معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۰- ۱۲:۳۵

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سفر هفت گردشگر روسی به استان ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که هفت گردشگر روسی به استان ننگرهار سفر کردند، این گردشگران خارجی از برخی جاذبه‌های تاریخی و تفریحی ننگرهار دیدن کردند. این گردشگران به خبرنگار محلی آژانس باختر گفتند افغانستان، به‌ویژه ننگرهار زیباست چون افغانستان اکنون امن است از همه می‌خواهم که به افغانستان سفر کنند و از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این سرزمین دیدن کنند. باروی کار آمدن امارت اسلامی و تأمین امنیت سرتاسری در افغانستان، روند سفر گردشگران خارجی از کشور، روز افزون است.

https://www.bakhtarnews.af/dr/سفر هفت-گردشگر-روسی-به-ننگرهار/

اجرا ۵۲۱ پروژه توسعه‌ای با هزینه ۷۰۳ میلیون افغانی در استان ننگرهار

مسئولین ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات ننگرهار می‌گوید۵۲۱ پروژه توسعه‌ای با هزینه ۷۰۳ میلیون افغانی به کمک مالی اداره یونپس در شهرستان‌های پچیراگام، رودات، مومنددره و کوت این استان اجرا شده‌ است. به گفته مسئولین ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات ننگرهار، این پروژه‌ها، شامل احداث و سنگ‌ریزی جاده‌ها، ساخت دیوارهای ضد سیل، پل‌های کوچک، پاک‌کاری ‏و سیمان ریزی شبکه‌های آب‌رسانی، تمدید شبکه‌های برق‌رسانی و احداث سدهای کوچک آب می‌باشد. قابل‌ذکر است که کار اکثر پروژه‌های بزرگ زیربنایی به دلیل وضع تحریم‌های جامعه جهانی در افغانستان تعلیق است.

https://www.avapress.com/fa/news/287624/تطبیق-۵۲۱-پروژه-انکشافی-هزینه-۷۰۳-میلیون-افغانی-ننگرهار

آغاز فعالیت مرکز تشخیص، کنترل و درمان دیابت در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته،‌ مرکز تشخیص، کنترل و درمان دیابت مربوط به ریاست بهداشت استان ننگرهار رسماً آغاز به کار نموده و شهروندان می‌توانند از چهارم فروردین ‌ماه سال 1403 به این مرکز مراجعه کنند. این مرکز که در بیمارستان کلیه و مجاری ادرار در ناحیه پنجم شهر جلال‌آباد موقعیت دارد به گونه رایگان خدمات ارائه می‌کند، در ادامه این مطلب آمده در این مرکز تمامی‌کسانی که از دیابت رنج می‌برند و یا علائم و نگرانی از این بابت دارند می‌توانند برای تشخیص و رهنمودهای لازم به این مرکز مراجعه کنند.

https://t.me/nmic96/109917

آغاز کار ساخت یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته در دانشگاه ننگرهار، خانواده شهید افسرخان، کار ساخت یک مرکز تحقیقاتی را با هزینه مالی حدود 15 میلیون افغانی آغاز کرده‌اند که در آن محصلین دانشکده‌های علوم و زراعت، تحقیقات خود را انجام خواهند داد. این مرکز تحقیقاتی در سیصد مترمربع زمین در سه طبقه به صورت اساسی ساخته خواهد شد.

https://t.me/nmic96/110024

بازگشایی گذرگاه تورخم

مسئولین محلی طالبان در ننگرهار اعلام کرده‌اند که گذرگاه تورخم پس از سه ساعت انسداد دوباره گشایش‌یافته است. مسئولین محلی این استان روز ۵ فروردین‌ماه اعلام کرده‌اند که گذرگاه تورخم پس از سه ساعت انسداد دوباره گشایش‌یافته است. این گذرگاه به دلیل درگیری مأموران نظامی و غیرنظامی‌پاکستان مسدود شده بود. عبدالجبار حکمت؛ کمیساریای طالبان در تورخم گفته است که این گذرگاه به روی هر نوع تردد باز است. مقامات پاکستانی تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند. پیش‌تر منابع گزارش داده‌ بودند که در پی درگیری خودی میان مسئولین مرزی و آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، گذرگاه تورخم بسته‌شده است. به گفته منابع، در این درگیری ۱۳ نفر از کارکنان این دو اداره پاکستان مجروح شده‌اند.

منابع همچنین گفتند این درگیری میان مقامات نیروهای مرزی و آژانس تحقیقات فدرال پاکستان رخ‌داده و این دو اداره همدیگر را به دخالت در مسئولیت‌ها و اختیارات خود متهم می‌کنند. به گفته منابع، مرزبانان پاکستانی می‌گویند که مسئولیت بررسی اسناد مسافرین به آن‌ها برمی‌گردد و آژانس تحقیقات فدرال حق دخالت در این روند را ندارد. بر پایه اطلاعات منابع، مقامات آژانس تحقیقات فدرال که بخش مهاجرت در مرز را پیش می‌برند، معتقدند که مرزبانان تنها در نقطه صفر مرز تورخم می‌توانند اسناد مسافرین را بررسی کنند و حق ندارند در بخش مهاجرت دخالت کنند.

https://ufuqnews.com/archives/230248

آغاز ساخت پنج سد آبگردان در استان لغمان

مسئولین محلی در استان لغمان، از آغاز کار ساخت پنج بند آبگردان به هزینه ۱۵ میلیون افغانی در اطراف پنج شهرستان این استان خبر داده است. مولوی محمدحسن محسن، رئیس اداره کشاورزی، آب‌رسانی و دامپروری استان لغمان می‌گوید در شهرستان‌های دولت شاه، الینگار، الیشنگ، قرغه‌ای و بادپخ این استان سدهای کوچک آبگردان ساخته می‌شود. به گفته نامبرده بالای این سدهای آبگردان که کار آن ظرف دو ماه آینده به پایان می‌رسد مبلغ پانزده میلیون افغانی به مصرف می‌رسد و هر بند ظرفیت بیست هزار مترمکعب آب را  دارا خواهد بود. رئیس اداره کشاورزی، لغمان گفت با ساخت این سدهای آبگردان جلو تخریب سیل‌ها گرفته‌شده است. در این حال ساکنین منطقه از اقدام اداره ولایتی استقبال نموده می‌گویند با ساخت سدهای آبگردان زمینه کار برای ساکنین  فراهم  و جلو خشک‌سالی گرفته می‌شود.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i243406-آغاز_اعمار_پنج_بند_آب_گردان_در_ولایت_لغمان

برنامه‌ریزی برای ساخت و آسفالت‌ریزی بزرگراه نورستان- کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، کار ساخت و آسفالت‌ریزی بزرگراه نورستان- کنر به‌زودی آغاز می‌شود. در ادامه این مطلب آمده که امیرالمؤمنین به درخواست استاندار اسبق نورستان، هزینه ساخت و آسفالت‌ریزی این بزرگراه را منظور کرده است. این بزرگراه، 115 کیلومتر طول دارد و نورستان را با کنر، ننگرهار و لغمان و نیز جاده حلقه‌ای افغانستان وصل می‌کند. یک منبع محلی نورستان گفته است، هزینه ساخت این بزرگراه از سوی وزارت دارایی پرداخت می‌شود. به گفت وی پس از منظوری این پروژه از سوی رهبر امارت اسلامی، به‌زودی کار عملی روی ساخت آن آغاز خواهد شد. با ساخت و آسفالت‌ریزی این بزرگراه، تسهیلات لازم در تردد به نورستان ایجاد خواهد شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/برنامه-ریزی-برای-ساخت-وقیرریزی-شاهراه/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما