش سازمان آمار اتحادیه اروپا Eurostat ، یونان در رتبه دوم کشورهای حوزه یورو از نظر نرخ تورم مواد غذایی قرار دارد. در ماه مارس 2024 نرخ تورم مواد غذایی یونان به 5.4 درصد رسید که پس از کشور مالت (6.2 درصد) در رتبه دوم کشورهای عضو حوزه یورو قرار دارد. میانگین تورم مواد غذایی حوزه یورو 4.4 درصد است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562990774/i-ellada-sti-deyteri-thesi-tis-eyropis-ston-plithorismo-trofimon/

 

کمبود پرسنل متخصص در صنعت داروسازی یونان

صنعت داروسازی یونان به پرسنل متخصص نیاز دارد به گونه ای که طی پنج سال آتی باید بین سه تا پنج هزار کارمند جدید استخدام کند. شرکت های یونانی در راستای گسترش واحدهای تولیدی و مراکز تحقیقی خود برنامه سرمایه گذاری قابل توجهی در دست اجرا دارند که تا سال 2026 به 1.2 میلیارد یورو می رسد. از سال 2017 تا کنون دستمزد و مزایای پرسنل متخصص صنایع دارو سازی یونان به میزان 50 درصد افزایش یافته است با این وجود شرکت های یونانی در استخدام پرسنل متخصص با مشکل مواجه هستند. بر اساس تحقیقات موسسه ManpowerGroup هشتاد و دو درصد شرکت های یونانی اعلام می‌کنند که در استخدام پرسنل متخصص دچار مشکل جدی شده ‎اند. صادرات شرکت های داروسازی یونان در سال 2023 به 2.8 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با سال 2022 به میزان 9.1 درصد افزایش یافته است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562990018/elleipseis-prosopikoy-sti-farmakoviomichania/

 

کاهش صادرات در دو ماهه اول سال

بر اساس گزارش سازمان آمار یونان صادرات یونان در دو ماهه اول سال جاری به 7.97 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 11.4 درصد کاهش یافته است. واردات نیز به 13.58 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دو ماهه دوم 2023 به میزان 1.1 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب کسری تجاری یونان از 4.74 میلیارد یورو در دو ماهه اول 2023 به 5.61 میلیارد یورو در سال جاری افزایش یافته است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562983583/ayxithike-kata-34-to-emporiko-elleimma-ton-fevroyario/

 

تاکید نخست وزیر یونان بر نگرانی مردم از گرانی اجناس

آقای میتسوتاکیس نخست وزیر در جدیدترین اظهارات خود در خصوص وضعیت اقتصادی خاطرنشان کرد که در واقع بین نرخ رشد اقتصاد و تصویر آن به طور کلی و وضعیتی که شهروندان تجربه می‌کنند، ناهماهنگی وجود دارد. آنچه شهروندان را نگران می‎کند بحران گرانی است، به همین دلیل سیاست‎های دولت پاسخی به این مشکل است. او برآورد کرد که آخرین آمار در مورد کنترل تورم مواد غذایی، دلگرم کننده است. البته ما به شدت نگران گرانی و افزایش قیمت ها هستیم. از این پس قیمت‎ها معقول خواهد بود و از سطح سال گذشته فراتر نخواهد رفت. دولت همچنان به حمایت از درآمدهای قابل تصرف و همچنین اصلاح بی عدالتی‌ها ادامه می دهد.

 ادعای نخست وزیر در حالی است که گزارش سازمان آمار اتحادیه اروپا Eurostat نشان می‎دهد یونان در رتبه دوم کشورهای حوزه یورو از نظر نرخ تورم مواد غذایی قرار دارد. در ماه مارس 2024 نرخ تورم مواد غذایی یونان به 5.4 درصد رسید که پس از کشور مالت (6.2 درصد) در رتبه دوم کشورهای عضو حوزه یورو قرار دارد. میانگین تورم مواد غذایی حوزه یورو 4.4 درصد است.

 

گزارش روزنامه تایمز از اقتصاد یونان

روزنامه تایمز در گزارش مبسوطی که در آن داده‌های اقتصادی یونان مطرح شده است می نویسد: «کشور یونان پس از گذراندن بحران اقتصادی خود دوباره روی پاهای خود ایستاده است و تقریباً ده سال اصلاحات و اقدامات ریاضتی سخت سرانجام برای یونان نتیجه داده است.» روزنامه بریتانیایی، پس از ماجراهای بحران بدهی و برنامه‌های نجات دشواری که صندوق بین‌المللی پول و طلبکاران اروپایی تهیه کردند، «اکنون اوضاع رو به بهبود است» و «اقتصاد یونان یکی از سریع‌ترین رشد‌ها در اتحادیه اروپا است.» ضمن اشاره به اینکه در سه سال اخیر نرخ رشد شتاب بیشتری گرفته است. بنابراین در سال 2021 میلادی 8.4 درصد، در سال 2022 میلادی 5.9 درصد و در سال 2023 ، 2.2 درصد رشد داشته است. بیکاری از 27.2 درصد در سال 2013 به 10 درصد کاهش یافته است در حالی که وام‎های غیرجاری بانک‎های یونان به 7 درصد کاهش یافته است.

 طبق گزارش روزنامه تایمز، روند اوراق قرضه یونان به همان اندازه مهم است. اخیراً برای حدود یک دهه در پایین‌ترین رده قرار داشتند، در حالی که از هر چهار مؤسسه رتبه‌بندی بزرگ، سه مؤسسه آن‎ها را به درجه سرمایه‌گذاری ارتقا داده‌اند.

در مورد گردشگری، تایمز اشاره می‌کند که در سال 2023 تعداد گردشگرانی که به یونان سفر کرده اند به 32 میلیون نفر رسیده است. این روزنامه به طور معناداری خاطرنشان می‌کند که این افزایش 17 درصدی نسبت به سال 2022 است و تأکید می‌کند که پیش بینی‌ها برای سال جاری حتی بهتر است، زیرا آنها یک رکورد جدید را نشان می دهند.

در این گزارش  اشاره ویژه ای به پایتخت شده است زیرا همانطور که روزنامه اشاره می‌کند «آتن اکنون به خودی خود تبدیل به یک مقصد شده است و تنها یک گذرگاه جزایر نیست.» تایمز خاطرنشان می‌کند که وضعیت موزه‌های یونان نیز بهبود یافته اند در حالی که رستوران‌های آن فعالتر شده اند. به نوشته این روزنامه، چشم انداز بازار املاک و مستغلات طی سه سال گذشته به شدت در حال حرکت بوده است. به گفته فعالان بازار این وضعیت امیدوارکننده است. در نهایت، قابل توجه است که یونان در حال حاضر در میان ده کشور برتر جهان با بیشترین نصب و راه اندازی منابع انرژی تجدید پذیر قرار دارد.

منبع:  capital.gr

Times του Λονδίνου: Η ελληνική οικονομία συγκαταλέγεται στις ταχύτερα... (capital.gr)

 

افزایش بدهی مالیات دهندگان در دو ماهه اول سال 2024

به نقل گزارش آژانس درآمدهای دولتی، بدهی مالیات دهندگان در دو ماهه اول سال جاری به میزان 16.6 درصد در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته افزایش یافته و از 1.48 میلیارد یورو به 1.735 میلیارد یورو رسیده است. به این ترتیب جمع بدهی معوقه شهروندان یونانی به دولت به مبلغ 107.18 میلیارد یورو رسید. در پایان فوریه 2024 تعداد مالیات شوندگان بدهکار به دولت به 3.878.712 شخص حقیقی و حقوقی رسیده است. بر اساس گزارش نهاد مذکور 80 درصد مالیات شوندگان بدهی خود به دولت را به موقع پرداخت می‌کنند.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562993912/nea-lixiprothesma-chrei-1-735-dis-eyro-to-a-dimino-toy-etoys/

 

وزارت دارایی آمار نهایی مازاد اولیه بودجه 2023 را اعلام کرد

سازمان آمار یونان آمار نهایی مربوط به مازاد اولیه بودجه 2023 را اعلام کرد. به نقل از بیانیه این وزارتخانه، نرخ مازاد اولیه بودجه 2023 به 1.9 درصد (برابر با 4.09 میلیارد یورو) در برابر 1.1 درصد که در بودجه پیش بینی شده بود، رسیده است که هدف 2.1 درصدی مازاد اولیه بودجه در سال 2024 را تسهیل می‌کند. کسری بودجه به 3.5 میلیارد یورو برابر با 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی رسید.  بر اساس آماری که توسط اتحادیه اروپا نیز تایید شده است، تولید ناخالص داخلی 2023 به 220.3 میلیارد یورو و نرخ بدهی یونان به نسب تولید ناخالص داخلی به 161.9 درصد برابر با 357 میلیارد یورو رسیده است.   

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562983583/ayxithike-kata-34-to-emporiko-elleimma-ton-fevroyari

 

افزایش 14.4 درصدی جریان مسافرتی

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری یونان، جریان مسافرتی در 39 فرودگاه یونان در سه ماهه اول سال جاری به 7.876353 نفر رسیده که در مقایسه با دوره نسبی سال گذشته به میزان 14.4 درصد افزایش یافته است. تعداد پروازهای انجام شده در سه ماهه اول سال 2024 به 70.271 پرواز رسیده که در مقایسه با سال 2023 به میزان 7.8 درصد افزایش یافته است.

منبع: کاتی مرینی

https://www.kathimerini.gr/economy/562995028/aerodromia-ayxithike-14-4-i-epivatiki-kinisi-sto-a-trimino/

 

یونان پس از یک دهه دردناک: چشم انداز بازگشت رشد

یک دهه پیش یونان در تنگنای یک بحران بدهی ویرانگر قرار داشت که با سال‌های ریاضت، سختی و ناآرامی در این کشور همراه بود، حالا اما مقامات و سرمایه‌گذاران می‌گویند سال 2024 می‌تواند سالی باشد که احیای اقتصادی یونان کامل خواهد شد. براساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد یونان در سال جاری حدود 3 درصد رشد کند، به‌طوری که به اندازه پیش از بحران آن در سال 2009 نزدیک می‌شود و میانگین رشد 0.8 درصدی منطقه یورو را پشت‌سر خواهد گذاشت.

هزینه‌های استقراض یونان اکنون کمتر از ایتالیاست، و بانک‌هایی که در طول بحران نجات یافته بودند قرار است برای اولین بار در طول دهه‌ها به‌طور کامل خصوصی شوند؛ حرکتی که توسط سرمایه‌گذاران بزرگ این کشور به عنوان نشانه نهایی عادی شدن دیده می‌شود.

به گفته رئیس یک شرکت مدیریت دارایی که به تازگی سهام بانک‌های یونانی را خریداری کرده است، پایان یافتن مداخله دولت، یک نقطه عطف است. اقتصاد یونان برای بهره مندی از رشد بالاتر در آینده در شرایط خوبی قرار دارد. چرخش در یونان، که بحران بدهی آن تهدیدی برای نابودی کل منطقه یورو بود، حالا آشکار است. با این وجود این کشور با یک مشکل جدید روبروست؛ رکود در همان اقتصادهای بزرگی که زمانی اصلاحات سختگیرانه‌ای را بر اقتصاد آن اعمال کردند.

پس از سال‌ها دوری از بازارهای جهانی، یونان به رتبه‌بندی اعتباری درجه سرمایه‌گذاری در 2023 بازگشت. زمانی که ماه گذشته صندوق نجات این کشور سهام خود را در پیرئوس بانک، یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های یونان، به فروش رساند، هشت بار درخواست‌ها از موجودی فراتر رفت. بسیاری از مردم عادی که از بحران آسیب دیده‌اند می‌گویند تفاوت زیادی را نمی‌بینند. اقتصاددانان معتقدند مزایای بیشتر خروج از بحران به زمان نیاز دارد و یونان برای اطمینان از رشد بلندمدت به تنوع بخشی فراتر از محرک‌های معمول اقتصادی شامل گردشگری، مسکن و خدمات نیاز دارد.

بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به یونان، که در سال 2022 به 7.5 میلیارد یورو رسید، از سوی کشورهای اروپای شمالی چون فرانسه و آلمان بوده است، که درحال حاضر با ضعف در رشد اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. صادرات یونان، چون محصولات کشاورزی، سوخت و محصولات دارویی نیز سال گذشته 9 درصد کاهش یافت. رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته نیز به 2 درصد کاهش یافت که بخشی از آن به دلیل ضعف همسایگان بوده است.

دهه‌ها فرار مالیاتی و هزینه‌های بیش از حد در سال 2009 گریبان‌گیر یونان شد، به‌طوری که دچار رکود شد و دولت حفره بزرگی را در امور مالی خود آشکار کرد که موجی از شوک را در بازارهای جهانی ایجاد کرد. تا سال 2015، یونان سه بسته کمک مالی با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول به ارزش 280 میلیارد یورو امضا کرد و در مقابل با اقدامات ریاضتی موافقت کرد که دستمزد بخش عمومی و حقوق بازنشستگی را کاهش دهد و سال‌ها موجب اعتراضات عمومی‌شد.

منبع: رویترز

Greek economy surges after decade of pain | Reuters

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما