معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۵:۱۳ - مشاهده: ۷۰

اخـبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ دوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعدیل نیروی کار در اریکسون

تولیدکننده مخابرات اریکسون به دلیل کاهش بازار مخابراتی هزینه‌های خود را کاهش می دهد. طبق بیانیه مطبوعاتی، شرکت اریکسون قصد دارد 1200 کارمند خود در سوئد را اخراج کند و اکنون در حال رایزنی با اتحادیه‌های کارگری خود در مورد این روند است. اریکسون می‌نویسد که کاهش کارکنان بخشی از ابتکار جهانی آن برای کاهش هزینه‌هایش است، در حالی که سرمایه‌گذاری‌های مهم برای پیشروی شرکت در بخش تخصصی خود را حفظ می‌کند. گفته می‌شود که همزمان با اخراج های اعلام شده، اریکسون در سال 2024 اقداماتی را برای افزایش اثربخشی عملیاتی خود انجام خواهد داد. همراه با ولوو و ساب، اریکسون یکی از شرکت‌های صادراتی واقعاً موفق سوئدی بود. این شرکت، زمانی بزرگ‌ترین شرکت سوئد بود که یک سوم ارزش بورس استکهلم را نمایندگی می‌کرد و در مجموع 140 هزار کارمند داشت که 40 هزار نفر از آنها در سوئد بودند. همچنین در سال 2000 اریکسون 2.5 درصد از تولید ناخالص ملی سوئد را با حدود یک میلیون سهامدار سوئدی تشکیل می داد.

چراغ سبز برای پروژه مهم انرژی بادی

شرکت دولتی برق Vattenfall تاییدیه نهایی زیست محیطی را برای پروژه جاه طلبانه انرژی بادی خود در شمال سوئد دریافت کرده است. مزارع بادی Norrbäck و Pauträsk که قرار است بزرگترین پروژه زمینی این شرکت در سوئد باشد، تقاضای برق رو به رشد منطقه را برطرف خواهد کرد. این پروژه با برنامه ریزی برای 111 توربین بادی که 2 تراوات ساعت در سال تولید می‌کنند، معادل تامین انرژی 300 هزار خانوار است که گامی مهم به سمت تولید انرژی پایدار است. برنامه ریزی دقیق در حال انجام است و انتظار می رود ساخت و ساز در سال 2026 آغاز شود و انتظار می رود در سال 2025 تصمیم سرمایه گذاری گرفته شود. برآوردها نشان می دهد که سرمایه گذاری این پروژه می‌تواند به 10-12 میلیارد کرون برسد که تعهد Vattenfall به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را برجسته می‌کند.

خوش‌بینی صاحبخانه‌های سوئدی به افزایش قیمت املاک

بر اساس آخرین بارومتر مسکن Nordea، صاحبان خانه‌های سوئدی اکنون خوشبین تر هستند و به افزایش قیمت ملک اعتقاد دارند. از هر ده صاحب خانه، چهار نفر (41 درصد) معتقدند که قیمت خانه/آپارتمان آنها در سال 2024 افزایش خواهد یافت. این بیشتر از نظرسنجی انجام شده در پاییز 2023 است که 19 درصد این را گزارش کردند. با این حال، خانوارهای کمتری می‌توانند با افزایش هزینه‌ها کنار بیایند. این در حالی است که خانوارها معتقد به کاهش نرخ سود در طول سال هستند. بیش از نیمی (52 درصد) کاهش نرخ بهره را پیش بینی می‌کنند که به طور قابل توجهی بیشتر از پاییز 2023 است که 9 درصد آن را پیش بینی می‌کردند.

کاهش تعداد دریافت کنندگان حمایت اقتصادی

مرکز آمار سوئد سالانه آماری را در مورد تعداد افراد تمام ساله 20 تا 64 ساله که از حمایت اقتصادی در قالب کمک و مزایا اجتماعی دریافت می‌کنند، گزارش می دهد. بر اساس آخرین آمار، تعداد افرادی که تمام سال از حمایت اقتصادی در قالب کمک و مزایا اجتماعی برخوردار می‌شوند، در سال 2023 به میزان 1.2 درصد کاهش یافته است. تعداد کل در سال 2023، 701 هزار و 953 نفر بوده است که کمترین میزان از آغاز نظرسنجی و مربوط به 11.8 درصد از جمعیت در سن کار است.

 خوش‌بینی مصرف کنندگان نسبت به آینده

موسسه تحقیقات اقتصادی سوئد می نویسد شاخص گرایش اقتصادی در ماه مارس با 2.4 واحد افزایش از 90.7 به 93.1 رسید. شاخص های مصرف کننده و خدمات بیشترین بهبود را داشته اند، در حالی که تنها شاخص ساخت و ساز کاهش یافته است. سهم شرکت‌هایی که پیش‌بینی افزایش قیمت‌های فروش را داشتند نسبت به فوریه در کل بخش تجاری بدون تغییر بود، اما پس از بازگشت به سطوح عادی در ماه فوریه، دوباره در بخش خدمات افزایش یافت. شاخص اطمینان برای صنعت تولید اندکی بهبود یافت اما تا حدودی ضعیف تر از حد معمول باقی می ماند. با این حال، تفاوت هایی بین بخش ها وجود دارد. برای مثال، احساسات در میان تولیدکنندگان مواد غذایی نسبتاً قوی است، اما در میان تولیدکنندگان ماشین آلات بسیار ضعیف تر از حالت عادی است. شاخص اطمینان برای صنعت ساختمان و عمران با 2.1 واحد کاهش به 92.6 رسید و احساسات ضعیف تر از حد معمول را نشان می دهد. کاهش تعداد کارکنان طی سه ماه گذشته به طور گسترده گزارش شده است. طرح‌های استخدامی نیز عمیقاً بدبینانه هستند و نسبتاً بسیاری از شرکت‌ها انتظار دارند نیروی کارشان در سه ماه آینده کاهش یابد. شاخص اطمینان برای تجارت خرده فروشی افزایش یافت اما کمتر از میانگین تاریخی باقی می ماند. پس از چهار ماه متوالی رشد، اکنون پس از کاهش شدید در سال 2022 بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است. شاخص اطمینان بخش خدمات با 3.1 واحد صعود به 93.8، بیشترین بهبود را در بین شاخص های بخش کسب و کار در ماه مارس داشته است. این افزایش هم ناشی از انتظارات برای تقاضا در سه ماه آینده و هم از دیدگاه شرکت ها از عملکرد خود در سه ماه گذشته است. شاخص اعتماد مصرف کننده با 4.5 واحد صعود به 87.5 رسید. علیرغم افزایش برای شش ماه متوالی، این اندیکاتور همچنان در سطح پایینی قرار دارد و احساسات بسیار ضعیف تر از حد معمول را نشان می دهد. شکاف غیرمعمول بزرگی بین پرسش‌های آینده‌نگر و گذشته‌نگر وجود دارد، به‌ویژه وقتی صحبت از دیدگاه مصرف‌کنندگان به اقتصاد سوئد می‌شود. مصرف کنندگان نسبت به چشم انداز اقتصاد در 12 ماه آینده خوش بین هستند، اما نسبت به عملکرد آن در 12 ماه گذشته بسیار منفی تر از حد معمول هستند.

تجارت ضعیف در واردات کالا در ژانویه

به گزارش مرکز آمار سوئد، در ژانویه 2024، صادرات کالا از نظر ارزشی 2 درصد کاهش یافت در حالی که از نظر حجم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ثابت ماند. در عین حال واردات کالا از نظر ارزشی 5 درصد و از نظر حجمی 2 درصد کاهش یافت. الین بکستروم، کارشناس آمار در Statistics سوئد می‌گوید: صادرات مواد معدنی هم از نظر ارزش و هم از نظر حجم در مقایسه با سال گذشته و ماه گذشته کاهش یافته است. صادرات کالاهای سوئد در مقایسه با ماه قبل از نظر ارزش 5 درصد و از نظر حجم 6 درصد افزایش یافته است. در عین حال واردات کالاهای سوئدی از نظر ارزشی 2 درصد و از نظر حجمی 1 درصد کاهش یافت. البته تعداد روزهای هفته در ژانویه 2024 نسبت به دسامبر 2023 سه روز بیشتر بود. صادرات مواد معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 26 درصد و از نظر حجمی 22 درصد کاهش داشته است. در این حوزه، صادرات سنگ آهن و کنسانتره از نظر ارزش و حجم 61 درصد کاهش داشته است. صادرات سنگ آهن و کنسانتره نسبت به ماه قبل از نظر ارزشی 55 درصد و از نظر حجمی 52 درصد کاهش داشته است. صادرات سوخت معدنی و برق نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 21 درصد و از نظر حجمی 11 درصد کاهش داشته است. صادرات سوخت معدنی و جریان برق نسبت به ماه قبل از نظر ارزشی و حجمی 7 درصد کاهش داشته است. صادرات ماشین آلات و محصولات تجهیزات حمل و نقل نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 10 درصد و از نظر حجمی 7 درصد افزایش داشته است. در این حوزه محصول، صادرات کامیون / کامیون از نظر ارزشی 34 درصد و از نظر حجمی 19 درصد افزایش یافته است. صادرات کامیون/ کامیون در مقایسه با ماه قبل از نظر ارزشی 22 درصد و از نظر حجمی 19 درصد افزایش داشته است.

پایان دوران موتورهای دیزل در ولوو

تصمیم ولوو برای توقف تولید موتورهای دیزلی پایان عصری برای صنعت خودروسازی است. SVT و Teknikens Värld  گزارش می دهند که ولوو با مونتاژ آخرین خودروی دیزلی خود، XC90 B5، فصلی را می‌بندد که بیش از چهار دهه طول کشیده است. موتورهای دیزلی نقش مهمی در تاریخچه ولوو ایفا کرده‌اند و فروش آن بین سال‌های 2012 تا 2016 به اوج خود رسیده است و بخش قابل توجهی از فروش جهانی آن‌ها را به خود اختصاص داده است. ولوو علیرغم موقعیت برجسته خود، تصمیم گرفته است که از موتورهای دیزلی دور شود و با روندهای صنعتی گسترده تر به سمت الکتریکی سازی و پایداری همسو شود. این تغییر استراتژیک نشان دهنده تعهد ولوو به نوآوری و انطباق با ترجیحات مشتری در حال تحول و نگرانی‌های زیست محیطی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما