معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی هند - دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

هند 78 میلیارد دلار فرصت برای الکترولیز هیدروژن سبز تا سال 2050 دارد

بر اساس آخرین گزارشی با عنوان «هیدروژن سبز برای کربن زدایی غول های صنعتی آسیا» توسط موسسه سیاست جامعه آسیا انتشار یافته است، هند تا سال 2050 دارای پتانسیل 78 میلیارد دلاری الکترولیز هیدروژن سبز است که از 4 میلیارد دلار در سال 2030 افزایش می یابد.

این گزارش پتانسیل و مسیر آینده الکترولیزهای مورد نیاز برای برآوردن تقاضای H2 سبز در چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را ارزیابی می‌کند.

در این بیانیه آمده است که اهداف صفر خالص در چهار اقتصاد بزرگ آسیا می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای بازار الکترولیزهای هیدروژن سبز (H2) را گسترش دهد، با پتانسیل ترکیبی در این کشورها پیش بینی می‌شود تا سال 2050 برای کاربردهای صنعتی کلیدی به 180 میلیارد دلار برسد.

چین تا سال 2050 دارای 85 میلیارد دلار پتانسیل است که از 22 میلیارد دلار در سال 2030، ژاپن با 9 میلیارد دلار تا سال 2050، از 1 میلیارد دلار در سال 2030، و کره جنوبی دارای پتانسیل 8 میلیارد دلاری تا سال 2050 است که نسبت به یک میلیارد دلار در سال 2030 افزایش یافته است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/renewables/india-can-have-a-78-billion-green-hygrogen-electrolyzer-market-by-2050-report/articleshow/109248489.cms?from=mdr

تسلا می‌تواند تا سال 2030 به درآمد 3.6 میلیارد دلاری ناشی از فروش خودروهای الکتریکی در هند برسد

با تایید ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، اولین سفر خود به هند برای دیدار با نخست وزیر نارندرا مودی در اواخر این ماه و اعلام سرمایه گذاری‌های کلیدی در فضای خودروهای الکتریکی (EV)، کارشناسان صنعت گفتند که این کشور می‌تواند به یک بازار قابل توجه رشد کند. برای او در آینده قابل پیش بینی، حداقل 3.6 میلیارد دلار درآمد تا سال 2030 ایجاد می‌کند. به عنوان بعدی خود نگاه کند. مقصدی برای ساخت کارخانه تسلا و یک سیستم زنجیره تامین جهانی است.

ضریب نفوذ فعلی خودروهای برقی در هند 2.3 درصد است که احتمالاً تا سال 2023 به 28 درصد می رسد.

طبق آخرین داده‌های صنعت، خودروهای الکتریکی با قیمت حدود 25000 دلار (20 لک روپیه و بالاتر) تا سال 2030 حداقل 15 درصد از سهم بازار را خواهند داشت.

 وزارت دارایی و سازمان تنظیم مقررات و توسعه بیمه هند از شرکت های بیمه گذار برای کشتیرانی درخواست کردند تا به محدود کردن تأثیر بر صادرات کمک کنند

وزارت دارایی به تنظیم‌کننده‌های بانکی و بیمه نامه نوشته است تا بر میزان اعتبار صادراتی و افزایش حق بیمه نظارت داشته باشند تا به صادرکنندگان هندی کمک کند تا با اختلالات تجاری در دریای سرخ مقابله کنند.

در نامه‌ای که به موسسه مالی صادرات دولتی Exim بانک نیز ارسال شد، وزارت دارایی ماه گذشته به RBI و سازمان تنظیم مقررات و توسعه بیمه هند (IRDAI) اعلام کرد که نگرانی‌های صادرکنندگان را در تجارت نظارت و بررسی کند. مقامات گفتند که این اختلالات به طور بالقوه باعث افزایش هزینه‌های صادراتی هند می‌شود.

بر اساس وبلاگ صندوق بین المللی پول، در دو ماه اول سال 2024، تجارت کانال سوئز 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت در حالی که تجارت از طریق کانال پاناما 32 درصد کاهش یافت، زنجیره تامین را مختل کرد و شاخص های کلیدی اقتصاد کلان را مخدوش کرد. مقامات گفتند صادرات هند تحت تأثیر بحران دریای سرخ قرار نگرفته است. صادرات از هند ادامه دارد زیرا کشتی‌های حامل کانتینر از این کشور از طریق مسیر دماغه امید خوب منحرف شده اند.

https://www.business-standard.com/india-news/red-sea-crisis-rbi-irdai-called-in-to-help-limit-impact-on-indian-exports-124041100190_1.html

مصرف بنزین هند در یک دهه دو برابر می‌شود

هند اکنون بیش از دو برابر بنزینی که یک دهه پیش مصرف می‌کرد مصرف می‌کند، زیرا خودروهای جدید و بزرگ‌تر با سرعت بسیار بالایی به فروش می‌رسند. مصرف گازوئیل حدود یک سوم افزایش یافته در حالی که تقاضای کلی نفت به نصف افزایش یافته است.

"داده‌ها نشان می‌دهد که سوخت‌های فسیلی علیرغم سیاست‌گذاری برای خودروهای برقی (خودروهای برقی) و انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان مورد تقاضا هستند. با توجه به خط سیر اعداد تقاضا، به نظر می‌رسد که نفت برای مدتی مورد تقاضا خواهد بود و اوج تقاضا برای نفت در هند ادامه خواهد داشت. موکش سورانا، مدیر عامل شرکت پالایشگاه و پتروشیمی راتناگیری گفت: این احتمال وجود ندارد که قبل از سال 2040 باشد.

همچنین با تعداد بیشتری از مردم که پرواز می‌کنند، فروش سوخت جت در یک دهه به شدت افزایش یافته است. این کمک کرده است که قیمت جهانی نفت خام در سطح متوسط در دهه گذشته باقی بماند.

https://energy.economictimes.indiatimes.com/news/oil-and-gas/indias-petrol-consumption-doubles-in-a-decade/109188019

هند به دنبال حمل و نقل سبز در آبراه‌های داخلی در پنج سال است

وزیر کشتیرانی هند گفت که هند قصد دارد کل حمل و نقل دریایی و آبراه‌های داخلی خود را در پنج سال آینده به انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کند و به هدف نخست وزیر نارندرا مودی برای انتشار خالص کربن صفر تا سال 2070 کمک کرد.

ماه گذشته، مودی اولین کشتی هیدروژنی ساخت هند را راه اندازی کرد. سازنده کشتی‌های جنگی Garden Reach Shipbuilders & Engineers برنامه‌هایی را برای توسعه کشتی‌های انرژی سبز که از انرژی خورشیدی و باتری استفاده می‌کنند، اعلام کرده است.

یکی دیگر از مقامات دولتی گفت که برای تقویت صنعت کشتیرانی خود، سومین اقتصاد بزرگ همچنین قصد دارد یک صندوق توسعه دریایی برای کمک به ساخت کشتی‌ها و بنادر سبز راه اندازی کند.

دهلی نو هدف بلندپروازانه تولید 5 میلیون تن هیدروژن سبز در سال تا سال 2030 را تعیین کرده است.

https://www.reuters.com/world/india/india-aims-green-shipping-inland-waterways-five-years-officials-2024-03-70.

افزایش مرگ و میر مرغ بویژه در جنوب هند و کاهش تعداد طیور و افزایش قیمت آن

افزایش شدید مرگ و میر ناشی از افزایش دما و افزایش تقاضا در فصل جشن باعث افزایش قیمت مرغ در جنوب هند شده است. قیمت‌ها که در فوریه و مارس حدود 200 تا 250 روپیه در هر کیلوگرم بودند، اکنون در تمام ایالات جنوبی از مرز 300 روپیه عبور کرده‌اند.

صنعت مرغداری که در فصل نوامبر-دسامبر که بهترین فصل برای فروش طیور در نظر گرفته می‌شود چندان خوب عمل نکرد، در حال حاضر از این لحظه لذت می‌برد. با پایان یافتن جشنواره‌های اوگادی (سال نو تلوگو) و رمضان در این هفته، تحلیلگران صنعت انتظار دارند قیمت ها کمی‌کاهش یابد.

قیمت مزرعه برای پرندگان زنده در ایالات مختلف حدود 120-135 روپیه (۸۷،۶۰۰- ۱۰۰،۰۰۰ تومان) در هر کیلوگرم است.

قیمت پرندگان زنده در تامیل نادو 125 روپیه (91 هزار تومان) در کیلوگرم است، اما هزینه‌های تولید نیز از 95 روپیه (70هزار تومان) به 110 روپیه (80هزار تومان) افزایش یافته است.

میزان مرگ و میر پرندگان در تابستان به 20 درصد می رسد و این میزان در فصل زمستان 3 تا 4 درصد است. رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل مزارع سرینیواسا، به بیزینس لاین گفت: به دلیل استرس، پرندگان آب بیشتری نسبت به خوراک مصرف می‌کنند که منجر به تاخیر در رسیدن به وزن ایده‌آل می‌شود.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/soaring-mercury-hit-poultry-meat-supplies-prices-surge/article68054445.ece/amp/

امارات، مصر، ویتنام در میان مسافران انفرادی هندی محبوب هستند

بر اساس گزارشی که منتشر شد، هندی‌های بیشتری به دنبال سفر انفرادی به کشورهایی مانند امارات، مصر، سنگاپور و ویتنام هستند.

طبق گزارش پلتفرم آنلاین برای درخواست ویزا Atlys، مسافران انفرادی حدود 65 درصد درخواست‌های ویزا برای امارات، 60 درصد برای مصر، 40 درصد برای سنگاپور و 45 درصد برای ویتنام را تشکیل می‌دهند.

این گزارش بر اساس درخواست‌های روادید ارسال شده برای رسیدگی به سفر در تابستان امسال در پلت فرم Atlys است.

Atlys یک برنامه کاربردی ویزای تلفن همراه است که دارای مجوز ویزای الکترونیکی برای بیش از 133 کشور است.

وقتی نوبت به تورهای گروهی رسید، حدود 20 درصد درخواست‌های ویزا برای چنین سفرهایی برای امارات، 30 درصد برای مصر، 25 درصد برای سنگاپور و 20 درصد برای ویتنام بود.

https://www.livemint.com/news/gms-cruise-to-resume-testing-robotaxi-service-in-phoenix/amp-11712684285824.html

سفر هیئت تجاری ایالات متحده به هند برای کشف فرصت ها در تجارت کشاورزی

تیلور ) معاون وزیر بازرگانی و امور کشاورزی خارجی ( قرار است از 22 تا 25 آوریل متشکل از 47 شرکت و سازمان و همچنین 11 مقامات وزارت کشاورزی از 11 ایالت امریکا به هند سفر کند.

  • با هدف بررسی پتانسیل صادراتی هند برای تولیدکنندگان مواد غذایی و کشاورزی ایالات مختلف امریکا.
  • ترویج محصولات آمریکایی را در میان طبقه متوسط رو به رشد هند
  • شرکت در جلسات اقتصادی و تجاری
  • به دنبال قراردادهای خرید جدید برای کشاورزان، دامداران و تولیدکنندگان آمریکایی هستند

در دو سال گذشته صادرات مرتبط با کشاورزی ایالات متحده به هند رشد 11 درصدی داشته است

در سال گذشته، هند الزامات تعرفه‌ای برای محصولات طیور، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و آجیل‌های درختی آمریکا را کاهش داد و روابط تجاری تجارت کشاورزی بین ایالات متحده و هند را تقویت کرد.

https://www.thehindu.com/business/us-trade-mission-to-visit-india-to-explore-opportunities-in-agribusiness/article68053288.ece/amp/

صادرات کنجاله سویا با افزایش 14 درصدی به ۱،۳۴۷،۰۰۰  تن در دوره اکتبر تا مارس سال نفتی 2023-24 رسید

چهار مقصد بزرگ برای سویای هندی در شش ماه گذشته ایران، امارات ، بنگلادش و نپال بوده اند. بر اساس برآوردهای انجمن فراوری سویا هند (SOPA)، انتظار می‌رود صادرات آرد سویا برای سال نفتی حدود ۱،۸۰۰،۰۰۰ تن باشد.

صادرات کنجاله سویا هند در شش ماهه اول (اکتبر تا مارس) سال نفتی 2023-24 به 13.47 لک تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.79 لک تن (lt) افزایش یافته است.

ما داده‌های صادرات، واردات و سویا خرد شده را بر اساس اطلاعات تازه دریافت‌شده ارزیابی کرده‌ایم و به تخمین اولیه خود از صادرات خرد شده و کنجاله سویا برای سال نفتی 120 لک تن (۱۲ میلیون تن) و 18 لک تن (۱،۸۰۰،۰۰۰ تن) بازگشته‌ایم. DN Pathak، مدیر اجرایی SOPA در بیانیه ای گفت:

میزان تولید کنجاله سویا در شش ماهه نخست سال جاری به 53.16 لک تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 52.25 (لک تن) بود. برداشت از بخش خوراک داخلی اندکی کمتر و به 35 لک تن (3.575.000  تن) رسید. به همین ترتیب، برداشت از بخش مواد غذایی به 4.35 لک تن نسبت به مدت مشابه 5.25 لک تن در سال گذشته کاهش یافته است.

ذخایر آرد سویا در تاریخ 1 آوریل به 1.80 لک تن (2 لک تن) رسید

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/soyameal-exports-up-14-at-1347-lakh-tonnes-during-oct-march-period-oil-year-2023-24/article68054278.ece

در تلاشی برای بازگرداندن گردشگران هندی، مالدیو برنامه‌های نمایشگاه‌های گردشگری (showroom) را در شهرهای مهم هند برگزار خواهد کرد

‎پس از کاهش تعداد گردشگران هندی که از مالدیو بازدید می‌کنند، انجمن آژانس های مسافرتی و اپراتورهای تور مالدیو (MATATO) با سفیر هند در مالدیو، مونو ماهاور، برای بررسی راه‌های بهبود همکاری سفر و گردشگری بین دو کشور ملاقات کرد.

‎مالدیو پس از آن که سه مقام مالدیو اظهارات تحقیرآمیزی درباره هند و نخست وزیر نارندرا مودی در رسانه‌های اجتماعی پس از به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهایی از جزایر لاکشادویپ در 6 ژانویه انجام دادند، با انتقاد شدید روبرو شد.

‎ بسیاری از هندی‌ها، از جمله افراد مشهور، رزرو و برنامه‌های خود را برای بازدید از مالدیو لغو کردند. در نتیجه، هند که قبلاً منبع اصلی بازدیدکنندگان بود، در آمار ورود گردشگری به مالدیو به رتبه پنجم سقوط کرد و اکنون از ژانویه امسال در جایگاه ششم قرار دارد.

‎تا 10 آوریل، وزارت گردشگری مالدیو گزارش داد که از مجموع 663269 گردشگر وارد شده، چین با 71995 گردشگر بیشترین تعداد را داشته است و پس از آن بریتانیا، روسیه، ایتالیا، آلمان و هند قرار دارند.

https://www.wionews.com/india-news/maldives-plans-road-shows-in-india-to-attract-tourists-back-710299/amp

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما