معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم فروردین ماه 1403، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

بازدید رئیس جمهور ایتالیا از میدان نفتی بالِن

رئیس جمهور ایتالیا روز پنجشبنه 4 آوریل به همراه نخست وزیر و وزیر نفت، معادن و انرژی ساحل عاج از میدان نفتی "بالن" که در سال 2021 توسط شرکت ایتالیایی "اِنی" کشف شده است، بازدید نمود. آقای سرژیو در این بازدید، ضمن ابراز خرسندی از حضور شرکت های کشورش در حوزه نفت و انرژی ساحل عاج، آن را نشانه کیفیت بالای روابط میان دو کشور دانست. گفتنی است میدان نفتی بالِن، بزرگترین اکتشاف نفتی در ساحل عاج می‌باشد که گفته می‌شود از ذخایر حدود 2.5 میلیارد بشکه نفت و حدود 3 هزار و سیصد میلیارد مکعب گاز  برخوردار می‌باشد. به گفته مدیر عامل شرکت ایتالیایی اینی، از ماه آگوست 2023، فاز اول بهره برداری از این میدان نفتی آغاز شده و روزانه 22 هزار بشکه نفت خام،  و 10 میلیون مکعب گاز طبیعی تولید می‌شود. با اجرای فاز دوم این پروژه، تا پایان سال 2024، میزان تولید روزانه نفت به 60 هزار بشکه و  تولید گاز به 80 میلیون مکعب گاز طبیعی خواهد رسید.

حمایت 500 هزار دلاری عربستان از ساحل عاج

در مراسمی‌که روز جمعه  29 مارس 2024 در وزارت امور خارجه ساحل عاج برگزار شد، چک نمادین 500 هزار دلاری عربستان به ساحل عاج در چارچوب سازمان اعضای کنوانسیون سازمان ملل متحد در خصوص مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی به وزیر امور خارجه ساحل عاج اهدا گردید. سفیر عربستان در سخنانی این اقدام را در راستای روابط عالی میان عربستان و ساحل عاج دانست. وزیر امور خارجه ساحل عاج مراتب قدردانی دولت کشورش از عربستان را اعلام و بر همکاری هر چه بیشتر دو کشور در راستای تقویت مناسبات دو جانبه و همچنین مبارزه با تغییرات اقلیمی تاکید ورزید. گفتنی است قرار است شانزدهمین کنفرانس جهانی مبارزه با تغییرات آب و هوایی، بیابان زایی و خشکسالی در دسامبر 2024 در عربستان برگزار شود.

افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی در ساحل عاج

آقای روبرت بوگره مامبه نخست وزیر ساحل عاج روز چهارشنبه 3 مارس 2024 اولین نیروگاه خورشیدی کشور را افتتاح نمود. وی در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از  افتتاح این پروژه، بر تعهد رئیس جمهور برای تبدیل ساحل عاج به اولین کشور برقی در منطقه تاکید نمود. گفته می‌شود این نیروگاه نمونه ای از استراتژی انرژی ملی برای تنوع بخشیدن به منابع برقی با هدف تقویت ترکیب انرژی و احترام به تعهدات بین المللی در مبارزه با گازهای گلخانه ای است که با حمایت فنی و تامین مالی دولت آلمان از طریق اتحادیه اروپا انجام شده است.

 

کامرون

دولت کامرون خدمات استارلینک  را تعلیق کرد

در مراسمی‌که روز پنجشنبه بمناسبت راه اندازی برنامه تحول دیجیتال برگزار شد، وزیر پست و مخابرات کامرون در سخنانی از مقامات برنامه ایکس خواست خدمات استارلینک را به دلیل عدم مجوز و غیرقانونی بودن تا اطلاع ثانوی برای کاربران کامرونی مسدود کند. وی اظهار داشت من قبلاً مدیر آفریقایی استارلینک را ملاقات کرده و گفته ام  بازار کامرون باز است، اما تحت نظارت است. شما باید مجوز داشته باشید.  

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما