معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۵:۱۴

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در نیمه دوم فروردین ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وزیر دارایی: اقتصاد قبرس بهتر از کشورهای اتحادیه اروپا عمل می‌کند

ماکیس کراونوس، وزیر دارایی، روز جمعه ( 17 فروردین 1403 ) گفت اقتصاد قبرس در سطح بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا عمل می‌کند. او در گفتگو با رادیو سی بی سی، ادعاهایی مبنی بر عدم توسعه اقتصادی کشور از زمان دولت فعلی را رد کرد. وی در این رابطه اظهار داشت: برخی مدعی هستند که توسعه اقتصادی وجود ندارد، اما اگر توسعه اقتصادی نداشتیم، آیا می‌توان آنچه را که در سال گذشته بدست آورده ایم، نزدیک به 300 میلیون یورو، تدابیر اقتصادی ندانیم؟ اگر توسعه اقتصادی بدست نیامده، چگونه توانستیم از موسسات بسیار سخت گیر اتحادیه اروپا اعتبار کسب کنیم؟ ما از سوی اتحادیه اروپا و برخی موسسات مالی بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول در رابطه با ادامه سیاست های حمایتی، مانند آنچه برای سوخت انجام داده ایم هشدار دریافت کرده ایم و به ما گفته شده که تنها نقطه منفی در عملکرد اقتصادی دولت اختصاص چنین کمکهایی است.

منبع: قبرس میل

 اقدامات دولت برای ادغام مهاجرین در بازار کار و فعالیت های اقتصادی

کنستانتینوس یوآنو، وزیر کشور، اعلام کرد یک برنامه عملیاتی با ده‌ها راهکار برای کمک به اتباع کشورهای ثالث مقیم قبرس برای ادغام در بازار کار و اقتصاد آماده شده است. یوانو در افتتاحیه نشست رایزنی عمومی‌با گروه‌های جامعه مدنی، در مورد برنامه اقدام 50 ماده ای بر اساس پنج رکن مسکن، اشتغال، مهارت، بهداشت و آموزش صحبت می‌کرد. در چارچوب سیاست مهاجرتی یکپارچه اتخاذ شده توسط دولت، تأکید ویژه بر اجرای سیاست‌ها و اقداماتی است که هدف آن تسهیل ادغام  اتباع کشورهای ثالث ( مهاجرین قانونی )، در تمام جنبه‌های جامعه و اقتصاد قبرس میباشد.

منبع: قبرس میل

 چشم انداز مثبت اقتصاد قبرس بر اساس گزارش آژانس رتبه بندی

رتبه‌بندی اطلاعات سرمایه (CI Ratings) چشم‌انداز بلندمدت ارز خارجی (LT FCR) خود را برای جمهوری قبرس از پایدار به مثبت تغییر داده است. طبق بیانیه رتبه‌بندی CI، تجدیدنظر در چشم‌انداز، بدلیل کاهش سریع‌تر از پیش‌بینی‌شده صورت گرفته در بدهی دولت به دلیل مازادهای مالی اولیه ثابت و مدیریت فعال بدهی است. دولت همچنان به مدیریت نمایه سررسید بدهی خود برای کاهش ریسک‌های تامین مالی مجدد ادامه می‌دهد و در عین حال یک حفاظ نقدی فزاینده را برای مقابله با شوک‌های کوتاه‌مدت و آسیب‌پذیری‌های خارجی حفظ می‌کند. این ارزیابی همچنین پیشرفت های حاصل شده در حل و فصل وام های غیرجاری (NPLs) در سیستم بانکی را در نظر گرفته است.  در بیانیه مزبور خاطرنشان شده است که در نتیجه، بدهی‌های احتمالی دولت از بخش بانکی در سال های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

منبع: قبرس میل

درخواست دولت قبرس برای انجام مطالعه هزینه و فایده پروژه Great Sea Interconnector

یورگوس پاپاناستاسیو وزیر انرژی روز سه شنبه ( 21 فروردین ) در بیانیه‌ای پس از جلسه با کمیته انرژی پارلمانی گفت: آنچه در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت این بود که دولت قبرس از اپراتور مستقل انتقال نیرو یونان درخواست می‌کند تا مطالعه هزینه و فایده را در مورد اتصال برق قبرس-یونان (اتصال دریایی بزرگ) انجام دهد. پاپاناستاسیو توضیح داد که این پروژه، با ارزش کل 1.9 میلیارد یورو، قبلا تحت یک نهاد اجرایی متفاوت (Euro Asia Interconnector) بوده و مطالعات قبلی در این زمینه انجام شده است. با این حال، محیط انرژی در حال تغییر است و بنابراین دولت فکر می‌کند که مناسب است به مجری جدید نشان دهد که یک مطالعه هزینه و فایده به روز می‌تواند انجام شود. وی با اشاره به اینکه 658 میلیون یور از سوی حامی‌پروژه تقبل شده اظهار داشت یونان و قبرس میبایست مابقی مبلغ، یعنی 1 میلیارد و دویست میلیون یورو را از طریق اختصاص وام تامین کنند.  

منبع: خبرگزاری قبرس

 وزیر انرژی: مشکل میدان گازی آفرودیت برطرف شده است

یورگوس پاپاناستاسیو، وزیر انرژی روز چهارشنبه ( 22 فروردین ) گفت، موانعی که در طرح توسعه میدان گازی "آفرودیت" مشکل ایجاد کرده بود، حل شده است. مطابق با چارچوب مورد توافق در سال 2017، مسیر توسعه و تولید در این پروژه مشخص است. وی در پاسخ به این سوال که آیا جدول زمانی برای پاسخ به شورون در مورد پیشنهاد بهبود یافته برای پیشبرد تلاش ها وجود دارد، گفت که دولت مایل است هر چه زودتر پاسخ دهد تا برنامه ریزی برای سرمایه گذاری مشترک با شورون آغاز شود. پاپاناستاسیو گفت: پیشنهاد بهبود یافته به مشاوران حقوقی دولت ارسال شده و در چند روز آینده به شورون پاسخ داده خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که در رابطه با میدان‌های گازی "Kronos I" و "Kronos II" مدیر عامل ENI قرار است در پایان ماه آوریل از قبرس بازدید کند و دولت امیدوار است که طرح ها و برنامه‌های شرکت مزبور برای این میدان‌ها ارائه شود.

منبع: خبر گزاری قبرس

 تورم در ماه مارس به کمترین حد در سه سال اخیر رسید

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سرویس آماری قبرس (Cystat)، نرخ تورم سالانه در ماه مارس به 1.21 درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد در سه سال گذشته رسید که عمدتاً ناشی از کاهش شدید قیمت برق بود. در ماه مارس، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) با افزایش 0.48 واحدی به 115.41 واحد در مقایسه با 11493 واحد در فوریه 2024، رسید. برای دوره ژانویه تا مارس 2024، CPI نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.6 درصد افزایش یافته است. از نظر منشأ اقتصادی، قیمت برق با 7.9 درصد شدیدترین کاهش را به ثبت رساند. سیستات افزود: از نظر کالاها و خدمات بیشترین تغییر سالانه در رستوران‌ها و هتل ها با 5.9 درصد و بیشترین افت سالانه مربوط به مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها با 1.07 درصد بوده است.

منبع: خبر گزاری قبرس

 

 قبرس قصد دارد به یک مرکز فضایی منطقه ای تبدیل شود 

براساس اظهارات نیکودموس دامیانیو، معاون وزیر تحقیقات و نوآوری، قبرس قرار است بازیگری در زمینه فناوری‌های فضایی باشد که توانایی این کشور را برای مدیریت منابع زمین متحول خواهد کرد. وی در این رابطه اظهار داشت: قبرس مصمم است بخشی از توسعه [فناوری] فضایی باشد، گام های متعددی را در سطح سیاست، مقررات و بخش تجارت برداشته است که عمدتاً بر حوزه‌های ارتباطات ماهواره ای، رصد زمین و ناوبری فضایی تمرکز دارد. وی افزود قبرس در سال 2023 یک استراتژی فضایی ملی و یک قانون فضایی ملی برای مجوز و نظارت بر فعالیت‌های فضایی تدوین کرد. ما همچنین در حال همکاری نزدیک با وزارت دفاع هستیم تا فرصت‌های ناشی از استراتژی فضایی جدید اروپا برای امنیت و دفاع را بررسی کنیم.

منبع: قبرس میل

رئیس جمهور: احیای شهرت و اعتبار کشور یک اولویت است

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، در سخنرانی بعد از ظهر چهارشنبه، مورخ 17 آوریل، ( 29 فروردین ) خود در مراسم صد و بیست و پنجمین سالگرد تاسیس بانک قبرس تاکید کرد: تلاش برای بازگرداندن اعتبار کشورمان در خارج از کشور اولویت اصلی دولت ما است و هیچ چیز مانع این تلاش نخواهد شد. تنها از این طریق می‌توانیم به مقصدی برای سرمایه‌گذاری‌های باکیفیت با ارزش افزوده که باعث ایجاد شغل می‌شود، تبدیل شویم.

منبع: خبر گزاری قبرس

 جذب 100 درصدی بودجه برنامه انسجام سال های 2014 تا 2020 از سوی قبرس

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط کریستینا رافتی، نماینده دائم قبرس در اتحادیه اروپا، قبرس اولین کشور اتحادیه اروپا از نظر میزان جذب از صندوق های همبستگی برای دوره 2014 تا 2020 بوده است. طبق گزارش ارائه شده به کمیته توسعه منطقه ای پارلمان اروپا (REGI)، قبرس در مدت مزبور در مجموع، 876.3 میلیون یورو دریافت کرده که 58.8 میلیون یورو به صورت پیش تأمین مالی و 817.5 میلیون یورو به شکل پرداخت های خالص میان دوره ای بوده است. پروژه‌هایی که از طریق این صندوق‌ها تامین مالی شده اند، ارتقای پایداری در بخش کشاورزی، کاهش ضایعات و مدیریت منابع، دیجیتالی‌سازی و دسترسی به مطالبات فرهنگی سمعی و بصری، چاپی و موسیقایی از طریق اینترنت بوده است. پروژه‌های دیگر شامل آموزش به سمت نوآوری و کارآفرینی و تقویت رقابت شرکت های کوچک و متوسط کشاورزی-غذایی است.

منبع: خبرگزاری قبرس

 تاکید معاون وزیر گردشگری بر تلاش ها برای افزایش رقابت پذیری گردشگری

کوستاس کومیس، معاون وزیر گردشگری، با تمرکز ویژه بر گذار سبز و تحول دیجیتال، بر تعهد دولت برای تقویت رقابت پذیری بخش گردشگری قبرس، تاکید کرد. کومیس در سخنرانی در مجمع عمومی سالانه انجمن مدیران هتل‌های قبرس (PASYDIXE) که روز پنجشنبه در لارناکا برگزار شد،  چالش‌های مهم پیش روی گردشگری را برجسته کرد. وی در این راستا به تنش های ژئوپلیتیکی در منطقه مدیترانه شرقی در کنار چالش های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ اروپایی اشاره کرد.

منبع: خبر گزاری قبرس

 ترس از افزایش قیمت بنزین به ۲ یورو در لیتر

کارشناسان محلی روز دوشنبه ( 27 فروردین ) گفتند که به دنبال تشدید وضعیت نامطمئن در خاورمیانه که ناشی از احتمال حمله متقابل اسرائیل علیه ایران توصیف شده است، ممکن است قیمت سوخت را افزایش دهد. کریستودولوس کریستودولو به نمایندگی از جایگاه داران سوخت گفت: افزایش قیمت سوخت در پی رویدادهای اخیر قطعی است، اما قیمت نفت خام در نوسان است و به دقت رصد می‌شود. وی افزود: قیمت نفت برنت به 91 دلار رسیده و احتمال افزایش بیشتر آن نیز انتظار می رود. ما نیز همانند دیگران نگران هستیم و ممکن است قیمت بنزین به 1.70 یا 1.80 یورو در لیتر افزایش یابد. اگر قیمت بنزین در یونان را رصد کنید، قیمت ها به 2 یورو و در برخی بخش ها بیشتر از آن افزایش یافت. میانگین قیمت‌ها در صبح دوشنبه برای بنزین بدون سرب 95 1.50-1.53 یورو بود که کمترین آن در حدود 1.46 یورو و گران‌ترین آن حدود 1.61 یورو بود. برای بنزین بدون سرب 98، حدود 1.60 یورو به طور متوسط، با ارزان ترین، حدود 1.52 یورو و گران ترین آنها در حدود 1.71 یورو بود.

منبع: قبرس میل

 

منبع: خبر گزاری قبرس

 پیشبینی امیدوار کننده صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد قبرس

وزارت دارایی در اطلاعیه ایی از برآوردهای جدید صندوق بین المللی پول (IMF) در چارچوب چشم انداز اقتصاد جهانی (WEO) استقبال کرد. بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، نرخ رشد برای سال 2024 2.7 درصد و برای سال 2025 2.9 درصد برآورد شده است. پیش بینی سال 2024 مانند پیش بینی قبلی صندوق بین المللی پول (WEO اکتبر 2023) باقی می ماند. بهبود قابل توجهی در بیکاری مشاهده می‌شود که پیش بینی می‌شود برای سال های 2024 و 2025 به ترتیب به 5.9 درصد و 5.7 درصد کاهش یابد و تقریباً 0.5 درصد کمتر از پیش بینی‌های قبلی صندوق بین المللی پول است. تورم در سال‌های 2024-2025 به ترتیب 2.3 و 2.0 درصد پیش‌بینی می‌شود که این افزایش به ترتیب 0.1-0.2 درصد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی صندوق بین‌المللی پول است. وزارت دارایی معتقد است این برآوردها بهتر از برآوردهای قبلی و کاملاً نزدیک به برآوردهای وزارت دارایی است و تاب آوری و چشم انداز اقتصاد قبرس را همانطور که توسط رئیس ستاد صندوق بین المللی پول پس از تکمیل رایزنی‌ها در مارس 2024 در چارچوب اعلام شد، به رسمیت می‌شناسد. ارزیابی اقتصاد قبرس بر اساس ماده 4 صندوق بین المللی پول این وزارتخانه همچنین خاطرنشان می‌کند: «تحولات مثبت در اقتصاد، علی‌رغم چالش‌ها و بلاتکلیفی‌ها، نشان‌دهنده تاب‌آوری اقتصاد قبرس در برابر شوک‌های خارجی، بر اساس شاخص‌های مالی سالم و عملکرد خوب اقتصاد، به‌ویژه در حوزه گردشگری، بخش های خدماتی و غیره است. با این حال، با توجه به محیط چالش‌برانگیز خارجی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و درگیری‌های جاری در اسرائیل و نوار غزه که هنوز در جریان است و خطر تبدیل شدن به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه را تهدید می‌کند، عدم اطمینان در مورد چشم‌انداز کلان اقتصادی همچنان بالاست. در نهایت، وزارت دارایی خاطرنشان می‌کند که از آنجایی که در این مرحله نمی‌توان مدت درگیری و تشدید نهایی آن را پیش‌بینی کرد، نمی‌توان خطراتی را برای اقتصاد قبرس تعیین کرد.

منبع: پلیتیس

 نشست وزیران اقیانوس های مشترک المنافع امشب در پافوس افتتاح می‌شود

افتتاحیه نشست وزیران اقیانوس های کشورهای مشترک المنافع روز30 فروردین با عنوان " اقیانوس مشترک انعطاف پذیر ما- از قبرس تا ساموآ" در پافوس برگزار می‌شود. جلسات این نشست جمعه 19 آوریل آغاز می‌شود. جلسه افتتاحیه شامل سخنرانی ماریا پانایوتو، وزیر کشاورزی و مارینا هاجیمانولیس، معاون وزیر کشتیرانی خواهد بود، در حالی که نشست مقدماتی مقامات ارشد کشورهای مشترک المنافع نیز با توجه به اقدامات فردا برنامه ریزی شده است. به گفته برگزارکنندگان، وزرای مشترک المنافع مسئول اقیانوس‌ها برای تعیین اصول، اولویت‌ها و اقدامات برای بیانیه مشترک المنافع درباره اقیانوس‌ها و توافق بر روی نقشه راهی که راه را برای تصویب بیانیه CHOGM 2024 در ساموآ هموار می‌کند، ملاقات خواهند کرد. یک پنجم کل تجارت دریایی و یک پنجم بنادر دریایی در داخل کشورهای مشترک المنافع است. در مجموع 49 کشور از 56 کشور عضو مشترک المنافع با اقیانوس هم مرز هستند و 47 درصد از صخره‌های مرجانی جهان و 34 درصد از جنگل های حرا را در خود جای داده اند. در مجموع 25 کشور از 33 کشور کوچک مشترک المنافع، کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه (SIDS) یا "کشورهای بزرگ اقیانوسی" هستند، یعنی دو سوم در سطح جهان.

منبع: خبر گزاری قبرس

 وزیر انرژی: قبرس بیشترین سهم را در افزایش بهره برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر (RES) در اتحادیه اروپا دارد

جورج پاپاناستاسیو، وزیر انرژی قبرس، روز پنجشنبه ( 30 فروردین 1403 ) گفت که قبرس در دو سال گذشته یکی از بزرگترین افزایش‌ها را در سهم بهره برداری از منابع انرژی تجدیدپذیر (RES) در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته است. وی این سخنان را در جریان شرکت در چهاردهمین مجمع آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) در ابوظبی مطرح کرد. وی در این نشست که در تاریخ 17 و 18 آوریل برگزار شد، مشارکت فعالی داشت و در سخنرانی خود اظهار داشت قبرس که اکنون ریاست گروه EU MED9 را بر عهده دارد، در سی سپتامبر میزبان نشست بعدی وزراء درخصوص مسئله انرژی خواهد بود. در بیانیه ای که وزارت انرژی به همین مناسبت منتشر نمود بدین مطلب اشاره شده است که با همکاری کمیسیون اروپا، IRENA و کشورهای درگیر، هدف نشست ها و مذاکرات بر بررسی راه‌های تبدیل منطقه مدیترانه به قطبی برای انتقال انرژی سبز بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث ، متمرکز خواهد بود. پاپاناستاسیو همچنین در دو میزگرد وزیران درباره ژئوپلیتیک و امنیت انرژی و انتقال با حضور کمیسر انرژی اتحادیه اروپا شرکت کرد. وی در این نشستها بر ایفاء نقش مهم جغرافیایی قبرس در منطقه به‌عنوان قطب انتقال انرژی از طریق اتصالات برقی و سایر زیرساخت‌های انرژی، تأکید کرد.

منبع: خبر گزاری قبرس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما