معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۳:۳۱ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ چهارم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تولید راکتورهای هسته‌ای نسل جدید در ایتالیا

شرکت‌های انل (Enel) و آنسالدو (Alsando) یک قرارداد همکاری برای ارزیابی فناوری‌ها و مدل‌های تجاری جدید برای تولید انرژی شامل راکتورهای مدولار کوچک (SMR) و راکتورهای مدولار پیشرفته (AMR) و کاربرد صنعتی آنها امضاء کردند. این راکتورهای نوآورانه که برخی از آنها در مرحله توسعه هستند به طور بالقوه امکان تولید برق از منابع هسته‌ای را به روشی پایدار و اقتصادی فراهم کرده و درجه بالایی از تطبیق و انعطاف پذیری را در طول عملیات تضمین می‌کنند. این مشارکت با هدف بررسی چشم‌اندازهای این دو فناوری به ویژه تجزیه و تحلیل فرصت‌های صنعتی انجام می‌شود.

این قرارداد در واقع ارزیابی تدریجی زنجیره تکامل راکتورهای جدید (SMR) و (AMR) و بخش‌های عملیاتی است. این دو شرکت با توجه خاص به تکمیل زنجیره تامین در ایتالیا، مسیر مشترکی را ایجاد می‌کنند که در آن تجزیه و تحلیل، نظارت و ارزیابی ابتکارات مشترک، به کاربرد موثر در فناوری کمک کند. آنسالدو توضیح میدهد که هدف از فناوری‌های نوآورانه، یک اهرم توسعه برای مزیت رقابت پذیری کشور در آینده از نظر نسل جدید انرژی هسته‌ای است. انل و آنسالدو چندین سال است در بخش هسته‌ای در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و هر دو شرکت بخشی از پلتفرم ملی انرژی هسته‌ای هستند که برای مطالعه و همکاری یک استراتژی ملی در در وزارت محیط زیست و امنیت انرژی ایجاد شده است.

https://www.ilsole24ore.com/art/accordo-ansaldo-ed-enel-reattori-nucleari-AFmZgEzC

کاهش نرخ بیکاری در ایتالیا

آمار رسمی منتشر شده توسط موسسه آمار ایتالیا (Istat) نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سه ماهه آخر سال 2023 با کاهش 0.2 درصدی نسبت به سه ماهه قبل و کاهش 0.4 درصدی نسبت به سال قبل، به 7.4 درصد رسیده است. تعداد شاغلین در این دوره 144 هزار نفر (0.6 درصد) افزایش یافته که عمدتا ناشی از افزایش  0.9 درصدی کارکنان با قرارداد دائمی‌ بوده است. تعداد کارکنان موقت و افراد خوداشتغال در این مدت نسبتا ثابت مانده است. با این حال، آمار مربوط به ماه ژانویه 2024 نشان می‌‌دهد که تعداد شاغلین 34 هزار نفر (0.1 درصد) و نرخ اشتغال 0.1 واحد کاهش یافته است. در مقابل، نرخ بیکاری ثابت مانده و نرخ عدم فعالیت افراد بین 15 تا 64 سال 0.2 واحد افزایش یافته است.

https://www.corriere.it/economia/lavoro/24_marzo_13/lavoro-tasso-disoccupazione-in-calo-al-7-4-nel-quarto-trimestre-del-2023-i-dati-istat-7bdd6097-280e-4df2-865a-b4ae741faxlk.shtml?refresh_ce

سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک کارخانه تولید تراشه در ایتالیا

دولت ایتالیا در آستانه بستن قرارداد با سیلیکون باکس (استارت‌آپ مستقر در سنگاپور) برای افتتاح یک سایت تولید تراشه در کشور است. این سرمایه‌گذاری حدود 4 تا 5 میلیارد یورو است که بخشی از آن توسط مشارکت عمومی‌ پشتیبانی می‌شود. در اواسط فوریه امسال، آدولفو اورسو (Adolfo Urso) وزیر تجارت و شرکت‌های ساخت ایتالیا تاکید کرد که دولت آماده است مبلغ 4.7 میلیارد یورو مشوق‌های دولتی در طول چندین سال در اختیار شرکت‌های چندملیتی که می‌خواهند در کشور ایتالیا پروژه‌های صنعتی مرتبط با میکرو الکترونیک را توسعه دهند، قرار دهد. موقعیت جغرافیایی کارخانه جدید تراشه مشخص نیست، اما استان‌های پیمونته، لمباردیا و ونتو در حال رقابت با یکدیگر هستند. در حال حاضر استان پیمونته از سایر مناطق جلوتر است و کارخانه سیلیکون باکس می‌تواند در منطقه نوارا ساخته شود که مزایای مختلفی را از نظر صنعتی و لجستیک ارائه می‌دهد. این منطقه مملو از شرکت‌های میکرو الکترونیک است و در مرکز یک‌هاب راه آهن قرار دارد.

https://www.corriere.it/economia/aziende/24_marzo_09/silicon-box-maxi-investimento-per-una-fabbrica-di-chip-in-italia-cosa-fa-la-startup-di-singapore-7fe575c3-ab93-4cad-9d0a-a88a53e6dxlk.shtml

 تلاش برای ارائه مقررات ایتالیایی مربوط به هوش مصنوعی

به گزارش روزنامه ایل سوله 24، جورجا ملونی (نخست‌وزیر ایتالیا) در رابطه با تنظیم مقررات برای استفاده از هوش مصنوعی گفت: «ما در تلاش هستیم تا مناسب‌ترین نهاد به عنوان مرجع ذیصلاح در استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی را شناسایی کنیم. دولت در حال تهیه و تصویب یک ماده قانونی است که هدف آن تثبیت برخی اصول در تکمیل مقررات اروپایی در استفاده از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی است تا با پشتیبانی از تحقیق و پژوهش، یک مسیر ایتالیایی برای توسعه و مدیریت هوش مصنوعی بسازد. این هدف بلند پروازانه به مشارکت کل سیستم ایتالیایی نیاز دارد.» نخست‌وزیر ایتالیا از صندوق سپرده وام ایتالیا (Cdp) تشکر کرد که به لطف تعهد آنها با ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید تخصصی در زمینه هوش مصنوعی و همچنین با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که از قبل فعال هستند، می‌توان یک میلیارد یوروی دیگر در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

https://www.ilsole24ore.com/art/meloni-arrivo-norma-sull-ia-ci-sara-via-italiana-AFphcN1C

سفارش 20 میلیارد یورویی ساخت کشتی در ایتالیا تا 5 سال آینده

بر اساس اظهارات پیرفرانچسکو واگو (Pierfrancesco Vago)، رئیس انجمن بین‌المللی کشتی کروز اروپا (Clia) تقریبا نیمی از کشتی‌های کروز در کشور ایتالیا ساخته می‌شود که بیش از 14 میلیون مسافر را جابجا می‌کنند. شرکت‌های ساخت کروز در سطح جهان طی 5 سال آینده 34 میلیارد یورو برای ساخت و راه‌اندازی 55 کشتی جدید هزینه خواهند کرد. از 55 کشتی جدید، 52 واحد کروز به ارزش 33.1 میلیارد یورو در اروپا ساخته می‌شود و 25 واحد یعنی تقریبا نیمی از تعداد واحدی که در اروپا ساخته می‌شود به ارزش 20 میلیارد یورو طی 4 سال در ایتالیا ساخته خواهد شد.

واگو خاطر نشان کرد که سفرهای دریایی هر سال تاثیر اقتصادی 56.4 میلیارد یورویی در اروپا دارد و ایتالیا کشوری است که بیشترین سود را از این بخش می‌برد. گردش مالی ایتالیا در این حوزه 15.6 میلیارد یورو است که بسیار بیشتر از گردش مالی آلمان (9.3 میلیارد یورو) و فرانسه (7.7 میلیارد یورو) است. بیش از 100 هزار شغل در این بخش مشغول به فعالیت هستند. ساخت یک کشتی تفریحی معادل 4 یا 5 برابر هزینه کشتی، بر اقتصاد کشور سازنده تاثیر می‌گذارد. لازم به ذکر است جشنواره شرکت‌های سازنده کشتی کروز نیز در ماه مارس در شهر جنوا برگزار می‌شود. این رویداد، وزرای ایتالیایی و کشورهای خارجی، مدیران شرکت‌های مهم کشتی کروز و سهامداران کشتی‌سازی را گرد هم می‌آورد و بیش از 2 هزار شرکت کننده، 150 سخنران، 120 غرفه، 180 شرکت و 220 مدیر در آن شرکت دارند.

https://www.ilsole24ore.com/art/commesse-navi-20-miliardi-italia-prossimi-cinque-anni-AFFQHb1C?refresh_ce

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما