معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

لایحه دولت اتریش برای تولید و واردات گاز سبز؛ گامی‌برای استقلال از گاز روسیه

هدف پیش‌بینی‌شده در لایحه دولت این است که شرکت‌های تامین‌کننده گاز باید در آینده ملزم و متعهد به جایگزین کردن گام به گام گاز طبیعی با بیوگاز هستند. بر این اساس باید تا سال 2030 حداقل 7.5 تراوات ساعت #171گاز سبز#187 در شبکه گاز اتریش مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معنی است که باید سهم گاز از بازار گاز اتریش به حداقل 9.75 درصد برسد. باید توجه کرد که امسال سهم گاز سبز در بازار گاز اتریش تنها 0.35 درصد است.

دولت اتریش متشکل از احزاب مردم و سبزها به توافقی برای تولید بیشتر بیوگاز از زباله و پسماندهای بخش کشاورزی رسیده است. اما این طرح نیاز به رأی مثبت دو- سوم نمایندگان پارلمان دارد. نوربرت توچنیگ،‌ وزیر کشاورزی (حزب مردم) و لئونوره گوسلر (سبزها)، وزیر محیط زیست، در موضوع بیوگاز با هم توافق نظر دارند. دو حزب تشکیل دهنده دولت مدت زمان طولانی برای رسیدن به توافق بر سر این موضوع بحث کردند.

در بحث گاز طبیعی عموما از تولیدکنندگان بزرگ و غول‌های انرژی نظیر OMV اتریش یا گازپروم روسیه یا شرکت Exxon Mobil ایالات متحده صحبت می‌شود. فعالان این عرصه اندک و غالبا شرکت‌های غول انرژی هستند. اما در بازار بیوگاز مساله کاملا متفاوت است. شرکت‌های متعدد فعال در حوزه‌های کشاورزی و دامداری و لبنیات و یا شرکت‌های بزرگتر تولیدکننده انرژی نظیر EVN در این حوزه فعال هستند. اداره پسماند و زباله شهرداری وین نیز در این حوزه فعالیت دارد. در واقع عوامل بازار متنوع، رنگارنگ و کوچکتر هستند.

دولت فدرال اتریش قصد دارد شرایط فعالیت این شرکت‌ها را برای تقویت سهم بیوگاز در بازار انرژی تسهیل کند. دولت لایحه‌ای تحت عنوان قانون گاز تجدیدپذیر (EGG) آماده کرده است که برای تصویب نیاز به موافقت دو- سوم نمایندگان پارلمان دارد. در واقع اکثریت نسبی احزاب دولت در پارلمان برای تصویب کافی نیست و نیاز به جلب موافقت یکی از احزاب سوسیال دموکرات و یا آزادی وجود دارد.

هدف پیش‌بینی‌شده در لایحه دولت این است که شرکت‌های تامین‌کننده گاز باید در آینده ملزم و متعهد به جایگزین کردن گام به گام گاز طبیعی با بیوگاز هستند. بر این اساس باید تا سال 2030 حداقل 7.5 تراوات ساعت «گاز سبز» در شبکه گاز اتریش مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معنی است که باید سهم گاز از بازار گاز اتریش به حداقل 9.75 درصد برسد. باید توجه کرد که امسال سهم گاز سبز در بازار گاز اتریش تنها 0.35 درصد است.

وزیر محیط زیست اتریش قصد دارد با این قانون به دو هدف برسد. از یک طرف با جایگزینی گاز سبز از زباله و پسماند به اهداف اقلیمی دولت کمک کند و از طرف دیگر با تولید این گاز گه در واقع گاز داخلی محسوب می‌شود، میزان وابستگی به گاز روسیه را کاهش دهد. در این صورت به جای نیروگاه گاز در کرملین در آینده به نیروگاه تولید گاز سبز اتریشی وابسته خواهد بود. همچنین نوربرت توچنیگ، وزیر کشاورزی ابراز امیدواری کرد که با این طرح بازیافت زباله و پسماند داخلی برای اقتصاد اتریش سودآور شود.  

یکی از چالش‌برانگیزترین نکات این لایحه که باعث شده برای تصویب نیاز به دو- سوم نمایندگان داشته باشد این است که شرکت‌های تامین‌کننده گاز باید بر اساس طرح سالانه میزان گاز سبز خود را افزایش دهند. اگر شرکتی طبق برنامه موفق به تامین مقدار پیش‌بینی‌شده نشود، به ازاء هر کیلو وات ساعت باید 15 سنت جریمه بپردازد. جرائم پرداختی صرف ایجاد نیروگاه گاز طبیعی و تاسیسات تولید هیدروژن تجدیدپذیر خواهند شد. سال گذشته در نسخه‌های اولیه این لایحه جریمه 18 سنتی درنظر گرفته شده بود که در نسخه جدید به 15 سنت کاهش یافته است.

بیوگاز در اتریش می‌تواند از چوب اضافی یا پسماند بخش کشاورزی و نیز زباله به دست آید. در فرآیند شیمیایی تولید بیوگاز، میزان دی‌اکسید کربن تولید شده که برای محیط زیست مخرب است،‌ به اندازه دی‌اکسید کربن ناشی از تحریق همین مقدار چوب و پسماند است. بیوگاز باعث ایجاد هیچ‌گونه انتشار گاز اضافی مضر برای محیط زیست نمی‌شود.

برخلاف کشورهایی نظیر دانمارک که نیروگاه بزرگ تولید بیوگاز ایجاد کرده‌اند، در اتریش همچنان نیروگاه‌های تولید کوچک هستند. اما رویکردها تغییر کرده و کشور رو به گسترش تولید است. هم‌اکنون بزرگ‌ترین نیروگاه تولید بیوگاز در ایالت اتریش سفلی است. نیروگاه دیگری نیز در پارک انرژی در منطقه Bruck/Leitha وجود دارد.  

کارشناسان معتقدند اتریش توان تولید سالانه 7.5 تراوات ساعت بیوگاز را که تا سال 2030 پیش‌بینی شده دارد. بر اساس تخمین کارشناسان از پسماند و زباله بخش کشاورزی و دامداری اتریش و همچنین ضایعات صنایع چوب این کشور می‌توان سالانه تا 40 تراوات ساعت بیوگاز تولید کرد. البته یکی از پیش‌شرط‌های اصلی اعمال مقررات بیشتر و نظارت بیشتر بر تفکیک زباله در اتریش است. هرچند اتریش در تفکیک زباله خوب عمل می‌کند اما در تفکیک و جداسازی زباله موسوم به بیوزباله (زباله آلی) هنوز جای کار زیادی وجود دارد. البته دولت اقداماتی در این راستا برداشته است. سال گذشته نقشه راه دولت برای اقتصاد زباله معرفی شد که به موجب آن دولت باید سالانه 700 هزار تن زباله بیو از پسماند موجود در اتریش تفکیک کند.

چنانچه گفته شد دولت ائتلافی نیاز به موافقت دو- سوم نمایندگان پارلمان دارد. لذا باید حتما موافقت حزب سوسیال دموکرات یا حزب آزادی را جلب کند. اما هر دو حزب فعلا نسبت به این لایحه بدبین هستند چرا که به اعتقاد ایشان تولید بیوگاز می‌تواند باعث افزایش هزینه برای مصرف‌کننده شود. البته وزیر محیط زیست اتریش معتقد است که می‌تواند اکثریت لازم را در پارلمان پیدا کند و نظر یکی از این دو حزب را جلب کند. وی در خصوص قیمت بالای تولید گفت، در صورت تصویب این لایحه سهم گاز سبز به صورت گام به گام افزایش خواهد یافت و این افزایش باعث کاهش قیمت خواهد شد. علاوه براین در قانون گاز تجدیدپذیر آئین‌نامه‌ای پیش‌بینی‌شده که بر اساس آن اگر قیمت گاز مصرفی برای مصرف‌کننده بالا برود، می‌توان برای جبران هزینه‌های اضافی ایجاد شده به مردم، از محل پیش‌بینی‌شده به مردم یارانه انرژی داد.

https://www.derstandard.at/story/3000000208564/regierung-will-oesterreichs-mist-dank-biogas-zu-neuem-wert-verhelfen

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما