معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۹- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۹۰

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ چهارم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود چشم‌انداز تورم

اریک تدین، رئیس بانک مرکزی سوئد معتقد است که چشم‌انداز تورم همچنان بهبود یافته و خطر تثبیت تورم در اقتصاد سوئد کاهش یافته است. با این حال، کاهش ارزش کرون می‌تواند مسائل را پیچیده کند و کاهش نرخ بهره را متوقف کند. وی گفت: کرون ضعیف‌تر به طور بالقوه می‌تواند انگیزه‌های تورمی نامطلوب ایجاد کند. با این وجود، مسئلۀ اصلی این است که نرخ بهره ممکن است از 4 درصد کاهش یابد که بالاترین میزان از سال 2008 در ماه مه یا ژوئن بوده است.

افزایش بیکاری در سوئد

سرویس اشتغال عمومی سوئد گزارش می‌دهد که تا اواخر ماه مارس، نزدیک به 355 هزار نفر به عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند. این نشان دهنده افزایش بیش از 19 هزار نفری نسبت به سال قبل است که به معنی نرخ کل بیکاری 6.7 درصد است. این افزایش با پیش‌بینی‌ها مطابقت دارد و منعکس‌کننده بازار کار ضعیف‌تر به دلیل چالش‌های اقتصادی است که بر چندین بخش تأثیر می‌گذارد. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش بیشتر بیکاری در سراسر سال 2024 قبل از کاهش بعدی با تقویت اقتصاد است. با این حال، با وجود افزایش رقابت شغلی، همچنان تقاضا برای نیروی کار ماهر وجود دارد.

افزایش سن بازنشستگی در سوئد

میانگین سن بازنشستگی در سوئد تنها در یک سال بیش از 14 ماه افزایش یافته است و در سال 2023 در مقایسه با سال 2022 به 66.0 سال رسیده است. سن بازنشستگی به طرق مختلف از جمله افزایش سن اولیه برای دریافت مستمری دولتی از 62 به 63 سال و افزایش سن برای دریافت مستمری تضمینی از 65 به 66 سال افزایش یافته است. علاوه بر این، سن خاتمه حمایت از استخدام (LAS) از 68 به 69 سال افزایش یافته است و به کارمندان اجازه می‌دهد بیشتر کار کنند. در حالی که ممکن است تغییرات رفتاری کلی بر تصمیمات بازنشستگی تأثیر بگذارد، محرک اصلی احتمالاً مقررات سنی جدید است. با این حال، امسال روند نزولی موقتی پیش‌بینی می‌شود، زیرا بسیاری از افراد متولد سال 1961 که انتظار دارند در 62 سالگی بازنشسته شوند، باید تا 63 سالگی منتظر بمانند. نیاز به صندوق‌های بازنشستگی برای دوام بیشتر علیرغم چالش‌هایی که برای برخی افراد در کار طولانی‌تر وجود دارد، افزایش کلی سن بازنشستگی به نفع کل سیستم بازنشستگی و به طور غیرمستقیم به نفع همه است. علاوه بر این، در کنار افزایش سن بازنشستگی، روند رو به رشدی از افرادی وجود دارد که (با تمایل خود) فراتر از سن بازنشستگی کار می‌کنند.

سرمایه‌گذاری دولت در مشاغل تابستانی

دولت سود تخصیص 150 میلیون کرون را برای ایجاد 15000 شغل تابستانی برای جوانان در شهرداری‌های دارای نرخ بیکاری بالا پیشنهاد کرد. این ابتکار که بخشی از اصلاحات بودجه بهار است، با هدف ارائه تجربه کاری ارزشمند برای جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند، است. از وجوه تخصیص یافته، 130 میلیون کرون سرمایه‌گذاری‌های جدیدی است که قرار است توسط سرویس اشتغال عمومی سوئد بین شهرداری‌های واجد شرایط توزیع شود. به علاوه، این بودجه شامل 167 میلیون کرون برای ایجاد 2000 موقعیت شغلی دیگر برای کسانی است که تحصیلات دبیرستانی ندارند و کمبودهای موجود در مشاغلی مانند پرستاری، هنرهای آشپزی، برق‌کاری و رانندگی را برطرف می‌کند.

آثار اقتصادی هوش مصنوعی در سوئد

گزارشی که به سفارش گوگل تهیه شده است نشان می‌دهد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید ناخالص داخلی سوئد را در مدت ده سال بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیارد کرون افزایش دهد، با این حال، آنا ویکلند، رئیس سوئد در گوگل، بیان می‌کند که شرایط بهتری برای بهره‌مندی سوئد از مزایای اقتصادی هوش مصنوعی لازم است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که سوئد در چندین زمینه در زمینه هوش مصنوعی مولد (مانند سطح نوآوری، استراتژی ملی و دسترسی به تخصص) عقب افتاده است. با افزایش شایستگی هوش مصنوعی، ترویج نوآوری و ایجاد یک چارچوب نظارتی حمایتی، سوئد می‌تواند رقابت‌پذیری خود را تقویت کند. ویکلند نمونه فنلاند و دانمارک را برجسته می‌کند، جایی که پذیرش هوش مصنوعی شرکت‌ها جامع‌تر بوده است. این گزارش همچنین اشاره کرده است که حدود 300 هزار شغل در سوئد را می‌توان به طور جزئی یا کامل با هوش مصنوعی جایگزین کرد. این عدد مربوط به حدود 6 درصد از کل مشاغل در سوئد است. ویکلند خاطرنشان می‌کند که این پیشرفت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به کارکنان زمان می‌دهد تا در مهارت‌های مجدد شرکت کنند. او همچنین تاکید می‌کند که انواع جدیدی از مشاغل نیز ایجاد خواهند شد، در حالی که برای اکثر مشاغل (70 درصد)، هوش مصنوعی به عنوان مکمل فرآیندهای کاری عمل می‌کند. چندین صنعت در این گزارش به‌عنوان آسیب‌پذیر در برابر تغییر هوش مصنوعی مشخص شده‌اند (مانند پشتیبانی اداری، خدمات مشتری، فروش و مترجمان). این گزارش نتایج یک گزارش مشابه توسط آژانس ملی سوئد برای آموزش عالی حرفه‌ای را تکرار می‌کند.

کارخانه جدید ولوو در مکزیک

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، ولوو قصد دارد یک کارخانه جدید برای تولید کامیون‌های سنگین در مکزیک بسازد تا تولید این شرکت را در کنار امکانات خود در ایالات متحده افزایش دهد. تاسیسات جدید که قرار است تا سال 2026 شروع به کار کند، از استراتژی‌های رشد کامیون‌های ولوو و ماک تراکس در بازارهای آمریکا و کانادا پشتیبانی می‌کند و در عین حال فروش مک در مکزیک و آمریکای لاتین را افزایش می‌دهد. با وجود این گسترش، کارخانه عملیات دره لیهی ولوو در پنسیلوانیا و تاسیسات نیو ریور ولی در ویرجینیا، سایت‌های تولید اولیه کامیون‌های سنگین در آمریکای شمالی باقی خواهند ماند. گروه ولوو بیش از 73 میلیون دلار در ارتقاء کارخانه عملیات دره لیهی سرمایه‌گذاری کرده است و در حال حاضر 80 میلیون دلار اضافی برای آماده شدن برای تولید آینده تزریق می‌کند و به طور مشابه، 400 میلیون دلار برای آماده سازی کارخانه New River Valley برای تولید مدل آینده Volvo VNL اختصاص داده شده است. انتظار می‌رود کارخانه جدید مکزیکی، با مساحتی حدود 1.7 میلیون مترمربع، تکمیل کننده عملیات آمریکایی ولوو باشد و انعطاف‌پذیری را در ردپای صنعتی این شرکت در آمریکای شمالی افزایش دهد.

تصویب کمک مالی اسلواکی به ولوو کارز

طبق یک بیانیه مطبوعاتی، اسلواکی مجوز کمیسیون اتحادیه اروپا را برای ارائه 267 میلیون یورو معادل تقریبا 3 میلیارد کرون برای حمایت از ولوو کارز برای ایجاد یک کارخانه خودروسازی در این کشور دریافت کرده است. ولوو اعلام کرده است که قصد دارد سالانه حدود 250 هزار خودروی الکتریکی در کارخانه جدید تولید کند. کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمایت از این کارخانه به اهداف اتحادیه اروپا برای ایجاد شغل، توسعه منطقه‌ای و دستیابی به اهداف سبز اروپا کمک می‌کند. این کارخانه سومین کارخانه ولوو در اروپا خواهد بود.

بزرگترین پارک باتری اورستد در سوئد

غول انرژی دانمارکی (Ørsted) می‌خواهد برای ذخیره انرژی وارد بازار سوئد شود و بزرگترین پارک باتری خود را تا به امروز در این کشور بسازد. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ساخت تاسیساتی با ظرفیت 70 مگاوات در شهرداری Trelleborg، در مجاورت Skåne Havsvindpark است. بزرگترین پارک باتری فعلی این شرکت 40 مگاوات است. مگنوس دمروال، رئیس امور عمومی سوئد در Ørsted اظهار داشت: ما می‌خواهیم با تولید برق و همچنین با حمایت از سیستم برق برای پایدار و قوی‌تر کردن آن تا حد امکان، به برق‌رسانی سوئد کمک کنیم.

100 میلیون کرون برای گسترش پشتیبانی از زیرساخت شارژ

Climate Leap  سرمایه‌گذاری‌های آب و هوایی را در سطوح محلی و منطقه‌ای در سراسر سوئد تامین مالی می‌کند و یکی از حمایت‌های کلیدی دولت برای شارژ زیرساخت‌ها است. تمرکز دولت بر ایجاد شرایط بهتر برای برقی‌سازی بخش حمل‌ونقل در سراسر کشور و دور کردن آن از سوخت‌های فسیلی است. در بیانیه مطبوعاتی GOS آمده است که برای تسریع انتقال آب و هوا، دولت Climate Leap را با 100 میلیون کرون اضافی در بودجه اصلاحی بهار 2024 تقویت می‌کند.

شرایط آسان برای جذب محققان خارجی

دولت طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آمدن محققان خارجی به سوئد آسان‌تر و جذاب‌تر خواهد بود. وزیر آموزش، متس پرسون، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: سوئد یک کشور پژوهشی و نوآوری قوی است و همکاری‌های بین‌المللی برای حفظ این امر بسیار مهم است. طبق اعلام دولت، 41 درصد از کسانی که تحصیلات خود را در مقطع دکترا در سال 2022 آغاز کردند، دانشجویان بین‌المللی دکترا بودند. اکنون یک محقق وظیفه بررسی آنچه را که می‌توان برای جذب و نگهداری بهتر محققان خارجی و دانشجویان دکترا در سوئد انجام داد، بر عهده گرفته است. محقق جدید همچنین قوانین مربوط به مجوزهای اقامت برای مطالعات را بررسی خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که سیستم مورد سوء‌استفاده قرار نمی‌گیرد. این ماموریت گام مهمی در کار برای تسهیل و بهبود شرایط برای دانشجویان دکتری و محققان خارجی در سوئد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما