معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۲:۳۱ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اقتصاد گرجستان در سال 2024 بیش از 6 درصد رشد خواهد کرد

موسسه مالی TBC Capital در تحقیقات هفتگی خود رشد اقتصادی گرجستان در سال 2024 را بیش از 6 درصد پیش بینی کرده است.

به ویژه پارامترهای کلان اقتصادی فعلی حاکی از رشد قوی در کشور است که رشد اقتصادی 9.5 درصدی در ماه فوریه را رقم زده و این میزان بیش از انتظارات بوده است.

گزارش می افزاید: در کنار عوامل مهمی مانند افزایش ورودی ارز و تقاضای سرمایه‌گذاری، این بار علاوه بر آنها، بر اساس داده‌های ماه مارس محرک‌های مالی نسبتاً بالایی از ابتدای سال تاکنون وجود داشته است که تاثیر قابل توجهی بر شاخص رشد اقتصادی داشته است.

فلذا با استناد به موارد فوق می‌توانیم فرض کنیم در سال 2024، طبق سناریوی میانه (نه خوشبینانه و نه بد بینانه) رشد اقتصادی گرجستان از 6 درصد فراتر خواهد رفت.

https://commersant.ge/ru/news/business/tbc-capital-v-2024-godu-ekonomika-gruzii-vyrastet-na-bolee-cem-6

 بالاترین میزان درآمد حوزه فناوری اطلاعات در گرجستان

درآمد بخش فناوری اطلاعات گرجستان در سال 2023 به بالاترین حد تاریخی رسیده است. طبق گزارش بانک ملی (مرکزی) در سال 2023، بخش فناوری اطلاعات گرجستان 784 میلیون دلار درآمد داشته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 حدود 53 درصد و یا 283 میلیون دلار افزایش یافته است.

رشد شدید درآمدهای بخش فناوری اطلاعات در گرجستان به دو عامل از جمله ورود شرکت های بین المللی به این کشور طی 3-4 سال گذشته مربوط می‌شود. با این حال، مهم ترین عامل مهاجرت است، زیرا شروع شدید رشد در گردش مالی این بخش به طور مستقیم با سال 2022 همزمان است، زمانی که هزاران متخصص IT روسی، اوکراینی و بلاروسی وارد کشور شدند.

علاوه بر این، طبق مطالعه اخیر  موسسه مالی  Galt&Taggart، رشد سریع این بخش به دلیل مشوق های مالیاتی و جابجایی شرکت های فناوری اطلاعات به گرجستان بوده است. اکثر خدمات فناوری اطلاعات - 91.2٪ - صادر می‌شود و سرعت صادرات از سال 2019 تقریباً 10 برابر شده است.

26.3  درصد از صادرات به آمریکا، 15.3 درصد به انگلستان، 10.6 درصد به مالت بوده است.

60  درصد شرکت‌های فناوری اطلاعات شرکت‌هایی هستند که با سرمایه خارجی ایجاد شده‌اند. پس از جابجایی شرکت ها، میانگین حقوق در بخش فناوری اطلاعات دو برابر شد.

https://commersant.ge/ru/news/finance/po-obieemu-kreditovaniia-lidiruiut-dva-krupneisix-banka-gruzii

 دو بانک بزرگ گرجستان از نظر حجم صدور وام پیشرو هستند

حجم وام های صادر شده توسط بانک های تجاری در فوریه 2024 نسبت به سال قبل 353.94 میلیون لاری (0.68 درصد) افزایش یافت و در پایان فوریه به 52.24 میلیارد لاری رسید.

در دوره گزارش، بیشترین وام توسط بانک تی بی سی و بانک گرجستان و کمترین وام توسط سیلک بانک و زراعت بانک صادر شده است.

پنج بانک پیشرو در صدور وام بدین قرار هستند:

تی بی سی بانک: 20.9 میلیارد لاری

بانک آف جورجیا 19.8 میلیارد لاری

ـ لیبرتی بانک 3 میلیارد لاری

ـ بیسیس بانک 2.5 میلیارد لاری

ـ کردو بانک 2 میلیارد لاری

در طول دوره گزارش، حجم وام های صادر شده به پول ملی 402.67 میلیون لاری (1.40 درصد) افزایش یافت و صدور وام به ارز خارجی 48.73 میلیون لاری (0.21 درصد) کاهش یافت.

https://commersant.ge/ru/news/finance/po-obieemu-kreditovaniia-lidiruiut-dva-krupneisix-banka-gruzii

 معاون نخست وزیر: رشد اقتصادی گرجستان در سطح بالا باقی خواهد ماند

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار طی سخنانی در پارلمان گفت که رشد اقتصادی گرجستان در سال 2024 و در سال های بعد در سطح بالایی باقی خواهد ماند. رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 حدود 10.6٪، در سال 2022 حدود 11٪ و در سال 2023 حدود 7.5٪ بود.

داویتاشویلی گفت: انتظارات و پیش‌بینی ما این است که در سال 2024 و سال‌های بعد، رشد اقتصادی همچنان در سطح بالایی باقی بماند و سرانه تولید ناخالص داخلی تا سال 2024 به 23.1 هزار لاری و یا 8.5 هزار دلار برسد.

وی خاطرنشان کرد، علیرغم چالش های مهم خارجی و تنش های ژئوپلیتیکی، اقتصاد گرجستان ثبات خود را حفظ کرده و یکی از بالاترین نرخ های رشد اقتصادی را در اروپا و کل منطقه به نمایش گذاشته است.

به گفته وی، از نظر رشد اقتصادی، سال 2024 با روندهای مثبت و دلگرم کننده قابل توجهی آغاز شد. به طور خاص، متوسط رشد اقتصادی در ژانویه ـ فوریه 7.7 درصد، با احتساب رشد 9.5 درصدی در فوریه نسبت به مدت مشابه در سال 2023 بوده است.

به گفته معاون نخست وزیر، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح ثابتی باقی مانده است و گرجستان یکی از بالاترین شاخص ها را در بین کشورهای منطقه و اروپا نسبت به تولید ناخالص داخلی دارد. طی سه سال گذشته، حدود 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشور جذب شده است. از سال 2023، کسری حساب جاری نیز بهبود یافته و به 4.3 درصد تولید ناخالص داخلی (در سال 2022 - 4.5 درصد) رسیده است.

وی گفت: در سال 2023، کسری بودجه به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی (کمتر از 3 درصد تعیین شده توسط قانون بودجه) و بدهی عمومی‌ به 39.3 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت.

وزیر کشور همچنین به موضوع تورم اشاره و خاطرنشان کرد: از آوریل 2023 نرخ تورم کمتر از شاخص هدف بوده و میانگین تورم سالانه در سال 2023 معادل 2.5 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم طی 10 ماه گذشته کمتر از 1 درصد است. به گفته داویتاشویلی، در ماه‌های ژانویه ـ مارس امسال، مانند سال 2023، گرجستان یکی از پایین ترین نرخ های تورم را در اروپا و منطقه به ثبت رساند.

در مورد نرخ بیکاری، این شاخص در سال 2023 به پایین ترین حد تاریخی رسید. رکورد اشتغال نیز ثبت شد: تعداد افراد شاغل با افزایش 51 هزار نفری به 1.3 میلیون نفر در سال 2023 رسید. روندهای مثبت با سیاست‌های اقتصاد کلان صحیح، ادامه اصلاحات و تعدادی از اقدامات با هدف افزایش رقابت‌پذیری بخش خصوصی تسهیل شد. اما بیکاری و فقر همچنان چالش‌های مهمی هستند و بر این اساس، هدف اصلی سیاست‌های اقتصادی رشد اشتغال است.

داویتاشویلی گفت: بر اساس آخرین آمار، نرخ بیکاری در گرجستان در سه ماهه چهارم سال 2023 حدود 15.3 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 حدود 0.7 درصد کاهش داشته است. طی دوره گزارش، تعداد بیکاران 900 نفر (یا 0.4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022) کاهش یافته و به 248.6 هزار نفر رسیده است. نرخ اشتغال کشور با 1.8 واحد درصد افزایش به 46 درصد رسید.

https://sputnik-georgia.ru/20240404/ekonomicheskiy-rost-v-gruzii-sokhranitsya-na-vysokom-urovne--vitse-premer-287151844.html

 معاون نخست وزیر: گرجستان همچنان نقش ترانزیتی خود را تقویت می‌کند

لوان داویتاشویلی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار طی سخنرانی خود در پارلمان گفت: وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان به کار در جهت ادغام در سیستم های حمل و نقل بین المللی و تعمیق همکاری‌های منطقه ای به منظور افزایش رقابت پذیری مسیر ترانزیتی ادامه خواهد داد.

داویتاشویلی افزود: توسعه نقش ترانزیت گرجستان با بروز درگیری در اوکراین و ضرورت استفاده از راهگذری امن برای تبادل کالا و انرژی بیش از پیش اهمیت یافته است. قرار است همراه با کشورهای شریک در راستای دیجیتالی کردن راهگذر ترانزیتی عبوری از گرجستان یک سکوی لجستیک دیجیتال مشترک ایجاد شود که کارایی حمل‌ونقل کالا را افزایش می‌دهد و پایداری آن را تضمین می‌کند.

 داویتاشویلی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر رقابت‌پذیری راهگذر میانه و میزان کالاهای حمل‌ونقل بین‌المللی توسط صنعت حمل‌ونقل افزایش چشمگیری داشته است و میانگین رشد 11 درصدی طی سه سال گذشته داشته است.

راهگذر میانی مسیری است که از طریق چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، ترکیه به کشورهای اروپایی می رسد. به نظر دولت گرجستان، امروزه راهگذر میانه جذاب ترین و قابل اعتمادترین ارتباط حمل و نقل بین شرق و غرب، اروپا و آسیا است.

 داویتاشویلی در جریان سخنرانی خود به اهمیت تقویت نقش ترانزیتی گرجستان در بخش انرژی نیز اشاره کرد:  طی سه سال گذشته، ترانزیت گاز طبیعی بطور متوسط 22 درصد و ترانزیت گاز طبیعی از طریق خط لوله قفقاز جنوبی به طور متوسط 25 درصد افزایش یافته است. بنابر این ظرفیت ترانزیت گاز نسبت به سال 2020 حدود 92 درصد افزایش داشته است.

 داویتاشویلی خاطرنشان کرد: دولت برای تحقق بهره مندی کامل از ظرفیتهای گرجستان به عنوان یک مرکز منطقه ای، قصد دارد زیرساخت ها، حمل و نقل، لجستیک، ارتباطات، انرژی، سیستم های فن آوری، آموزشی و مالی کشور را توسعه دهد.

در همین راستا به پروژه بندر عمیق آناکلیا، نوسازی راه آهن و تکمیل بازسازی شریان‌های حمل و نقل اصلی، از جمله بخش گرجستانی بزرگراه شرق-غرب توجه ویژه خواهد شد. به منظور توسعه نقش راهگذر اصلی ترانزیتی منطقه، دولت در نظر دارد روابط تجاری و سرمایه گذاری را تقویت نموده و به توسعه گردشگری از جمله از منظر بهبود وضعیت خدمات گردشگری توجه کند. افزایش کیفیت خدمات و اطمینان از دسترسی ایمن و راحت به نقاط مختلف کشور مد نظر می‌باشد.

 علاوه بر این، گرجستان قصد دارد فهرست کشورهایی را که با آنها دارای تجارت آزاد می‌باشد توسعه دهد و به تسهیل گردش تجاری بین شرکای استراتژیک از طریق ساده سازی رویه‌های اداری توجه کند.

https://sputnik-georgia.ru/20240404/gruziya-prodolzhit-povyshat-svoyu-tranzitnuyu-rol--vitse-premer-287152347.html

 هزینه بازسازی مترو تفلیس

کاخا کالادزه شهردار تفلیس گفت که پروژه بازسازی و نوسازی 12 ایستگاه متروی تفلیس تقریباً 55 میلیون یورو هزینه خواهد داشت:

بازسازی و نوسازی 12 ایستگاه مترو با حمایت بانک بازسازی و توسعه اروپا در برنامه قرار دارد و در مجموع حدود 55 میلیون یورو برای اجرای این پروژه اختصاص می یابد.

کالادزه افزود: فضای داخلی 12 ایستگاه مترو به طور کامل بازسازی خواهد شد. برای اجرای این طرح 50.6 میلیون یورو وام از سوی بانک اروپایی و 5 میلیون یورو دیگر توسط صندوق آب و هوای سبز تامین خواهد شد. قرار است سه پله برقی جایگزین و 30 پله برقی نوسازی شود و همچنین تابلوی کنترل پله برقی‌ها و دستگاه‌های الکترومکانیکی جایگزین شود. ایستگاه‌های مترو با نیازهای افراد دارای معلولیت سازگاری بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، سیستم های زهکشی، تهویه، حفاظت در برابر آتش، اطلاعات مسافران و تلفن به روز می‌شود. به منظور طراحی 12 ایستگاه مترو  یازده  شرکت بین المللی و انجمن شرکت ها تمایل خود را برای شرکت در مناقصه اعلام کردند

کالادزه گفت: پس از اینکه شرکت برنده پروژه طراحی مفهومی را توسعه داد و اسناد مناقصه را تهیه کرد، مناقصه دیگری برای طراحی دقیق و ساخت و ساز و کار بازسازی اعلام خواهد شد. ما انتظار داریم این مناقصه قبل از پایان سال اعلام شود.

 امروزه متروی تفلیس دارای 23 ایستگاه است که در دو خط - Akhmeteli-Varketilskaya و Saburtalinskaya  واقع شده اند. طول کل خطوط مترو 57 کیلومتر است که خط اول آن 40 کیلومتر و خط دوم 17 کیلومتر می‌باشد.

https://sputnik-georgia.ru/20240404/skolko-millionov-budet-vydeleno-na-rekonstruktsiyu-metro-v-tbilisi-287162132.html

 

شرکت انبوه ساز: کمبود پرسنل سرعت ساخت و ساز را کاهش می دهد

بسو اورتوئیدزه مدیر عامل شرکت انبوه ساز "آرکی" بیان داشت که پروژه‌های ساختمانی جدید نمی‌توانند با سرعت انجام شوند. زیرا شرکت های ساختمانی نیروی کار کافی ندارند.

وی افزود، امسال ما انتظار رشد نسبتاً باثبات و طبیعی در بخش انبوه ساز مسکن را داریم. زیرا در سال های اخیر هم قیمت ها و هم تقاضا تحت تأثیر عوامل خارجی به طور غیر طبیعی رشد کرده اند. اکنون اساساً این عوامل تأثیر خود را به پایان رسانده اند و شاخصهای تقاضا و قیمت هر دو تثبیت شده و دیگر با سرعت سال های گذشته رشد نمی‌کنند. این دوره نسبت به رشد سریعی که در سال‌های گذشته داشتیم، برای بازار و کسب و کار بسیار مطلوب‌تر است.

به گفته وی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی بوده است: به طور کلی، اگر به حجم مجوزهای ساخت و ساز صادر شده در سال 2023 نگاه کنید، باید انتظار افزایش حجم ساخت و ساز را داشته باشیم. با این حال، ساخت و ساز جدید نمی‌تواند با سرعتی سریع پیش رود، زیرا کمبود آشکار نیروی کار در بازار وجود دارد.

در سال جاری نباید انتظار تغییرات قابل توجهی در قیمت ملک داشته باشیم. البته، وقتی در مورد تثبیت صحبت می‌کنم، منظورم هزینه ساخت و ساز است. زیرا بدون تثبیت نمی‌توان به ثبات در بازار املاک و مستغلات دست یافت. اگر به سال های گذشته نگاه کنید، در سال 2022 هزینه ساخت و ساز بیشتر به دلیل رشد قیمت مصالح ساختمانی که با تهاجم روسیه و همه گیری مرتبط بود افزایش یافت.

به گفته وی، دستمزدها نیز در بخش ساخت و ساز در سال 2023 افزایش یافت و این افزایش قابل توجه و تقریبا 30٪ بود.  در سال 2024، بازار شروع به تثبیت نموده است. تثبیت به این معنی نیست که قیمت ها کاهش می یابد، بلکه به این معنی است که افزایش هزینه‌های تولید و قیمت ملک بیش از 10 درصد نخواهد بود.

از سال 2025 بازار به احتمال زیاد به سطح قبل از سال 2019 باز خواهد گشت که رشد سالانه تقریباً 10 درصد بود. تقاضا برای خرید ملک نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است اما خطر مازاد عرضه در کوتاه مدت وجود ندارد.

وی افزود: تقاضا نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و این در تعداد معاملات منعکس شده است، اما نسبت به دوره قبل از همه‌گیری، هم تقاضا و هم قیمت اجاره افزایش یافته است. بسیاری از افرادی که برای سرمایه گذاری منزل خریده و سپس فروخته یا اجاره داده اند، البته سودآوری آنچنانی مانند سال های 2022 تا 2023 را ندارند. با این حال، این سود بسیار بالا باقی مانده است.

در کوتاه مدت هیچ خطری وجود نخواهد داشت که عرضه بیش از تقاضا باشد. عواملی وجود دارد که باعث افزایش تقاضا برای املاک و مستغلات شود. به عنوان مثال، به دست آوردن وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا، که تاثیر مثبتی بر اقتصاد خواهد داشت.

https://commersant.ge/ru/news/business/kompaniia-arsi-deficit-kadrov-tormozit-tempy-stroitelstva

 فرودگاه‌های بین المللی و داخلی گرجستان با پروازهای مسافری منظم به یکدیگر متصل خواهند شد

ایراکلی کارکاشادزه مدیر کل انجمن فرودگاه‌های گرجستان با بیان این مطلب افزود، این انجمن  مناقصه ساماندهی پروازهای داخلی به ۱۲ مقصد را اعلام کرده است. این پروازها بین تفلیس، مستیا، آمبرولائوری، باتومی، کوتایسی و تلاوی انجام خواهند شد.

هزینه پروازها از بودجه دولتی تامین خواهد شد.

مناقصه خرید خدمات پرواز تفلیس - باتومی - تفلیس به مدت دو سال به مبلغ حدود 8.2 میلیون لاری (بیش از 3 میلیون دلار) اعلام شد

بخش دوم مناقصه سازماندهی و اجرای پروازهای بین فرودگاه‌های فعال در گرجستان را در نظر گرفته است.

https://t.me/SputnikGeorgia/34529

 دلیل گرانتر بودن نان در گرجستان از آذربایجان و ارمنستان چیست؟

قیمت نان در گرجستان بار دیگر به موضوع بحث سیاستمداران تبدیل شده است. گیورگی واشادزه، رهبر «استراتژی آقماشن‌بیلی» در پارلمان خطاب به وزیر اقتصاد گفت که در مقایسه با کشورهای همسایه، گران‌ترین نان در گرجستان است. در افزایش قیمت ها رکورد زدید. به عنوان وزیر اقتصاد، شما رکورد قیمت در کل منطقه را شکستید، قیمت نان گران ترین در کل منطقه است.

با توجه به قیمت نان، گرجستان در بین کشورهای همسایه رتبه 3 و در بین 94 کشور جهان رتبه 75 را دارد. این در رتبه بندی آوریل 2024 در  Numbeo یک پایگاه داده آمار آنلاین جهانی، بیان شده است. Numbeo  رتبه بندی 94 کشور را با توجه به قیمت 500 گرم نان سفید تهیه کرده است که در آن گرجستان با قیمت 0.65 دلار در رتبه 75 قرار دارد. در بین کشورهای همسایه، ارزان ترین محصول در آذربایجان (مقام 91) به ازای هر 500 گرم نان سفید 0.44 دلار و در روسیه (مقام 87) با 0.51 دلار به فروش می رسد. نان در ترکیه (مقام 73) گرانتر از گرجستان و 0.68 دلار است، در حالی که در ارمنستان (مقام 70) قیمت 500 گرم نان 0.72 دلار است.

https://aktual.ge/Read/37426

بورس انرژی از اول جولای راه اندازی می‌شود

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد اطمینان داد که بورس انرژی گرجستان در اول جولای راه اندازی می‌شود.

وی گفت: در مرحله اول، واحدها به صورت داوطلبانه در عملیات معاملاتی شرکت خواهند کرد و مدتی طول می‌کشد تا این بازار کاملا آزاد شود. بورس انرژی جدید با معاملات روزانه قرار بود از اول آوریل ۲۰۲۱ در گرجستان شروع به کار کند. تاریخ عرضه تا قبل از این شش بار به تعویق افتاده است.

متقاضیان می‌توانند در بورس انرژی یک روز زودتر درخواست خرید انرژی را ارائه دهند و تامین‌کنندگان - نیروگاه‌های برق آبی، نیروگاه‌های حرارتی و واردکنندگان ـ روز بعد آن را تحویل می دهند. قیمت بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

https://t.me/SputnikGeorgia/34546

 سخنان وزیر در مورد ساخت نیروگاه‌های جدید

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان گفت: حوزه انرژی یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد کشور است. عملکرد مناسب سایر بخش‌ها و حفظ نرخ رشد اقتصادی بالا، تا حد زیادی به عملکرد بی‌وقفه حوزه انرژی بستگی دارد.

به گفته وی، طی یک سال آتی بورس انرژی راه اندازی می‌شود که با اجرای آن اصول رقابتی و بازار آزاد در بازار انرژی تضمین می‌شود. به تدریج مصرف کنندگان بزرگ بسته به اندازه مصرفشان وارد بازار خواهند شد.

تا پایان سال ساخت 12 نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید 157 مگاوات برق به پایان خواهد رسید. همچنین قرار است در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 350 تا 430 مگاوات سرمایه گذاری خصوصی جذب شود. به منظور تقویت امنیت شبکه تامین و انتقال برق، در سال های آینده بیش از 1000 کیلومتر خط انتقال برق در گرجستان احداث می‌شود که تقویت خطوط ارتباطی با کشورهای همسایه را در بر می‌گیرد. 

لوان داویتاشویلی گفت: پروژه کابل برق از بستر دریای سیاه نیز در مرحله فعال قرار دارد.

https://commersant.ge/ru/news/infrastructure/ministr-energetiki-o-stroitelstve-novyx-elektrostancii

پیش بینی ارزش پول ملی تا پایان سال –75 لاری برای دلار

اوتار نادارایا کارشناس موسسه مالی تی بی سی کاپتیال گفت: نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم که نرخ ارز چقدر خواهد بود. اما پیش بینی ما برای پایان سال 2.75 لاری برای هر دلار است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود در آینده به ویژه در صورت کاهش تنش در جنگ روسیه و اوکراین، یورو تقویت و دلار تضعیف شود. در مقایسه با سال 2021، لار به طور قابل توجهی تقویت شده است. نرخ برابری همچنین بستگی به این دارد که جایگاه یورو و دلار کجا باشد. اما پیش بینی ما برای پایان سال 2.75 است. در آینده فکر می‌کنم یورو تقویت و دلار ضعیف می‌شود. به خصوص اگر شاهد حداقل کاهش تنش در جنگ بین اوکراین و روسیه باشیم. وقتی تنشها در مقیاس بین‌المللی داغ می‌شود دلار تقویت می‌شود، وقتی اوضاع تثبیت می‌شود، برعکس یورو تقویت می‌شود.

در این زمینه می‌توان توصیه‌هایی کرد: در هنگام گرفتن وام ارزی، تنوع‌بخشی مهم است. به خصوص زمانی که درآمد شما به لاری باشد.

https://commersant.ge/ru/news/society/196-531-soversennoletnix-grazdan-gruzii-ne-imeiut-dokumentov-udostoveriaiushhix-licnost

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما