معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

جایگاه اقتصادی کلان شهر استانبول

نزدیک به 37 هزار شرکت خارجی در استانبول در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند.

الف- اهمیت اقتصادی استانبول

برخی از دلایل اهمیت اقتصادی آن در سطح منطقه‌ای و جهانی عبارت است از:

  1. 1. تجارت و ترانزیت: استانبول یکی از قطب های اصلی اقتصاد ترکیه در بخش‌های مالی، بازرگانی، گردشگری و تولید است. موقعیت راهبردی آن در تقاطع اروپا و آسیا و تنگه بسفر، آن را به حلقه کلیدی ترانزیت و تجارت و تسهیل حرکت کالا، افراد و سرمایه بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل کرده است. بنادر مهم آن مانند حیدرپاشا با شش میلیون تُن بار در سال و آمبارلیبه عنوان پنجمین بندر بزرگ ترکیه از نظر ظرفیت، از شلوغ ترین و مهمترین بنادر منطقه هستند. فرودگاه بین المللی استانبول با جابجایی بیش از 38 میلیون مسافر در سال 2023، به یکی از قطب های مهم حمل و نقل هوایی بین المللی است و نقش مهمی در تجارت جهانی ایفا می‌کند.
  2. مرکز مالی: استانبول با برخورداری از زیرساخت های مالی توسعه یافته و میزبانی دفاتر مرکزی بانک های بزرگ، مؤسسات مالی و بورس اوراق بهادار، نقش حیاتی در جذب سرمایه گذاری و هدایت رشد اقتصادی ترکیه ایفا می‌کند و تقریباً 40 درصد فعالیت های مالی این کشور را برعهده دارد. استانبول در سال های اخیر، شاهد توسعه زیرساخت های بزرگی در توسعه شبکه‌های حمل و نقل، ساخت مجتمع های اداری مدرن و پروژه‌های مسکونی بوده و جذابیت آن را به عنوان یک مرکز تجاری-مالی برای سرمایه گذاران خارجی دوچندان کرده است.
  3. تولید و خدمات: استانبول به دلیل موقعیت ارتباطی، قطب صنعت ترکیه در بخش منسوجات، قطعات خودرو، الکترونیک، فرآوری مواد غذایی و غیره است و حدود ۴۲ درصد صادرات صنعتی و 30 درصد تولید ناخالص ملی این کشور را به خود اختصاص داده است. جمعیت طبقه متوسط رو به رشد آن نیز تقاضا برای خدمات در بخش املاک و مستغلات، مراقبت های بهداشتی و خدمات حرفه ای را افزایش داده است.
  4. فناوری و نوآوری: استانبول به دلیل برخورداری از پشتیبانی ابتکارات دولتی، سرمایه گذاری خارجی، مؤسسات آموزشی و جمعیت جوان و آشنا به فناوری، به عنوان یک مرکز مهم نوآوری در بخش های فناوری، تجارت الکترونیک، فناوری مالی، بهداشتی و آموزشی است و اقتصاد آن به تدریج در حال گذار از صنایع سنتی به سمت مدل مبتنی بر دانش و فناوری پیشرفته تر می‌باشد.
  5. گردشگری : استانبول به دلیل موقعیت جغرافیایی و میراث تاریخی و فرهنگی، یکی از مراکز مهم گردشگری جهان است. بر اساس گزارش یورومانیتور اینترنشنال(Euromonitor International) استانبول در سال 2023 با 5. 17 میلیون، پربازدید کننده ترین شهر جهان بوده است. درآمد صنعت گردشگری آن از محل هتل داری، سرگرمی، خرده فروشی و دیگر بخش های مرتبط بسیار قابل توجه است. در ادامه فرهنگ تجاری این کلان شهر به طور خلاصه تشریح می‌گردد.

 به طور کلی، اهمیت اقتصادی استانبول ناشی از موقعیت راهبردی آن در تقاطع فرهنگ ها و قاره‌ها است که آن را به یک قطب مهم اقتصادی، تجاری و ارتباطی در سطح ترکیه و منطقه تبدیل کرده است. فرهنگ تجاری آن ترکیبی پویا از سنت و مدرنیته و تأثیرات اروپایی و آسیایی است که با تنوع، اتصال و انعطاف پذیری مشخص می‌شود. درک و پذیرش این تفاوت های فرهنگی، کلید موفقیت در فضای تجاری و پویای این کلان شهر جهانی می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما