معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۵:۲۷

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رونمایی نخست وزیر تایلند از جزئیات طرح 13.7 میلیارد دلاری کیف پول دیجیتالی

آقای سرتا تاویسین نخست وزیر تایلند جزئیات برنامه دولتش برای تحریک اقتصاد را با دادن کمک های نقدی دیجیتالی 10000 بات (275 دلار) به حدود 50 میلیون تایلندی برای خرج کردن در مشاغل محلی خود فاش کرد. سرتا گفت که طرح 500 میلیارد بات (13.7 میلیارد دلار) عمدتاً از بودجه مالی 2024 و 2025 تامین می‌شود و بخش دیگری از بودجه از سوی بانک کشاورزی و تعاونی‌های کشاورزی ایالتی تامین می‌شود که برای پوشش پرداختی به حدود 17 میلیون کشاورز اختصاص داده شد. بر اساس اعلام وی ، این طرح در سه ماهه آخر سالجاری میلادی اجرا می‌شود. بر اساس این طرح خرید دیجیتال فقط در مناطق خود گیرندگان مجاز خواهد بود و برای اقلامی از جمله نفت، خدمات و خریدهای آنلاین مجاز نخواهد بود.

سرتا این پروژه را "سیاست تغییر دهنده زندگی برای مردم" خوانده و با ابراز ناامیدی از این که این پروژه نمی‌تواند زودتر انجام شود، گفت که دولت باید آن را شفاف و قانونی کند.  این طرح که وعده تبلیغاتی اصلی حزب فیو تای  قبل از انتخابات عمومی سال گذشته بود، قبلاً توسط اقتصاددانان به دلیل روشی ناکارآمد برای کمک به رشد اقتصادی پایدار در مقایسه با سایر اقدامات مورد انتقاد قرار گرفته بود. نخست وزیر گفت که انتظار می رود محرک و مصرف متعاقب آن رشد تولید ناخالص داخلی را بین 1.2 تا 1.6 درصد افزایش دهد. بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی تایلند را در ماه دسامبر 1.5 درصد برآورد کرد.

در ابتدا ، حزب حاکم فیو تای همچنین پرداخت کیف پول دیجیتال را برای همه تایلندی‌های 16 ساله و بالاتر پیشنهاد کرده بود، در حالی که طرح فعلی محدود به تایلندی‌های کم‌درآمد است و  به افرادی با درآمد سالانه بیش از 840,000 بات (23,000 دلار) و پس‌انداز بیش از 500000 بات (13700 دلار)در مؤسسات مالی  را شامل نمی‌شود.

دولت همچنین  ازا ینکه در ابتدا پیشنهاد کرده بود که این طرح را از طریق استقراض تامین کند، مورد انتقاد قرار گرفت چراکه منتقدان معتقدند که این کار بار بدهی عمومی سنگینی را به همراه خواهد داشت. بانک مرکزی تایلند در برابر فشار دولت برای تقویت اقتصاد از طریق کاهش نرخ بهره مقاومت کرده و تصمیم گرفت در نشست  آتی سیاست خود را بدون تغییر نگه دارد.

تحلیلگران انتظار دارند که بانک تایلند با توجه به اینکه تورم برای شش ماه متوالی کاهش یافته است، در اواخر سال نرخ پایه 2.5 درصدی خود را کاهش دهد. گرت لتر از کپیتال اکونومیکس در تفسیری گفت: «در حالی که اقتصاد دقیقاً در یک بحران نیست، نیاز به حمایت بیشتری دارد. وی خاطرنشان کرد که بانک مرکزی مایل است استقلال خود را حفظ کند، اما در نهایت احتمالاً در نشست بعدی خود در ژوئن، نرخ بهره را کاهش خواهد داد. سطح بدهی خانوارهای تایلند نسبتاً بالا است و نرخ های بهره بالاتر هزینه‌های استقراض را افزایش می دهد و باعث کاهش هزینه‌ها و سرمایه گذاری می‌شود.

برگزاری نمایشگاه مشترک کشورهای حوزه رودخانه مکونگ در لائوس

یک نمایشگاه تجاری برای ترویج تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری در ویتنام، لائوس، کامبوج و تایلند در استان چامپاساک لائوس افتتاح شد. این نمایشگاه تجاری برای ترویج تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری بعنوان بخشی از انجمن تجارت، سرمایه گذاری و ترویج گردشگری در محله لائوس افتتاح شد. ویلایونگ بوتدخام، فرماندار استان چمپاساک طی سخنانی در مراسم افتتاحیه گفت که این رویداد نه تنها بر ترویج محصولات و تحریک رشد لائوس تمرکز دارد، بلکه فرصتی برای تولیدکنندگان، خانوارهای تجاری و مشاغل برای ملاقات و تبادل اطلاعات و تجربه است.

این همچنین فرصتی برای لائوس برای ترویج تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری مرتبط با برنامه "Visit Laos Year 2024" است. این نمایشگاه دارای 60 غرفه از 90 مؤسسه تجاری و شرکت از چهار کشور است. چهل و پنج غرفه‌دار ویتنامی در این نمایشگاه شرکت کردند و محصولاتی مانند قهوه، چای، سبزیجات، غذا، نوشیدنی و صنایع دستی را به نمایش گذاشتند. علاوه بر این، غرفه داران به معرفی مقاصد گردشگری کشورهای خود، قدرت و پتانسیل برای جذب سرمایه گذاران پرداختند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما