معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تبریک رئیس شورای وزیران اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا به رئیس جمهور جدید

شورای وزیران اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (UEMOA) در اولین نشست عادی خود در سال 2024 که روز پنجشنبه در داکار برگزار شد، از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری در 24 مارس اظهار خشنودی کردند و توسط آداما کولیبالی، وزیر دارایی و بودجه ساحل عاج بعنوان رئیس شورا، انتخاب رئیس جمهور باسیرو جومای فای به عنوان رئیس جمهور جدید سنگال را به وی تبریک گفتند و برای او در راستای خدمت به مردم سنگال آرزوی موفقیت کردند. آقای کولیبالی همچنین از مکی سال، رئیس جمهور سنگال که دوره ریاست جمهوری او در 2 آوریل 2024 خاتمه می یابد، از سوی شورای مذکور و همچنین از همه ارگان‌ها و نهادهای اتحادیه آفریقا برای حمایت بی دریغ او در جهت کسب دستاوردهای عالی اتحادیه در طول دوران تصدی وی بر آن تشکر و قدردانی نمود. وی افزود: به من اجازه دهید تا از اقدامات رئیس جمهور سال به عنوان رئیس کمیته عالی اجرای سیاست های مشترک جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ( ECOWAS ) در زمینه صلح و امنیت برای حدود یک دهه نیز قدردانی کنم. به نظر من مهم است که به فعالیتهای ایشان که امکان تحکیم دستاوردهای سنگال را در زمینه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و ثبات سیاسی فراهم کرد، درود بفرستم.

لوکوتیدین 31  مارس 2024

برقرای خط هوایی رم - داکار توسط شرکت هواپیمایی ایتا ایرویز در ماه جولای

شرکت هواپیمایی ایتا ایرویز ایتالیا ( ITA Airways ) اعلام کرد که خط مستقیم رم - داکار را از ماه جولای آینده با چهار پرواز در هفته افتتاح خواهد کرد. در بیانیه مطبوعاتی که روز پنجشنبه صادر شد آمده که این  دومین خط هوایی جدید شرکت مذکور به قاره آفریقا و ایجاد این خط یک دستاورد بزرگ برای آن است. بیانیه مطبوعاتی می افزاید: همچنین این امر نه تنها یک موفقیت استراتژیک برای این شرکت ایتا ایرویز، بلکه موجب برقراری پروازهای هوایی به مقصدهای دیگر در داخل دو کشور و نیز باعث ایجاد سفرهای تفریحی و تجاری بین طرفین می‌گردد. همین منبع تصریح می‌کند که این پروازها در روزهای چهارشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه برنامه ریزی خواهد شد.

APS  28 مارس 2024

انتظارات فعالان بخش شیلات و ماهیگیری سن لوئی از دولت جدید

فعالان حوزه شیلات و ماهیگیری در سن لوئی می‌گویند که منتظر تغییرات عظیم در مدیریت این بخش هستند به طوری که بتواند دوباره بر روی پایه‌های جدید بنا شود. این امر در صورت لزوم شامل مذاکره مجدد در مورد قراردادهای ماهیگیری سنگال با کشورهای ثالث از جمله کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود. فاما سار، معاون دبیر شورای ماهیگیری محلی (CLPA) سن لوئی گفت: قبل از انتخابات ریاست جمهوری، تقاضایی را بصورت کتبی در اختیار همه نامزدها قرار داده بود. وی افزود: ما به خوبی می دانیم که در بخش ماهیگیری هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. بنابراین معتقدیم که تغییرات عظیمی در این بخش رخ خواهد داد. فاما سار که فعالیت‌هایش بر فرآوری محصولات دریایی متمرکز است، تأکید کرد: وقتی در مورد سن لوئی صحبت می‌کنیم، بلافاصله بیاد بیاوریم که این منطقه دچار صدمات زیادی شده است. در اکتبر سال 2003 این شهر با بالا آمدن رودخانه سنگال دچار مشکلات جدی شد و لذا مقامات را مجبور به یافتن فوری راه حلی برای نجات شهر و جان انسان‌ها کرد. اینگونه بود که مقامات دولتی و مقامات شهری تصمیم گرفتند یک کانال امدادی در Langue de Barbarie ایجاد کنند، شکافی در ابتدا بطول 4 متر که اکنون به بیش از 5 کیلومتر رسیده است و ویژگی‌های بیوفیزیکی منطقه را تغییر می دهد. به نظر این زن فرآوری کننده محصولات دریایی، قراردادها باید دوباره مورد مذاکره قرار گیرد تا رفاه ساکنین این منطقه تامین شود. فاما سار با برآورد اینکه این امر تنها باعث تقویت این بخش و حل بسیاری از مشکلات می‌شود گفت: آنچه ماهیگیران منتظر آن هستند ایجاد مکانهای جدید ماهیگیری با مشارکت همه ذینفعان است. بای دیالو، هماهنگ‌کننده سابق شورای ماهیگیری محلی و ساکن گوئت ندار، منطقه سنتی پایتخت سابق سنگال، خاطر نشان می‌کند که حقیقت این است که شهر سن لوئی با کمبود زیر ساخت‌های ماهیگیری از جمله کمبود اسکله ماهیگیری و محوطه کشتی سازی مواجه است. بای دیالو، همچنین بعنوان دبیر ملی اتحادیه ماهیگیران صنعتی وابسته به کنفدراسیون ملی کارگران سنگال افزود: ما همچنین به شفافیت در مدیریت منابع نیاز داریم زیرا منابع متعلق به مردم است. وی در ادامه گفت: اولویت ها قبل از هر چیز مشورت فراگیر با همه فعالان این بخش است. ماهیگیری یک فعالیت اقتصادی می‌باشد که می‌تواند به توسعه کشور ما کمک کند. حوزه ماهیگیری و مشکلات این بخش در کانون مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در 24 مارس قرار داشت که نتایج آن  روز چهارشنبه اعلام شد و باسیرو جومای فای با 54.28 درصد آرا پیروز گردید. در طول مبارزات انتخاباتی، نامزدهای مختلف با طرح برنامه‌های خود برای خارج کردن بخش ماهیگیری از مشکلات موجود، با یکدیگر رقابت کردند. برخی از 19 نامزد در حال رقابت، وعده‌های مرتبط با نیاز به نوسازی این بخش را از طریق ایجاد بندر و به ‌ویژه اسکله‌های ماهیگیری دادند. برخی دیگر نیز  بر لزوم مذاکره مجدد در مورد مجوزهای ماهیگیری تاکید کردند. همچنین تأثیر بهره‌ برداری از منابع نفت و گاز بر عملکرد این بخش، سخنرانی‌های تبلیغاتی چند نامزد را نیز به خود اختصاص داد.

APS  28 مارس 2024

برگزاری مراسم تحویل اولین دسته از 200 مینی بوس حمل و نقل بین شهری در تیس

مسئولین انجمن‌های حمل و نقل از چندین منطقه سنگال روز جمعه از منصور فای ، وزیر حمل و نقل زمینی و بازگشایی، کلید اولین دسته از 200 وسیله نقلیه حمل و نقل بین شهری را دریافت کردند. مراسم نمادین تحویل این خودروها در تیس با حضور مسئولان انجمن تامین مالی حمل و نقل شهری (AFTU) انجام شد. این اولین دسته از 200 وسیله نقلیه بوده که در کارخانه Senbus واقع در تیس مونتاژ شده و بخشی از هدف تامین 1000 دستگاه مینی بوس به عنوان قسمتی از پروژه ای به نام Yoonu Jamm است. در این مراسم منصور فای خاطر نشان کرد: مرحله آزمایشی این طرح که با تحویل 200 دستگاه اتوبوس 12 نفره آغاز می‌شود تا چند روز دیگر آغاز می‌شود. وی از همکاری مقامات دولتی در اجرای برنامه نوسازی ناوگان خودرویی که با اجرای برنامه تامین 2500 اتوبوس حمل و نقل شهری در سال 2005 آغاز شد و در زمان ماموریت رئیس جمهور مکی سال تسریع گردید استقبال کرد. منصور فی ادامه داد: دولت از طریق نهادهایی مانند صندوق توسعه حمل و نقل زمینی، تسهیلات مالیاتی یا حتی پاداش برای اسقاط نمودن خودروهای فرسوده می‌تواند از چنین طرح هایی حمایت کند. همچنین این امر می‌تواند صاحبان خودروهای 40 تا 50 ساله یا مینی‌بوس‌هایی که از سن کارکردشان گذشته است را تشویق نماید تا مدل‌های جدید را خریداری کنند. منصور فای معتقد است که این خودروهای کاملاً جدید و استاندارد با صندلی‌هایی که به کمربند ایمنی مجهز شده‌اند، باید به بهبود حمل‌ و نقل و ایمنی جاده‌ها در سراسر کشور کمک کنند. از نظر وی، مقامات آتی  مسئول بخش حمل و نقل می‌توانند در صورت فراگیر شدن این روند، مقررات جدول زمانی شبانه تردد بین شهرها را نیز بررسی کنند. رئیس انجمن، مبای عمار، از ورود قریب الوقوع دسته دیگری از 200 اتوبوس 60 نفره به عنوان بخشی دیگر از این پروژه آزمایشی خبر داد.

APS  29 مارس 2024

برگزاری کارگاه بررسی روشهای بهره برداری از معادن فسفات برای فعالان بخش معدن در بوسئا

چندین فعال جامعه مدنی از منطقه بوسئا روز یکشنبه طی برگزاری کارگاهی در مورد مسائل مربوط به استخراج فسفات با هدف بهره برداری از ذخایر کشف شده در Thilogne آموزش دیدند. بوکار کوندولف مسئول برگزاری کارگاه گفت: هدف ما اول از همه افزایش آگاهی فعالان در مورد مشکل استخراج فسفات کشف شده در تیلون است. او در کارگاه بررسی ساختار و توسعه یک برنامه عملیاتی برای بخش استخراج معادن در این منطقه صحبت می‌کرد. وی  خاطر نشان کرد که بهره‌برداری از منابع معدنی اغلب باعث ایجاد تضادهایی می‌شود که به کمبود دانش و مهم‌تر از همه عدم پاسخگویی مقامات مرتبط است. وی افزود: هدف کارگاه‌هایی که ما برگزار می‌کنیم این است که به هر فعال بخش معدن وضعیت منطقه را توضیح دهیم و بالاتر از همه به آنها اجازه دهیم حقوق خود را بدانند تا بهتر با آنها بتوانند همکاری کنند. وی ادامه داد: جلسات دیگری از این نوع در منطقه برگزار شده است و به افراد اجازه داد تا کمی‌بیشتر یاد بگیرند و مشکلات را پیش بینی کنند. در طی برگزاری این کارگاه دفتر رصد خانه منطقه ای بخش استخراج (OTSE) Bosséa متشکل از سه عضو نیز راه اندازی شد.

APS  31  مارس 2024

اعلام فراخوان برای استفاده از پتانسیل منطقه رودخانه سنگال برای توسعه منطقه ماتام

هماهنگ کننده شهرداری پاسف، بارکا سیسه روز شنبه از مقامات دعوت کرد تا از پتانسیل رودخانه سنگال برای تقویت توسعه منطقه ماتام استفاده کنند. وی گفت: رئیس جمهور فای، باید پتانسیل رودخانه سنگال را برای تقویت توسعه منطقه ماتام که منطقه مرزی با موریتانی است ارتقا دهد. سیسه به مناسبت بررسی سرمایه‌گذاری انسانی برای پاکسازی سواحل رودخانه صحبت می‌کرد. به گفته وی، انتخاب این مکان با این واقعیت توضیح داده می‌شود که این مکان محل تجمع زباله در سطح بسیار زیاد شده است که می‌تواند l,[f بیماریهای مختلف برای ساکنان منطقه شود. بارکا سیسه اعلام کرد که جوانان نقش خود را در این فعالیت پاکسازی ایفا می‌کنند و معتقدند که این یک وظیفه اخلاقی و اجتماعی است. وی افزود: ما قصد داریم این فعالیت را با همکاری واحد مدیریت و هماهنگی زباله جامد (UCG) تداوم بخشیم. این فرصتی برای ما خواهد بود تا در رفاه مردم  ماتام مشارکت کنیم، لذا از همه دعوت می‌کنیم از این موج همبستگی حمایت کنند.

APS  31  مارس 2024

روند مطلوب بهبود نرخ دسترسی به آب و فاضلاب و بهداشت در سنگال

عبدالعزیز فای، هماهنگ کننده پلتفرم سازمان‌های جامعه مدنی در مورد آب و فاضلاب سنگال گفت: نرخ دسترسی به آب آشامیدنی و امور بهداشتی در سنگال به طور قابل توجهی بهبود یافته است. وی در کارگاه اعتبارسنجی گزارش موقت «کتاب آبی» سنگال تصریح کرد: نرخ آب شرب در مناطق شهری 98.7 درصد و در مناطق روستایی 96.9 درصد بوده است .عبدالعزیز فای خاطر نشان می‌کند، با این حال نابرابری در سطح ملی وجود دارد، به ویژه از نظر بهداشت که در آن نرخ دسترسی در مناطق شهری 88٪  در حالی که در مناطق روستایی 62.2٪ است یعنی میانگین ملی 74٪. به گفته وی نابرابری‌ها در دسترسی به آب و فاضلاب بر مناطق Kédougou،  Kolda و Sédhiou بیشتر وجود دارد. شورای سازمان‌های غیر دولتی حمایت از توسعه (CONGAD) در آغاز نیمه دوم سال 2022، "کتاب آبی 2 (LB-II)" را با همکاری دبیرخانه بین المللی آب (SIE)  تدوین نمود. ابتکار « بدون آب هرگز » رسماً در جلسه مجمع جهانی بزرگان آب (AMSE) که در خانه شهروند آب توکیو در طی سومین مجمع جهانی آب در سال 2003 برگزار شد به تصویب رسید.

APS  28  مارس 2024

پیش بینی رشد اقتصادی 6.5 در صد در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) طی سال 2024

رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در منطقه اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا (WAEMU) به صورت واقعی 6.5 درصد در سال 2024 پیش بینی می‌شود. به گفته آداما کولیبالی، وزیر دارایی و بودجه ساحل عاج و رئیس شورای وزیران اتحادیه این امر چشم انداز دلگرم کننده ای است. وی که روز پنجشنبه در اولین جلسه عادی شورای وزیران اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA)  برای سال 2024 سخنرانی کرد از نتایج و چشم انداز دلگرم کننده در اتحادیه استقبال کرد. آداما کولیبالی گفت: فعالیت اقتصادی در کشورهای عضو در سه ماهه چهارم سال 2023 با افزایش 5.7 درصدی در تولید ناخالص داخلی واقعی با نرخ سالانه پویاتر باقی ماند که سطحی مشابه با میزان ثبت شده در سه ماهه قبل از ان بوده است. رئیس شورای وزیران UEMOA  می افزاید: نرخ تورم نیز در سال 2023 در مقایسه با 7.4 درصد در سال 2022 به 3.7 درصد رسید. کاهش فشارهای تورمی‌بر محصولات غذایی و تلاش دولت ها برای مبارزه با هزینه‌های بالای زندگی و همچنین اثرات اقدامات سیاست پولی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا در این امر موثر بوده است. وی در مورد چشم‌ انداز اقتصادی اتحادیه تاکید می‌کند که این امر مطلوب باقی می‌ماند، حتی اگر به تحولات بین‌المللی، وضعیت امنیتی و اجتماعی- سیاسی درون اتحادیه و همچنین تأثیرات تغییرات آب و هوایی وابسته باقی بمانند. برای سال 2024، بر اساس پیش بینی‌های بانک مذکور، رشد تولید ناخالص داخلی اتحادیه در شرایط واقعی 6.5٪ خواهد بود. به گفته وزیر، این شتاب به دلیل عملکرد خوب استخراج و تولید در معادن خواهد بود. همچنین آقای کولیبالی به رئیس اداره بازارهای مالی اتحادیه پولی غرب آفریقا (  Amf - Umoa  ) بخاطر تلاش‌هایش برای بهبود استراتژی ‌های اجرا شده برای تحکیم اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی تبریک گفت. در این جلسه هیات وزیران اتحادیه چند مورد، مورد بررسی قرار گرفت از جمله اعضای شورا وضعیت اقتصادی و پولی در UEMOA را از 31 دسامبر 2023 مورد بررسی قرار دادند. همچنین پیش نویس تعیین دادن مقادیر اضافی برای اجرای قانون یکسان مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تکثیر سلاح های کشتار جمعی در کشورهای عضو اتحادیه مورد بررسی قرار گرفت.

APS  30  مارس 2024

درخواست از مقامات دولت جدید برای تاکید بیشتر بر توسعه بخش کشاورزی

شیخ احمد باباکار نیاس سخنگوی شیخ احمد تیدیان لئونا نیاسن در کائولاک روز دوشنبه از مقامات دولت جدید سنگال دعوت کرد تا تاکید بیشتری بر توسعه بخش کشاورزی در کشور داشته باشند و امید را در میان مردم زنده کنند. وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند با کنار گذاشتن بخش کشاورزی ، سنگال را توسعه دهد، به خصوص که ما زمین‌های قابل کشت و بسیار حاصلخیز کافی در این کشور داریم. وی افزود: دیگر لازم نیست برای کشت محصولات منتظر بارش باران باشیم، باید اطمینان حاصل کنیم که این بخش در تمام طول سال فعال است. اگر می‌خواهیم کشور را توسعه دهیم، فقط حوزه کشاورزی قادر است آنرا انجام دهد. او اطمینان داد که سنگال با پتانسیل کشاورزی خود می‌تواند به خودکفایی غذایی برسد. وی گفت: روش های خاصی وجود دارد که در فعالیت های کشاورزی در سراسر جهان منسوخ شده است. باید به سمت مکانیزاسیون کشاورزی برویم. فن‌آوری‌های جدیدی با تجهیزات پیشرفته وجود دارد که می‌تواند رضایت زیادی را برای کشاورزی ما به ارمغان بیاورد و به ما امکان می‌دهد به خودکفایی غذایی برای شادی بزرگ مردم دست یابیم. وی همچنین از دولت جدید خواست تا امنیت کشور، مردم و دارایی‌های آنها را تضمین کند، حکومتداری خوب و حاکمیت قانون را ترویج نماید و با بی عدالتی، غرور، ناسپاسی و وقاحت در راس دولت مبارزه کند. وی گفت: اگر قلب و ذهن خود را پاک کنیم، هیچ چیز نمی‌تواند مانع از تبدیل شدن کشور ما به سرعت به کشوری توسعه یافته و رشک برانگیز شود. شیخ احمد باباکار نیاس افزود: بسیرو جومای فای باید هر کاری انجام دهند تا سنگالی‌ها را ناامید نکند. او از آنها می‌خواهد که به رهبران مذهبی و دیگر مقامات بلندپایه که آماده ارائه «نصیحت‌های خوب» به نفع سنگال و فرزندانش هستند، گوش فرا دهند. شیخ احمد باباکار نیاس گفت: سنگالی‌ها فارغ از رتبه اجتماعی که دارند از دولت جدید انتظار زیادی دارند.

APS   2  آوریل 2024

دریافت جایزه لومینار توسط یک تاجر و سرمایه گذار سنگالی – آمریکایی در سمپوزیوم سرمایه گذاری دیاسپورا در امریکا

تاجر و سرمایه‌گذار علی دیالو جایزه Luminaire را دریافت کرد که به چهره‌های نمادین مهاجران آفریقایی در ایالات متحده که در این کشور و در صحنه بین‌المللی تأثیر داشته‌اند داده می‌شود. این جایزه در جریان برگزاری سمپوزیوم سرمایه گذاری دیاسپورا که از 20 تا 22 مارس 2024 در سن خوزه برگزار شد، توسط شبکه آفریقایی دیاسپورا، یک سازمان مستقر در شهر سیلیکون ولی وابسته به شورای ریاست جمهوری کاخ سفید، اهدا شد. این جایزه برای دیاسپورای آفریقایی توسط رئیس جمهور آمریکا جو بایدن تعیین شده است. آقای دیالو این جایزه را با شش فرد دیگر از جمله آقای توماس دباس، مدیر کل دفتر مشارکت های وزارت امور خارجه ایالات متحده، خانم جویس ماسویا، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه سازمان ملل متحد و خانم کادی سیلا، مدیر بنیاد شاه بودوئن، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت  Aurion capital دریافت نمود. شبکه آفریقایی دیاسپورا، یک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری مالی آمریکایی است که در سیلیکون ولی مستقر است و در امور سرمایه گذاری خطرپذیر  (Venture Capital)، انرژی سبز، املاک و مستغلات، فناوری و مشارکت عمومی- خصوصی فعالیت می‌کند. این گروه در ایجاد، مدیریت نهادی و کسب سهام در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، گروه‌های صنعتی و استارت‌آپ‌های با پتانسیل بالا تخصص دارد. جایزه Luminaire یازدهمین جایزه ای است که آقای دیالو در ایالات متحده پس از جایزه‌های موسسه فناوری ماساچوست (Mit)، LG electronics، Intercon در لاس وگاس و ایالت مریلند کسب کرده است.

لوکوتیدین  3  آوریل 2024

تاکید بر اولویت توجه به بخش صنایع تولیدی توسط دولت جدید

کارفرمایان از تعهد بسیرو جومای فای  استقبال می‌کنند. رئیس جمهور در پیام روز گذشته خود به ملت وعده داد که برای تقویت ایجاد شغل در سنگال به بخش خصوصی قوی، با حمایت دولت تکیه کند. اما به گفته  رئیس کمیسیون اقتصاد و دارایی کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال (Cnes)، دولت در وهله اول باید به فکر بخش تولید باشد. در زمانی که فعالیت های صنایع استخراجی و ساختمانی رو به افزایش می‌باشد، صنایع تولیدی رو به کاهش است. ما انتظار داریم که بخش تولید تقویت شود. این بخش تولید است که به بخش کشاورزی امکان نوسازی می دهد. این بخش تولید است که فرصت هایی را برای بخش خدمات باز می‌کند. بنابراین ما به یک بخش تولیدی نیاز داریم که خدمات را هدایت کند. چرا که یک شغل صنعتی می‌تواند تا ده شغل در خدمات و بخش اولیه ایجاد کند. بسیرو جومای فای حاکمیت غذایی را در اولویت قرار می دهد. در مواجهه با این چالش، پنجمین رئیس جمهور متعهد شد سرمایه گذاری بیشتر و بهتر در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و ماهیگیری انجام دهد که سه بخش مهم تهیه غذا برای مردم هستند. در این راستا، بخش خصوصی نیز از دولت برای سرمایه گذاری در صنعتی سازی دعوت می‌کند. وی افزود: از سوی دیگر سنگال از مراکش کود وارد می‌کند، در حالی که خداوند به ما فسفات عطا کرده است. دولت نباید قرارداد ICS را تمدید کند. این قراردادی است که در سال 1998 امضا شد و در سال 2024 منقضی می‌شود. ما نمی‌توانیم بدون تولید فسفات در کشور، حاکمیت غذایی داشته باشیم. اگر از حاکمیت صنعتی دست برداریم، بهتر است از تمام حاکمیت های دیگر نیز دست برداریم. بخش تولید صنعتی باید بتواند احیا شود زیرا این همان چیزی است که ایجاد شغل را ممکن می‌کند.

لوکوتیدین  5  آوریل 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما