معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

صادرات نخستین محموله معدنی افغانستان به ترکیه

اداره خط آهن طالبان اعلام کرده است که  ۳۱ فروردین برای نخستین‌بار ۱۱۰۰ تن سنگ معدنی از طریق خط آهن به شهر مرسین ترکیه صادر شد. سنگ‌های صادراتی شامل سنگ تالک است. طالبان افزوده که به زودی تردد مسافران از طریق این خط آهن آغاز می‌شود. محمد نسیم محمدی؛ رییس راه آهن طالبان در هرات هفته گذشته در یک نشست خبری گفت که انتقال کالاهای تجاری به زودی از روزنک از طریق ایستگاه هرات – خواف آغاز می‌شود. بازرگانان می‌توانند کالاهای خود را از افغانستان به بندر چابهار، بندرعباس و مرز ترکیه با تخفیف مالی از طریق ایستگاه راه آهن هرات-خواف صادر و وارد کنند. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/231916

 واردات 1 میلیارد دلار دارو در سال

عبدالباری عمر؛ رییس اداره غذا و داروی طالبان می‌گوید که سالانه به ارزش یک میلیارد دلار دارو به افغانستان وارد می‌شود. آقای عمر 3 اردیبهشت در مراسم ایجاد نمایندگی اداره دارو و غذا در بلخ بر حمایت از تولید دارو در داخل کشور و کاهش میزان نیازمندی به داروهای وارداتی تأکید کرد. رییس اداره غذا و داروی طالبان گفت که در حال حاضر ۶۷ کارخانه‌ی داروسازی در کشور فعالیت می‌کند و قرار است 5 کارخانه‌ بزرگ داروسازی دیگر نیز ایجاد شود. عبدالباری عمر بر دسترسی مردم به داروی باکیفیت تأکید کرد و گفت این اداره بر کیفیت مواد غذایی و دارو در بازارهای کشور نظارت می‌کند. محمدیوسف وفا؛ استاندار طالبان در بلخ در این مراسم خواستار جلوگیری از واردات داروهای بی‌کیفیت و تاریخ‌گذشته به کشور شد. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/197951/عبدالباری-عمر-سالانه-به-ارزش-یک-میلیار/

برگزاری نمایشگاه تجاری افغانستان و قزاقستان در کابل

«عبدالسلام جواد آخندزاده» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد «این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه‌های بین‌المللی قزاق – افغان با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و دولتی افغانستان در شهر کابل برگزار می‌شود» وی گفت در این نمایشگاه محصولات و تولیدات افغانستان و قزاقستان در بخش‌های مختلف به مدت دو روز به نمایش گذاشته می‌شود. «محمد صابر لطیفی» رئیس مرکز نمایشگاه‌ بین المللی افغانستان اظهار داشت: «در این نمایشگاه بیشتر محصولات و فرآورده‌هایی عرضه و معرفی می‌شوند که ما می‌خواهیم به قزاقستان صادر کنیم و همچنین آن دسته محصولاتی که شرکت‌های افغان می‌خواهند به دیگر کشورهای آسیای مرکزی صادر کنند شامل خشکبار، فرآورده‌های معدنی و برخی خدمات اقتصادی و تجاری افغانستان به نمایش گذاشته خواهد شد» گفته می‌شود در این نمایشگاه 40 شرکت بزرگ از قزاقستان و 40 شرکت بزرگ افغانستانی حضور دارند که محصولات و تولیدات‌شان را در 25 و 26 آوریل عرضه و معرفی می‌کنند و تفاهم‌نامه‌های گوناگونی نیز برای داد و ستد میان این شرکت‌ها به امضا می‌رسد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/03/3073181/برگزاری-نمایشگاه-تجاری-افغانستان-و-قزاقستان-در-کابل

 

 بررسی گشایش کریدور «واخان» افغانستان از سوی دولت چین

«ژائو شینگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان گفت کشورش راه‌ها و امکانات همکاری با طالبان برای گشایش کریدور واخان را بررسی می‌کند. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، سفیر چین در این دیدار گفته است دولت پکن تلاش می‌کند تا همکاری نزدیک با حکومت طالبان را ادامه دهد. متقی با ابراز خرسندی از روابط کابل و پکن افزود طالبان فرصت‌های خوبی را در زمینه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ است و «افزایش صادرات انار و جلغوزه به جمهوری خلق چین و تحولات سرمایه‌گذاری در مس عینک، کریدور واخان و برخی مناطق دیگر» نمونه‌های بارز آن است. کار ساخت 50 کیلومتر جاده در منطقه واخان ولایت بدخشان که افغانستان را به چین وصل می‌کند در حکومت پیشین آغاز شده بود، اما ناتمام متوقف شد. حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن، کار ساخت این جاده را از سرگرفت و اخیراً نیز والی بدخشان اعلام کرد این پروژه به‌زودی تکمیل خواهد شد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/04/3073809/چین-گشایش-کریدور-واخان-با-افغانستان-را-بررسی-می-کنیم

 آمادگی بانک جهانی برای آغاز پروژه «کاسا هزار» در افغانستان

«حکمت‌الله میوندی» شرکت توزیع برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد در آخرین نشستی که این اداره با نمایندگان بانک جهانی و شرکت‌های قراردادی در ترکیه داشتند، تصمیم گرفته شد که کار پروژه انتقال برق کاسا هزار در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شود. پروژه کاسا هزار، پروژه انتقال انرژی از تاجیکستان و قیرقیزستان به پاکستان از طریق افغانستان به ارزش 1.2 میلیارد دلار است. هزینه کل این پروژه بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده و اعتبارات لازم توسط بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک بازسازی و توسعه اروپا به این پروژه اختصاص یافته است. این پروژه در افغانستان از 33 بخشداری استان‌های قندوز، پنجشیر، بغلان، کاپیسا، کابل، لغمان و ننگرهار عبور می‌کند و با عملی شدن آن استان‌های یاد شده از برق بهره‌مند خواهند شد. طرح پروژه کاسا هزار در سال 2008 میلادی تدوین شد و در سال 2018 میلادی قراردادها میان کشورهای دخیل به امضا رسید، اما پس از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان، هنوز کار عملی این پروژه در افغانستان آغاز نشده است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/05/3074300/آمادگی-بانک-جهانی-برای-آغاز-پروژه-کاسا-هزار-در-افغانستان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما