معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش تعداد شرکت  های سرمایه گذار خارجی در ازبکستان تا فوریه 2024 به 14199

طبق داده‌های آژانس آمار ازبکستان، تا اول فوریه 2024، 14199 شرکت با سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور فعال هستند. که این تعداد شامل 4675 سرمایه‌گذاری مشترک و 9524 شرکت کاملاً خارجی است.[1]

نرخ عوارض صفر گمرکی را برای واردات تراکتورهای کوچک به ازبکستان

بر اساس فرمان ریاست جمهوری ازبکستان "در مورد اقدامات حمایتی از تولید در خانوارها به روش صنعتی و استفاده از ذخایر جدید در مزارع خانگی و دهقان"، هر 6 ماه یکبار (در ماه‌های آوریل و اکتبر) الگوی «آچولی تومرکاسی» پلتفرم «آنلاین محله» شامل اطلاعاتی در مورد محصولات کشاورزی کشت شده توسط مالکان زمین‌های خصوصی، گلخانه‌های موجود در خانوارها و همچنین استفاده موثر از زمین‌های خانگی خواهد بود.

وام های صندوق حمایت از کشاورزان، مزارع دهقان و مالکان اراضی خانوار با نرخ ۴ واحد درصد (با احتساب حاشیه بانک ۴ درصد) بیش از نرخ اصلی بانک مرکزی تخصیص می یابد:

سازمان دامپروری (پرورش گاو، گوسفند، بز)، پرورش ماهی، پرورش خرگوش، زنبورداری، پرورش بوقلمون و مرغداری، تولید ورمی‌کمپوست و ساخت «فروشگاه‌های مزرعه ای» - برای مدت 3 سال با احتساب مهلت تا پایان 1 سال؛

سازمان باغبانی (نهالستان)، انگورسازی (پرده تاکستان) و لیموترش، ساخت گلخانه، خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساخت ساختمان‌ها و سازه‌ها برای استقرار آنها، نصب یخچال های قابل حمل، حفر چاه‌های آرتزین - برای مدت زمان تا 7 سال با احتساب مهلت تا 3 سال.

همچنین تا 1 ژانویه 2027، نرخ عوارض گمرکی صفر برای واردات موتور کولتیواتورها (کد HS - 8432 29 100 0)، تراکتورهای تک محور (کد HS - 8701 10000 0) و مینی تراکتورها (کد HS) 8701 91 100 0 - 8701 94 100) تعیین شده است.[2]

 "سطح تورم مورد انتظار در ماه فوریه اندکی کاهش یافت"

سمرقند از نظر پیش بینی هم در بین جمعیت و هم در بین کارآفرینان از تاشکند پیشی گرفته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم مورد انتظار در ازبکستان به تدریج در حال کاهش است.

بر اساس نتایج نظرسنجی فوریه، میانگین پیش‌بینی رشد قیمت برای 12 ماه آینده 13 درصد (0.1 درصد) بود. شاخص میانه 0.2 درصد کاهش یافت - تا 10.6٪. ساکنان سمرقند از نظر انتظارات تورمی‌ کمی جلوتر از ساکنان تاشکند بودند (به ترتیب 15.8% و 15.7%)، منطقه سیردریا مقام سوم (13.8%) را به خود اختصاص داد. کمترین پیش بینی‌ها مربوط به قراقالپکستان (9.7 درصد)، اندیجان (9.8 درصد) و خوارزم (11.1 درصد) بوده است.

بر اساس شغل، پزشکان بیشترین پیش بینی را برای افزایش قیمت ها (15.5 درصد) و پس از آن کارگران صنعتی (14.8 درصد) و کارگران فروش (14.5 درصد) داشتند. این لیست توسط کارگران کشاورزی (11.3٪)، دانشجویان (11.6٪) و نمایندگان بخش گردشگری (11.7٪) تکمیل شده است. نوسانات نرخ ارز همچنان عامل اصلی تأثیرگذار بر انتظارات (56 درصد) است و سهم شرکت کنندگانی که به قیمت سوخت اشاره کرده اند نیز افزایش یافته است (54 درصد). به دنبال آن افزایش تعرفه‌های مسکن و خدمات عمومی (39 درصد)، هزینه‌های حمل و نقل (33 درصد) و همچنین تأثیر انحصارها و سفته بازی (30 درصد) قرار دارد.

متوسط نرخ تورم مورد انتظار برای کارآفرینان در سطح ژانویه  12.7٪ باقی مانده است. در همان زمان، میانگین پیش بینی به پایین ترین حد جدید  10.4٪ (0.2 واحد درصد) کاهش یافت. بیشترین پیش بینی‌ها در صنایع خلاق (13.6 درصد)، لجستیک و تحویل (13.5 درصد) و پزشکی (12.8 درصد) بوده است. انتظارات تورمی‌ کمتر از سایرین برای صنعتگران (9.3٪)، تجارت فناوری اطلاعات (10.6٪)، صنعت (10.8٪) و بخش کشاورزی (10.9٪) بود.

بر اساس منطقه، خوش بینانه ترین ارزیابی‌ها توسط مشاغل در خوارزم (9.1٪)، قاراقالپاقستان (9.6٪) و کشکادریا (10.3٪) انجام شده است. بیشترین پیش بینی‌ها در سمرقند (16 درصد)، تاشکند (15.1 درصد) و جیزاخ (14.2 درصد) بوده است. همانطور که در مورد جمعیت، بیشترین دلایل ذکر شده برای پیش بینی، پویایی نرخ ارز (57٪) و قیمت انرژی (49٪) بود. سهم تعرفه مسکن و خدمات عمومی (37 درصد) و هزینه حمل و نقل (35 درصد) و همچنین بار مالیاتی (27 درصد) اندکی افزایش یافته است.

ذخایر بین المللی ازبکستان در سه ماهه اول 2024 نزدیک به 7 درصد کاهش یافت

بانک مرکزی ازبکستان گزارش داد که ذخایر بین المللی ازبکستان از 34.6 میلیارد دلار به 32.2 میلیارد دلار کاهش یافته است، که در سه ماهه اول 2024 تقریباً 6.94 درصد کاهش داشته است. ذخایر ارزی نگهداری شده به ارزهای خارجی قابل تبدیل نیز کاهش یافت که با شروع سال با 9.4 میلیارد دلار، تا پایان ماه مارس به 7.6 میلیارد دلار کاهش یافته که تقریباً 19.4 درصد کاهش داشت است.

 تا اول مارس، حجم ذخایر ارزی ازبکستان به 32.19 میلیارد دلار رسید. در ماه‌های ژانویه و فوریه، حجم ذخایر بین المللی 2.36 میلیارد دلار کاهش یافت و ذخایر بیش از یک میلیارد دلار برای دو ماه متوالی کاهش یافت.

میزان دارایی‌های ارزی به 7.54 میلیارد دلار رسید که در یکی از پایین ترین سطوح در سال های اخیر باقی مانده است. از ابتدای سال، مبلغ آنها 1.82 میلیارد دلار کاهش یافته است - به طور مداوم برای ده ماه متوالی زیر 10 میلیارد دلار بوده است.

حجم سپرده‌های بانک مرکزی ازبکستان در بانک های مرکزی سایر کشورها و همچنین در صندوق بین المللی پول به میزان قابل توجهی به 388.7 میلیون دلار کاهش یافت. علاوه بر این، مجموع حساب ها در سایر موسسات مالی خارجی با کاهش 1.64 میلیارد دلاری به زیر 8 میلیارد دلار رسید. ذخایر طلای این جمهوری در ابتدای ماه مارس به میزان 24.09 میلیارد دلار کاهش یافت. ارزش آن در مقایسه با ژانویه 535.4 میلیون دلار کاهش یافته است.

علاوه بر این، تناژ طلا در ذخایر بدون تغییر در 11.9 میلیون اونس تروی (370 تن) باقی ماند - اگرچه در ژانویه 12.2 میلیون اونس تروی (379.3 تن) بود.  در ماه ژانویه، حجم صادرات ازبکستان به نصف کاهش یافت. در غیاب فروش طلا، حجم تراز تجاری منفی دو برابر شد و به حدود 2 میلیارد دلار رسید.

ازبکستان از طرح 100000 خانه جدید رونمایی کرد

به گزارش سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان، در 12 مارس جلسه ای را با تمرکز بر تسریع ساخت خانه و توسعه توده‌های "ازبکستان جدید" تشکیل داد.

طی چهار سال گذشته، ازبکستان شاهد افزایش توسعه مسکن بوده است که به دلیل اجرای سیستم وام مسکن مبتنی بر بازار صورت گرفته است. با تزریق 8 میلیارد دلار از منابع مختلف، این کشور با موفقیت 6000 ساختمان آپارتمانی را ساخته و برای 250000 خانواده سرپناه فراهم کرده است. شایان ذکر است، 45000 خانوار کم درآمد یارانه حیاتی دریافت کردند که در مجموع 2.4 تریلیون یوان (192 میلیون دلار) بود که دسترسی آنها به مسکن را آسان کرد.

کنگره بین المللی سالانه «نیروی آبی. آسیای مرکزی و دریای خزر» در تاشکند برگزار می‌شود

در 13 تا 15 مارس، هشتمین کنگره و نمایشگاه بین المللی سالانه «نیروی آبی. آسیای مرکزی و دریای خزر» که یک رویداد سنتی در صنعت برق آبی است برگزار میگردد. شرکت کنندگان اصلی این کنگره نمایندگان مناطق آسیای مرکزی و دریای خزر - ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ایران، ارمنستان، روسیه، گرجستان و ترکیه هستند.

تصمیم بانک مرکزی ازبکستان در خصوص نرخ بهره اصلی

هیئت اجرایی بانک مرکزی ازبکستان در جلسه 14 مارس 2024 تصمیم گرفت تا نرخ بهره اصلی را در سطح سالانه 14 درصد نگه دارد. تصمیم برای حفظ نرخ کلیدی با هدف اطمینان از شرایط پولی و اعتباری لازم برای کاهش تورم به هدف 5 درصد است. این تصمیم با در نظر گرفتن ابهامات باقیمانده و انتظارات تورمی در مورد تعادل عرضه و تقاضا در اقتصاد است.

مزایای مالیاتی اعطا شده به نهادهای تجاری در ازبکستان به بیش از یک میلیارد دلار می رسد

کمیته مالیات ازبکستان اطلاعاتی را در مورد مزایای مالیاتی تعمیم یافته به نهادهای تجاری فعال در این کشور در طول سال 2023 منتشر کرده است. طبق گزارش کمیته، بیش از 13.2 تریلیون صوم (1 میلیارد دلار) از مزایای مالیاتی برای شرکت ها در بخش های مختلف اعمال شده است.

ازبکستان توسعه اقتصادی را از طریق مشارکت عمومی و خصوصی تسریع می‌کند

ازبکستان برای پیشبرد توسعه اقتصادی و کاهش فقر، سفری استراتژیک را به سمت مشارکت عمومی و خصوصی (PPPs) آغاز کرده است. رهبران و کارشناسان صنعت در رأس این دستور کار تحول آفرین، در هتل هیلتون یک میزگرد در مورد تامین مالی پروژه PPP گرد هم آمدند. از جمله مارکو مانتووانلی، مدیر بانک جهانی مستقر در تاشکند، مایکل اوپاگی، مدیر منطقه ای خدمات مشاوره تراکنش و نادر نوریتدینوف، یکی از بنیانگذاران Infrasia Capital بودند.

مارکو مانتووانلی، نماینده گروه بانک جهانی، بر نقش حیاتی PPP ها در برنامه توسعه بلندپروازانه ازبکستان تاکید کرد. وی تصریح کرد: این مشارکت‌ها برای نیازهای عظیم سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در زیرساخت‌ها، که کشور باید به آن سطح از توسعه دست یابد، ضروری است. همچنین بر تعهد بانک جهانی، بر نقش فعال آنها در حمایت از چارچوب سیاست و اجرای طرح های PPP تاکید کرد.

شرکت فرانسوی Eiffage سیستم آبرسانی به ارزش 123.2 میلیون یورو در کشکادریا ازبکستان می سازد

قدیمی ترین شرکت فرانسوی، Eiffage، که به خاطر پروژه‌های نمادین خود مانند برج ایفل و مجسمه آزادی شهرت دارد، قرار است ساخت یک پروژه سیستم آبرسانی به ارزش 123.2 میلیون یورو را در کشکادریا، ازبکستان انجام دهد.

ازبک هیدرو انرگو و مصدر توافقنامه ای را برای اجرای پروژه‌های انرژی آبی ذخیره سازی پمپ شده در ازبکستان امضا کردند.                            

در 13 مارس در تاشکند، ازبک هیدروانرگو JSC و شرکت انرژی آینده ابوظبی PJSC - مصدر، یک نیروگاه انرژی پاک در امارات متحده عربی، توافق نامه ای را با تولید کننده برق آبی دولتی امضا کردند.

[1] . https://stat.uz/uz/

[2] . https://uzdaily.com/en/post/87588

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما