معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۹:۵۴ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بر اساس نظرسنجی آمریکایی‌ها، ارمنی‌ها ایران را مهمترین شریک اقتصادی می دانند

 بر اساس نظر سنجی که آمریکایی‌ها در دسامبر 2023 در ارمنستان انجام داده اند، ارمنی‌ها ایران را مهمترین شریک اقتصادی و دومین شریک مهم امنیتی و سومین شریک مهم سیاسی می دانند.

https://www.iri.org/wp-content/uploads/2024/03/iri_armenia-public-survey_final_eng.pdf

 ظرفیت بالای ایران در تامین نیاز بازار ارمنستان، (ایروان شاه کلید نفوذ ایران در قفقاز)

 استقرار ارمنستان در منطقه استراتژیک قفقاز، بازار قابل دسترسی و سهل الوصول آن برای شرکت های ایرانی و روابط راهبردی تهران و ایروان امتیازات اقتصادی بزرگی برای ایران است که نباید به سادگی از آن چشم پوشید.

ایران و ارمنستان طی سه دهه اخیر و از زمان استقلال این کشور از شوروی سابق روابط آرام و بی تنشی را سپری کرده اند و همواره نگاهی رو به جلو در ابعاد سیاسی و اقتصادی مناسبات دو جانبه با یکدیگر داشته اند که نمونه‌های اخیر آن عزم دو کشور برای توسعه روابط تجاری تا 3 میلیارد دلار ، افتتاح کنسولگری در تبریز و اقداماتی از این دست است. منطقه قفقاز به دلیل موقعیت استرتژیک خاص همواره مورد توجه ایران بوده است، به همین دلیل پس از فروپاشی شوروی، ایران به عنوان یکی از قدرت های منطقه، سیاست خارجی فعالی را نسبت به قفقاز و همکاری با همسایگان شمالی در پیش گرفته است.

ساخت پل رود ارس برای ارتباط زمینی میان دو کشور، افتتاح خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان در سال 2008، ساخت نیروگاه حرارتی در منطقه پوکشین در سال 2005، ساخت جاده مغری-داراوان(در مرز ارمنستان با ایران) در سال 2007 از پروژه‌های اجرا شده میان دو کشور بوده است.

https://www.tahlilbazaar.com/news/278429

 گنل سانوسیان، وزیر منطقه ای و زیرساخت ارمنستان از تبدیل فرودگاه شهر قاپان به فرودگاه بین المللی خبر داد

 گنل سانوسیان، در گزارش خود در خصوص برنامه‌های آتی وزارتخانه متبوعش گفت: دولت قصد دارد استانداردهای فرودگاه شهر قاپان را برای تبدیل آن به یک فرودگاه بین المللی ارتقا دهد.

https://@iranarmeniachamber

نخست وزیر ارمنستان : آموزش برای افزایش توان اقتصادی و تحقق پتانسیل های تولید شده از اهمیت اساسی برخوردار است

جلسه شورای سیاست گذاری اقتصادی وابسته به نخست وزیر ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان در مرکز تحقیقات آموزشی بانک مرکزی دلیجان برگزار شد. وهاگن خاچاتوریان رئیس جمهور ارمنستان نیز در این مراسم شرکت کرد.

خلاصه سخنرانی پاشینیان نخست وزیر ارمنستان : شما قبلا می دانید که در سال 2023 در نتیجه رشد اقتصادی بیش از 8 درصد در ارمنستان ثبت شد. در جلسات قبلی هم در مورد رشد اقتصاد و پتانسیل اقتصاد صحبت کردیم. به طور کلی، اقتصاددانان نیز بر این باورند که اقتصاد ارمنستان در سال های اخیر بیش از پتانسیل خود عمل می‌کند یا نتایج بیشتری را ثبت می‌کند. اما از سوی دیگر، اقتصاددانان نیز با این جمله موافقند که رشد اقتصادی ما را افزایش می دهد و در حال حاضر یکی از مهمترین وظایف دولت هدایت سیاست ها به سمت افزایش این توان اقتصادی و ایجاد فرصت برای تحقق ظرفیت های اقتصادی است. ما در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این مشکل را داریم و در این راستا می خواهم بر یک واقعیت بدیهی تاکید کنم: آموزش برای افزایش توان اقتصادی و تحقق ظرفیت های تولید شده از اهمیت اساسی برخوردار است. در عین حال، برداشت سیاسی و مفهومی ما این است که وقتی می‌گوئیم آموزش، نباید آن را به صورت مقطعی درک کنیم.

https://www.tert.am/am/news/business

دیدار نخست وزیر ارمنستان با خانم ایوا پتروا ، رئیس هیات صندوق بین المللی پول (آی ام اف)

نخست وزیر بر اهمیت همکاری با صندوق بین المللی پول در جهت توسعه اقتصاد و حفظ ثبات در ارمنستان تاکید کرد.

طرفین درباره اصلاحات در راستای بهبود سیاست های مالی و پولی، حوزه مالی و فضای سرمایه گذاری بحث و تبادل نظر کردند. بر واقعیت های ثبت شاخص های مثبت کلان اقتصادی در ارمنستان با نتایج سال 2023 و بر تداوم اصلاحات به منظور حفظ فعالیت اقتصادی تاکید شد، حفظ ثبات اقتصاد کلان اولویت مطلق دولت ارمنستان است و اقدامات و اصلاحات در این راستا منسجم خواهد بود. همچنین به مشکلات انسانی آوارگان اجباری از قره باغ کوهستانی و اقدامات برای حل آنها اشاره شد. در این زمینه نخست وزیر بر اهمیت تداوم کمک های جامعه بین المللی تاکید کرد

https://www.tert.am/am/news/business

 بیشترین نرخ بیکاری و تقاضای کار، در استان لری است

کمیته آماری وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمهوری ارمنستان را منتشر کرده است. تغییر تعداد بیکاران ثبت شده رسمی در ژانویه 2024 بر اساس مناطق جمهوری ارمنستان و شهر ایروان به شرح زیر است:

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمیته آماری شاخص های بازار کار، بیشترین نرخ بیکاری در بین شهرستان‌های کشور در استان لری مشاهده شده است. میانگین ماهانه بیکاران ثبت نام رسمی در ژانویه 2023،  48 هزار و 357 نفر و در ژانویه 2024،  45 هزار و 872 نفر بوده است. اگر مقایسه کنیم مشخص می‌شود که امسال نسبت به سال قبل 2 هزار و 485 نفر کاهش داشته است.

تعداد افراد جویای کار که مشاوره دریافت کردند 6 هزار و 223 نفر بود. تقاضا برای نیروی کار و حجم کار مشاغل خالی در ژانویه به 3 هزار و 156 نفر رسید، 20 نفر برای یک شغل خالی می جنگند.

https://armlur.am/category/newsfeedcat/economy

 آمار تردد پایانه مرزی نوردوز از تاریخ 26  الی29 اسفند ماه 1402

-مسافر ورودی ایرانی و خارجی   2957نفر

-مسافر خروجی ایرانی و خارجی 3966 نفر

مجموع تردد ورود و خروج مسافر ایرانی و خارجی  6923 نفر

اتوبوس ورودی  19 دستگاه

اتوبوس خروجی  30 دستگاه

مجموع تردد اتوبوس های ورودی و خروجی  49دستگاه

کامیون‌های ورودی  853دستگاه

کامیون‌های خروجی  928 دستگاه

مجموع ترددکامیون‌های ورودی و خروجی  1343 دستگاه

منبع خبر: پایانه نوردوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما