معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی برای ساخت مراکز لجستیکی در شمال افغانستان

هونگ مینگ فنگ، رییس یک مرکز لجستیکی در چین، اعلام کرده است که می‌خواهد روی ساخت مرکزهای مجهز لوجستیکی در بندر حیرتان و مزارشریف سرمایه‌گذاری کند. مینگ فنگ، گفته که آماده است تسهیلات لازم برای انتقال کالاهای بازرگانی از چین به افغانستان و بر عکس آن را نیز ایجاد کند. سفارت افغانستان در بیجینگ، افزوده بلال کریمی در این دیدار گفته که امارت اسلامی آماده است برای سرمایه‌گذاران خارجی تسهیلات لازم را فراهم کند. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/10062735-2a-chinese-company-is-investing-in-the-construction-of-logistics-centers-in-afghanistan/

 برگزاری نمایشگاه فرآورده‌های کشاورزی و صنایع دستی زنان در جوزجان

اداره کشاورزی طالبان در استان جوزجان از برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی بیش از ۱۰۰ زن در ۵۰ غرفه در شهر شبرغان خبر داد. در این نمایشگان محصولات و فرآورده‌های کشاورزی و صنایع دستی توسط یک‌نهاد امدادی به‌منظور توانمندسازی اقتصاد خانواده‌ها برگزار شد. در حال حاضر ۵ هزار زن در استان جوزجان به کارهای کشاورزی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/86244/

 آغاز کار عملی پروژه کاسا – ۱۰۰۰ تا اواخر ماه آینده میلادی

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان اعلام کرد قرارداد پروژه انتقال برق آسیای مرکزی به جنوبی موسوم به «کاسا-1000» بین کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان با حمایت مالی بانک جهانی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه، قرار شد باقیمانده روند پروژه در اواخر ماه آوریل در افغانستان به طور رسمی آغاز شود و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان سال 2026 به بهره‌برداری برسد. کاسا-1000 یکی از بزرگترین پروژه‌های آسیای مرکزی است که قرار است برق قرقیزستان و تاجیکستان را از طریق خطوط انتقال انرژی با طول 1250 کیلومتر به افغانستان و پاکستان انتقال دهد. در چارچوب این طرح ده‌ها کیلومتر خطوط جدید برق در این کشورها ساخته خواهد شد. این در حالی است که بانک توسعه اسلامی، یکی از تأمین کنندگان مالی پروژه، نیز با تأکید بر تعهد خود برای تسریع اجرای پروژه، اعلام کرد بخش‌های این پروژه در خاک پاکستان، تاجیکستان نزدیک به اتمام است. هزینه کل این پروژه که برق را از تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان خواهد رساند، بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده و اعتبارات لازم توسط بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک بازسازی و توسعه اروپا به این پروژه اختصاص یافته است. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/194154/کار-عملی-پروژه-کاسا-۱۰۰۰/

 افزایش تجارت افغانستان از طریق بنادر ایران با دیگر کشورها

«آخندزاده عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد در سال گذشته میلادی ارزش حجم تجارت افغانستان با ایران به‌ارزش یک میلیارد و 739 میلیون دلار رسید که از این میزان، 29 میلیون دلار سهم صادرات افغانستان به ایران و حدود یک میلیارد و 710 میلیون دلار هم سهم واردات از جمهوری اسلامی ایران بود. وی افزود: در سال گذشته میلادی روی راه‌‌ها و روش‌های جدید برای افزایش مبادلات تجاری که نیازمندی افغانستان را برطرف کند، کار کردیم و توانستیم از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس تجارت خویش را افزایش دهیم و همچنین تلاش داریم تا بیشترین فعالیت‌های تجاری افغانستان از طریق این بنادر با دیگر کشورها افزایش یابد.  عبدالسلام جواد خاطرنشان کرد: در مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات خوبی در بخش تجارت ارائه شد و در زمان حاضر هیچ مشکل ترانزیتی و تجاری از طریق بندرهای چابهار و بندرعباس نداریم. در بیش از دو سال گذشته میزان تبادلات تجاری میان افغانستان و ایران افزایش چشمگیر داشته است و هیئت حاکمه کابل به‌دلیل ایجاد مشکلات در بندر کراچی از سوی پاکستانی‌ها، به راه‌های جایگزین آن تأکید کردند و به بنادر جمهوری اسلامی ایران روی آوردند. افزایش مالیات پاکستان بر فعالیت‌های ترانزیتی، اعمال محدودیت‌های جدید و بسته شدن راه‌های تجاری با افغانستان از جمله مشکلاتی است که از سوی پاکستانی‌ها برای تاجران افغان اعمال می‌شوند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/19/3052373/تجارت-افغانستان-از-طریق-بنادر-ایران-با-دیگر-کشورها-افزایش-یافته-است

 درخواست طالبان از چین و روسیه برای سرمایه‌گذاری در معادن لیتیم

وزارت معادن و صنایع طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یک بازرگان روس که مایل است در معادن افغانستان، به‎‌ویژه معادن لیتیم سرمایه‌گذاری کند، با شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و صنایع این گروه، در کابل دیدار کرده است. بر اساس این بیانیه، این بازرگان روس مالک بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارخانه فراوری لیتیم روسیه است و در نظر دارد با تامین تجهیزات مدرن، در بخش استخراج و فراوری لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کند. نام این بازرگان روسی اعلام نشده و تنها ذکر شده که او خواستار راه‌اندازی کارخانه فراوری لیتیم در افغانستان است. وزارت معادن و صنایع طالبان در فروردین‌ماه ادعا کرد که شرکت چینی گوچین در نظر دارد حدود ۱۰ میلیارد دلار در معادن لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کند که در نتیجه آن، زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۲۰ هزار نفر فراهم خواهد شد. این شرکت تاکید کرده بود که ۱۰۰ درصد عملیات فراوری لیتیم در داخل افغانستان انجام می‌شود. به گفته طالبان، شرکت چینی گوچین در صورت انعقاد قرارداد بهره‌برداری از معادن لیتیم، تونل سالنگ را هم ظرف هفت ماه تعمیر می‌کرد و قرار بود یک تونل جدید دیگر نیز در منطقه احداث کند. حکومت افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری اشرف غنی تلاش کرد توجه سرمایه‌گذاران آمریکایی را به بخش استخراج معادن لیتیم افغانستان جلب کند، اما به‌ دلیل وخامت اوضاع امنیتی، این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. ارزش ذخایر معدنی افغانستان بین یک تا سه هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود. (خبرگزاری ایندیپندنت فارسی)

https://www.independentpersian.com/node/392396/اقتصاد/درخواست-طالبان-از-چین-و-روسیه-برای-سرمایه%E2%80%8Cگذاری-در-معادن-لیتیم

 کاهش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی

بانک جهانی با انتشار گزارشی از وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرده است که با آغاز سال جاری میلادی، ارزش واحد پول افغانی در برابر همه ارزهای اصلی رو به کاهش بوده است. در سال گذشته میلادی، واحد پول افغانی با سرازیرشدن حدود ۱.۸ میلیارد دلار محموله‌های نقدی سازمان ملل متحد و حدود دو میلیارد دلار حواله، افزایش قابل توجه ۲۷ درصدی را در برابر دلار امریکایی تجربه کرد. این بانک افزوده که این افزایش بها، کسری تجاری حدود ۳.۵ میلیارد دلاری را جبران کرد که منجر به افزایش دلار در بازار محلی ارز و در نتیجه تقویت ارزش افغانی شد. طبق این گزارش، افزایش بهای افغانی در برابر دلار امریکایی به کاهش تورم، ارزان‌تر شدن واردات و کاهش تقاضا در افغانستان کمک کرده است. «با شروع سال ۲۰۲۴، وضعیت « افغانی» تغییر کرد و در برابر همه ارزهای اصلی کاهش یافت. تا پایان فوریه، در برابر دلار امریکا ۵.۴ درصد، در برابر یورو ۵ درصد، در برابر ین چین ۱۳ درصد، در برابر روپیه هند ۵.۲ درصد و در برابر روپیه پاکستان ۶.۳ درصد کاهش یافت.» (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/229678

 صادرات ۱۳۴ میلیون دلاری افغانستان در بهمن ماه

اداره ملی آمار طالبان اعلام کرد که افغانستان در بهمن ماه سال جاری ۱۳۴.۱ میلیون دلار به پاکستان، هند و امارات متحده عربی صادرات داشته که در مقایسه با بهمن سال گذشته ۴۲.۶ میلیون دلار افزایش یافته است. ارزش واردات افغانستان در بهمن سال جاری  ۷۹۳.۵ میلیون دلار ثبت شده که بیش‌ترین واردات از ایران، چین و پاکستان صورت گرفته است. افغانستان در سه ربع اول سال جاری، به ارزش یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار کالا صادر و به ارزش ۶ میلیارد و ۲۲۸ میلیون دلار کالای تجاری وارد کرده است. (روزنامه ۸ صبح)

https://8am.media/fa/taliban-afghanistan-exported-more-than-134-million-dollars-in-the-month-of-aquarius/

 گفتگوی نمایندگان طالبان در مورد معادن، نفت و استخراج زغال سنگ با مقامات ازبکستانی

گروهی از مقام‌های طالبان از جمله نمایندگان وزارت‌های معادن و صنایع، صنعت و تجارت، شرکت برق، اداره خط آهن افغانستان و اتاق تجارت و سرمایه گذاری با هئیت ازبکستان در مورد معادن، نفت و استخراج زغال سنگ گفتگو کردند. طالبان گفته‌اند که مقامات آنان با هئیت ازبکستانی علاوه بر مسایل اقتصادی و ترانزیتی در زمینه‌های «بهبود امور بین وزارتی» بین دو طرف نیز صحبت کرده‌اند. (تلویزیون آمو)

https://amu.tv/fa/86884/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما