معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش ارزش فورینت

ارزش فورینت در مقابل ارزهای خارجی به ویژه یورو، در روز 28 فوریه به پایین‌ترین حد خود (1 یورو برابر با 391 فورینت) در سه ماه گذشته رسید. بنا به نظر کارشناسان، اعلامیه بانک مرکزی مجارستان مبنی بر تغییر میزان سود بانکی، در روند کنترل قیمت ارزهای خارجی نقش مهمی‌بازی کرده بود. تغییر نرخ بهره ابزاری مناسب برای کاهش نسبی تورم در کشور محسوب گردد. کارشناسان در خصوص اقدامات اقتصادی دولت از وجود طرح‌هایی که باعث شکوفایی مجدد اقتصاد و کنترل بیشتر نرخ تورم در کشور می‌باشد صحبت کرده‌اند و در آخرین طرح اقتصادی از ماه مارس، فروشگاه‌ها مجبور به نمایش محصولات با قیمت ثابت و برچسب رنگی برای توجه مشتریان می‌باشند.

https://telex.hu/gazdasag/2024/02/28/melypont-euro-arfolyam-forint-fizetoeszkoz-alapkamat

اثرات منفی تعیین سقف قیمت‌ها

بانک مرکزی مجارستان در گزارش خود نوشت: اعمال سقف قیمت (طرح دولت برای تعیین سقف قیمت برای شماری از کالاهای اساسی) در مهار نرخ تورم موثر نبوده است. بانک مرکزی اعمال این سقف قیمت را عاملی تاثیرگذار (از لحاظ منفی) در ایجاد اختلاف قیمت میان بازار منطقه‌ای و تولیدات داخلی کشور دانسته است. در تحلیل بانک مرکزی مجارستان، کنترل قیمت‌ها تنها راه موثر برای حفظ رقابت اقتصادی در بازار (میان تولیدکنندگان) و راهی برای مهار تورم بیان شده است. بانک مرکزی همچنین به تلاش کارخانه‌ها برای افزایش قیمت کالاهای دیگر برای جبران تفاوت قیمت (ناشی از اعمال سقف قیمت از سوی دولت) و در نتیجه افزایش قیمت سایر کالاها اشاره نموده است.

https://telex.hu/gazdasag/2024/02/24/inflacio-elelmiszerarak-arsapka-arstop-mnb-kormanykritika

وضعیت مالی نگران کنندۀ مردم مجارستان

موسسه تحقیقات اقتصادی مجارستان اعلام کرد: وضعیت اقتصادی مجارستان (فضای اقتصادی) نسبت به گذشته رکود داشته و در حال حاضر در پایین‌ترین حد خود نسبت به 13 ماه گذشته قرار گرفته است. در تحلیل این گزارش به منفی‌نگری مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصادی و عدم تغییر سیاست‌های استخدامی‌شرکت‌های فعال در مجارستان و عدم تغییرات حقوق و مزایا متناسب با شرایط اقتصادی (تورم و ...) اشاره شده است. این موسسه از عدم بهبود شرایط صنعتی، کاهش رضایت از عملکرد اقتصادی و افق تولیدی و رکود صنایع به ویژه صنعت ساخت‌وساز (به دلیل کمبود نیروی کار، افزایش قیمت تمام شده و نبود مشتری) نیز خبر داده است.

https://telex.hu/gazdasag/2024/02/26/gki-gazdasagkutato-konjunkturaindex-lakossag

رشد شدید اجاره‌بها در مجارستان

در سال‌های اخیر قیمت مسکن و اجاره در مجارستان افزایش زیادی یافته است و مطابق با آمار در برخی از حوزه‌ها معادل نیمی از حداقل حقوق رسمی اعلام شده از سوی دولت می‌باشد. بنا به نظر کارشناسان متعادل‌ترین نرخ اجاره باید کمتر از 30 درصد حقوق باشد، اما بنا به داده‌های جدید در حال حاضر میانگین نرخ برای اجاره مسکن در پایتخت مجارستان بیش از 37 درصد حقوق میانگین می‌باشد (250 هزار فورینت). البته با توجه به عدم ثبت آدرس و اطلاعات دقیق‌تر نسبت به درآمد مستاجرین به قیمت مسکن، برآورد اعداد دقیق در خصوص نسبت اجاره به حقوق‌ها بسیار سخت می‌باشد.

https://dailynewshungary.com/this-is-where-rent-takes-the-biggest-part-of-the-salary-in-hungary

رشد بخش گردشگری مجارستان

در ژانویه 2024، بخش اقامتگاه‌های گردشگری مجارستان رشد قابل توجهی را تجربه کرد و گردش مالی 11 درصد افزایش یافت. این عملکرد از رکورد قبل از جنگ و پیش از کووید در سال 2019 فراتر رفت و همانطور که وزارت اقتصاد ملی این کشور اعلام داشت، نشان دهنده رشد اقتصادی است. بر اساس گزارش‌های دفتر آمار مرکزی مجارستان (KSH) و مرکز خدمات داده‌های گردشگری ملی (NTAK)، ژانویه 2024 شاهد افزایش قابل‌توجهی در اقامت‌های شبانه بود که 836 هزار مهمان به مراکز اقامتی مجارستان وارد شدند. موسسات اقامتی در مجارستان در مجموع 2.1 میلیون شب مهمان در ژانویه 2024 ثبت کردند که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش و نسبت به سال 2019 افزایش 8 درصدی را نشان می‌دهد. شایان ذکر است، شهر بوداپست با ثبت 915 هزار شب بیشترین تعداد شب مهمان را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده افزایش 13 درصدی نسبت به سال قبل است. وزارت اقتصاد ملی با اشاره به رشد 16.5 درصدی ترافیک مسافران در فرودگاه بین‌المللی «لیست فرانس» در ماه ژانویه، که از سطوح مشاهده شده در ژانویه 2019 با 9.4 درصد فراتر رفت، روند رو به رشد گردشگری بین‌المللی را نشان می‌دهد.

https://hungarytoday.hu/tourism-sectors-growth-fuels-economic-recovery

ساخت اولین کارخانه اروپایی شرکت BYD در شهر سگد

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با رهبران شرکت خودروسازی برقی چینی BYD دیدار کرد تا درباره سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در مجارستان گفتگو کند. ساخت اولین کارخانه اروپایی BYD در شهر سگد، در جنوب مجارستان، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در تاریخ اقتصادی این کشور است. سرمایه‌گذاری چند میلیارد یورویی، فناوری‌های جدید را به مجارستان می‌آورد و هزاران شغل ایجاد می‌کند و همچنین به نفع تامین‌کنندگان محلی خواهد بود. نخست‌وزیر اوربان گفت که دولت او می‌خواهد تأثیر مثبت این سرمایه‌گذاری توسط مردم محلی نیز احساس شود. وی افزود که برای این منظور، دولت میلیاردها فورینت پروژه‌های توسعه زیربنایی را راه‌اندازی می‌کند که شامل شبکه راه، شبکه خدمات عمومی و همچنین خدمات اجتماعی می‌شود. این برنامه مجارستان را به موقعیتی رسانده که بتواند تقریبا سرعت یک انقلاب تکنولوژیکی جهانی را به جای عقب ماندن از دیگران تجربه نماید. ساخت خودروهای برقی عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد اروپا خواهد بود و پروژه BYD تضمین کننده بلندمدت اقتصاد مجارستان برای ماندن در مسیر رشد است.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/pm-orban-meets-byd-leaders-in-budapest

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما