معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۵۱

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ سوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه‌گذاری بزرگ دلاری در طرح جدید فولاد بدون فسیل SSAB

به گزارش DI، هیئت مدیره SSAB ساخت یک کارخانه جدید فولاد بدون فسیل در Luleå را تایید کرده است. با برآورد هزینه سرمایه‌گذاری 4.5 میلیارد یورو (تقریبا 52 میلیارد کرون)، ظرفیت سالانه این کارخانه 2.5 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود. این تصمیم نقطه عطفی در حرکت SSAB به سمت تولید فولاد بدون فسیل است که با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن سوئد تا 7 درصد و در عین حال افزایش رقابت و تضمین مشاغل انجام می‌شود.

اتکای نورث ولت به ده‌ها میلیارد کرون بودجه عمومی

به گزارش DI، بررسی دقیق غول باتری Northvolt نشان می‌دهد که اتکای قابل توجهی به بودجه عمومی (حداقل 88 میلیارد کرون از سوی شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی، آژانس‌های دولتی و اتحادیه اروپا) دارد. تامین مالی این شرکت شامل سرمایه‌گذاری‌های فولکس واگن، گلدمن ساکس و دیگران، همراه با وام‌های تسهیل شده توسط EIB و کمک‌های بلاعوض از سازمان‌های دولتی است. حمایت مقامات سوئدی، اگرچه قابل توجه است، اما نسبتاً کم بوده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نیز از کشورهای دیگر انجام می‌شود. تامین مالی نورث ولت همچنین شامل کمک‌های صندوق‌های بازنشستگی، یارانه‌های خارجی و سرمایه‌گذاری از سوی نهادهای دولتی است. بانک سرمایه‌گذاری اروپا  نیز مشارکت کننده عمده‌ای بوده است و وام قابل توجهی را ارائه کرده است که به شدت توسط اداره بدهی ملی سوئد تضمین شده بود.

نیاز بانک مرکزی به 44 میلیارد کرون برای جبران ضررهای آتی

به گزارش SVD، بانک مرکزی به دنبال 44 میلیارد کرون از دولت است تا زیان‌های ناشی از خرید اوراق قرضه را پوشش دهد. خرید اوراق قرضه بزرگ این بانک بین سال‌های 2015 و 2021 با هدف افزایش تورم پایین، در طول همه‌گیری گسترش یافت تا از افزایش نرخ‌های بازار جلوگیری کند. با این حال، زمانی که ارزش اوراق قرضه به دلیل افزایش نرخ‌ها توسط بانک‌های مرکزی در بحبوحه بحران‌های تورمی‌کاهش یافت، این خریدها منجر به زیان قابل توجهی شد. با زیان بیش از 80 میلیارد کرون در سال 2022 که سرمایه را از بین می‌برد، بانک مرکزی باید طبق قانون بانکی درخواست وجوه اضافی کند. علیرغم تأثیر منفی سیاست کوتاه مدت سهام، این بانک بر نیاز به تقویت درآمدهای بلندمدت برای استقلال تأکید می‌کند. برای جلوگیری از درخواست‌های مکرر بودجه، سرمایه‌گذاری دو ساله پیشنهاد شده است.

نتایج قوی برای صنعت سوئد

به گزارش SVD، صنعت سوئد با بالاترین میزان سفارشی که برای مدتی مشاهده شده است، رشدی را تجربه می‌کند که به طور بالقوه بر کاهش قریب الوقوع نرخ بهره تأثیر می‌گذارد. با وجود عملکرد قوی صنعتی آمریکا، شاخص مدیران خرید سوئد (PMI) در ماه مارس به 50.0 رسید که از انتظارات فراتر رفت و اولین بار از تابستان 2022 با شاخص 50 یا بالاتر بود که نشان دهنده رشد است. افزایش سفارشات به طور خاص به این افزایش کمک کرده است، به طوری که صنعت سوئد بهتر از آلمان و سایر کشورهای منطقه یورو عمل می‌کند و از ارزش کرون ضعیف سود می‌برد.

پیش‌بینی کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی

به گزارش SVD، بانک مرکزی سوئد کاهش قابل توجهی را در نرخ بهره پیش‌بینی می‌کند که نشان دهنده تغییر روند افزایشی است که در دو سال گذشته مشاهده شده است. با وجود این، بانک‌های بزرگ هنوز نرخ‌های متغیر وام مسکن خود را به سمت پایین تنظیم نکرده‌اند و آن‌ها را در سطوح بی‌سابقه حفظ می‌کنند. در حالی که برخی از وام دهندگان شروع به کاهش نرخ‌های وام مسکن ثابت کرده‌اند، نرخ‌های متغیر بدون تغییر باقی می‌مانند. با این حال، همان طور که بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را در ماه مه یا ژوئن پیش‌بینی می‌کند، بانک‌های بزرگ ممکن است به زودی از این روند پیروی کنند. البته بانک‌ها تأکید می‌کنند که استراتژی قیمت گذاری آنها تحت تأثیر عوامل مختلفی فراتر از نرخ بهره است که نشان دهنده تعدیل‌های بالقوه در پاسخ به تحولات بازار است. در حالی که نرخ بهره بازار شروع به کاهش کرده است، بانک‌ها بر پیچیدگی عوامل موثر بر نرخ وام مسکن و نیاز به تعادل رقابت پذیری و هزینه‌های وام تاکید می‌کنند.

افزایش میزان ورشکستگی

بر اساس اعلام شرکت اطلاعات اعتباری Syna، در سه ماهه نخست سال، 2784 شرکت در سوئد ورشکست شده‌اند که نسبت به سال قبل 59 درصد افزایش داشته است. در ماه مارس 803 شرکت با مسئولیت محدود ورشکست شدند که 43 درصد افزایش داشته است. عمدتاً شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که اغلب با تعداد کمی‌کارمند تحت تأثیر قرار می‌گیرند، به این معنی که افراد نسبتاً کمی از نظر تعداد ورشکستگی شغل خود را از دست داده‌اند. یکی از دلایل فروپاشی شرکت‌ها بالا بودن نرخ بهره است. این شرکت رتبه بندی اعتباری ورشکستگی‌های بیشتری را در شش ماه آینده به ویژه در بخش ساخت و ساز و صنعت رستوران و خرده فروشی پیش‌بینی می‌کند.

افزایش مجدد قیمت مسکن در سوئد

به گفته رابرت بویژه، اقتصاددان ارشد SBAB، قیمت مسکن در سوئد برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است که نشان دهنده یک تغییر احتمالی در این روند است. در ماه مارس به طور کلی قیمت مسکن 1.9 درصد افزایش داشت، قیمت ویلا 2.2 درصد و قیمت آپارتمان 1.2 درصد افزایش یافت. شاخص قیمت مسکن SBAB، بر اساس داده‌های Booli، نشان دهنده افزایش مداوم قیمت‌ها، به ویژه در مناطقی مانند مالمو بزرگ و جنوب سوئد است.

افزایش عمده در نصب پنل‌های خورشیدی خانگی

به گزارش Expressen و Ny Teknik، افزایش قابل توجهی در نصب پنل‌های خورشیدی در سال گذشته با بیش از 100 هزار سیستم برق خورشیدی متصل به شبکه اتفاق افتاده است که طبق گزارش آژانس انرژی سوئد، افزایشی نزدیک به 70 درصد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. تا پایان سال گذشته، این کشور دارای بیش از 250 هزار سیستم برق خورشیدی متصل به شبکه با ظرفیت کل نصب شده حدود 4000 مگاوات بود که معادل مصرف برق شهرستان اوپسالا برای یک سال است.

افزایش حجم خرده فروشی در فوریه 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، حجم خرده فروشی در فوریه 2024 نسبت به ژانویه 2024 به میزان 0.5 درصد افزایش یافت. خرده فروشی در مواد مصرفی 0.7 درصد افزایش یافت در حالی که خرده فروشی در کالاهای بادوام 0.1 درصد افزایش یافت. این ارقام به صورت روز کاری و فصلی تعدیل شده و با قیمت‌های ثابت محاسبه شده است. در دوره سه ماهه گذشته (دسامبر تا فوریه)، حجم فروش در ارقام تعدیل شده فصلی و روز کاری 0.9 درصد نسبت به دوره سه ماهه قبل (سپتامبر تا نوامبر) افزایش داشته است. خرده فروشی در کالاهای بادوام 0.3 درصد افزایش یافت در حالی که خرده فروشی در مواد مصرفی 0.4 درصد افزایش یافت. در ماه فوریه، نرخ رشد سالانه حجم خرده‌فروشی در ارقام تعدیل شده در روز کاری مثبت 0.3 درصد بود. خرده فروشی کالاهای بادوام 1.4 درصد کاهش و خرده فروشی در مواد مصرفی 2.5 درصد افزایش یافت. در قیمت‌های ثابت و ارقام تعدیل‌شده غیرکاری، کل خرده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.1 درصد افزایش داشته است. خرده فروشی در مواد مصرفی  6.2 درصد افزایش یافت در حالی که خرده فروشی در کالاهای بادوام 2.6 درصد افزایش یافته است. گردش مالی در خرده فروشی اندازه گیری شده به قیمت‌های جاری در فوریه 2024 نسبت به فوریه 2023 به میزان 6.1 درصد افزایش یافت. خرده فروشی در کالاهای بادوام 5.1 درصد و خرده فروشی در مواد مصرفی 7.1 درصد افزایش یافته است.

افزایش بهای سوخت

شرکت‌های سوخت پیشرو قیمت بنزین و گازوئیل را دوباره افزایش می‌دهند. قیمت گازوئیل 0.20 کرون به 19.44 کرون در هر لیتر افزایش یافته است که قیمت پیشنهادی جدید در جایگاه‌های سوخت سرنشین دار است. چهارشنبه گذشته قیمت هر لیتر گازوئیل 0.40 کرون افزایش یافت. بنزین در هر لیتر 0.10 کرون به 19.59 کرون افزایش یافته است.

رکورد فروش ولوو در ماه مارس

ولوو کار رکورد فروش 78970 خودرو را در ماه مارس اعلام کرده است که در مقایسه با ماه مشابه در سال 2023 افزایش 25 درصدی را نشان می‌دهد و یک رکورد فروش برای فروش جهانی تنها طی یک ماه است. ولوو بیان می‌کند که SUV EX30 کاملاً الکتریکی جدیدش به افزایش فروش کلی کمک کرده و گسترش فروش قوی در اروپا و ایالات متحده به نتیجه کلی در ماه گذشته کمک کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما